fredag 24 november 2017

Utdelningar November

Jisses vad tiden går fort känns det som. Det var inte längesen jag skrev ett inlägg om utdelningarna för oktober månad innan jag igår fick sista utdelningen för november. Nu är det dags igen:



Ovan bild visar utdelningarna denna månad, exklusive 243 kr från Marine Harvest som genomförde en märklig säljtransaktion istället för att på sedvanligt vis skicka ut en utdelning. Julafton kom visst tidigt i år :)

Apropå jul, så känner man sig som utdelningsinvesterare att det är julafton varje gång det trillar in pengar på kontot. Jag tänker på de där åtråvärda vita/röda/guldfärgade kuverten jag fick av föräldrar och mor/farföräldrar som ofta innehöll några hundralappar. Vid jämn födelsedag låg det ofta en eller flera rödingar där inne. Dessa sedlar flyttades i rask takt över till ett väl gömt kuvert på pojkrummet där pengar samlades på hög. Jag hade faktiskt en sparbössa i riktigt unga år, från PK-banken. Jag vill minnas att den var i formen av en halvmåne, den var blå och på framsidan hade den olika myntinkast för allt från femkronor ända ner till tioöringar och på baksidan fanns det ett sedelfack. Man var mäkta stolt när man tog denna sparbössa till banken och gjorde en insättning på sin bankbok.

Som ni märker formades intresset av att spara pengar redan i unga år hos Herr Snålgris. Det går att misstänka att stora doser av Farbror Joakim i Kalle Anka o Co också gjorde sitt för att väcka intresset för att spara pengar och bli rik. Det känns dock väldigt opraktiskt att ha en stor pengabinge full med mynt och sedlar, men de verkar aldrig göra några kontantbyten i Ankeborg och tur är väl det.

Åter till detta med utdelningsinvestering. Det är lika kul varje gång det säger "pling" i telefonen och Avanza meddelar att en ny utdelning har bokats in på kontot. Nu är man ganska van vid detta och har även gjort upp förvånansvärt träffsäkra "önskelistor" i Excel-format varje månad med en prognos över årets utdelningar. Redan nu kan jag säga att om inget oförutsett inträffar och jag låter portföljen vara som den är så kommer jag under 2018 få utdelningar för ca 131 000 kr. Detta är en höjning med 18 % jämfört med 2017 som verkar landa på ca 108 000 kr. Detta är lite som att få tjuvkika i tomtens säck för nästa årets julafton.

Det va allt för denna gång, inom kort kommer det en månadsrapport.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar