onsdag 12 december 2018

Bu och bä, glad Lucia!

Idag är det Lucias dag, och vi hade fått en del snö under natten. Riktigt mysigt att bege sig ut med glimrande stjärnor, två minusgrader och upptänt och fint runt dotterns förskola med ljusstakar och andra ljusdekorationer i träd och buskar. Mitt minne från denna dagen när jag var liten var att det var i princip den enda dagen då jag gick ut då det var mörkt på morgonen. Ofta började man skolan runt 8-9 och då hade det hunnit ljusna något. Men på luciadagen skulle man upp tidigt för att gå lussetåget på skolan, och då var det mörkt!



I går röstades M+KD budgeten igenom, halleluja. Denna budget kommer att ge oss ca 800 kr mer i plånboken varje månad, vilket vi är djupt tacksamma för. På ett år blir det i runda slängar 9600 kr. Dock kommer vi att få lämna tillbaka två av dessa tusenlappar till staten på grund av den förhatliga mediaskatten som införs nästa år. Vi har som bekant ingen tv-mottagare utan får vårat mediabehov från projektor, htpc och streamingtjänster. Men nu har riksdagen med märkligt bred majoritet (jag trodde aldrig L, M, KD skulle acceptera detta) röstat igenom denna skatt. Den enda förtjänsten med det hela är väl att Radiotjänst går i graven. Jag minns fortfarande när en gubbe från denna KGB-liknande organisation knackade på dörren och starkt ifrågasatte att vi som småbarnsfamilj inte hade någon tv-mottagare. Jag ifrågasatte då varför jag ska betala avgifter som går till att betala hans lyxbil (han åkte runt i en splitter ny fullutrustad Volvo S60, nypris runt 300 000 kr). Men det ville han såklart inte lyssna på. Det hela slutade med att jag drog igen dörren mitt framför näsan på honom.

Avanza kom också med en besk nyhet som inte gjorde Herr Snålgris på gott humör. Med bara några dagars förvarning drar man in Superlåns-statusen för en mängd aktier, bland annat flera aktier som vi har investerat stort i, just på grund av att vi har en belånad portfölj och att dessa aktier ansågs stabila. Men Avanza gjorde inte samma antagande, och med fem dagars varsel kommer vi inte att kunna räkna in följande aktier med superlånsränta:


  • Sagax Pref
  • Klövern Pref
  • Clas Ohlsson
  • Bilia (har sålt)


Totalt är det 66 aktier som utgår från Superlånet från och med den 18/12 2018. Det som är tråkigt är att man nu inte har några preferensaktier alls att välja mellan. Detta kan jag tycka är märkligt, då preffar inte är speciellt volatila, och sannolikheten att Klövern eller Sagax skulle få likviditetsproblem ser jag som minimala. Men nu är det som det är, trist bara att vi under flera månader aktivt har sålt av mer volatila innehav och lagt på preffar och andra stabilare värdepapper, just för att få ner belåningen och minska risken.

Det tillkommer ett stort antal aktier i superlånet, men tyvärr fortfarande inga kanadensiska aktier, som är väldigt populära hos småsparare. Man har dock lagt till en REIT, Simon Property Group, i det amerikanska utbudet. Jag tycker det är märkligt att inte Realty Income Corp fick äran till detta. Jag kommer under dagarna att finkamma denna nya uppdaterade lista med superlånsaktier för att se om jag kan hitta något värt att investera i.

Listan med alla förändringar i Superlånsutbudet går att hitta här

Vad tycker du om Avanzas nya listor med Superlånsaktier?

9 kommentarer:

  1. God morgon Herr Snålgris
    Angående borttagna aktier från superlånet har jag väl mest tittat på mina aktier som berörs Klövern Pref och Hemfosa stamaktie. När det gäller preffar så verkar inte Avanza vilja ha med dessa i superlånet av någon anledning, dessa känns ju annars som en ganska trygg belåning. När det gäller Hemfosa stamaktie blev jag lite mer förvånad då jag anser att Hemfosa känns mer stabil efter avknoppningen än före, men detta är ju bara min åsikt.
    mvh Bengan

    SvaraRadera
    Svar
    1. God middag Bengan!

      Ja, det är positivt att de lägger till så många nya europeiska och amerikanska aktier till Superlånet. Där finns det flera fina bolag som man kanske ska lyfta in. Dock är ju oftast DA för dessa i lägsta laget (runt 1-3%) men det finns ju en del godbitar. Ja, vissa av deras val känns obegripliga, men i fallen Clas Ohlson och Byggmax kan jag förstå att de inte längre platsar som superlånsaktier. Märkligt dock att HM och Oriflame får finnas kvar....

      Radera
  2. För mig var det Cloetta och Öresund som nu blivit borttagna, Klövern pref har jag haft och har tänkt att köpa lite i igen men nu avvaktar jag nog. Jag tycker Avanza är helt suveräna men något som stör mig med Superlånet är att man inte kan ha ett kreditkonto som baseras på innehav på flera konton och det handlar inte om att nyttja krediten på ett annat konto utan snarare att jag vill gärna att mina utländska innehav i min kapitalförsäkring även ska räknas in som säkerhet och därmed höja kreditutrymmet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Unknown och tack för kommentaren!

      Avanzas superlånslista kändes lite "dammig" och var i stort behov av en uppdatering. Dock tycker jag det är fel att ta bort preffarna...

      Gällande ditt KF kör jag belåning både på mitt ISK och KF. Har du bara på det ena har du en kreditgräns på 1 mille. Har du belåning på båda blir det 500" vardera.

      Radera
  3. Jag har svårt för när Avanza gör så här. Jag blir en aning irriterad! Klövern, Hemfosa och Sagax fastnade i deras finmaskiga nät över aktier ej berättigade till superlån. Anser Avanza själva att detta är skitbolag som är otillräkneliga eller är det ett spel med oss investerare. Att just preffar eller preffliknande aktier drabbas hart finns det säkert en bra anledning till som man inte kommunicerar ut. Tycker också att tiden var snålt tilltagen. Som tur är hade jag bara 2% portföljbelåning som nu är nere på noll men misstänker att manga fick lite skrämselhicka inför julen om de ska behöva betala den ordinarie räntan på 5.85%

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej procentpanik! Tack för din kommentar.

      Ja jag blir riktigt irriterad av detta. Att man plockar bort Mekonomen, Inwindo och Clas Olsson har jag inget att invända mot. Däremot stabila preffar som Sagax och Klövern är jättemärkligt. Ja, att tiden var begränsad är riktigt dåligt.

      Vi har också låg belåning, endast 3,75% i nuläget. Men hela hanteringen är märklig och dålig.

      Radera
  4. Märkligt agerande från avanza och i fallen klövern och hemfosa verkar det konstigt. Varit oroligt för exakt sådana här villkorsförändringar och nu började de...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar!

      Ja, i vissa fall kanske det är berättigat att lyfta bort ett bolag från superlånslistan, om fundamenta har förändrats väsentligt sen inträdet i listan. Så kan det t.ex vara i fallet med CO. Men gällande Klövern och Sagax förstår jag inte alls. Jag ser inte att deras räkenskaper har förändrats alls till det sämre på senare år. De tjänar pengar som gräs, dock är Klövern något högt belånat, men det är det många bolag som är, titta bara på AT&T.

      Radera
  5. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera