söndag 29 juli 2018

Utdelningar och portfölj Juli 2018

Det är riktigt hett hos Snålgrisarna. Vi tillbringar dagarna mestadels på något ställe där man kan bada, antingen i vår närliggande badsjö, vid en badanläggning som t.ex. Ronneby Brunn eller vid havet i närheten av Kalmar/Öland eller Karlskrona. Utbudet är näst intill oändligt och man orkar faktiskt inte göra så mycket mer om dagarna i 30+ grader än att bada och svalka sig. De få byggprojekt som vi har planerat för semestern 2018 har antingen skjutits på framtiden eller i små portioner avverkats under de tropiska kvällarna.

Vi gillar verkligen denna värme och njuter för fullt nu när havet och sjöarna äntligen håller badbara temperaturer runt 25 grader. Dock är det inte lika njutbart i hela det svenska samhället.

Det är naturligtvis väldigt tråkigt att många människor blir drabbade av skogsbränder nu när det är så varmt och torrt, och många liksom vi själva är nog väldigt förvånade hur illa rustat det svenska samhället är för civila kriser. Vi har inga brandplan i närområdet, det verkar hur invecklat som helst att få försvarsmakten att hjälpa till med sin brandbekämpningsutrustning, möjligheter att bygga tältläger etc, utan mycket hopp verkar stå till utländska styrkor som mot en saftig nota hjälper till med utrustning och personal. Dessutom verkar inte civilförsvaret (finns det ens något sådant kvar?) rustat för att bygga tältläger och få fram käk till alla räddningsarbetare, utan detta får skötas av s.k. "eldsjälar" och frivilliga. All heder åt dessa människor, men jag hade nog föredragit att man vid denna typ av katastrof aktiverade ett civilt försvar med såna som du och jag som mot en smärre peng iförd uniform och med klart och tydligt ledarskap och organisation tar hand om all "markservice" runt dessa katastrofer.

Det är också minst lika märkligt att jag hos varje tänkbar affär (Willys, Jula, Ö&B, XXL och så vidare) kan avnjuta luftkonditionering medan alla förskolor, äldreboenden, vårdcentraler och sjukhus lider i hettan utan någon som helst möjlighet att få en vettig arbetsmiljö. Att man inte prioriterar barn, gamla och sjuka i Sverige är välkänt sedan länge, men att man ens vid nybyggda äldreboenden utrustar huset med luftkonditionering är för mig fullständigt obegripligt och talar helt emot begreppet "välfärd". Personalen får springa runt med kalla drycker, små bordsfläktar (som är utmärkta för att ge förkylningar) och annat för att hålla de gamla vid liv, och på förskolorna får man istället för att ställa in temperaturen till 22 grader och hålla sig inomhus helt sonika skicka hem barnen och skyller sen i media på att "byggnaderna är gamla". Tråkigt och obegripligt som sagt. Ansvariga tjänstemän borde skämmas. Kanske dags att anställa någon från den privata marknaden som har vett att projektera för ett vettigt inomhusklimat även på sommaren.

Allt är inte nattsvart i hettan, vi har fått en del utdelningar som har fyllt på vår pengamaskin medan vi legat på stranden och lapat sol och värme.


Något som däremot inte har gått lika bra är portföljens värdeutveckling. Jag har läst om flera bloggkollegor som rapporterar om all time high och att portföljen har vuxit helt otroligt mycket. Det kan vi knappast skryta om själva:


Som ni ser har index stuckit ifrån oss rejält denna månaden, helt enkelt för vi inte har haft några direkta "raketer" som har dragit ifrån. Många storbolag har gått sisådär under året, men nu verkar det som om de lyfter rejält, något som inte är helt vanligt under sommarmånaderna. Volatiliteten har varit ovanligt stor tycker jag, och vi får se vad som händer under hösten. Nåja, vi gjorde en liten vinst när Tele2 drog uppåt, men tappade minst lika mycket när HiQ dalade på en ändå i mina ögon hyfsad rapport. Där passade vi på att köpa på oss fler aktier, tillsammans med några insiderköp av b.la. VD Lars Stugemo.

Nu drar vi oss tillbaka några dagar till ett sommarhus på en strand någonstans i Sverige. Jag återkommer därefter med en månadsrapport för juli månad, där utgifterna garanterat lär stå i fokus. Ledighet och värme kostar pengar, så mycket vet jag redan.

9 kommentarer:

  1. Hej. Har brookfield renewable partners haft någon extra utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marcus!

      Jag vet faktiskt inte varför jag fick utdelning två gånger. Tror det beror på att jag gjorde ett köp några dagar innan "stängning" och det kanske kom in i sista stunden? De kombinerade summorna är i alla fall vad jag ska ha i utdelning sett till innehavet.

      Radera
  2. Många fina utdelningar där :-) Hoppas semestern har vart trevlig och inte alldeles för dyr. Det kostar ju att ligga på topp :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis och tack för kommentaren!

      Det är alltid trevligt med semester även om det tar sin tid att varva ner och känna sig "ledig". Vi försöker dämpa kostnaderna så gott det går men det blir en hel del inköp när man inte är hemma och veckohandlar. Det blir mycket spontaninköp, både vad gäller dricka och mat men även diverse badleksaker och annat till den lille. Märker att de flesta vattenpistoler och andra plastleksaker för utomhusbruk håller urusel kvalitet trots de kostar allt från 30 till 100 spänn. Ibland har vi fått slänga saker efter en dags användning på stranden. Bara att lämna tillbaka såklart men ändå märkligt. Förr byggdes grejor för att hålla.

      Radera
  3. Men det är alltid trevligt med utdelningar! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där investeralitemera och tack för kommentaren!

      Ja det är svårt att bara ligga hemma och glo när vädret är som det är. Vi har gjort många olika utflykter främst till olika destinationer där det finns bad och strand/pool i det varma vädret och då kostar det i bränsle, inträden, glass, mat etc. Får vi fler somrar med liknande väder kanske vi bygger en riktig pool där hemma, nu får det räcka med en sån där rund med ribbor och en stege i. Den duger fullt jag badar säkert 10 gånger om dagen i den poolen, så gör även gäster när de är här, men den är i minsta laget och blir lite kall under natten. Dock vet vi ju inte hur vädret blir nästa sommar, då kanske termometern inte orkar sig upp över 20. Får vi ytterligare en rekordsommar då, ja då är det frestande att gräva ner en 4x8 pool med hjälpvärme.

      Radera
  4. Hejsan Snålgrisen!
    Fantastiskt fin sammanställning måste jag säga. Tänkte höra om du har några tankar kring Oriflame? Har du haft bolaget länge i portföljen och vad tycker du?

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
  5. Efter att ha varit i relation till Wilson i sju år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Zuma Zuk och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och överraskande i andra dagen var det runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: spiritualherbalisthealing@gmail.com eller ring honom +2348164728160 du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något. KONTAKTA HEM NU FÖR LÖSNING AV ALLA DIN PROBLEMER

    SvaraRadera
  6. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera