fredag 20 januari 2017

Byta bank: Del 2

Se upp för bankrånare, de kan dyka upp där man minst anar.

Då vi sedan långt tillbaka har haft Länsförsäkringar som försäkringsbolag för huset, fritidshuset, Lilla Snålgrisen och bilen och varit nöjda med deras service och priser, kändes det helt naturligt att uppsöka dem för ett samtal nu när det var dags att lämna Handelsbanken. Det gör ju inte saken sämre att om vi blir bankkunder hos dem så kvalificerar vi oss för att bli Guldkunder. Vad innebär då detta? Jo som jag har förstått är det lite olika för de olika kontoren, men i vår region var det följande förmåner som var aktuella (och för en Snålgris väldigt intressanta, då uppskattade besparingar finns i parentesen):

  • 4 st VISA-kort utan avgifter (-1200 kr / år)
  • Förmånlig ränta på bostadslån (För 1,2% bottenlån -1800 kr/månad)
  • Fri värdering av fastighet (-3000 kr)
  • 20% rabatt på försäkringar (-250 kr/månad)
Herr Snålgris hade suttit och räknat lite med sin kalkylator, och kommit fram till att detta tillsammans kan bli många rara tusenlappar per år och månad som vi kan göra annat roligare för, som att köpa utdelningsaktier till exempel. Om vi summerar alla tänkta besparingar ovan landar detta på den nätta summan 28800 kr per år. Inte illa med andra ord. Det vattnades i munnen på Herr Snålgris, och det började knappas på tangentbordet för att komponera ett mail för att boka ett möte med det lokala Länsförsäkringar Bank-kontoret.

Efter någon dag damp det ner ett svar i brevlådan, där Länsförsäkringar Bank berättade att de var intresserade av att träffas. Vi bestämde en tid som passade och Herr och Fru Snålgris togs emot av en bankkvinna med ett stort leende som erbjöd oss en kopp (automat)kaffe och därefter visades vi in till en glasbur i ett öppet landskap. Efter en kort presentation av alla närvarande berättade Herr Snålgris att vi var intresserade av att byta bank och att Länsförsäkringar var intressanta för att de har en ovanlig ägarstruktur där banken "ägs" av dess kunder och att man då och då ger återbäring tillbaka till dess kunder. Det finns alltså inga giriga aktieägare i bakgrunden som skall hållas nöjda. Låter ju som en bra bank att vara kund i tänkte Snålgrisarna. Vi gjorde en presentation av hushållsekonomin, intäkter, tillgångar och skulder, och fick efter några minuter en kommentar:

 "Jag hör att ni kan det här med ekonomi!"

Ja jisses, tydligen var det något rätt i vår presentation, för till skillnad från den besvärande min som Handelsbankens trötta bankkvinna alltid gav mig när jag började mala på om avgifter, courtage, Avanza och så vidare fick vi här ett glatt leende tillbaka och det kändes som ytterligare ett kvitto på att vi hade kommit till det rätta stället. 

Efter ca 1 timme var mötet avslutat och bankkvinnan lovade att återkomma med ett affärsförslag gällande bl.a. räntor då bostaden behövde en ny värdering. Det kändes som om det kunde bli något bra det här...

Fortsättning följer!



4 kommentarer:

  1. Är själv Guldkund i LF, men har ej bolån där. Gratis Visakort och Internetbank, 25 % rabatt på försäkringarna. Bra Internetbank tycker jag.

    Fri värdering är ju en hittepårabatt. Samma sak som när snickaren lämnar en gratis offert. Ja banker jisses...😁

    Lycka till med förhandlingarna och glöm ej spela ut ett par banker mot varandra.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Vi fick också en fri värdering... Men ville vi ha ut den på papper för att lägga om lån så kostade det en del. Just saying.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jessica, kul att du kommenterar här!

      Vi fick värderingen en vecka senare med posten. Hade inte nöjt mig med något annat ;=)

      Radera