torsdag 30 juni 2022

Månadsrapport Juni 2022

 Vi har strålande solsken med kvicksilvret runt 30 grader i skugga, och semestern nalkas med stormsteg. Dock känns det varje år som om man var sist på bollen och att halva sommaren redan har passerat. Hemma på gatan har var och varannan granne gått på semester för flera veckor sedan. Nåväl, man får väl trösta sig med att de får börja jobba tidigare.

Börsen har dock inte bjudit på speciellt vackert väder, det har varit stora nedgångar främst inom sektorn fastigheter där vi med våra innehav i preferensaktier har tagit rejält med stryk under loppet om några få veckor. Vi började handla merparten av dessa preffar under 2017-2018 och det var väl väntat att de skulle tappa i värde när räntorna börjar höjas, men jag hade inte räknat med att det skulle ske inom loppet av några veckor, snarare något år. Börsen kör verkligen med tvära kast nu för tiden, det räcker att titta på hur det blev under covid-kraschen. Där blev det rejält med åka av under relativt kort tid. Denna gång har ju faktiskt nedgångarna varit påtagliga för de flesta under hela 2022, även om just våran portfölj har klarat sig riktigt bra ända fram till för några veckor sedan då fastighetsaktierna började rasa typ 5-10% om dagen.

Inkomster och utgifter

Vi har haft rejäla utgifter under juni månad. Detta kanske kan förklaras med inflation men jag tror nog mera på att det har varit fint väder, vi har haft ett antal grillfester för vänner och bekanta, inklusive midsommarafton, och detta har drivit upp matutgifter. Vattenräkningen kom in på styvt 4000 kr på grund av en hel del vattenspridare på nysådd gräsmatta samt en pool som skulle fyllas. Jag gissar dock att vi ska få tillbaka hälften av dessa pengar, då de baseras på schabloner och inte på faktisk förbrukning. Det brukar korrigera sig något på nästkommande faktura.

Utgifter för Juni månad landade på: 27994 kr, en bra bit över vad vi normalt brukar hamna på, men då var det ett antal extraordinära större utgifter såsom vatten, service på bil, större mat- och klädinköp osv.

Våra inkomster landade på 81709 kr netto. Lite semesterlön samt löneförhöjningar för oss båda gjorde sitt för att hålla inkomsterna hyfsat höga. 

Utdelningar

Vår pengamaskin tuffar på för fullt och levererar utdelningar på löpande band


Vi har tack vare lite stödinköp av bland annat preffar och Xact Högutdelande skrämt upp de uppskattade årliga utdelningarna till över 300000 kr. Jag räknar inte med att något fastighetsbolag ställer in utdelningarna eller går i konken, ty preffar och D-aktier bör vara fredade, även om kursen kommer att vara fortsatt pressad under något år eller två. Under tiden står vi där med håven och fångar in tusenlapparna som de fortsatt spottar ut. Det är dock aldrig fel att under nedgångar sälja av innehav som blev fel, och istället köpa högre kvalitet till fina priser. Har du något bolag du vill bli av med?

Pengamaskinen

Tittar på på helåret 2022 har vi tappat ca 8% i värde. Det är inte speciellt farligt, då du hade tappat runt 20-25% om du hade varit indexinvesterare. Vi hade dessutom ett fenomenalt förra år med rejäla uppgångar. Det är dock aldrig roligt när portföljen lyser röd i princip varenda dag. Från toppnoteringen ligger vi ca 400000 kr back. Är dock inte det minsta orolig att dessa pengar inte ska komma tillbaka. Det viktigaste är att inte sluta handla utan att kämpa på och göra de där månatliga inköpen även när det känns som jävligast. Rör det sig om större bolag som t.ex. Fortum, Akelius, Telia osv kommer riskaptiten att återkomma och innehavens värde kommer återigen att segla uppåt, med minskad DA som följd. Gillar du som vi, saftiga utdelningar, är rätt tid att handla, nu.


Det är alltid lätt att vara efterklok. Jag lunchade med en kollega som satt och grämde sig över att han inte sålde av i höstas som "han tänkte göra", och inte köpte guld och silver istället. Mitt enkla svar till honom var att det är lätt att vara efterklok, men där och då vet ingen om det hade varit rätt beslut. Börsen hade kanske rekylerat upp 15% istället för ner och vips hade du förlorat pengar på att göra det som just då kändes rätt. Jag tänkte också tanken att sälja av när vi låg där på 4,2 mille i innehav, men vad ska jag göra med de pengarna? Jag får inget sms med innehållet "nu ska du köpa, för nu vänder börsen imorgon" Får du?

Istället bombarderade jag stackaren med floskler som "time in market beats timing the market" samt att man ska röra sina innehav så lite som möjligt, då man är sin egen värsta fiende när man "försöker vara smart". Vi får väl se om budskapet gick fram, men mitt tips är alltid, undvik större förändringar bara för att du tror något, det kanske är rätt, men kan lika gärna vara fel. Sitt still i båten, köp regelbundet, trimma bort eventuella vissna kvistar på ditt pengaträd efter behov men sälj i princip aldrig något för att du tror att börsen ska gå si eller så. Ibland blir det värre än vad man tror, ibland blåser kriser över fortare än ett saxofonsolo. jag trodde t.ex. inte att SBB kunde backa så mycket som det gjorde och ett inköp på 24 kr kändes som att sno godis från småbarn. Enkla pengar. Nja, inte riktigt. 

Idag är det fastigheter det blåser kring, imorgon är det något annat. Se till att diversifiera portföljen med olika företag och olika branscher. Vill du minska bolagsrisken i pricip helt och ändå få utdelningar i handen, handla ETF-er. 

Hur gör du själv med dina fastighetsaktier, som är så populära bland utdelningsinvesterare? Har du sålt av eller köper du mer?


5 kommentarer:

  1. Jag sitter kvar på mina fastighetsaktier och har även köpt lite fler stamaktier. Preffar och D-aktier äger jag inga, de funkar inte ihop med mitt psyke tror jag. Ilija sa något som förvånade mig lite angående deras D-aktie nämligen att blir det ingen utdelning på stamaktien så blir det ingen på D-aktien heller. Nu ackumuleras förvisso utdelningarna men ändå lite förvånande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för kommentar! Ja inget förvånar mig i dessa tider, men det känns lite som panik på börsen när i princip alla vill ut ifrån allt vad fastigheter vill säga. Vi har kanske 15-18% fastigheter totalt, och visst känns det surt, men utdelningarna fortsätter trilla in, och nu kan vi köpa till lägre priser. Som med allt annat kommer priserna att studsa upp igen, kanske om ett år eller två, vem vet? Det är snarare bra att fastighetsbolagen kanske blir lite nerkylda. Men någon större risk för utdelningarna borde inte finnas, då har jag missbedömt situationen helt och hållet. Att Corem Pref backade med 13% idag ser jag som en total överreaktion, och ett ypperligt köptillfälle, men det är jag det :D

      Radera
  2. Blev en sen kommentar på ditt inlägg denna gång... Jag ligger lugnt kvar och har t.o.m ökat en del. Att bygga framtiden på ständiga förändringar tror jag inte på utan kör vidare på min inslagna strategi. De politiska molnen oroar mycket mer än börsen i sig men det har väl vid det här laget framgått väldigt tydligt av mina inlägg?.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för svar. Ja dina inlägg är väldigt tydliga i att vi tycker ungefär samma sak kring utvecklingen i samhället och vad som borde göras för att vända denna. Vi får be en bön att Sossarna inte får förnyat förtroende till höst.

      Radera
  3. HUR JAG FICK ETT LÅN TILL MITT FÖRETAG
    Hej alla, jag såg kommentarer från personer som redan hade fått sitt lån från Steve Wilson Loan-företaget. Ärligt talat trodde jag att det var en bluff, och sedan bestämde jag mig för att göra en förfrågan baserat på deras rekommendationer. För några dagar sedan bekräftade jag på mitt personliga bankkonto till ett värde av 1 150 000 USD, vilket jag begärde för affärer. Det här är riktigt goda nyheter och jag är så glad att jag råder alla som behöver ett riktigt lån och som är säker på att återbetala att ansöka via sin e-post: stevewilsonloanfirm@gmail.com eller LINE ID: 3091140693 Det finns legitima långivare!
    De kan låna dig ett lån.
    Kontakta Mr Steve Wilson.
    E-post: stevewilsonloanfirm@gmail.com
    LINE ID: 3091140693

    SvaraRadera