onsdag 1 november 2017

Månadsrapport Oktober

Då var det åter igen dags för en ny månadsrapport. Det märks att vi har kommit in i vintertid, det blev aningen ljusare på morgonen, men kvällarna är numera väldigt mörka och dystra. Herr Snålgris brukar dessutom under höstkanten ungefär vid denna tid få sig en släng av den s.k. "höstdepressionen" och detta året är inget undantag. Allting känns lite "mäh", jag blir lättare irriterad och på dåligt humör, måste verkligen anstränga mig för att orka ta mig upp ur sängen och att gå till jobbet känns bara piss och vemod. Det känns till och med motigt att blogga, något som tidigare har gjorts med stor glädje.


Det har inte underlättats av att man har organiserat om på arbetsplatsen och att alla 5 konsulterna numera sitter i ett "konsultrum", inga fönster och trångt som en skokartong och att detta givetvis beslutades den dagen jag var ledig. Gissa vem som fick den absolut sämsta platsen med ena sidan mot en livligt trafikerad korridor utan dörr och på andra sidan en snubbe som sitter och sjunger för sig själv? Innan satt vi två och två i mindre rum, som funkade bra. Men så är det som konsult, man kan inte ha några som helst preferenser gällande var man får sitta, ibland får man ett bra rum/plats och ibland blir det skit som nu.

 Innan detta hade jag inte haft några problem att tacka ja till en förlängning, då jag trivdes med kunden, projektet och arbetsplatsen som sådan, men nu efter två dagar på den nya platsen räknar jag dagarna till detta projekt är slut. Skulle jag nu få frågan om jag vill ha förlängning, så blir det under förutsättning att jag får en bättre arbetsplats, något som jag har märkt har blivit viktigare för mig för varje år som går. Ironiskt nog hade jag under de 5 första åren jag jobbade som junior ett eget fint litet kontor, medan jag nu på senare år som senior utvecklare stundtals fått sitta på riktigt dåliga platser. Kanske ytterligare ett tecken på att detta som konsult inte är något för mig i det långa loppet. Jag fyller 40 om drygt ett år, kanske det är en markering på att det är dags att se sig om efter något annat, lite mer stabilt kneg med ett trevligare arbetsrum och lite bättre förmåner.

Nåväl, slut på gnället för denna gången, höstdepressioner går över även om det ibland känns riktigt jävligt att ta sig igenom dem. Nu är det dags för månadsrapport:

Inkomster

Denna månadens inkomster har varit ganska så normala. Två löner, minimalt med vabbande och föräldraledigt och ganska trevliga utdelningar.

Nettoinkomster: 51 283 kr
Övriga inkomster: 5406 kr (Barnbidrag, föräldrapenning, födelsedagsgåvor)
Utdelningar: 7823 kr

Totala inkomster blir således 64 512 kr. Inte fy skam med andra ord.


Utgifter

Hur ser det då ut på utgiftssidan. Jodå, här har vi trots att matkontot och boendekostnaderna övertrasserades lyckats hålla oss något så när kring budget (siffror inom parentes).

Mat: 4453 kr (4000)
Kläder: 421 kr (500)
Bostad: 6227 kr (4252)
Övrigt: 2645 kr (4276)
Transport: 1116 kr (1628)

Totalt är utgifterna för Oktober 14 859 kr vilket gör att vi hamnar 1% över budget. 

Med detta kan vi då räkna ut sparkvoten, som blir hela 72%, vilket vi får vara väldigt nöjda med. Snålgrisarna sparar i ladorna och passar på att köpa på de dippar som varit på börsen nu under rapportsäsongen.

Utdelningsportföljen

Hur har börsen då utvecklats? Senaste månaden har portföljen endast gått upp med 0,5 %, och detta är till stor del på grund av att fastighetsaktier har utvecklats ganska negativt, både i Sverige och i USA, där vi har en del REITs. Dessutom har det inte blivit bättre av rejäla sänken som Prospect Capital som verkar gå mot den absoluta nollpunkten. Ledningen där verkar inte ha något som helst intresse av att vända upp skutan, så där ligger jag för närvarande på -28%. Av alla dugliga BDC-bolag lyckades jag köpa den värsta surdegen av dem alla. 

Nu senast var det OHI som tappade ca 12 % på två dagar på grund av att en hyresgäst har haft problem att betala. Jag har försökt läsa en hel del om vad proffstyckarna säger om detta och de flesta är överens om att detta var en stor överreaktion då OHI fortfarande har riktigt god ekonomi och har förmåga att höja utdelningarna även framöver. Jag tror fortfarande på att dessa vård-REITs har en framtid, då befolkningen i USA blir äldre och äldre. Dock förutsätter detta att det finns pengar att spendera på dem, så det inte blir som i Sverige med höjd pensionsålder och att du mer eller mindre ska bo hemma tills du faller ihop och dör, oavsett sjukdomsbild eller personlig preferens.   

Oavsett gungningar ska man inte hamna i panik. Börsen har puttrat uppåt under ganska lång tid nu, och det är bara bra att det blir lite gungning så luften går ur främst bostadsmarknaden. Det finns fortfarande ett stort behov av bostäder i Sverige, det enda hotet jag ser är att det byggs för mycket finare bostadsrätter i dyrare områden och färre s.k. "allmännyttiga" bostäder som pizzabagaren Hafzan 25 år eller floristen Pelle 21 år har råd att hyra. Det som byggs är främst för Herr Riksom Enknös, 45 år, dvs kapitalstarka personer i sina bästa år som kanske har sålt sin stora villa och vill flytta till ett litet mindre boende, fullt av lyxiga faciliteter. Men det är marknaden som styr, och hittills har det varit lönsammast att bygga och sälja dyrare lägenheter, speciellt i storstadsområdena. Detta tror jag kommer att ändras, och mindre spelare som t.ex. ALM eller Oscar kommer antingen att konka eller bli uppköpta. Vi får se vad som händer, Snålgrisarna kommer att ligga långa i sina preffar under ett tag framöver. Så länge utdelningarna rullar in finns det ingen anledning att gripas av panik. Vi har god diversifiering i portföljen och drabbas minimalt av enstaka nedgångar, som nu senast av t.ex. ALM, Dedicare, OHI och PSEC.

Det var allt för denna gången, på återseende i december! Skriv gärna en kommentar om du har synpunkter eller frågor på dagens innehåll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar