torsdag 21 december 2023

Ett bra börsår?

 Nu börjar året närma sig sitt slut och det ärevördiga kalkylarket proppas full med statistik för att se hur Snålgrisarnas finansiella status ser ut, så här efter månader av svajighet på börsen och i privatekonomin. Något som är slående och som jag läser ofta är att gemene man verkar tycka att börsen har haft ett riktigt "Tomterally". Jag tycker precis tvärtom, de senaste två månaderna har varit två riktiga skitmånader för vår pengamaskin. Är jag en helt urusel investerare eller är det en hundbegraven? Vår pengamaskin är trots allt fyllt av räntekänsliga aktier, och då kan man ju tycka att den borde ha satt fart upp som en raket. Istället blev det ungefär motsatsen och raketen förefaller fått slut på bränsle och kraschlandat någonstans i havet.


Vad är det då som händer på börsen? Jag läste igår en artikel om just detta fenomen som sammanfattade börsåret ur en utdelningsinvesterares perspektiv (det var på Seeking Alpha, och jag kan inte för mitt liv hitta tillbaka till den artikeln, så ni får ta mig på mitt ord) och författaren hade gjort en jämförelse mellan hela S&P 500 och endast de aktier som är s.k. "Dividend Aristocrats", och såg att för 2023 har S&P 500 gått upp ca 20%, medans dessa aristokrater hade gåt upp ungefär 5%, utdelningar inkluderade. Det har alltså varit ett tillväxtaktiernas år. Det är trots allt tillväxtaktier som är som mest räntekänsliga, då de sitter på feta lån som finanserar deras tillväxt, och kanske har börsen (som är framåtblickande) sett en paus i räntehöjningarna och således gett dessa aktier en rejäl skjuts. De där tråkiga värdeaktierna, som har en ofta medioker skuld och pytsar ut det mesta av sin vinst i utdelningar, de har tydligen ratats av börsen. Kanske är det ränteplaceringarna som varit mer lockande, med lägre risk och hyfsad återbäring?

Vår egen portfölj är en salig blandning av olika typer av värdepapper, och jag har i ärlighetens namn inte sett en endaste typ som gynnats på det sätt man borde tro. Visst, enskilda värdepapper har gått upp med kanske 30-40%, t.ex. svenska fastigheter, men betänk då att de hade fallit som en sten sen i februari, så är det långt kvar innan dess värde är återställt, ty en aktie som faller med 50%, som många fastighetsbolag gjorde, de måste gå upp med 100% för att återställa värdet. Dit har vi en bit kvar. Sen finns det typer av aktier som *borde* gynnas av att man i USA dels sänker räntor och dels går in i en lågkonjunktur, t.ex. mREITs, aktier som köper privatpersoners bostadslån (nej detta är inga CDOs). Jag spelar på att dessa aktier (som idag yieldar ca 15% och är aningen lågt värderade) kommer att få ordentlig fart under 2024. Sen har vi ju alla dessa trötta telekombolag som trots en hyfsad yield, verkar sitta fast med superklister värdemässigt. Jag tänker på Telia, Tele2 och Orange, som alla ingår i vår utdelande portfölj. Det är dock inget direkt fel med att aktier släpar efter värdemässigt trots att de tjänar pengar, och ett visst mått av lågvolalitet får man räkna med i vår typ av portfölj, men de 6,5% som portföljen har ökat i år, det är helt enkelt inte tillräckligt, och betyget blir inget annat än IG. Ni kan se tydligt att portföljen har fungerat hyfsat fram till Q2 2022 då fastighetsbolagen började svaja pga räntehöjningar. Då har den enda bomben efter den andra träffat portföljen och vi får väl hoppas att vi inom kort få se samma fina uppgång som under åren 2017-2020.


Varför bryr jag mig då ens om detta med värdetillväxt? Jo det har främst med inflationen att göra, och valutaexponeringen. Alla som äger aktier i USD blev gynnade under 2022, men får nu smärtsamt känna på piskan åt andra hållet, när den svenska kronan stärks dag ut och dag in, vilket sänker vår portföljs utländska innehav med ca 10000 kr om dagen. Därtill har våra årliga utdelningar tappat ca 5000 kr till följd av detta. "Easy come, easy go", som man brukar säga. Herr Snålgris ogillar snabba förändringar i portföljen, och de senaste två månaders snabba resa nedåt har inte varit välkommen, speciellt eftersom det är alldeles för kort tid för att kunna göra något åt saken. Denna kraftiga uppvärdering av kronan har i princip enbart påverkat vår portfölj negativt och vi får väl se om dess innevarande bolag på något sätt kan glädjas åt en starkare krona, och att vi får se kraftiga utdelningshöjningar till följd av detta, även om jag tvivlar. Inflationen är en annan anledning till att jag vill se värdet på tillgångarna öka med ca 3% per år, vilket är 130000 kr. Lägg därtill utdelningarna på 361 000 kr, så borde portföljen för helåret ha ökat i värde med 490 000 kr. Enligt Avanza har portföljen ökat med endast 273000 kr. Det har alltså varit en negativ värdetillväxt vilket INTE är okej. En del av denna förlust har vi SBB att tacka för (eller stolpskottet bakom tangentbordet som litade på Ilja). Andra sänken har varit tobaksbolagen, som har det tufft värdemässigt, även om deras kassaflöde är riktigt bra. Oavsett vilket är detta inte okej alls och jag ska ägna mellandagarna åt att analysera portföljen och försöka hitta vad som har gått fel. Utdelningsaktier SKA inte perfekt följa ett index, utan ska snarare svänga lite ur fas, dvs när indexen går ner, går utdelningsaktierna upp. Denna trend har jag observerat otaliga gånger under de 5 år jag har hållit på med utdelningsinvestering. Dock ska de inte underprestera så här mot de vanligaste indexen, då är det ju enklare att sälja hela rasket och köra med indexfonder istället, eller en variant med en del utdelningsbolag och en del index/investmentbolag. 

Sen är det ju inte helt lätt att veta vad man ska investera i för index. Tittar man på nedan graf ser man att det gäller att spela på rätt hästar. 


Enbart Avanza Zero hade gett ungefär lika mycket som vi själva har åstadkommit, men hade du haft rejält med teknik hade du fått en riktig resa uppåt, likaså om du investerat i HELA Stockholmsbörsen. Stora tråkiga bolag som delar ut har helt enkelt underpresterat till förmån för mindre tillväxtbolag. Att analysera detta är inget för mig, utan snarare för nobelpristagare. Jag kan bara konstatera att pengar har under många år varit nästan gratis, vi har haft låga räntor och centralbankerna har låtit sina sedelpressar gå dygnet runt under flera år nu för att hålla ångan uppe i ekonomierna runt om i världen. Kanske är det slut på de "goda tiderna" och investerare letar sig tillbaka till de där "tråkiga" aktierna såsom Telekom, Bank och liknande. Jag tror inte jag har hittat någon ETF heller som innehåller mycket utdelande bolag som har presterat speciellt bra. Tittar man på denna graf där jag har tagit med de senaste tre åren, och den populära fonden Xact Norden Högutdelande, har den lyckats med konststycket att prestera ännu sämre än Snålgrisarna. Att lägga sina pengar i en ETF och hoppas att det löser sig den vägen är således inte heller rätt strategi.


Så hur ska man göra, om man likt oss gillar aktieutdelningar och inte vill hålla på att tajma börsen? Först och främst tror jag på detta med att minska bolagsrisken. Nyckeln till detta är ETF-er. Att investera i ett antal olika ETF-er på olika marknader (USA, EU, Sverige) som delar ut, och inte är lika stendumma som den där Xtracker-fonden som går enbart efter yield, utan har någon form av intelligens, då kan man i alla fall undvika minor som SBB, som jag tror kostade mycket pengar för väldigt många investerare. Komplettera ett gäng ETF-er med Aktiespararna Direktavkastning B, så har du täckt in den svenska börsen ganska väl. Sen gillar jag preferensaktier, som ger ett förutsägbart kassaflöde. Dock var jag absolut inte beredd på den kraftiga rabatten man fick i dessa, i och med räntehöjningarna, och har där tagit stora värdeförluster, även om utdelningarna i sig tuffar på. Tyvärr är man inte tillräckligt modig när det där blodet flyter på gatan, utan håller igen och sparar på krutet. Det är ju ofta så att de där bolagen som går ner mest, det är ofta de som lyfter bäst när det väl tar fart.  

Det blir ännu mer intressant om man tar in Lilla Snålgris ISK-sparande i ekvationen. Vi startade den i början av 2015, och har månadssparat i ett antal olika indexfonder och några aktiva fonder såsom småbolag och Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Man kan nog tänka sig att detta hade varit "facit" om vi själva hade struntat i utdelningsinvestering och istället månadsspara i liknande fonder. Ett väldigt intressant resultat...

Det spelar oerhört stor roll vilket tidsspann man väljer i AVanzas graf. Ser man till enbart de senaste tre åren ligger vår Pengamaskin i topp, men tittar man här på 2014-12 till idag står vi endast Avanza Zero, resten av indexen och även Lilla Snålgris pengar springer före. Skillnaden är dock inte så jättestor kan jag tycka. Betänk väl att merparten av vår pengamaskin består av insättningar, då vi har tryckt in 20-30000 kr varje månad sen typ 2019. 

Nåväl, detta inlägg har all möjlighet att bli hur långt som helst, så jag väljer att avbryta här. Syftet är att vara transparent, att kommunicera mina tankar och funderingar kring detta med utdelningsinvesteringar, och OM det ens är möjligt att kombinera en avkastning på minst 10% per år, genom att köpa högutdelande bolag. Detta året blev tyvärr inte så, mest på grund av SBB, Intrum och Medical Properties REIT där en ansenlig summa gick förlorad. Vi får helt enkelt ta nya krafttag under 2024 och hoppas att investerarna letar sig tillbaka till värdebolagen och att svenska kronan lugnar ner sig lite i sin iver att stärkas. Den som lever får se...

Hur tänker du kring din egen portfölj? Har den utvecklats bra under 2023? Hur står du mot indexen sett till en längre tidsperiod? Är du likt jag utklassad mot nasdaq och OMXS30 All Share GI? Tycker du Snålgrisarna ska överge utdelningsinvestering och satsa på indexfonder istället? Berätta i kommentarsfältet.   

13 kommentarer:

  1. Tjenare Snålgrisen,

    Utdelningar per se, är inte värdeskapande utan endast ett uttag från din portfölj. Med det sagt har jag kikat lite på din portfölj och de flesta av dina bolag är väldigt högutdelande bolag. Jag har själv varit i tankevurpan och jagat bolag med hög utdelning, men allt som oftast ger hög utdelningsprocent väldigt dålig totalavkastning, vilket för mig är den viktigaste parametern och inte hur mycket eller hur ofta ett bolag delar ut.

    Hade jag varit dig hade jag gjort en rejäl portföljöversyn inför 2024, där fokus bör ligga på totalavkastning och mindre på utdelning. Köp hellre kvalitetsbolag(med låg utdelning) än högutdelande skräpbolag eller gör det enkelt och sätt rubbet i en Global indexfond.

    Ha d gott
    Glenn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Glenn och tack för din kommentar. Du har helt rätt, strategin har hela tiden varit bolag med medel eller i vissa fall "hög" utdelning. Alltid när man handlar individuella aktier finns det en risk att gå på minor, och det gör nog alla som försöker sig på stockpicking, oavsett om det är värde eller tillväxt man försöker uppnå. Den största fördelen med utdelningsinvestering är att du ofta får lägre volatilitet, vilket syns i graferna, samtidigt som du missar de där tillväxtbolagen som sticker iväg, då de sällan delar ut något, eller i alla fall väldigt lite. Jag har givetvis ägt värdebolag också, och det största problemet med dessa är tajmingen; när är det dags att sälja? Det blir ofta en kurva i form av en alptopp, snabbt upp, och sen snabbt ner. Man måste vara oerhört disciplinerad och ha en väldigt klar och tydligt köp/sälj strategi för att ro hem något sådant tänker jag. De flesta gånger jag själv har försökt "tajma marknaden" har den ofta reagerat precis tvärtom. Analytiker går över huvud taget inte att lita på i detta fallet.

      Problemet som du skriver "köp hellre kvalitetsbolag", kan låta väldigt enkelt, men vad definierar ett så kallat kvalitetsbolag? Det finns mängder med bolag som man hade kunnat ge detta epitet, men som har gjort marknaden grymt besviken, jag kan ta Boeing, J&J, GE, Ericsson med flera. Många så kallade "börsexperter" som vissa bloggkollegor och andra mer framstående profiler, hyllade Telia för sina obligationsliknande egenskaper, och kallade den aktien för en ospännande riskfri investering som i ur och skur gav 7% DA. Jaha, den har väl bara tappat 30% senaste åren i värde?

      För mig är ett bolag som antingen har som strategi att dela ut en stor del av intäkterna (REIT, BDC), eller ett bolag som är "moget" som t.ex. Volvo, och som har en bra intjäning och kan dela ut sitt överflöd, en mer tilltalade investering. Sen finns det ju olika sätt att screena dessa. Jag tittar mycket på Avanzas belåningsvärden, då de har manglat igenom bolagets nyckeltal och har gjort en första screening. Därefter brukar jag titta på bolagens webbsidor, investor relations. Hur ser det ut där. Utdelningshistorik, hur länge har man höjt, hur klarade man sig under pandemin, under finanskrisen etc. Är jag nöjd, så blir det ofta ett köp.

      Du säger, köp en global indexfond för att det är enkelt. Jo det är ju enkelt, men då tar jag samtidigt en betydande exponering i USA med valutaexponering i främst dollar (runt 60%) och då en oproportionerligt stor del i ett fåtal amerikanska bolag med gigantiskt börsvärde. Enkelt ja, men vilken avkastning garanteras? En fondstrategi bör i alla fall ha 50% svenskt tänker jag, och där en blandning av large, mid och small cap-bolag. Det finns liksom igen enskild fond som speglar OMX Stockholm All cap GI utan man får koka ihop en egen soppa. Det gjorde vi med Lilla Snålgris portfölj, och ja, avkastningen blev ca 40% större på 8 års tid, så historiska fakta talar för denna lösning, absolut, sett till just denna tidsperioden.

      Du för gärna berätta vilka av portföljens bolag du anser är "högutdelande skräpbolag", så ska jag granska dessa närmare.

      Se inte mitt svar som någon sorts försvarstal, det är inte meningen. Jag har många gånger under resans gång funderat på om det inte vore "enklare" att bara pyssla med indexfonder. Forskningen pekar dessutom på en evidens som talar för detta faktum. Samtidigt är vi väldigt nära den så kallade "uttagsfasen", och då vill jag inte ha några börsår likt 2022 när många FIRE-människor som förlitade sig på 4%-regeln fick börja jobba istället för att ta ut, då deras portföljer backade 20-30% samtidigt som de inte hade torrt krut att fylla på (vilket är ett måste för att dra nytta av den kommande uppgången). Utdelningarna tar mindre stryk, och fladdrar inte upp och ner som indexen gör. Om vi hade levt på utdelningar från säg 2020 hade jag inte under något av de följande åren varit orolig att pengarna inte skulle räcka.

      Radera
    2. Hallåå igen snålgrisen,

      Kul att tjata lite aktier 😊

      Ja, det är alltid svårt att definiera vad som egentligen är ett kvalitetsbolag. För mig är det bolag som växer sina vinster år efter år och där detta också återspeglas i stigande kursgraf. Men det är som du säger svårt att stockpicka och för egen del har jag givet upp tanken om att leta bland alla småbolag för att hitta nya Nibe, Fortnox etc. Så numera investerar jag endast i lönsamma storbolag som jag verkligen vill äga. Om direktavkastningen överstiger 6% ringer alla mina varningsklockor, för i längden är detta oftast inte hållbart.

      Så dessa bolag nedan tycker jag du bör se över och överväga om du verkligen vill äga dessa framöver. Min personliga åsikt är att dessa bolag är rena rama kapitalförstöringen. Gemensamt för alla dessa bolag är att de har en hög direktavkastning på > 6% och att deras senaste 5 års kursgraf är flat eller i de flesta fall negativ.
      AGNC Investment, Direktavkastning: 14,74% Totalavkastning 5är: -43,15%
      Annaly Capital Management, Direktavkastning: 13,01% Totalavkastning 5år: -48,69%
      Ares Capital, Direktavkastning: 9,86% Totalavkastning 5år: +32,21%
      Blue Owl Capital, Direktavkastning: 7,24% Totalavkastning 3år: +15,56%
      Capital Southwest, Direktavkastning: 9,49% Totalavkastning 5år: +31,43%
      FS KKR Capital, Direktavkastning: 13,27% Totalavkastning 5år -6,23%
      New Mountain Finance corp, Direktavkastning: 9,91% Totalavkastning 5år: +4,73%
      Oxford Lane Captial, Direktavkastning: 19,83% Totalavkastning 5år: -42,11%

      Sen är jag personligen inte så glad för Preffar, då kurstillväxten är nästan obefintlig. Det är nog bättre att lägga dessa pengar på ett högräntekonto:
      K2A Pref, Direktavkastning: 10,90% Totalavkastning 5år: -37,03%
      Sdiptech Pref, Direktavkastning: 6,93% Totalavkastning 5år: +5,96%
      Sagax D, Direktavkastning: Direktavkastning: 7,04% Totalavkastning 5år: -10,90%
      Fastighetsbolag Emilshus Pref, Direkavkastning: 7,66% Totalavkastning 1år: -0,95%
      Heimstaden Pref, Direktavkastning: 14,71% Totalavkastning 5år: -57,57%

      Jämför ovanstående siffror med följande kvalitetsbolag enligt mig:
      Apple, Direktavkastning: 0,49% Totalavkastning 5år: +416,67%
      Microsoft, Direktavkastning: 0,77% Totalavkastning 5år: +280,46%
      McDonalds, Direktavkastning: 2,14% Totalavkastning 5år: +67,28%
      Visa, Direktavkastning: 0,72% Totalavkastning 5år: +109,34%
      Novo Nordisk, Direktavkastning: 1,01% Totalavkastning 5år: +369,82%
      LVMH, Direktavkastning: 1,68% Totalavkastning 5år: +192,73%
      Hermes, Direktavkastning: 0,65% Totalavkastning 5år: +315,29%
      Axfood, Direktavkastning: 3,07% Totalavkastning 5år: +73,49%
      ABB, Direktavkastning: 2,18% Totalavkastning 5år: +159,37%
      Investor, Direktavkastning: 1,90% Totalavkastning 5år: 147,33%
      Industrivärden, Direktavkastning: 2,22% Totalavkastning 5år: 87,15%
      Latour, Direktavkastning: 1,43% Totalavkastning 5år: 136,65%
      Bure, Direktavkastning: 0,79% Totalavkastning 5år: 174,81%

      Nu är de ju lätt att backtrejda, men hade du satt 1 miljon i Apple för 5år sedan hade du idag haft över 4 miljoner utan en enda insättning.

      Indexinvestering är som du säger oftast det bästa investeringsformen för gemene man(Mig inkluderat), men det är bara så jäkla tråkigt och sen vill man ju tro att man själv kan slå index. Såklart bör man ha ett par olika fonder med diverse geografisk inriktning om man nu väljer att gå på fondspåret/ETF spåret. Men om jag bara fick äga en fond, så äger jag hellre Dollar än svenska kronor.

      Ovanstående är såklart inga rekommendationer och endast mina tankar om hur jag ser på investeringar på börsen.

      God Jul
      Glenn

      Radera
    3. Hej igen Glenn!
      Det är exakt denna typ av diskussion jag sökte efter, kul att inlägget engagerar. De aktier som du listar som "dåliga", ja vissa är absolut chansningar, Oxford Lane t.ex. Ares Capital däremot vill jag inte påstå är det dåligt bolag alls på längre sikt. AGNC har på grund av vad de investerar i och hur de finansierar sig varit ett dåligt case de senaste 10 åren, däremot finns det nu en möjlighet till riktigt bra avkastning då mReits historiskt sett presterar som bäst i lågkonjunktur/recession. Vi får väl se. 5 år är ganska kort tid, speciellt med tanke på allt märkligt som hänt i världen de senaste åren.

      Med preffar är det stabil utdelning man får. De ökar i värde när räntorna sjunker, och sjunker i värde när räntorna ökar. Under tiden pytsar de ut pengar under tiden. Är det tillväxt man efterlyser ska man såklart strunta i preffar, speciellt nu när räntorna höjdes i rekord-takt. Jag har aldrig upplevt att man kan höja räntor så snabbt innan. Man tänker att det kan gå på något år eller två att höja med säg 0,25 i kvartalet.

      Att tech gått som tåget kan man inte förneka. Apple hade såklart varit en given häst sett i backspegeln, likaså Nvidia, Tesla och en mängd andra. Har man förlorat pengar? Kanske. Dock hade jag aldrig vågat satsa 1 miljon på en enda aktie. Det är precis som du skriver då man kan ta hem de stora vinsterna, men samtidigt sker ju detta till väldigt hög risk. Jag önskar att jag hade Warren Buffets självförtroende när det gäller att ösa in extremt kapital i enskilda bolag, den mannen avskyr ju diversifiering. Dock finns det inte speciellt många med hans känsla för att välja vinnare.

      Jag gillar investmentbolag, och ca 60% av Lilla Snålgris portfölj består av Spiltans fond. Trots det har den som sagt inte överpresterat nämnvärt mot vår egen, och tog en rejäl smäll förra året.

      Ska ta med dessa tankar i mina fortsatta analyser och grubblerier, tack för du tog dig tid att skriva.

      Radera
  2. Hej Snålgrisen,

    Jag har funderat mycket i dessa banor senaste tiden och kommer fortsätta göra det. Jag har valt att investera i utdelningsaktier till stor del. Lite för att det är uppmuntrande att få nya pengar att handla för men mest för att när jag började spara så var det faktum att ett företag delade ut ett sundhetstecken (för det allra mesta).

    Tittar jag de senaste tre åren har portföljen gett 23 % medans OMX30 get 40 %.

    Tittar jag de senaste 10 åren så har portföljen gått 205 % mot OMX30 189 %. Stockholm all share är däremot upp 241 % medans globalindex är 100 %. Så det beror ju väldigt mycket vad man jämför mot. Sedan har jag aldrig förstått om insättningarna räknas med.

    Mina slutsatser är att jag mer och mer funderar över att flytta över allt eller det mesta till någon/några fonder men vet inte riktigt heller vad jag ska välja.

    Min långsiktiga plan har ändå varit att jag ska bli bättre på "stockpicking" men det kanske är svårare än vad man tror.

    Jag har haft min portfölj i över 10 år nu så kanske är dags för en rejäl översyn av den övergripande strategin.

    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej dentystainvesteraren och tack för kommentar!
      Ja när det går dåligt börjar man ju alltid tvivla om man gör rätt eller fel. Under våra år har det som sagt gått både bra och mindre bra. Förra året 2022 hamnade vi nog på -2% mot de flesta världsindex som låg runt 20-30% minus. Detta året, +7% mot ca 20%. Det svänger rejält, och ja, det ser ut som om det har varit en dålig strategi att äga utdelande bolag. Det säger dessutom flera artiklar från SA, som jämfört ETF-er med utdelnigskungar och aristokrater, som presterat runt 5% i totalavkastning. Detta ska ju vara stabila bolag som har vuxit färdigt och som tjänar bra med pengar. Det är svårt att argumentera emot att det inte hade varit fördelaktigt att äga Apple de senaste 5 åren, men aldrig att jag hade vågat sätta 1 mille, 25% i ett enda bolag, skit samma hur stort och välkänt det är. Jag är ingen Warren Buffet utan har ganska dåligt självförtroende när det gäller att "pricka rätt". Med utdelningar vet jag ungefär vad jag får varje år, tillväxt är en bonus, och det är okej för mej. Sen är det såklart kul om det händer saker med bolag som gör att de tar glädjeskutt, men jag är nog ändå främst med på resan för att få en "lön" varje månad, i form av kassaflöde, inte att maximera totalavkastningen, hur dumt det än låter. I backspegeln ser allting så enkelt ut :D

      Radera
  3. Det är svårt med investeringar och den som säger annat ljuger. Min strategi har varit = utdelningsaktier --> fonder --> utdelningsaktier osv och nu har jag efter noga övervägande återgått helt till 2-3 fonder. Jag kommer att ha en USA fond ca 50% (AMF Nordamerika) och SVE ca 50% (Spiltan AF Investmentbolag 40%, AMF Småbolag 10%) och hoppas att det blir en bra fördelning.
    Det är alltid lätt att titta i backspegeln och säga att man borde ha haft Spiltan AF Inv sedan start 2012 med över 600% i avkastning men nu med min nya portfölj hoppas jag att jag slipper titta i backspegeln mera. Min stora förändringar grundar sig egentligen helt på totalavkastning och att varje gång jag haft utdaktier så har jag underavkastat index varje år och gång. Nu blickar jag bara framåt och hoppas för allas skull att 2024 och framåt blir bra för alla oavsett investeringsfilosofi.

    God Jul 🎅

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och tack för din kommentar! Ja det är nog inte bara jag som då och då funderar kring sin strategi. Indexfonder är bra på så sätt att man slipper bry sig om bolagsrisk. Den största nackdelen tror jag nog är den dagen man behöver ta ut regelbundet. När vill man sälja? Om din portfölj lyser -20%, det är psykologiskt smärtsamt att behöva sälja då, och då du under kanske 1 år för bort några hundra tusen i kapital kommer din portfölj inte på något sätt att dra nytta av den uppgång som kommer någon gång framöver. Tittar man bakåt hade nog indexfonder varit bäst för mig, för då hade jag sluppit fundera över vad man skulle köpa under covid-nedgångarna. Då är det bara att ösa in pengar i sina fonder och hoppas på det bästa. Denna möjlighet gick man miste om som utdelningsinvesterare, då denna typ av aktier gick skitdåligt sen efteråt, medans alla tillväxtbolag drog iväg som blixten. Sen 2022 kom ju smällen för dessa, och det var då min portfölj arbetade ikapp med råge.

      Håller med dig att det är svårt, men samtidigt undrar man ju varför det över huvud taget finns folk som håller på med utdelningsaktier, om man bara kan köpa Spiltan AF Investment och stoppa huvudet i sanden? Är vi helt enkelt bara korkade som gör livet så onödigt svårt för oss som gräver i sanden efter pärlmusslor när det står en öppen kista med guldmynt och ädelstenar mitt framför oss? :D
      God Jul!

      Radera
    2. Delen med att sälja och börja ta ut från portföljen vid börsnedgångar har jag redan klart. Jag är en försiktig general så jag har idag 4 FIRE årslöner på sparkonto (fasträntekonton) med 4,25%. Kanske lite mycket men känns safe eftersom tanken på RE light finns och kan bli mera verklighet om 2-3 år.

      Radera
    3. Hej Levadrömmen och tack för din kommentar!
      Oj då, 4 årslöner, det var inte dåligt. Nu vet jag inget om dina siffror, men i mitt fall hade det varit ca 2 miljoner kronor enbart i fasträntekonto, så antingen har du haft betydligt högre inkomster än vad vi har eller har du en extremt låg "fire-månadskostnad". Då är det ju givetvis inget större problem att parera eventuella sättningar i börsen, och rulla vidare med indexfonder.

      Radera
  4. Har bara sparat i 6 år men än så länge är jag nöjd och ligger bättre till än Alla svenska aktier inkl. utdelning. God Jul på dig! 🎅

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej två månadslöner och tack för din kommentar! Roligt att höra att du har en strategi som har gått bra. Har du köpt utdelningsaktier, indexfonder eller något helt annat? Berätta gärna lite mer, nu när du har stuckit ut hakan ;)

      Radera
    2. Delay that! Jag hittade din blogg, och portfölj. Kan se att du har några draglok såsom Tesla, Nibe, Fortnox och Investor. Hittills ser det ju bra ut, det får man ju säga, stort grattis! Bolagsrisken är väl det som sticker ut mest, med dina 15 bolag.

      Radera