söndag 1 maj 2022

Månadsrapport April 2022 (samt lite kåserande om utvecklingen i samhället)

 Det är inte klokt vad tiden går, nu har ytterligare en månad passerat och inte ett enda blogginlägg har producerats sedan den senaste månadsrapporten. Jag får väl skylla på att det har varit sjukt mycket att göra på hemmafronten, med trädgårdsarbete, besök från långväga släktingar under 3 veckor samt en nära äldre släkting som har behövt hjälp med en del ärenden. Sen har man ju jobbat som vanligt, tack och lov helt utan vare sig vabbande eller sjukdom av något slag.


Det har varit en minst sagt händelserik månad, både i samhället i stort, men även på den ekonomiska fronten. Volaliteten är total på börsen känns det som, ena dagen +50000 kr och andra dagen -60000 kr. Givetvis faller börsen alltid lagom till månadsskiftet, vilket gör graferna något mindre tilltalande än vad man hade hoppats på. Nåväl, börsen är ett maraton och inget inget 60-meterslopp. Det som vi får tänka lite på är att vi är i mitten/slutet av vårat sparande med endast några år kvar till FIRE, det ställer lite andra krav på stabilitet och kassaflöde än för de som är precis i början. Vi har nu hållit på att spara i ca 5 år, när vi började med kanske 600000 kr på kontot. Nu är vi uppe i 4.2 miljoner och får från Pengamaskinen utdelningar motsvarande en person som tjänar ca 30000 kr i månaden brutto. Den osynlige familjemedlemmen drar verkligen sitt strå till stacken och kostar inget mer än lite tid och en årlig ISK-skatt på runt 16000 kr.

Hur har då ekonomin gått under april 2022? Låt oss titta efter:

Inkomster

Nettoinkomster: 44121 kr

Utdelningar: 55495 kr

Övriga inkomster: 17158 kr. (Gåvor från äldre familjemedlemmar till påsk, försäljning av diverse pool-grejor)

Elförsäljning: 1605 kr (solen strålade som fanken under april, samtidigt som elpriserna i SE4 slog nya rekord)

Totala inkomster blev 118.780 kr 

Utgifter

Mat: 3904 kr

Kläder: 154 kr

Bostad: 2689 kr (Elprisstöd på 1000 kr samt solförsäljning gav oss en kredit på ca 1000 kr hos elnät, samt elbolaget)

Försäkringar: 936 kr

Övrigt: 4871 kr (Det blev ett 10-kort hos Leos lekland, där kan dottern och hennes kusiner leka och roa sig)

Transport: 1152 kr

April och maj är våra bästa utdelningsmånader, det är synd att man inte ser röken av dessa pengar, de bara försvinner in i pengamaskinen där de omsätts i nya aktier.

Utdelningar

Som jag nämnde är april en bra utdelningsmånad, då många europeeiska utdelare skiftar ut sina pengar nu och endast nu. Det blir tyvärr en del källskatt på icke-svenska utdelare (35% för finska, 25% för franska) men jag gillar att ha en bred bas av bolag.


Pengamaskinen


Värdet rasade rejält i fredags, precis innan månadsskiftet, annars har vi legat och fladdrat runt 4,2 miljoner. Vi håller oss dock ovanför nollan för 2022, vilket kan inte kan säga om de index jag tycker är intressanta.



En del affärer har gjorts:

Köpt:
Apollo Commercial Real Estate (Ny)
MFA Financial (Ny)
Medical Properties Trust
Franklin LibertyQ European Dividend UCITS ETF (Ny)
Exxon Mobil
Rio Tinto
SBB D
Socite Generale (Ny)

Det har blivit rea på REITs, då håller vi oss framme. Det är räntorna som spökar, men så länge man investerar i stabila bolag ser jag risken som minimal. Fyndade även lite fransk bank, som borde trivas i det nya ränteläget i världen.

Sålt:
30% av Abbvie
100% Axfood

Sålde ovan för att trimma portföljen och hämta hem vinst. Axfood var rejält övervärderat, och på ett bräde kammade jag hem 15 års utdelningar. Dessa pengar investeras i stabila kassaflöden med högre utdelning, t.ex. SBB D. 


Övriga spaningar

Det märks att det är valtider. DIrekt när en politiker säger något ska detta misstolkas med vilja. SKvallerpressen verkar älska att förvränga och övertolka det som Ebba Busch säger. Är det inte hennes bostadsaffärer så är det hennes uttalande om varför vi inte har 100 skadade islamister istället för 100 skadade poliser. Lägger man bort sitt uppenbara förakt för borgerliga politiker och börjar tänka lite själv förstår man snabbt vad hon (något plumpt) försökte säga; nämligen varför i princip ingen av islamisterna blev skadade samtidigt som de lyckades av varierande grad skada över 150 svenska poliser. Det är något helt häpnadsväckande som saknar motstycke någonstans i världen. TYvärr är regeringen som vanligt mest intresserad av att pilla sig i naveln och skylla ifrån sig. Är det inte polisens fel, ja då är det de borgerligas fel. Aldrig pratar man om att det är den misslyckade invandringens fel.

Gör inte misstaget att tro att det var Ulla Karlsson och Svante Nilsson som var ute och kastade sten. Det var araber, afrikaner och andra folkgrupper som i de flesta fall inte ens är svenska medborgare som var ute och kastade sten på svenska poliser. Det finns nog inget som är mer provocerande i mina ögon, jag ju mer jag tänker på denna händelse, desto mer arg och förbannad blir jag. Med en bakgrund inom försvarsmakten tänker jag på de order man hade vid bevakning av skyddsobjekt. Först en muntlig varning, sen (beroende på läge) varningsskott, och sen verkanseld. Det fanns inte en chans att en antagonist hade kunnat åstadkomma någon skada på mig med stenar eller molotovcocktails. Polisen är säkert duktiga på att ta hand om fortkörare och att köpa fika, men när det gäller "crowd control" står de sig slätt mot dessa vilddjur. Jag kan förstå att det bär emot att öppna eld med sin 9mm SIG, när man anfalls av hundratals galningar, har kroppen full av adrenalin och kanske har lättare skador. Jag hade nog själv gjort valet att inte skjuta i samma situation, då man är i ett taktiskt underläge med kvinnor och småbarn i skottfältet. Dessutom finns ingen annan uppbackning i form av lättare pansarfordon med tårgas samt vattenkanoner (jag skojar inte) eller beriden polis. Det är denna typ av stöd som krävs för att hantera en liknande situation, annars blir det bara en sorts dråplig rugby där man springer fram och tillbaka på spelplanen, där motståndarlaget sakta men säkert nöter ner poliskedjan med handbollsstora stenar. Vad hade man egentligen förväntat sig skulle hända? 

Det är ett nytt Sverige med folk från andra delar av världen där det inte är speciellt poppis att skriva arga insändare eller gå runt och demonstrera med plakat eller grytlock, det är våldets ord som gäller; stenar istället för pennor, men polisen är fortfarande anpassad till gårdagen, till hur Sverige demografiskt såg ut för kanske 20 år sedan. Sverigedemokraterna tycker att man ska kalla in militären. Det kanske låter kraftfullt, men jag kliar mig i huvudet och undrar vad jag och min skyttegrupp hade kunnat åstadkomma? Jag tror knappast att vi hade blivit beordrade till fri eldgivning mot stenkastarna, och våra pansarfordon är inte utrustade med "icke-dödliga motmedel". Ett nytt Ådalen -31 månntro? Vi har helt enkelt inte utrustning för att hantera en mobb av hundratals islamister på ett "icke-dödligt" sätt.  Det enda jag minns var att det fanns till AK5C en typ av IDV-ammunition med gummikulor i en 40mm-granat för granattillsatsen. En ovanlig variant som jag själv aldrig har använt mig av. Möjligtvis hade vi kunnat gå in med batonger, sköldar och handfängsel för att plocka in så många som möjligt inom formen för ett icke-dödligt IMF-ingripande men antagligen hade vi blivit minst lika utsatta som poliserna. Nej, vattenkanoner och tårgas samt gummikulor är effektiva sätt att skingra upplopp, när ska dessa köpas in till berörda myndigheter?

För att återknyta till Ebbas uttalande, jag tror inte hon menade att polisen skulle öppna eld rakt in i folkmassan. Resultatet hade blivit katastrofalt på många sätt och vis. Det såg vi i det hemska fallet med den handikappade killen som sprang runt med en leksakspistol, där polisen öppnade eld med 25 skott innan man (av en slump?) lyckades skjuta ihjäl honom med tre av dessa. Då hade vi dessutom en enligt min bedömning relativt lugn situation, en innergård, ensam gärningsman (som inte hade utfört någon våldshandling), polis i numerärt samt taktiskt överläge. Det finns ingen som helst anledning att skjuta som om det vore fri eldgivning på en skyttebana och ammunitionen är gratis. Ett eller två skott verkanseld där man siktar lågt hade räckt. Det ska vilken polis som helst klara med erforderlig utbildning. Att 25 skott hade avlossats i denna situation är för mig som är utbildad pistolskytt helt obegripligt. Man saknade uppenbarligen både kompetens och ledarskap, och jag vill inte veta hur det hade gått under de senaste arabkravallerna om polisen hade fått för sig att dra pickadollerna och låta blyet tala.

Jaja, nog om eländet, vi har ett val till höst, och det gäller att rösta rätt om vi ska ha en chans att trycka tillbaka den utveckling vi har haft under de senaste åtta åren. Under tiden får vi försöka göra vårat bästa för att motverka dessa mörka krafter och leva våra liv så vanligt det går. Börsen går ner, börsen går upp, det är det enda vi vet med säkerhet.

Vad anser du om utvecklingen i Sverige de senaste åtta åren? Har du fått det bättre eller sämre?

7 kommentarer:

  1. Gött att ligga på plus ett skitår som detta. Det gör definitivt inte jag. Min KF med utländska innehav ligger iofs bra till än så länge men jag har majoriteten av portföljen i svenska papper vilket inte har varit perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar ZeroStrategy. Det är samma här, de svenska innehaven ligger nog -9 eller något sånt, medans de utländska hamnar på +9,5. Gissar att valutaeffekter har slagit in där, då SEK har vunnit mot EUR men tappat mot USD.

      Radera
  2. Hallå Snålgrisen! Instämmer som vanligt i det mesta du skriver. Jag skrev en kommentar när ditt inlägg publicerades men den nya kommentarsfunktionen Blogger har lagt in funkade självklart inte och kommentaren försvann. Orkar inte skriva om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar (både den gamla och den nya). Ja vi verkar vara samstämmiga i det mesta. Försöker undvika politik på bloggen, men ibland kan man inte hålla sig.

      Radera
    2. SOm du säkert märkt har även jag mer och mer frångått politik men som du skriver, ibland är det svårt eller omöjligt att inte hyvla av lite. Sen får jag säga att jag själv uppskattar alla politiska inlägg från dig och andra som skriver då det är viktigt med åsikter och tyckanden, dessutom intressant också.

      Radera
  3. Nice att ligga plus, min portfölj tenderar att sjunka snabbare och stiga snabbare än andras så nu är det rejält röda siffror.

    Såklart behöver polisen uppdateras från Kling och Klang till bepansrade fordon, gummikulor, vattenkanoner, tårgas mm. Allt detta finns att köpa på hela hyllan då andra länder har det.

    Ett sätt att minska problemen något vore att kontrollera vad det är för personer vi har i landet och skicka ut de som inte har här att göra (brottslingar, svartjobbare, ekonomiska flyktingar, utvisade, papperslösa etc).

    Måste vara underbart att ha en extraperson i hushållet som bidrar och inte kostar något. Själv har jag väl runt en halv person och det är bra det.

    SvaraRadera
  4. hej alla, jag är här för att dela ett litet vittnesbörd. Jag heter Shira elijah, jag är 40 år gammal, jag gifte mig vid 31, har bara ett barn och levde lycklig i alla sina dagar. Efter ett års äktenskap har min man blivit så konstig och jag förstår inte riktigt vad som händer, han har packat hemifrån till en annan kvinna, jag älskar honom så mycket att jag aldrig drömmer om att förlora honom, jag gör mitt bästa för att se till att man kommer tillbaka till mig, men utan hjälp, gråtande och gråtande och ber om hjälp, jag pratade om det med hans familj men fick inget svar. Så min bästa vän Anna Johansson lovade att hjälpa mig. Hon berättade för mig om en man som heter Dr Alaba, berättade att han är en väldigt stor man och en riktig man som man kan lita på och som inte har något att göra med kärleksfrågor som han inte kan lösa och hon berättade för mig hur han har hjälpt otaliga människor att återuppbygga sin relation. Jag var verkligen övertygad, jag kontaktade snabbt hans e-postadress, dralaba3000@gmail.com eller hans WhatsApp / viber med det numret +1(425) 477-2744. Jag förklarar alla mina problem för honom, han sa till mig att jag inte behöver oroa mig för att alla mina problem kommer att lösas omedelbart. Han berättade för mig vad jag skulle göra för att få tillbaka min man, och jag sa det, han sa att efter 3 dagar skulle min man komma tillbaka och börja tigga, och det hände verkligen som han sa, jag blev väldigt förvånad, det är så otroligt. Härligheten av vår relation med Gud är nu mycket nära och vi lever båda lyckliga i alla våra dagar. Om du stöter på ett liknande problem, kontakta honom omedelbart och lös problemet en gång för alla. Jag är också ett levande vittne

    SvaraRadera