söndag 20 juni 2021

Solen skiner och pengarna regnar in

 Nu behöver man inte göra sig något besvär för att åka på semester till varmare breddgrader. Vi har haft mycket fint väder hela veckan med sol och bad varje dag. Jag gnäller alltid när våren tar en sån evig tid på sig, men när man sen får temperaturer närmare 30 grader och tropiska nätter som för tankarna till den obligatoriska semestertrippen till Medelhavet, ja då glömmer man sannerligen de hemska långa vintrarna vi har i Sverige. 

Vi har som bekant en 35 m3 pool som sattes i drift förra året. Det var lite städning och knepande och knåpande innan vi kom igång med den, främst berodde det på att den robot-städare som jag köpte in på extrapris förra året är ganska knepig att få att funka bra. Den städar ofta bara enda delen av poolen. Sen fick vi köpa en flaska flockningsmedel då poolen var full med stoftpartiklar från skit som hade satt sig på poolduken under vintern. När detta skrubbades bort blev hela poolen grumlig. När vi väl fick ordning på detta, och slängde i ca 10 kg salt för att återställa balansen, ja då blev vattnet helt plötsligt kristallklart över en natt. Inte illa för ett gäng "leksaker" som vi har lagt kanske 30000 kr på totalt, och de pengarna innefattar en professionell 3-fas värmepump och en täckfolie av högsta tänkbara kvalitet. Lilla Snålgris har befunnit sig mer i poolen än på landbacken under veckan som gått. I skrivande stund är det 30,5 grader i poolen, nästan för varmt för att känna svalka.


Apropå solen, vi införskaffade ju 10 kWp solpaneler i början på året, och nu när de har tuffat under ca 6 månader, tänkte jag det kan vara på plats med lite ekonomiska fakta.

Vi köpte hela paketet med 28 solpaneler och SolarEdge växelriktare från Svea Solar. Installationen gjordes på två dagar, och sen tog det ytterligare någon vecka innan allting var uppe och snurrade. Helt utan anmärkning, mer än att installatörerna var ganska slarviga av sig när det gäller att städa upp efter sig. Nu i efterhand förstår jag att jag hade kunnat pruta ner paketet ytterligare några tusenlappar, men det är som det är.

Hela kalaset kostade 130.000 kr efter ROT-avdrag. Vi köper och säljer till SPOT-pris, och har timdebitering. Detta gör att vi kan planera användningen av alla våra elektriska mojänger, och köra dessa med fördel när solen skiner. Då matar vi inte på någon ström på elnätet, utan allting stannar inom våran fastighet, vilket är allra billigast. Vår årsförbrukning har de senaste 10 åren pendlat mellan 9500 kWh och 11000 kWh. Hur ser det då ut under 2021 jämfört med förra året?


Det som visas i excel-arket är totalkostnaderna kvittade för såld el och 60 öres skattereduktion som ingår i ovan summor. Trots en dålig vår med lite sol har vi efter 6 månader gjort en "vinst" på 8498 kr. Under april, maj och juni har vi till och med fått tillbaka pengar från elbolaget. Den stora kostnaden som vi inte slipper undan är nätavgiften som här i SE3 har legat på dubbla kostnaden mot själva elhandeln. Att elräkningen är hög i juni 2020 förklaras av att vi då startar poolvärmepumpen.

Hur lång tid tar det då innan anläggningen är betald? Tja, 130000/16995=7,6 år. Så, efter ca 8 år har anläggningen betalar sig, sen är den tekniska livslängden på grejorna ca 30-40 år, och växelriktaren lär man behöva byta efter halva tiden, vilket kostar runt 10000 kr beroende på fabrikat.

Är detta en bra affär? Jag tror det, men det går ju inte att jämföra det med aktieinvestering, utan mer som en alternativ investering som t.ex. Trine. Solen lär väl inte slockna på ett bra tag, och genom att köra diskmaskin och sådant på natten eller när solen skiner gör man en minskning av förbrukningen enbart genom att vara lite mer uppmärksam. Det är dessutom en riktigt skön känsla att sitta på jobbet en stekhet dag och se i sin app att kronorna börjar trilla in redan vid 6-tiden på morgonen, när solpanelerna producerar mer än vad huset förbrukar i "idle", dvs ca 0,5 kW. Tänk om alla hus i hela Sverige hade solpaneler, i kombination med ett effektivt sätt att lagra energiöverskottet, t.ex batterier eller vätgas. En intressant tanke nu när kärnkraftverk stängs ner på löpande band...

Börsen har gått i sidledes under juni. Vi var uppe och sniffade på 3,5 miljoner i värde, men åkte i fredags tillbaka till 3,45 miljoner. Jag räknar dock starkt med att vi kommer att nå 3,6 innan sommaren är slut. Vi har inte gjort några direkta affärer i portföljen, utan har mest njutit av det vackra vädret.

Hur njuter du av värmen? Har du tänkt skaffa solpaneler? Är det något du saknar i min förklaring ovan? Tveka inte att skriva en kommentar!


11 kommentarer:

  1. Hallå Snålgrisen!

    Ja det är en behaglig tid just nu, det mesta rullar mest bara på och semestern närmar sig!

    Onekligen ser väl siffrorna rätt angenäma ut, ja bra faktiskt får jag sträcka mig till att skriva! Med -30% räntesubvention kostar ditt eventuella 130 tkr lån ca 1 tkr/år och besparingen blir då ca, säg, 16 tkr/år. Snittutv. för börsen ligger ju på 7.5%/år så då går du ca 6 tkr/år i vinst på solelen.

    Tror dock du ska se upp med tvättmaskin/torktumlare och diskmaskinskörning på natten då dessa är de enskilt största anledningarna till villabränder...

    Synd att panelerna är så sjukt fula och tar bort det vackert pittoreska med normala tegel/betongpannor som takbeklädnad. Husen ser ut som att nåt UFO landat på taken ju...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar. Ja det är inte klokt vad lite värme kan göra för humöret. Det räckte dock inte för att göra börsen gladare, men å andra sidan med +23% YTD får man väl vara nöjd ändå. Några extrautdelningar från Volvo och Tele2 väntar runt hörnen också... mums.

      På vintern brukar vi köra diskmaskinen på natten, men på sommaren är det uteslutande på dagtid när solen skiner. Tvätt- och torktumlare kör vi bara när vi är hemma på dagen, jag har aldrig fattat hur man kan köra tvättmaskiner på natten? Glömmer man att plocka ut tvätten börjar den ju lukta apa redan efter nån timme, speciellt mörk tvätt. Kanske kör man en kombinerad tvätt/tork, men de maskinerna är inte speciellt bra har jag hört, och torktumlare låter en hel del, speciellt de med värmepump i sig... inget man kanske vill köra på natten, om nu tvättrummet ligger nära sovrummen.

      Ja solpaneler är fula, men deras nytta kompenserar en hel del för detta. Det kommer dessutom fler och fler integrerade lösningar som inte kostar skjortan.

      Radera
  2. Jag undrar hur nätavgiften påverkas när man producerar egen el. Jag hade en solpanelssäljare här som inte lyckades förklara detta. Är nätkostnaden med i Excelbladet eller är det bara elhandeln?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeringsundersköterskan och tack för kommentar!

      Nätavgift betalas för allt som går på nätet, dvs köps eller säljs. Det vi nyttjar själva kostar inget i nätavgift då vi endast använder oss av husets eget kablage och utrustning.

      Som jag har förstått det är denna 60-öringen i skatterabatt som regeringen har röstat fram, en sorts kompensation för att vi får betala för att transportera vår sålda el ut till vida världen.

      Nätkostnaden är inräknad som en kostnad i excel-arket. Den är ungefär det dubbla mot vad vi förbrukar, alltså har vi en månad köpt el för 250 kr, brukar nätavgiften ligga runt 500 kr. Ingen exakt vetenskap, men hyfsat nära. Hade vi legat i norrland hade kalkylen sett bättre ut med låga elpriser och billigare nätavgifter, men å andra sidan skiner solen mindre där.

      Radera
    2. Tack för att jag fick klarhet i detta! Från mars förra året och 12 månader framåt hade jag en total kostnad för elhandel på 2121kr och nätavgift på 10660kr. Det låter helt osannolikt, men hade genom Elskling avtal med Telge som gav denna låga kostnad. Nu har jag en annan elleverantör och har fått första fakturan som är något högre än motsvarande månad förra året. Efter en check av elspotpriset ser jag att det var dubbelt så högt i maj i år jämfört med maj förra året. Efter träffen med säljaren avstod jag från att investera i solpaneler till en kostnad av 158k när min totala årskostnad bara var 13000kr. Blir elen dyrare kanske jag får ompröva mitt beslut.

      SvaraRadera

      Radera
    3. Intressant. För mig är solceller även en hedge mot höga elpriser. Det har varit trevligt nu när elpriset här nere varit riktigt högt pga nedstängning av reaktorer och dålig blåst. Då har vi kunnat sälja el på dagarna till riktigt bra priser. Jag tror elpriset kommer att gå upp kommande åren, till följd av att färre och färre kärnkraftverk kommer att kunna leverera till SE3 och SE4 så som det var tänkt en gång i tiden. Det har aldrig varit tänkt att billig el från vattenkraften ska försörja hela Sverige. vatten i norr, kärnkraft i söder.

      Hur mycket förbrukar du varje år? Jag tror man får börja där, och sen gå vidare till vad en installation kostar. För 158" kr borde du få ca 12 kWp med paneler. vilket tyder på en högre elförbrukning än hos oss. Lägg där till en elbil i framtiden som behöver laddning, och det torde vara enkelt att räkna hem solpanelerna. Vi kör med Tibber som el-leverantör, köper och säljer till spot-pris.

      Så länge man inte går med förlust i affären, och kan finansiera utan allt för höga räntor, borde det gå att räkna hem.

      Radera
  3. Fick offert på 85000 efter rot på 10kw solceller och växelriktare med toppeffekt på 8,8kw så jag slog till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Calle och tack för kommentar.
      Din offert låter otroligt billig. Var noga med att de som bygger gör det riktigt, de ska lämna efter sig en massa dokumentation, ritningar etc. Kolla även upp garantier. Växelriktaren är dock på gränsen men räcker för dina behov. I vårat paket ingick en 15kW växelriktare för att ha möjlighet att bygga ut.

      Radera
    2. Solcellerna ger ju typ aldrig märkeffekten och de jag varit i kontakt med menar att växelriktaren inte ska ta skada av att solcellerna kan producera mer än vad den kan ta i mot. solcellernas garanti är jag inte orolig för men växelriktaren räknar jag med att den går sönder under min livstid 1 eller 2 gånger. Var 10 år på den och känt märke. Kan ju inte ha mycket större växelriktare heller då jag bara har 16A=ca 11kw Förbrukar bara 11-12000kw/år med. Kanske får köpa pool som ni :)

      Tänkte montera själv först men lade ned dessa tankar efter offert.

      Radera
  4. Mycket intressant om solpaneler. Jag har ju inget hus ännu men troligen kommer jag ta över pappas hus från -73 med originaltak. Betongpannor som är ganska OK i skicket vad jag kan bedöma.

    Även jag fattar att man inte lägger solpaneler på ett så gammalt tak.
    Alternativen blir när det är dags:
    1. Nytt tak + solpaneler. Känns som att livslängden borde vara dubbel på taket mot solpanelerna.
    2. Tak med integrerade solpaneler. Snyggare, men kortare livslängd på taket.

    Nu kommer jag i och för sig vara 55 år när huset blir mitt och då har jag tänkt planera för att bo i ca 30 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej smålänningen och tack för kommentar!

      Ja då kan det vara dags att byta även taket. Integrerade solpaneler är snyggare absolut, men kostar aningen mer. Här kan det vara värt att avvakta några år för att se vad marknaden hittar på. Vi övervägde inte ens detta då vårat tak är ca 15 år.

      Jag kan inte se någon direkt nackdel med solpaneler. Visst, de kostar en slant och växelriktaren behöver bytas efter kanske 10 år. Då kommer vi antagligen att satsa på en som stödjer batterilagring och sen ett 15 kWh batteri. Vem vet om grönt ROT finns kvar då, men antagligen finns det en marknad för begagnade elbilsbatterier som kan leva vidare för bostadslagring. Elpriset lär inte bli billigare, senaste veckorna har det kostat runt 1 kr/kWh med rörligt elpris, då är jag glad att solen skiner som den gör.

      Elbilar lär göra sitt intåg också inom säg 5 år, då kan det vara trevligt att ladda när solen skiner.

      Radera