måndag 13 september 2021

Tack för kaffet, Ocean Yield

 Det är inte ofta som Herr Snålgris kan utropa "Äntligen!". Igår var dock en sådan dag, och jag undrar vad mina kollegor tänkte när de hörde ett rop från rummet där borta i korridoren. Först lite bakgrund till det hela.

Vi köpte aktier i företaget Ocean Yield för första gången i december 2016. Då var detta ett tämligen välmående norskt bolag som sysslade med att köpa in och hyra ut olika typer av fartyg, tankerfartyg, FPSO osv. Direktavkastningen låg på den tiden runt 10-12% och aktiepriset var ca 65 NOK. Aktien var dessutom med i Avanzas superränta, vilket är ytterligare ett plus i kanten och ett tecken på ett stabilt bolag. Bolaget delade ut kvartalsvis, och vi köpte på oss mer och mer, vad kan gå fel? 

Som ni kanske vet är detta med aktier ingen riskfri sysselsättning. Det första som skakade om grytan lite var när de inte lyckades få ett av sina mest kostsamma fartyg, en FPSO (Floating Production Storage and offloading), uthyrd. Detta fartyg började nu kosta en himla massa pengar varje månad det låg i malpåse, och det är nu runt sommaren 2018 som aktiekursen börjar dala nedåt. Vi passerade 60 NOK, 50 NOK och när man trodde att det inte kunde bli värre, ja då började ett litet kinesiskt virus att härja i världen, vilket gjorde att aktien tog ett svanhopp ner till 20 NOK. Aktien har alltså rasat i värde med nästan 70% sedan inköp. Detta var definitivt en båt som Snålgrisarna inte skulle suttit kvar i. Men det gjorde vi.

En FPSO

 Anledningarna är flera. Dels trodde vi fortfarande att detta är något tillfälligt, att bolaget är stabilt, frakt kommer att behövas även i framtiden, och så vidare. Det är lätt att hitta anledningar som stödjer ens agerande, men med facit i hand skulle vi sålt redan vid 50 NOK. Vi blev förälskade i aktien helt enkelt. Det var en av de första aktierna vi köpte till vår utdelningsportfölj, en gammal trotjänare. Men likt den gamle oxen Bobrikoff som blev till kalops när han inte orkade jobba mer på fälten, borde vi gjort oss av med denna utdelningsoxen långt tidigare. Vi kunde nog aldrig tro att det kunde gå såhär illa. Glömde jag säga att man i samband med covid sänkte den kvartalsvisa utdelningen från 1,76 NOK till 0,5 NOK. En sänkning i paritet med hur kursen har gått ner sedan köp. Där satt vi alltså med kanske 60000 kr i förlust, lika mycket bundet i ett bolag som ingen ville röra och som jag verkligen inte kunde sälja på dessa nivåer. Men det blir väl bättre? Kolla bara på alla dessa bolag som flög iväg som raketer några månader efter covid. 

Tyvärr var Ocean Yield inget av dessa bolag, hur gärna man än hade hoppats. Det är nu vi får den lysande idén att köpa mer. På dessa nivåer, tänk vilken oerhört YOC man kan få när världen öppnar upp och de höjer utdelningen till tidigare nivåer. Ojojoj. Hade det kunnat bli så? Det får vi aldrig veta, ty vi är nu framme till anledningen varför jag utropade ett "äntligen", igår på mitt kontorsrum; Ocean Yield blev uppköpta.

Ett företag som heter Octopus Bidco lämnade ett bud på hela bolaget för summan 41 NOK per aktie. Detta gav en premie mot kursen på ca 25% och givetvis skuttade aktien upp till exakt 41 NOK under morgontimmarna.  Den största ägaren Aker har dessutom redan bestämt sig för att tacka ja till budet. Så fort börsen öppnade kl 09:00 på måndagsmorgonen sålde jag hela rasket vilket inbringade en nätt summa av 164000 SEK. Förlusten blev endast ca 25000 kr, men då vi fått utdelningar på hela 45700 kr, gick vi faktiskt med vinst på ca 20000 kr, det blir många kaffekoppar det. 

Vilka lärdomar kan vi dra av detta femåriga äventyr? Först och främst, bli inte kär i dina aktier, sälj när aktiekursen sjunker under en viss nivå, det finns ofta en anledning till detta. Snabba hack i kurvan är svåra att skydda sig mot, men denna aktie sjönk under lång tid. Den andra läxan är väl att inte köpa för mycket i en viss aktie. Det fanns tillfällen då Ocean Yield var ett av våra topp tre största innehav. På tok för riskfyllt.

Vi avslutar denna historia med en bildkavalkad:


Rassel rassel...


Ett äventyr upp och ner... mestadels ner


Har du gjort någon liknanden resa och blivit räddad av gong-gongen?

9 kommentarer:

  1. Över tid har jag gjort mängder med dåliga affärer. Ratos och HM tror jag är mina dyraste men portföljen tuffar ändå på uppåt så det är bara att dra lärdom och investera vidare.

    Skönt att ni kom ur det där, med vinst dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan ZeroStrategy och tack för kommentar!

      Ja de som enbart säger att de har gjort en massa goda aktieaffärer tror jag inte på. Alla springer vi på en groda ibland, trots att man försöker göra sitt jobb innan och undersöka bolaget noga, samt inte köpa vad för skit som helst som hyllas i "#aktietwitter".

      Jag har ofta sålt och tröttnat alldeles för tidigt när bolag har störtdykt likt detta gjorde, denna gång tänkte jag "nä fan", nu ska jag hålla i bolaget tills det någon gång vänder upp. Det tog något år...

      Radera
  2. Grattis till ett bekymmer mindre och till en vinst trots allt! Jag ligger kvar i Ericsson som köptes in för 20 år sedan, ligger -20 tkr ca men om utdelningar räknas in ca +-0. Minor kommer tyvärr att dyka upp, gäller att inte ligga för tungt. Även fonder går på massor av minor vilket inte många tycks inse och då snabbt kritiserar stockpicking.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Kalkyl och tack för kommentar!

      Ja detta bolag lyste rejält rött i portföljen, när merparten av de andra innehaven har fått en rejäl boost av stimulanspengarna. Ericsson B låg väl runt 230 spänn när jag första gången var med i ett "aktiespel" på högstadiet, var väl runt -93 eller nåt sånt.

      Tricket är väl att fundera ett varv extra kring vilket bolag man vill äga, och om bjässar som tappat luften kan vara värda att rädda kvar. Titta bara på Ford, de sjönk som en sten, men har nu gjort en enastående comeback. Vi får väl se om H&M lyckas med något liknande, jag minns för några år sedan då man ansågs dum i huvudet om man inte hade denna aktie i sin portfölj. Idag är det lite annan ljud i skällan.

      Radera
  3. Jag sålde också direkt och det slutade med lite vinst även om man inte räknar in utdelningen. Trodde aldrig att jag skulle gå plus i Ocean Yield.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej MoneyforNothing och tack för kommentaren!

      Vad kul att du gick med vinst. Ja aktien har tagit sig en del från när vi köpte, det är många som har gjort en rejäl hacka, speciellt om man köpte efter covid. Vi hade dock en YOC på ca 3,5%, inget vidare. Allt hopp stod till väldigt goda nyheter och en återhämtning av utdelningar. Nu blev det uppköp istället.

      Radera
  4. Själv förälskade jag mig i bolaget/aktien Easyfill på nivån 23:- för 5-6 år sedan. Jag har köpt på mig aktier då och då (samt i emissioner) och har väl idag ett gav på 6:-. Kursen ligger dock nu på runt 1-1,5:-. Denna aktie lyser blodrött för mig tillsammans med HM som dock inte är lika illa sett till summan.

    Jag behåller Easyfill "to the bitter end"...för jag gillar fortfarande deras produkter, och kan inte förstå varför de inte levererar.

    I en tidigare kommentar nämndes även Ratos, men den aktien har gått väldigt bra för mig. Clas Ohlson gick jag ur i dippen 2020 till viss förlust men saknar den inte...

    SvaraRadera
  5. Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv har jag aldrig trott att kärleksförtrollningstrollkarm kunde få tillbaka min ex kärleksman Andrew, tills min vän introducerade mig för den riktiga trollformeln, tidigare har jag kontaktat några trollformler för att hjälpa mig men ingen av dem kunde hjälpa mig , några krävde mer pengar tills jag följer enkla instruktioner från stor kärleksförtrollare via hans personliga e-post, jag kunde kommunicera och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka. (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) vem som helst kan likaväl få samma hjälp från honom idag för att få tillbaka förlorad kärlek eller återställa ett brutet förhållande och frånskild partner kan återvända till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 2 dagar, min ex kärleksman ringde mig på telefon för att be mig om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. tack till Dr.Oduduwa för hans begåvade och begåvade krafter att få tillbaka ex inom 34 timmar. WhatsApp-kommunikationsnummer: +2349129715420

    SvaraRadera
  6. VI HAR ETT LÅN TILL DIG ANSÖK OM ETT IDAG OCH VAR GLADA VI ÄR HELA FÖR DIG FR ALLA LÅNTYPER kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Hej Behöver du ett snabbt lång- eller korttidslån med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, personliga lån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolideringslån etc. oavsett din kreditvärdighet.
    Personliga lån (säkra och osäkra)
    Företagslån (säkra och osäkra)
    Konsolideringslån och många fler.
    Kontakta oss för mer information om låneerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem du har ditt lån inom 6 -12 timmar. kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com
    Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera