fredag 3 februari 2023

Månadsbrev Januari 2023

 En månad in på det nya året är det åter dags för en rapport. Börsen har rivstartat med en 10%-ig uppgång och jobbet och den lilla fritid man har som småbarnsförälder tuffar på som vanligt. Vissa klarar av den där grå vardagen bättre än andra märker jag. Jag tycker det är pest och pina med vinter och hade helst haft sommar året runt, men jag försöker samla mig, njuta av de där små sakerna i tillvaron. Fru Snålgris vantrivs hon med när det är mörkt och dystert, men till skillnad från mig låter hon omgivningen få veta detta med tydliga besked. Kanske inte så mycket på jobbet eller när vi har gäster, men definitivt när det bara är familjen hemma. Allt är eländigt och det är fel på det mesta. Jag brukar inte ge mig in i dessa debatter när det i stort sett är fel på allt jag gör, utan tar ett djupt andetag och går en promenad. Jag är en resonerande person, hon är mer full gas, full stop, och när hon är på det humöret spelar det ingen roll vad jag säger, det blir bara värre och värre. Jag bemöter detta med tystnad istället, ty mina ord verkar bara göra situationen värre. Det går över, men det är ganska kämpigt när det väl inträffar, vilket det tyvärr gör ganska ofta under årets mörka månader. 


Börsen har knatat på, vissa aktier har ökat i värde mer än andra och vi har inför detta året gjort några mindre förändringar i portföljen, som jag kommer till senare i detta månadsbrev. Låt oss börja med hur finanserna såg ut efter första månaden i det nya året.

Inkomster och utgifter

Vi har haft ganska vanliga utgifter. Det kom några årsavgifter för Lilla Snålgris och hennes aktiviteter som ska betalas. Fordonsskatten för bilen ska betalas in den också, i övrigt ganska beskedligt. Till skillnad från Aftonbladets läsarskara har vi ganska jämna utgifter över helåret. Den tidningens målgrupp verkar bränna allt och lite till under december för att leva på regnvatten och blåbär under januari. Märkligt.

Månadens utgifter blev 19007 kr. Det är över budget som är satt till 16632 kr men ingenting att oroa sig över.

Inkomsterna blev helt okej de också, som sagt januari är en ganska vanlig månad för oss där inget speciellt händer. Ingen av oss har varit sjuka, till skillnad från halva Sverige, känns det som. Detta räddar såklart ett antal karensdagar, då ingen av oss har möjlighet att jobba hemma eller "vobba" om vi eller dottern är lite småkrassliga. 

Nettolöner: 45744 kr. Vi jobbar som sagt 80% båda två. Här hade det gått att öka med ca 15000 kr om vi jobbade fulltid.

Aktieutdelningar: 25809 kr. Dessa återinvesteras direkt, men hur man än vänder och vrider på det är det kontanter som betalas ut till vårat konto. Därför tas de med som inkomster.

Övriga inkomster: 14432 kr. Detta är lite föräldrapenning från i julas, barnbidraget samt lite grejor vi sålt på Marketplace när en garderob rensats ut.

Såld solel: 50 kr. I januari har solpanelerna producerat lika mycket på hela månaden som en solig dag i mars gör. Vädret i södra Sverige har dessutom varit katastrofalt tråkigt, man får kolla på tv för att påminna sig om att det finns en sol, utomhus känns det mest som en atomvinter.

Totala skattade inkomster för månaden blir således 86037 kr. Inte helt fel, nästan som Krösus Sorks månadsutdelningar. Det tar ett tag tills vi hamnar där, det kan vi lugnt påstå.

Utdelningar

Januari är en ganska hyfsat utdelningsmånad. I år hamnade några tusenlappar i december, när de egentligen borde betalats ut i januari. Sådant är svårt att sia om, men vi fick i alla fall följande små bidrag från våra värdepapper:

Det är inte mycket att säga om utdelningarna. Rapportåret har dragit igång, och de flesta bolag har höjt medans Swedbank och Telia är de enda bolagen som sänkt sin utdelning. Tele2 valde dessutom mot alla analytikers gissningar att inte göra någon extrautdelning. Jag hade dessutom gjort ett räknefel i excel-arket, vilket drog tillbaka min prognos ca 8000 kr mot vad jag trodde jag skulle få under 2023. Tråkigt, men sådant händer. Man får envist fortsätta återinvestera löner och utdelningar så ska utdelningarna växa till 380000 kr mot slutet av 2023, det är förhoppningen i alla fall.

Pengamaskinen

Vi slog index rejält förra året, men i år har de tagit revansch och sprungit ikapp Snålgrisarnas pengamaskin. Det är ett antal bolag som utmärker sig, främst Swedbank och SBB. Nedan graf visar hur värdet har utvecklat sig


Så länge man ligger i linje med eller över index får man vara nöjd. Det är inte kul när bolagen blir för dyra heller och handlas till låg DA. 

Vi har i år tillsatt en liten krydda i form av en lekportfölj där jag lägger de bolag jag tror mest på för 2023. I slutet av året kommer dessa bolag att utvärderas och balanseras om. Efter en månad har denna lekportfölj utvecklats som följer:


Detta är bolag med ingen eller liten direktavkastning. De finns till endast för att jag har en stark tro på teknikaktier under 2023 och när de väl säljs av kan de ge ytterligare ett tillskott till den utdelande pengamaskinen. Som ni ser har mina chansningar inte varit helt bortkastade. Tesla har gått som tåget och även de amerikanska teknikjättarna Microsoft och Google har haft en bra inledning. Det svenska undret Evolution har tagit det lite lugnare, men har hela året på sig. Var bara lugn, våran filosofi är och kommer att vara utdelande aktier, denna portfölj är främst till för att leka lite, då det är småpengar det rör sig om. Jag kommer aldrig att slänga in en miljon i en aktie som Tesla. 

Några smärre portföljförändringar har gjorts. Vi har sålt hela innehavet i MFA Financial (med några tusenlappar i vinst för en gångs skull) då de drog till med en utdelningssänkning på 25% i december. Aja baja! Vi vill ha hyfsat pålitliga utdelare, och REITs som sänker sin utdelning platsar inte på den listan. Istället lyfter vi in ett nytt företag i form av Transalta Renewables. De är med i Avanzas superlån, har 60% belåningsgrad, DA på 7,8% samt delar ut varje månad. Har även gjort en del kompletteringar i Antero Midstream, Oxford Lane, Ares Capital med flera. Inga stora förändringar i portföljen, utan vi kör vidare på inslagen väg.

Övriga spaningar

Någon skrev att bloggformatet är på väg att dö ut, ingen orkar vare sig skriva eller läsa bloggar längre. Kanske är det så, jag vet inte. De bloggar jag flöjer läser jag och kommenterar med glädje. Tyvärr finns ork och inspiration inte längre att skriva så väldigt många inlägg själva, utan vi kör med våra månadsbrev även 2023, med förhoppning att de kan inspirera någon så som jag själv blev inspirerad en gång i tiden, att få läsa inte bara snömos utan riktiga skärmdumpar från Avanza på riktiga innehav och utdelningar. Mer verkligt kan det inte bli. Chansar Mest, min stora inspiratör, har numera lämnat bloggens värld och huserar enbart på Twitter, kanske gör vi också det framöver, vem vet. Det finns tillräckligt med bloggmaterial för att göra en bok, så vi kanske gör som Fru Efficient Badass och ger ut en variant av "Snålresan - några år i en riktig SnålGris liv...". Jag kommer antagligen aldrig att attrahera tillräckligt med trafik för att generera några större slantar på reklam, så det kommer ni att slippa även i fortsättningen. Den jag vet sm lyckats bäst med det är KTM, som drog igång en blogg några år efter vi startade. Han lyckas få in ca 10000 kr netto varje månad på diverse samarbeten. Jag har ingen aning om hur han lyckas, med småbarn och allt, med hatten av för sådana sidoinkomster. En föredömligt trevlig blogg har han också, med frekventa uppdateringar av läsvärt material.

Nu är det dags att tacka för mig, sängen väntar. Det är alltid kul att kolla in Avanza innan man somnar, och idag gick det bra med +8431 kr. Denna veckan har vi ökat förmögenheten med 160000 kr och i år 372000 kr. AV detta har min lilla lekportfölj genererat hela 8276 kr. Haha där ser man. Sim sala bim. Även en blind höna kan picka några korn här och där. 

Må väl och ha en trevlig helg, och skriv gärna några rader om vad du tror på under 2023, några förändringar i ditt sparande eller portfölj, eller i din ekonomiska situation i största allmänhet.

4 kommentarer:

  1. Hallå Snålgrisen! Hur det går att dra in pengar på bloggen förundrar ig också och borde väl själv ta och stänga av de tramsiga annonserna då intäkterna tangerar noll. Intresset för att blogga avtar mer och mer och det beror inte på att lusten att skriva minskat utan på att det blir för få kommentarer alldeles oavsett inläggstyp. De långa och intressanta diskussionerna uteblir och en handfull kommentar som max, alla de som mottages glädjer enormt mycket skall påpekas. Uppenbarligen är väldigt många väldigt nöjda med hur landet Sverige sköts och förfaller eller så struntar de i vilket ända tills den dagen de själva drabbas på något sätt... Jag såg framför mig då bloggen startades att få långa och många kommentarer men det sker endast hos ett fåtal bloggare som inte alltid ens skriver om nåt värt att kommentera men ändå väller kommentarerna in. Har tänkt på ett jubileumsinlägg men ännu inte orkat eller känt motivation för att skriva än, kanske kommer det. Pengamaskinen kör på högvarv och viljan är fortsatt hög att kämpa på.

    Låter jobbigt med Fru Snålgris humör helt klart... Att vädret inte gör någon glad särskilt ofta i söder är en trist faktum och senaste väderkatastrofen fick vi i fredags... Kraftigt snöfall under natten mot fredagen och runt 08 var tempen +2C och all nederbörd smälte nu bort på kort tid och gatorna stod i vatten/snömodd... Barndomens vintrar är helt borta och kommer gissningsvis inte att återvända igen. Det är riktigt tråkigt. Idag lös solen och vädret var underbart med några grader under nollan, det som saknades var som vanligt snön.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Kalkyl och tack för din kommentar! Ja min största invändning mot att ha samarbeten och annat är att då känns bloggen som ett "jobb". MIna samarbetspartners lär ju dra in stödet på en rykande sekund om jag inte uppdaterar enligt deras önskemål. Jag älskar att skriva och har fått mycket ros för det, men i nuläget är det helt enkelt omöjligt att lägga mer tid på bloggen än vad jag redan gör. Jag håller med, kommentarer gör bloggar levande men samtidigt förstår jag de som läser kanske 10 st ekonomibloggar, det är svårt att kommentera allt hela tiden. VI får nog åka norrut för att uppleva "barndomens vintrar", som jag faktiskt inte saknar det minsta. Vi har faktiskt bokat in en resa till Teneriffa på sportlovet. Bokningen gjordes redan förra året. Syftet är att pigga upp hela familjen och få lite sol i ansiktet, det är något vi har behövt under en lång tid. Kommer skriva mer om detta i ett annat inlägg.

      Radera
  2. Jag tittade lite tidigare i år på Transalta Renewables och gick igenom deras outlook för 2023. Det var ingen uppmuntrande läsning må jag säga. En payout ratio på cirka 100% och inga pengar över för att växa kassaflödet. Ledningen förutspår även en minskning av bruttomarginalen på 30% vilket ytterligare oroar. Behöver inte betyda att det var ett dåligt köp men det fick mig från att avstå i vart fall.

    https://twitter.com/ZeroStrategy365/status/1613592510063837192

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Zero Strategy och tack för din kommentar! Ja, det är lite märkligt att de tjänar så pass dåligt. Detta kommer inte bli något kärninnehav, och jag kommer hålla koll på bolaget innan jag får för mig att öka. Många energibolag har haft det tufft, Fortum, Enel med flera har haft jobbiga år bakom sig. Vi får hoppas det vänder. Avanza har i alla fall belönat Transalta med superräntestatus ch en belåningsgrad på 60%, får hoppas de såg något positivt i bolaget. :D

      Radera