torsdag 10 januari 2019

Retrospektiv, året som gått

Vi är inne på ett nytt år med nya utmaningar. Och utmaningar finns det gott om, både hemma, på jobbet och i samhället som stort. I det uppdrag jag jobbar i nu använder vi oss en metodik som kallas för Scrum, och den fungerar förvånansvärt bra när alla inblandade parter jobbar med processen istället för mot den (vilket är ganska vanligt). Jag har inte tänkt att närmare förklara processen i detta blogginlägg, intresserade läsare kan läsa en sammanfattning här istället.

En viktig del i processen kallas för retrospektiv, då man samlas under en tid exempelvis var tredje vecka (baserat på hur lång man har valt att en arbetscykel ska vara) och lyfter dels sådant som man tycker ha varit bra, men även sådant man tycker kan förbättras. Det ska vara högt i tak utan att någon ska känna sig allt för kränkt, eftersom det är först när man vågar säga vad man egentligen tycker och tänker som de allvarliga problemen synliggörs. Varför inte tillämpa detta på oss Snålgrisar och på året som gått?


För att ha någon sorts utgångspunkt tänkte jag använda några av de mål vi satte upp för 2018 som föremål för denna lilla övning.

Privatekonomin - Löpande kostnader

Bra: Vi har lyckats hålla nere våra löpande månadskostnader (tänk Lyxfällans budgettavla) och hamnade under vårat målvärde. Detta beror på att vi har varit duktiga på att hålla koll på våra abonnemang, inköp av mat och kläder samt hushålla med de övriga kostnaderna. Vi tycker t.ex. inte att det är fel att ge bort en present man fått av någon, om man endast kommer att förvara den och aldrig någonsin använda den. Detta förutsätter såklart att presenterna inte är personliga, att den vi ger den till faktiskt har någon användning för den samt att den ursprungliga givaren inte kommer att möta den nya mottagaren. Vi köper merparten av kläderna antingen på tokbillig rea, eller i second hand. Det går att spara många tusenlappar varje år genom att köpa bättre begagnade ytterkläder, som t.ex. overaller, överdragsbyxor etc.

Kan förbättras: Vi småhandlar en del mat som vi missar i veckoplaneringen. Här kan vi bli bättre på att verkligen gå igenom kylskåpet, frysen och skafferiet. Vi köper dessutom i vissa fall på oss betydligt mer saker än vad vi behöver, om något säljs tokbilligt (läs: tvättmedel, tvål, diskmaskinstabletter, deodoranter). Vi har ett förråd av dessa produkter som garanterat räcker hela 2019. Nu har vi dock fått slut på förvaringsutrymme för sagda produkter, så det är totalt köpstopp som gäller. Sen kan jag tycka att det köps för mycket kläder till Lilla Snålgris oavsett hur billiga de är. Hon har idag tredubbelt så många kläder som jag själv har, men detta tror jag har mer att göra med hur vi prioriterar, och är ingenting jag kommer att försöka ändra på, det är lugnast så, hehe. Kläder till dottern är Fru Snålgris domän, helt och hållet.

Privatekonomin - Sparandet

Bra: Vi har hållit vårat mål om att överföra 25000 kr till Avanza varje månad. Detta har inte varit något problem och vi har även fått möjlighet att hålla en buffertkassa på runt 150000 kr som vi kan använda när projektorn går sönder eller när bilen ger upp. Dessa pengar överför vi så fort lönen kommer in för att omöjliggöra annan konsumtion. Vi sparar 750 kr varje månad till Lilla Snålgris i diverse indexfonder. Sparkvoten har legat konstant runt 70% under de år som denna blogg varit, vilket måste anses som näst intill världsklass för en småbarnsfamilj med villa och bil.

Kan förbättras:  De fonder som Lilla Snålgris har i sin KF har inte gått speciellt bra (+10% på fyra år). Jag kommer att se över detta nu under 2019 för att se vad som har hänt. Fondportföljen innehåller en stor del Avanza Zero, vars utveckling har varit pinsam minst sagt. VI har även sparat en del (15%) i D&G Aktiefond Sverige som har gått riktigt dåligt för att vara en aktivt förvaltad fond med höga avgifter.

Privatekonomin - Pengamaskinen och utdelningarna

Bra: Jag har under 2018 jobbat för ökad diversifiering och minskad risk i vår utdelningsportfölj. Fler aktier har inköpts som ingår i Avanzas Superlån, allt för att minska risken då vi har viss belåning för att ge en liten hävstångseffekt. Målet är att ha en belåning mellan 5 och 10%. Vi hade ett mål om att få utdelningar på 140000 kr för 2018 och detta klarade vi med våra 147000 kr. Dessa pengar har använts till ytterligare investeringar. Vår portfölj är diversifierad i olika branscher och valutor vilket ger bra riskspridning.

Kan förbättras:  Jag har gjort ett antal felköp under året som kan vara svårt att hävda sin plats i portföljen. Främst är det Dedicare och Clas Ohlsson jag tänker på. Deras kurser har fallit brant och direktavkastningen har ökat, men den stora frågan är hur pass hållbart detta är.  En annan sak som är mindre bra är att vissa bolag har rejäl övervikt i dess utdelningsprocent (hur mycket de procentuellt delar ut i förhållande till varandra). Till exempel står Ocean Yield för ca 8% av de totala utdelningarna, vilket i sig kan vara en risk.

Personligt mål - använda friskvårdsbidraget

Bra: Vi har använt hela friskvårdsbidraget på 3000 kr för att köpa diverse kort till simhallen och för diverse spa-upplevelser. Fördelen med simhallsbesöket är att hela familjen kan utnyttja detta, då man köper ett kort för 20 gånger, och varje gång vi simmar alla tre drar vi kortet tre gånger i terminalen. När det gäller vardagsmotion försöker jag parkera bilen en bit ifrån arbetsplatsen, dels för att det är enklare att hitta parkeringsplatser och dels för att få ca 20 minuters rask promenad varje dag. Vi försöker hela familjen gå så många raska promenader som möjligt, men det är knepigt ibland när Lilla Snålgris vill cykla, då går det jättefort korta sträckor men sen totalstopp. Dessutom måste vi hålla koll på hur hon kör, då det kan finnas bilar på de vägar vi promenerar på. För snabbpromenader blir det barnvagn.

Kan förbättras:  Fru Snålgris har även hon möjlighet till friskvårdsbidrag, men tyvärr är detta väldigt selektivt och det går t.ex. inte att lämna in kvitton på enstaka spa- eller gymbesök, utan de tillåter endast periodkort. Detta gör att vi endast kan utnyttja mitt friskvårdsbidrag, men så länge de rabattkort vi köper är opersonliga spelar det ju ingen roll. Sen är vi generellt sett dåliga på att motionera. Ingen av oss tycker om att gå till gymmet, utan det är raska promenader, vardagsmotion genom att gå i trappor eller lunchpromenader och en och annan runda i joggingspåret som gäller. Dock är detta en viktig investering för framtiden, då motion i alla former har en positiv effekt på livslängden.


Hur jobbar du/ni med kontinuerliga förbättringar i erat hushåll?

7 kommentarer:

  1. Wow, snyggt jobbat med sparandet. Och vilka utdelningar, också grymt bra. Vi är inte i närheten, men vi jobbar mot det :)

    När jag läser det låter det otroligt likt vår ekonomi i övrigt. Jag köper också för mycket kläder (dock allt begagnat) till barnen :D Ett par småhandlingar för mycket som hade kunnat undvikas om jag blev ännu bättre på att planera (eftersom jag är föräldraledig sköter jag all mathandling). Vi maxade också våra friskvårdsbidrag. Jag gillar att träna och röra på mig, så för vår del kändes träningskort givet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Cosmonomics och tack för din kommentar!

      Ja jag har förstått att om man jämför oss med "medel svensson" så köper vi galet lite kläder, och det är inte många som skulle ens få för sig att gå in i en Second Hand affär. Man rynkar på näsan och tycker att det är inget för mig.

      Det går att spara otroliga summor genom bättre begagnade barnkläder. Nu senast fyndade Fru Snålgris en Didriksson overall till lillan för 100 kr. Nypris verkar hamna runt 800-1000 kr.

      Ja friskvårdsbidraget är ju "gratis pengar", och med tanke på att det är i princip den enda förmånen vi får från mitt jobb känns det dumt att inte utnyttja den.

      Radera
  2. Intressant inlägg Snålgrisen, riktigt maffigt sparande ni har och grymma utdelningar! Grattis! :)

    Frihetsmaskinen – Följ min resa till ekonomisk frihet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där Frihetsmaskinen och tack för kommentar! Ja då vare sig jag eller Frun shoppar i någon större bemärkelse känns det inte som någon större konst att lägga pengarna på hög. Men alltså, vilken aha-upplevelse det var när man såg att istället för en ny bil som tappar i värde varje år kan man lägga pengar på vettiga aktier som istället delar ut i ur och skur, och där pengarna ÖKAR i värde istället.

      Radera
  3. Stämmer in i hyllningskören gällande själva resultaten men att tillämpa scrum privat och, som du säger, göra det utan att bli för känslosam kring insikterna känns nästan ännu bättre. Tror att jag lätt skulle kunna göra detta på kvartalsbasis utan att bli alltför navelskådande. Tack för inspirationen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej tioårsplanne och tack för kommentar! Jag känner flera som kör scrum hemma, vissa har till och med gått ett steg längre och kör scrum-tavla och hela klabbet. Riktigt så extrema är inte vi, Fru Snålgris är den spontane av oss och gillar inte när jag ska planera och styra upp för mycket, så jag har försökt ta det lugnt med detta. Annars är jag en person som gillar ordning och reda, och planerar gärna ett år framåt. Spontanitet är inget som faller mig in naturligt.

      Radera
  4. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera