söndag 30 juni 2024

Månadsbrev Juni 2024

 Den första sommarmånaden har gjort sitt. Vädermässigt får man nog inte klaga. Vi har efter en kall och otrevlig vår fått en hel del sol och värme. Nu idag har dock regnet stått som spön i backen och det verkar som om ostadigare väder är på väg in. Då är det perfekt att ha något inomhusprojekt att ta tag i, som att skriva månadsbrev till exempel.


Lite kort om måendet. Jag tuffar vidare nu med 50 mg Sertralin per dag och det känns mycket bättre än innan. Nu har medicinen effekt hela tiden och situationer där jag innan hade löpt hög risk för att få panikattacker, där känner jag i princip ingenting. Den hjärndimma/hjärntrötthet jag hade innan har också mer eller mindre försvunnit vilket är tacksamt. Efter samtal med läkare i fredags bestämdes det att jag ska ta denna dos under 12 månader framåt, och därefter antagligen börja nedtrappning. Det är inte som att bota en förkylning direkt, hjärnan är betydligt mer komplicerad än så, men nu känner jag mig i alla fall redo för att på allvar inleda lite KBT. Bi-effekterna är få, det mest kännbara är minskad aptit och ökad trötthet på kvällen. Jag har aldrig sovit dåligt, men det märks verkligen att hjärnan är betydligt lugnare och tystare nu än tidigare, när jag hade femtioelva tankar och idéer som snurrande runt där. Nu somnar man som ett barn, ofta redan vid 22-tiden. 

Vill även tacka Cristofer som driver bloggen Fermentum Vitae för en sommargåva i form av hans senaste bok Mentala modeller. Det ska bli kul att äntligen dyka in i en bok efter många år av relativt stiltje på bokläsarfronten.

Inkomster och utgifter

Våra inkomster denna månaden bestod i följande:

Nettolön: 26 004 kr

Utdelningar: 30 097 kr

Övriga inkomster: 22 425 kr (Sjukpenning 18500 kr och resten barnbidrag samt försäljning på Tradera)

Försäljning solel: 230 kr (detta år är en katastrof, det blir inga pengar över till vintern med dessa elpriser)

Totala inkomster netto blir således: 78 822 kr. 


Våra utgifter hamnade på beskedliga 21 988 kr, men då har vi betalat halvårsavgifter till Lilla Snålgris aktiviteter, samt att vi har haft en del besök och en midsommarfest som har gjort att matkontot skenat iväg en del (5500 kr), trots ihärdigt jagande efter extrapriser. Tittar man historiskt spenderar vi mer pengar under sommaren än vår, höst och vinter. När man har hus med trädgård samt en fru med stort intresse av att odla, ja då är det saker som måste köpas in. Sen har vi mer ledig tid tillsammans och hittar på mer saker och det mesta man gör, ja det kostar. Att förse hela familjen varsin liten mjukglass kostar över 120 kr till exempel. 

Utdelningar

Juni är väl en "mellanmånad" utdelningsmässigt med sina dryga 30 000 kr. Det var en del cirkus med Aktiespararna Direktavkastning B som inte verkade ha någon egentlig X-dag som jag kunde märka, och utdelningen kom några dagar efter den betalades ut. Det är lite märkligt, då svenska aktier brukar vara väldigt punktliga med sina utdelningar, medans de utländska innehaven släpar efter några dagar. Jaja, jag kommer i alla fall att minska i denna fond med ca 50%, då utdelningstrenden har varit fallande under de senaste 4 åren, vilket har gjort mig väldigt besviken. Jag har räknat med runt 6% i DA och försiktigt stigande trend, och då funkar det inte med 4,8%, speciellt inte när jag har valt att ha en rejält stor del av den svenska portföljen i denna fond. Avgiften är inte den lägsta heller. Vi får se vad jag investerar i. Det är tur att man kan handla de flesta utländska ETF-er på sitt ISK, det är ett knep jag har använt mig av, när jag inte har hittat något intressant svenskt bolag att investera i. Då ökar jag hellre i QYLD eller JGPI.


Pengamaskinen

Efter en rejäl spurt i början av året såg jag pengamaskinens värde falla tillbaka med ca 180 000 kr under juni månad. Det har stabiliserat sig något nu under de sista dagarna och vi ligger åter igen över 5 miljoner i värde. Det brukar bli så när man knäcker en miljon-gräns, det går fram och tillbaka otaliga gånger innan utdelningar och insättningar permanent trycker värdet så långt över den miljonen att Mr Market får det svårt att pressa tillbaka oavsett hur dåligt börsen går för tillfället. Dock, värde är något jag endast bryr mig om sekundärt, då det är utdelningar och kassaflöde som är det intressanta. Jag försöker återinvestera det mesta som ramlar in, men sparar kanske 40% av utdelningar och insättningar i fickan tills dess något trevligt köptillfälle uppenbarar sig. Härom dagen backade till exempel Fortum med över 5% av oklar anledning. Då passade jag på att öka en liten skvätt. Målet är dock att hela årets utdelningar ska vara återinvesterade vid årets slut. Det är endast vid perioder av extrema uppgångar som jag tillåts att bygga ännu mera kassa. 


Money to your name?

Jag har tittat en hel del på amerikanska finansbloggare på youtube, och relativt ofta använder man detta uttryck. Fritt översatt till svenska kan man säga "hur mycket är du värd". Om jag förstår det hela rätt så kommer detta uttryck från den gamla tiden då det på banken fanns en "ledger" när ens tillgångar och skulder finns nedtecknade. Idag är det väl ingen som har den totala bilden av hur mycket pengar som finns till ens namn, såtillvida att man inte själv gör en sådan sammanställning. Jag gissar att antalet svenskar som har gjort detta kan räknas i promille av den totala befolkningen. Jag har haft en balansräkning av liknande slag i mitt excelark under 6 år nu och det känns alltid tryggt att kunna se exakt på öret hur mycket ens tillgångar kan uppskattas till och hur stora ens skulder är. Man får dock skilja på ej realiserade tillgångar och ens "kassa" som består av pengar, lätt tillgängliga. Ett hus, en bil och värdepapper har ju endast teoretiska värden som någon har gissat sig till via en värdering, och man vet ju först när de likvideras (säljs) vad det blir i reda pengar netto när skatter och avgifter är dragna. Hur mycket money finns det då till my name? Nedan är en försiktig uppskattning:

Orealiserade tillgångar (hus, bil etc): 5 200 000 kr

Värdepapper: 4 879 000 kr

Likvider (pengar): 460 246 kr

Pensioner (allmän och tjänst brutto): 5 125 000 kr

Huslån: 2 766 500 kr

CSN: 41 000 kr

Avanza belåning aktieportfölj: 615 000 kr

Så, genom att subtrahera tillgångar med skulder får vi följande: 15 664 246 kr - 3 422 500 kr = 12 241 746 kr to my name, vilket jag inte tycker är fy skam för en person som är mellan 40 och 50 år. Det finns givetvis personer som lyckats mycket bättre (och väldigt mycket sämre), men givet att jag inte är något sorts geni utan en medelbegåvad person som har kämpat sig igenom lägre och högre utbildning med medelmåttiga betyg samt 25 år bakom ett skrivbord harvandes på en dator, ja då får jag nog vara nöjd. De flesta personer som är med i den finansblogg jag tittar på (financial audit) har ett negativt belopp "till sitt namn". Hur mycket är du värd?

Jag tycker att alla vuxna har en skyldighet i att veta ungefär hur det står till med ens ekonomi, då hade vi inte haft det enorma skuldberg som idag ligger hos Kronofogden och väntar på utmätning. Det enda som jag tycker är sjukt med banker och ekonomi är att även om jag är "värd" ca 12 miljoner och har en inkomst av kapital på ca 35000 kr netto varje månad, anses det att jag har för låg finansiell status för att kunna bli bolånekund hos t.ex. Skandia eller SBAB. "Knegar-Kalle" som är värd 10000 kr och har ett jobb med samma nettoinkomst anses däremot välkommen att få låna. Sjukt.

Nåväl, det är aldrig för sent att se över sin ekonomi, inte minst för att bringa ordning i kaoset och kunna sova gott om natten. Om du inte har gjort en balans- och resultaträkning redan så är det hög tid för det nu tycker jag. Övriga läsare önskar jag en Glad Sommar! Må väl, ät och drick gott och njut av allt som livet har att erbjuda.

14 kommentarer:

  1. Låter som att det mesta rullar på bra, både vad gäller hälsan och allt annat. Sommaren är verkligen en härlig tid.

    Håller med dig om att det här med att inkomst av kapital inte räknas när det gäller möjligheten att teckna bolån är galet, speciellt när vi alla vet att denna inkomst av kapital är minst lika säker som inkomst av tjänst.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE2025 och tack för din kommentar!
      Ja sommaren är en härlig tid, det enda negativa kan kanske vara att alla är hemma hela tiden och fruns släktingar ofta kommer på besök och stannar i en vecka eller två, vilket gör att min egna "privata" tid och utrymme blir allt mindre. Tur man då har ett garage dit man kan dra sig tillbaka och greja med lite allt möjligt.

      Radera
  2. Hallå Snålgrisen! Glädjande att läsa att din medicinering går bra!
    Gillade din sammanställning av "ditt värde". För egen del är det givetvis så att Mästerexcelarken har stenkoll på detta "värde". Tycker det är både viktigt och sunt att ha koll på totalen, alla värden och alla skulder. För egen del kallar jag det Förmögenheten, har den både i brutto och i netto (alla skulder avdragna i netto).

    Ja superrika lär vi nog inte bli trots högre studier och hårt arbete, man har knappt till brevlådan som de riktigt rika har... Med löneskatten och med det totala skattetrycket i Sverige är det väldigt svårt som arbetare oavsett grad att bli rik på riktigt. Fint system vi har...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar! Ja det är inte lätt att hitta någon bra "svensson-tjänst" som enkelt sammanställer ens totala värde så som man gör det manuellt i excel eller annat kalkylprogram. Nej alla kan inte bli "superrika" men med sparande och investerande är det väl ändå inte fy skam med några miljoner på banken. Det tog oss två vanliga personer 6 år att gå från 500000 kr till 5 miljoner enbart genom att spara 25000 kr i månaden. Då hade vi ändå en del föräldraledigt, sjukskrivningar och annat som sänkte inkomsterna. Kan vi så kan alla.

      Radera
  3. Fast flera av de tillgångarna äger väl du och din fru gemensamt så det blir väl inte enbart "to your name"? Jag tillhör den promille som också gjort den uträkningen 😀. Tack för bra inlägg!

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie och tack för kommentar! Jag har inte gått in i detalj på hur vi har delat upp det hela, men det som är sammanställt i inlägget är just tillgångar som står 100% i mitt namn. Sen disponerar vi givetvis hus, bil, sparkonto och sådant tillsammans. Min fru kom till Sverige senare i livet och har inte hunnit bygga upp speciellt mycket tjänstepension eller sparade pengar och har således inte speciellt mycket till "hennes namn". Hon har inte heller några skulder mer än CSN. Jag vill inte gå in på hur vi har skrivit äktenskapsförordet.
      Guldstjärna till att du har koll på din ekonomi. Önskar dig en bra sommar!

      Radera
    2. Hatten av, verkligt inspirerande!

      Radera
    3. Tack. Kan förtydliga lite till gällande Fru Snålgris. Hon har jobbat under ca 6 år nu, och ungefär halva hennes lön har gått in i vår driftsekonomi för att betala löpande räkningar, resten har hon valt att föra över till hennes land, och förra året köptes det (tillsammans med hennes övriga syskon som bor där) en större lägenhet till deras föräldrar. Tanken är att vi alla kan disponera den när vi åker dit på semester. Läget är bra och vi räknar med att den ska hålla värde, och att den ska finnas i släkten även när hennes föräldrar inte finns mer. Min fru har således inte speciellt mycket sparande i Sverige, desto mer utomlands på hennes utländska bankkonto samt i form av ett "arv" av bostaden, då vi sannolikt kommer att ta över den, då hennes släktingar redan har bostad och familj där. Kanske flyttar vi dit, kanske hyr vi ut den, kanske säljer vi den. Ingen vet. Det är planer som ligger kanske 8-10 år längre fram i tiden när Lilla Snålgris blir stor och färdig med skolan och/eller kan klara sig själv.

      Radera
  4. Väldigt roligt att du verkar ha funnit lagom balans i medicindosen.

    Är klart avundsjuk på din direktavkastning. Tittar på vad jag skulle köpa för att öka min lite. Cibus lät lockande med sina ca 6%, men tycker den ser lite dyr ut.

    Även jag för löpande bok på totalen av det som jag förvaltar och kan påverka. Mest för att se hur det rör sig och om något behöver justeras. Därför har jag endast med PPM av den statliga pensionen, lika har jag inte med den delen av tjänstepension som är fast knuten till tidigare inkomst och som jag inte kan styra över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tole och tack för din kommentar! Ja jag blev förvånad när jag dubblade dosen till 50 mg och helt plötsligt var det som om den nyckfulla ångesten helt plötsligt "stängdes av". I förrgår var vi t.ex. på Ekohallen efter Kristianstad. Ett ställe jag alltid hatat, men min fru och häst-tokige dotter älskar stället, och givetvis skulle vi äta lunch där också. Halva Sverige hade tydligen också bestämt att de skulle dit, det gick knappt att hitta parkeringsplats. Normalt sett hade jag aldrig klarat av att sitta i matsalen med alla skrikande semesterungar och knökfullt med folk precis överallt, men nu gick det faktiskt helt okej. Jag vantrivdes som väntat, men fick i alla fall inte panik och kunde sitta och stoppa i mig en liten hamburgare med pommes. Ingen var dock gladare än jag när vi lämnade stället. Vi stannade sen på Bauhaus vid C4 och då var jag så lugn och tillfreds att Fru Snålgris till och med kommenterade att "här verkar du mycket lugnare"... - jo tack :)

      Radera
  5. Min idol, din DA är helt fantastiskt och själv drömmer jag om att kunna nå liknande summor i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej 52 dagar och tack för din kommentar! Ja, än så länge fungerar det med en DA runt 9%, med brasklappen att många av de högutdelande bolagen har mått väldigt bra i ett klimat av stigande räntor. Med sjunkande räntor kan mycket hända, men jag räknar inte med några utdelningssänkningar ty bolagen är utvalda för deras stabilitet även i lite tuffare tider. Men som sagt, se inte min portfölj som ett "facit" utan mer som inspiration.

      Första året, 2016 fick vi 6000 kr i utdelningar. Därefter har det bara ökat varje år. Snedsteg har gjorts, det går att läsa om alla dessa minor vi snubblat över, och min förhoppning är att jag kan hjälpa andra att undvika dessa dåliga utdelningsbolag genom att dela med mig av mina misstag och vara transparent med ekonomin. Det var så jag själv fick blodad tand över detta, genom den transparens som Chansar Mest delade när dennes blogg var aktiv.

      Radera
  6. Hej Snålgrisen,
    Det är alltid lika intressant och givande att ta del av dina ord. Jag blir mycket glad av att få ta del av hur du tar positiva steg på såväl den ekonomiska som "sociala" fronten. Mellan raderna läser jag att du är beredd på, tillfälliga och sporadiska, eventuella snedsteg och sämre dagar och det gör mig glad, för det bästa sättet att minimera skador är att vara såväl fysiskt som emotionellt förberedd.

    Kul att boken kom fram och SÅKLART ska vi inom bloggosfären stötta varandra. Är det inte det som allt handlar om? Att verka för och med sina vänner? Do ut des!

    Jag önskar dig och familjen allt gott och jag hoppas, skrivet med all ödmjukhet inför mina egna tillkortakommanden, du uppskattar boken. Skriv gärna en rad (om vilja/lust/energi) finnes.

    Allt gott,
    Cristofer

    SvaraRadera
  7. Alltid inspirerande att ta del av riktiga siffror! :-)

    SvaraRadera