söndag 9 december 2018

Billiga transporter

Det är svårt att hitta fördelar med det kalla, mörka och allmänt ruggiga väder vi har haft senaste dagarna. Dock, att sitta nu i ett rum med en sprakande brasa och skriva ett blogginlägg med en kopp ångande aromatiskt kaffe och en skål med pepparkakor vid sig känns faktiskt ganska mysigt. Hade det varit högsommar hade jag nog inte kunnat undvika den dragningskraft som fint väder har, och hade istället varit ute i trädgården och pysslat eller bara legat i solstolen och halvsovit... i ungefär 2 sekunder innan Lilla Snålgrisen hade varit framme och velat leka.

Under hela hösten har jobbet tagit mycket tid från både mig och frugan. Jag har dock inte slutat fundera kring detta med hur man kan spara pengar i vardagen. Senaste tiden har vår bil kostat ganska mycket pengar i reparationer. Visst brukar det vara så med bilägandet, under en period kostar de nästan ingenting mer än bränsle, skatt, service och besiktning, men sen vid en viss tidpunkt händer än det ena och än det andra?

Vi bor ganska ensligt där det endast går bussar några gånger om dagen. Frun och jag brukar samåka när det går, och hon åker ofta med sina arbetskamrater som kör förbi vårat hus. Buss är bara att glömma då de går några få gånger om dagen. För några veckor sen jobbade jag mycket övertid och då hade jag möjligheten att kunna bo hos en släkting i en förort bara 10 minuters restid från mitt jobb. Där går det mycket bussar, och jag testade faktiskt att åka buss några gånger när vädret var dåligt, resten av gångerna cyklade jag till jobbet. Kan man spara pengar genom att bo närmre sitt jobb och därmed dra ner på transportkostnaderna genom alternativa transportsätt?


Bussen

I denna kommunen kostar ett periodkort 495 kr. Då kan du åka en zon (i tätorten ca 2 mil från centrum) hur mycket du vill under en månads tid. Bussarna håller bra komfort med luftkonditionering, bra säten och för det mesta har de också säkerhetsbälten. Vissa linjer har även hybridbussar från Volvo, så jag inbillar mig att man även gör miljön en tjänst genom att åka buss. Totalkostnad för all transport per månad blir då 990 kr. Vilka nackdelar finns då med buss? Ja, den största, och för många säkert livsavgörande, är bristen på flexibilitet. Bussen går från punkt A till punkt B och några hållplatser däremellan. Behöver du åka till IKEA för att köpa en bokhylla, kan du nog glömma bussen. Nu lever vi tack och lov i ett samhälle där det mesta går att beställa via Internet och skeppas sen hem till din dörr för en mindre peng. Den största nackdelen kring flexibiliteten är förmodligen inte shopping, utan t.ex. när man ska hämta och lämna på förskola och skola, eller besöka släktingar och vänner. Då får man ta taxi eller hyrbil och snabbt skenar kostnaderna iväg. Det är visst inte heller lagligt att cykla med alkohol i blodet...

Vissa platser har luftkonditionering...


Bilen

Vi har en bättre begagnad bil och den har tjänat oss väl under ett antal år. Nu börjar miltalsmätaren närma sig 12000-strecket och det märks att den börjar bli lite sliten här och där. Under ett års tid har vi fått fixa AC, bromsar bak, elektrisk handbroms, batteriet, ljuddämparen och säkert en massa andra smågrejor jag har glömt. Jag tror inte det finns någon "billig" bil utan nyare bilar kostar i form av inköpspris, service, dyr försäkring och värdeminskning medan äldre bilar kostar i form av reparationer och reservdelar och högre bränslekostnad. Om du har kunskaper inom bilar och kan göra många enklare reparationer själv, kan det så klart gå att komma ner i pris om du kör en äldre bil, men för de allra flesta är detta inte fallet. Vad har vi då budgeterat för vårat bilägande:

Drivmedel: 400 kr
Reparation och service: 400 kr
Försäkring: 194 kr
Fordonsavgift: 175 kr

Totalt sett kostar bilen oss 1169 kr i månaden. Detta är ett grovt genomsnitt, och en dyr reparation drar dessutom iväg ganska rejält. Vår bil är hyfsat bränslesnål (0,55 l/mil landsvägskörning) och servicen är billig då vi låter en lokal verkstad göra denna med betydligt lägre timpris än märkesverkstaden. Bilen i sig är värd runt 40000 kr så det är inte läge att kosta på den allra dyraste oljan eller fräsigaste luftfiltret.

Den största fördelen med bilen är flexibiliteten. Vi kan åka vart vi vill, när vi vill så länge det är bränsle i tanken. Kostnaden för bilen är i vårat fall jämförbart med att köpa två busskort. I normala fall tror jag att en familj har en bil samt ett busskort om man inte kan samåka som vi gör, och då sticker kostnaden i väg med en femhundring till. 

Jag undrar vad 100000-milaservicen kostar...


Går det att minimera denna transportkostnad? Det mest effektiva sättet är att helt och hållet göra sig av med bilen helt och hållet eftersom du då slipper många fasta kostnader. Men det är idag inte gratis att åka buss heller. Jag tycker det är alldeles för dyrt att åka buss i förhållande till att det inte är speciellt flexibelt. Har du småbarn och saknar möjligheten att cykla med barnkärra är det i princip omöjligt att sköta vardagen enbart med ett busskort. Det går säkert men krånglet i vardagen blir inte helt försumbart. 

Detta grubblade jag ganska mycket på under min vecka i förorten, när jag satt på bussen och studerade alla olika människor som gick på och steg av. Att åka buss är väldigt avslappnade, och jag är en sån utrotningshotad art som vägrar sitta med huvudet nere och stirra i en telefon när jag väntar på eller sitter på bussen. Flera gånger såg jag folk som blev ifrånåkta när de stod på hållplatsen, just för att de stirrade ner i sin telefon istället för att hålla koll. Man får uppleva en hel del intressanta människor när man åker buss, som du "slipper" när du kör bil. Blir det då billigare i längden med enbart buss, och går det att hantera vardagen utan bil? I vårat fall är svaret nej. Vi hade inte klarat oss med enbart två busskort, vare sig om vi bor här eller om vi bor närmre staden. Vissa dagar hade det kanske fungerat bra, men inte på det stora hela. Bilen är helt enkelt för bekväm i förhållande till den månadskostnad vi har.

Hur resonerar du kring transport? Kan du kapa kostnaderna mer än vad du gör idag? Buss, bil eller cykel?

9 kommentarer:

  1. Pendlade tåg/t-bana under ca 6 år. Har inga solskens historier om just pendlare. Ju tröttare ju girigare. :-) Åker idag bil till jobbet! Personligen tycker jag det är värt varenda krona! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej investeralitemera och tack för kommentaren!

      Jag tycker det är ganska avstressande att åka buss, man kan sitta där och halvsova eller titta på landskapet eller bara se på folk. Skönt att slippa bekymra sig för halka också under vinterhalvåret. Men visst, det är ju detta med smidighet och där vinner bilen.

      Radera
  2. Intressant inlägg. Jag bor centralt och kan i och med mitt jobbyte promenera på en kvart till kontoret, eller cykla på knappt fem minuter (inklusive att starta och parkera cykeln). Har inte längre bil eller ens pendlarkort. Den fasta transportkostnaden är därmed 0kr. I utbyte mot detta får jag istället lägga ett antal tusenlappar varje år på hyrbilar, tåg, hemkörningar, taxi etc. Flygresor räknar jag inte som substitut eftersom jag garanterat tagit flyget på längre sträckor även om jag haft bil.

    Imponerande med att kunna hålla bilen på 1200kr/mån. Själva tror jag jag uppskattade kostnaden till 6000kr/mån inklusive allt och värdeminskning. Eftersom besparingen är 72000kr/år kan jag vara rätt frikostig med hytbilar och hemkörning. Får anstränga mig för att ens komma upp i 20 % av den kostnaden nuförtiden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vantage och tack för kommentaren!

      Ja vi har ganska låg månadskostnad då vi inte kör så jättemycket, och att vi har haft tur med att inget dyrt har gått sönder. Försäkringen är billig också. Dock, jag har på känn att det nästa år kommer att komma en hel del grejor som ska åtgärdas. Bromsar, avgassystem och lite annat smått och gott börjar se risigt ut. Dessutom är både sommar- och vinterdäcken lika slitna och behöver förmodligen bytas.

      Radera
  3. Hallå snålgrisen, sjysst blogg! Saknar uppdatering av portföljen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där Kalkyl!

      Tack för kommmentaren. Japp ska uppdatera portföljen under dagen, bra att du påpekade det.

      Radera
  4. Bor på liten ort, jobbar på annan ort och har nästan fyra mil till jobbet. Skulle jag ta tåg (buss är inte ett alternativ då jag blir så otroligt åksjuk) skulle jag behöva åka två mil åt ena hållet, sedan fyra mil till en annan ort och sedan därifrån 2 mil till mitt jobb. Alltså verkligen inget alternativ. Sedan är jag aktiv på fritiden med friluftsliv som kräver att man ska komma ut i avlägsna skogar och det är omöjligt kommunalt (dessutom oftast med hund). I år landade min bensinnota på 22000, ändå en nedgång med flera tusen från förra året genom att tänka lite mer innan jag åkte iväg på kortare resor. Då har jag familj på norska västkusten som jag åker till ibland också bidrar även det till behov av bil.

    Har försökt hitta sätt att spara in på soppan, men jag tankar på billigast möjligaste station och får inte till några rabatter, så jag gick istället över på norwegian, då får jag åtminstone en flygresa om året för allt mitt tankande. Sorry alla som har klimatångest! Hoppas på att nästa steg att spara in en slant blir att få tjänstebil ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Linn och tack för din kommentar!

      Ja detta med att åka med publika transporter är verkligen inte för alla. En bil är otroligt smidig och kan man hålla kostnaderna minimala (det går att nörda ner sig rejält med diverse polermaskiner, högtryckstvättar och lackbehandlingar) får man väldigt mycket transport för pengarna. Den största kostnaden vid inköp är definitivt värdeminskningen, och när de värsta pengarna har trillat av bilen om sisådär 8 år börjar saker och ting oftast gå sönder. Vi brukar köpa bilar som är 2-3 år gamla och göra oss av med dem när de "stora kostnaderna" närmar sig. Den bil vi har idag har lite problem med bromsarna (de funkar men det tänds varningslampor titt som tätt) samt luftkonditioneringen är på upphällningen (kompressorfel). Det känns som om denna bil får bli någon annans huvudvärk snart. Kanske 2019 blir året vi byter bil.

      Radera
  5. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera