måndag 30 december 2019

Snålgrisarnas nyårskrönika del 2: Utveckling sedan start

Tiden går fort och imorgon är det nyårsafton. Jag fick idag ett mail från Avanza där de sammanfattar året som gått med ett quiz. Tyvärr fick jag inte så många rätt, men det kan nog bero på att jag var aningen yrvaken. Vår portfölj hade till skillnad från förra året inte bättre utveckling än vad en Avanzian i medel hade fått. Vi hamnade under medelvärdet med 0,3% (22,3%). Dock kommer jag inte att ligga sömnlös över detta, vi har haft ett tufft år med idel bankskandaler samt att portföljen som sådan inte är tänkt att vara en raket. Den ska producera stabila utdelningar över lång tid. Att värdet ibland går upp och går bättre än index och ibland går sämre, det får man nog leva med. Vi kan titta på portföljens utveckling sedan start:


Avanza är i skrivande stund lite rörig där man blandar olika grafer på olika ställen, där man ibland har med insättningar och uttag, och ibland inte. Ovan graf är jag tämligen säker endast inkluderar värdeutvecklingen inklusive utdelningar, och då hamnar jag nästan rätt med ca 295000 kr i värdeutveckling och ca 450000 kr i utdelningar. Medelavkastningen för dessa senaste åren ligger då på ca 9,5% enligt Avanza. Nedan graf visar hur utdelningarna har vuxit för varje år som gått:


Det går åt rätt håll i alla fall, och målet är att vi ska fortsätta med samma ökning (ca 20%) årligen ända fram till att vi bestämmer oss för att sluta jobba. Vi håller även koll på andra privatekonomiska nyckeltal, såsom hur inkomster och utgifter varierar, samt hur kassan växer eller sjunker, och här nedan kan ni se hur dessa har utvecklats sen vi på allvar började styra upp ekonomin och gå in för detta med utdelningsinvestering:




Detta inkluderar alla våra likvida medel som inte på något sätt är låsta. Det är allt ifrån likvider på Avanza till våra sparkonton hos banken och thailändska bath i byrålådan. Vi har en mindre gömma utländsk valuta som inkluderar bath, yuan, danska kronor och amerikanska dollar, som har blivit över från våra resor och som vi inte har orkat växla in. Totalt uppgår dessa till ca 3000 SEK. Att växla in är ju meningslöst då svenska kronan utvecklats väldigt negativt senaste åren, då behåller vi dem istället. Det ser ju bra ut att kassan växer, men vi kommer inför nästa år att sätta ett tak på 200000 kr och allt däröver antingen har vi kul för eller flyttar över till Avanza för att investera.


Nästa graf visar hur våra totala nettoinkomster har varierat sedan 2016. Den första uppförsbacken var när Fru Snålgris fick ett jobb och då ökade våra inkomster en hel del. Sedan har de ökat allt eftersom vi har fått löneförhöjningar och utdelningarna har trillat in. Det går på kurvan att se de stora vårutdelningarna från svenska bolag, och trenden är försiktigt ökande, något som vi vill bibehålla.



Sist ut är våra driftskostnader. Vi försöker hålla utgifterna någorlunda kring 15-20000 kr och det tycker jag att vi lyckas bra med. Det går även att se att vi i början på vår resa hade betydligt högre levnadskostnader än vad vi har nu. De är några dippar i kurvorna, när vi har kört på prov en rejäl snålmånad, men det var inte speciellt roligt, utan vi lever som vanligt och är nöjda med det.

Varför håller vi koll på all denna statistik? Dels för att det är kul och kanske kan inspirera någon att göra samma resa, och dels för att se om den livsstil vi lever nu är hållbar över tid. Det är lätt att leva en och annan snål vecka här och där, men hur fungerar det över flera år? Med denna insamlade data börjar bilden av vårat liv klarna mer och mer och det ser hoppfullt ut för framtiden.

Jag vill rekommendera alla att åtminstone ha lite koll på sina utgifter. Det räcker oftast med att göra en sammanställning varje månad över inkomster och utgifter för att se om allt är som det ska. Kanske kan man därigenom få motivation att ändra sitt beteende på något sätt? Kanske går det att välja billigare färdmedel, sluta handla på ICA eller varför inte köpa begagnade kläder och prylar? Jag lovar, med små medel går det att göra stora förändringar.

16 kommentarer:

  1. Fina grafer och väldigt fin utveckling! Grymt med målet om 20% utdelningstillväxt nästa år! År 2020 kommer bli ett mellanår för mig när det gäller utdelningstillväxt i procent, men förhoppningsvis kan 2021 bli bättre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Dividend Story och tack för kommentar!

      Ja det blir ganska bra fart när man trycker in 25" om året samt återinvesterar utdelningarna. Utdelningshöjningar räknar jag som en bonus faktiskt. Nästa år blir tråkigt för alla bankägare.

      Radera
  2. Det blir svårare och svårare att hålla 20% utdelningsökning ju mindre månadsinsättningarna blir i förhållande till portföljvärdet. Men i kron-ökning ska vi nog öka snabbare och snabbare.

    Tycker jag känner av detta redan.

    PS Du har ordning på siffrorna ser jag.

    Jag tc

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan smålänningen och tack för kommentar!

      Ja det blir kämpigare och kämpigare, men då vi höjer månadsinsättningen med en tusenlapp varje år hoppas ajg ändå att det ska bli bra till slut.

      Radera
  3. Alltså wow vilken krönika och snuskigt bra jobbat :) Reflekterar lite över utdelningstillväxten från år 1 till år 2 - det kan jag kalla tillväxt! Måste kännas riktigt fint. Själv snuddade jag över 30k i utdelningar i år men är glad för det jag får.

    Tack för all inspiration och hälsa familjen snålgris!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Kronan och tack för kommentar!

      Ja vi har kämpat på bra och har fått god fart på tillväxten, dock fick vi smisk av dina 33%, men året var tufft och vi hade varken HM eller Skanska som tog rejäl fart. 30" kr är inte fy skam alls, dock verkar du ju dra in över 100000 årligen på samarbeten så där kan ske du har en framtida kassako. Hälsa familjen och gott nytt år!

      Radera
  4. Hej Snålgrisen!
    Grym utdelningen, tycker du visar skön kyla med dina högutdelare
    Duverkar ha fin koll!
    Ser att Oxford Lane har gått ner lite, funderar på att chansa att ta in några, Tror du utdelningen är i fara?

    Hoppas du får ett bra 2020

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Stefan och tack för kommentar!

      Ja det har ju inte alltid gått bra med de där högutdelarna, men nu hoppas och tror jag att man har blivit lite mer erfaren och undviker de värsta surdegarna. Vi får lämna CBL och Corus därhän helt enkelt.

      Oxford har gått ner, främst tror jag pga att uppskattad NAV har backat flera rapporter i rad. Dessa CLOs är känsliga för räntor, och har en historik av att klara sig förhållandevis bra i en eventuell recession. Jag försöker läsa så mycket det bara går om dessa sorters värdepapper, och därefter bilda mig en egen uppfattning om risk. Detta är dock ytterst invecklade instrument som man absolut bör ha respekt för, det kan svänga fort. Jag är dock långsiktigt positiv. Allt pekar på att de än så länge kan täcka sin utdelning, men det kan ju ändras fort, då parametrarna är väldigt många och svåra att överblicka.

      Hoppas ditt 2020 blir riktigt bra!

      Radera
  5. Så kul med graferna, speciellt levnadskostnaderna. Det kommer jag nog att ta efter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan sjuksköterskan och tack för kommentar!

      Ja jag gillar att glo på grafer, det är inspirerande att följa utvecklingen. Dock är man ju skomakarens barn, de grafer jag har för hemmaekonomin är betydligt fattigare än de rapporter jag utvecklar i mitt jobb. Skäms lite för det, men så är det, jobb är jobb hehe. Privat får Excel Online duga.

      Avanza har ju börjat göra en flik för analys som är riktigt trevlig, dock saknas mycket funktionalitet tycker jag.

      Radera
  6. Hej Snålgrisen!
    Fina siffror och fina grafer.
    Ni är ett föredöme i att hålla koll på slantarna.

    Kul att följa er resa!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Hejsan pappa betalar och tack för kommentaren!

      Ja siffrorna är okej men är inte riktigt nöjd med totalavkastningen på blygsamma 22%. Brukar kunna slå index, men i år smällde det till med bankerna samt även Ocean yield och dessa drog ner resultatet rejält. Vissa populära nedtryckta aktier som vi dessvärre inte äger återhämtade sig rejält, som t.ex. HM och Skanska. Har inte gjort nån mer utförlig analys över varför det blev som det blev utan fokuserar på utdelningarna och att fler bolag än bankerna nu inte sänker sin utdelning. Får hoppas att Swedbank och Nordea gör samma återhämtningsresa som flera andra largecap-bolag har gjort. Till och med gamle Clas Olsson återhämtade sig till sist ju. Det hade jag aldrig räknat med.

      Radera
  7. Livet kan vara knepigt och tro mig, livet har spelat många knep på mig, jag tror aldrig på voodoo eller stavningskastningar även om jag har läst några böcker om dem. En speciell man som heter Dr Ajayi bevisar för mig att voodoo / spell-casting är verkligt och existerar. Jag heter Sarah och jag är 45 år med tre barn och en kärleksfull man som make. i 8 goda månader var jag i ett deprimerat tillstånd eftersom min man vaknade en viss morgon och lämnade huset med några av sina kläder utan någon förklaring, jag väntade på att han skulle komma hem den dagen men han var inte någonstans att hitta, jag ringde och sa att han inte längre var intresserad av vårt äktenskap igen eller barnen, detta förde kylda på min hud och jag var i chock eftersom jag inte kan komma ihåg att vi hade några problem, jag fick senare reda på att han var med en annan kvinna, alla samtal och ansträngningar för att få honom att komma hem igen var ett misslyckande, han uppträder som om han aldrig har känt mig förut. Jag läste en artikel på en webbplats när jag såg ett vittnesbörd om en kvinna som hävdar att Dr Ajayi hjälpte henne att lösa sina familjeproblem och hon tappade hans kontakt. Jag valde kontakten och meddelade stavmästaren Dr Ajayi, jag förklarade mina problem för honom, han sa att jag inte borde oroa mig för att allt kommer att gå bra. Jag tvivlar på det men bestämde mig för att ge det ett skott. Jag fick höra vissa saker att göra som jag gjorde, vet du att 3 dagar efter trollformningen på en morgon hörde jag en bank på dörren, det var min man som stod utanför, han sa att han inte visste vad han gjorde och kan inte ens komma ihåg hur lång tid har varit ute i huset, jag är väldigt glad att få min man tillbaka och alla tack för Dr Ajayi, stava caster, sedan jag kontaktar honom, har mitt liv gått smidigt och jag vill ha folk där ute går igenom mitt tidigare villkor för att få en snabb hjälp och det är därför jag delar mitt vittnesbörd. Så om du går igenom någon form av livssvårigheter, kontakta Dr Ajayi via e-post: drajayi1990@gmail.com eller Whatsapp: +2347084887094 och du är glad att du gjorde det.

    SvaraRadera
  8. hej alla i den här bloggen, jag vill tacka Dr jasper doctorjaspermagic@gmail.com den fantastiska trollformleren som hjälpte mig att få tillbaka mitt ex efter att jag blivit lurad av fyra trollformler som påstår sig vara äkta och äkta, jag kontaktade denna fantastiska trollformel på När jag tappade hoppet om att jag inte kunde få tillbaka min man gjorde jag precis som den här mannen bad mig göra och till min stora förvåning händer allt på det sätt som den här fantastiska trollkarlen sa till mig att det kommer att hända. min man som inte har ringt mig den senaste månaden ringde mig precis efter att Dr Jasper Malo förtrollade honom, och jag är verkligen förvånad över att det fortfarande finns bra trollformler som Dr Jasper Malo som är så kraftfulla. Jag är verkligen glad idag över att se min man tillbaka till mig och till och med älskar mig mer än någonsin innan jag träffade honom. Jag kommer inte att förlåta mig själv om jag lämnar den här bloggen utan att tappa e-postadressen till denna fantastiska trollkarl för er som kan behöva hans hjälp att kontakta honom. så här är e-postadressen för denna fantastiska besvärjelse: doctorjaspermagic@gmail.com kontakta henne nu och alla dina problem kommer att vara borta för alltid

    SvaraRadera
  9. Jag förlorade mitt äktenskap efter 2 år och det var en hemsk upplevelse för mig. Min fru lämnade mig och min son och allt hände utanför min kontroll och jag visste aldrig att få människor runt omkring mig konstruerade min fru och vände henne mot mig bara för att jag väljer att bygga min familj och fokusera mer på det. Jag var tvungen att söka hjälp eftersom jag vet att jag inte gjorde något för att mitt äktenskap skulle krascha. Dr Isikolo hjälpte mig och mycket avslöjades för mig om vad som hände. Han förtrollade en kärleksåterförening som knöt ihop min fru och jag igen och hela det onda min familj gjorde mot mig avslöjades. Är tacksam för att mitt hem är tillbaka lyckligare än någonsin och all uppskattning går till Dr Isikolo eftersom han verkligen fixade mina problem strax efter 48 timmar. Bara maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera