måndag 12 augusti 2019

Månadsrapport Juli 2019

Solen skiner och gräset växer. Det är sista dagen på semestern och det är bara att konstatera att vi har hunnit med minst allt som vi hade planerat, och lite till. Vädret har varit toppen och det har blivit mycket bad och lek. En pool, modell Intex som köptes begagnad på den lokala Köp/Säljsidan har spridit stor glädje hos alla familjemedlemmar. Inte behövs det en pool för 200 000 kr för att få lite svalka på sommaren. Uppvärmningen sker dessutom helt gratis med hjälp av friggebodens svarta papptak, lite gummislang och en elektrisk vattenpump som jag fick låna av farsan. Totalkostnad för denna 7 m2 stora runda pool var nog ca 1000 kr. Att den är ful som stryk får man leva med, antagligen kommer jag nästa år bygga in den i någon sorts träkonstruktion så att man slipper den ohyggliga blåa färgen och få ett praktiskt trägolv att gå på, så att det inte kommer allt för mycket gräs och skräp i vattnet. Barn vill ju dessutom springa och hoppa in i poolen, och det går absolut inte med denna typ av ovanmark-pool. Det blir nog att be grannen komma med sin grävmaskin så kan vi gräva ner poolen en halvmeter eller så, då livar den perfekt med trädäcket på baksidan.

Tyvärr blev det inte en Infinity-pool denna gången...


Vi brukar inte snåla som vi brukar under sommaren. Det har kommit många vänner på besök och övernattning och då sväller mat- och dryckkontot och det är inte så mycket att göra åt det. Vi småhandlar dock som vi brukar och köper mat där det är kampanj. Bara för att man handlar lite mer än normalt gör ju inte att man måste bli hur slösaktig som helst.

Semestern har varit lite extra kul i år, för nu har vi på allvar börjat fundera på hur livet som ekonomiskt fri kan bli. Jag har nog inga som helst problem med att ligga några timmar i hängmattan med en god bok, men jag märker att Fru och Lilla Snålgris är ganska så rastlösa av sig. De tar gärna bilen iväg på något sorts aktivitet i någon närmre större stad, där det såklart inhandlas någon snabbmat med glass på vägen. Detta har jag vetat sedan vi träffades, då det ofta är Fru Snålgris som vill hitta på en massa saker medan jag gärna är hemma. Jag tycker det är kul att resa iväg lite då och då, men det blir snabbt jobbigt om det måste hända något varje dag. Där är vi ganska olika som personer, och jag tror att vi kommer att behöva leva i ett ganska så fritt förhållande den dagen vi båda går i pension. Semestern har i alla fall gett oss möjlighet att "prova på" att vara fria. Det som är oroväckande är att utgifterna alltid har en tendens att dra iväg när vi är lediga.

Utgifter

Som vanligt sammanfattar vi inkomster och utgifter i ett Sankey-diagram. Som synes är i princip alla kategorier någon tusenlapp större än vad de brukar vara. Jag gör t.ex de flesta av mina klädinköp på sommaren då man besöker någon större stad och får lite tid att strosa runt i diverse affärer och ta del av alla de sommarklipp som finns. Mat går det åt mer av då det blir fler grillkvällar, fler dagar med övernattande gäster som ska förses med mat och rent allmänt tycker jag det äts lite mer när det är varmt. Glasskontot ska vi inte bara prata om...


Vi har rest väldigt billigt trots lite längre resor till Sveriges tre största städer. Bilen drivs med diesel och är väldigt billig i drift, det enda som kostade betydligt mer än vanligt var parkeringen i Stockholm som utgör ca 600 kr av dessa 2123 kr i transportkostnader. Det blev inte mycket till buffertsparande som ni kan se. Detta innebär att utgifterna hamnar på hisnande 19500 kr samt att sparkvoten då slutar på 67%. Detta tycker vi inte är så illa med tanke på att det har varit en semestermånad och konsumtionen går upp. Nu börjar snart den grå vardagen och med den ett betydligt mera frugalt leverne, då vi kommer att vara för upptagna med jobb och annat för att hinna strössla pengar på restauranger och nöjesfält.

Pengamaskinen

Börsen har ju gått ganska knackigt och det som vi har satt in hos Avanza har på några dagar "försvunnit" i form av minskad värdeutveckling.


Ser man på ovan graf för Juli gick det inte helt åt skogen, kursfallen har snarare förvärrats under första delen av Augusti, vilket vi får se mera av i nästa månadsrapport. Jag har även gjort ett antal omfördelningar av innehaven, och skrotat Skanska och låtit dessa pengar jobba vidare i t.ex. Tieto, Ocean Yield och Klövern Pref. Tyvärr är de flesta preffar uppe på rekordnoteringar vilket såklart innebär att utdelningarna är rekordlåga. Vi får också se vad Akelius hittar på med sin preferensaktie, om de likt SBB ersätta den med en D-aktie som då kommer att få något högre utdelning. Den som lever får se. Vi bryr oss inte nämnvärt om de nedgångar som har varit på börsen, utan gör lite småjusteringar lite här och där i portföljen, men på det stora hela har vi fortsatt förtroende för börsen även framöver. Strategin är att handla prisvärda aktier varje månad, och detta fortsätter vi med oavsett hur börsvindarna blåser. Dock aktar vi oss för cykliskt och banker som verkar vara på väg nedåt. Jag tror inte att de ha fallit klart.

Det ryktas även om en utdelningssänkning för Ocean Yield, ett företag som hyr ut tankfartyg av diverse olika slag. De har haft lite problem med att hyra ut en av sina större fartyg, och detta har gjort aktieägarna väldigt nervösa. Deras DA är i nuläget ca 13% vilket är orimligt högt, vilket gör att en smärre utdelningssänkning förmodligen kommer, om de inte lyckas hitta en ny kund att hyra ut till. Det jobbas på detta för fullt, och jag har fortsatt förtroende för detta bolag. Mr Market har alltid en tendens att bli väldigt nervös när något likt detta inträffar.

Nu är perioden av frihet över och det är dags att börja jobba igen. Förskolan med alla dess aktiviteter kör igång om två veckor och utöver detta börjar simskolan och fotbollsskolan. Dessa aktiviteter kostar såklart pengar, ca 2000 kr totalt för denna säsongen, vilket är helt överkomligt tycker jag då Lilla Snålgris har ett i närmast outtömligt förråd av energi, som har lett till ett antal konflikter nu under sommaren, då den lilla plutten verkar tro att det är fritt fram att busa hur som helst och när som helst. Även små självklara aktiviteter som att borsta tänderna har lett till rejäla diskussioner. Jag hoppas och tror att det blir lugnare när förskolan drar igång, då hon kommer att träffa sina kompisar igen och få utlopp för sin energi på ett helt annat sätt än vad jag och frugan kan erbjuda som lekkamrater.

Slösar du mera under sommaren?

3 kommentarer:

  1. Hallå Snålgrisen! Det är ett som vanligt nästan häpnadsväckande Sankey diagram du visar upp! Transport är ju trots semestern väldigt låg, själv tycker jag att det är väldigt frekventa tankningar under semestern för våran del. En rejäl utdelningssumma återigen och en fantastisk summa till Avanza, bra jobbat!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl och tack för kommentaren!

      Ja det där diagrammet ser helt okej ut, vi jobbar ju trots allt båda två, och jag har varit aktiv i IT-branschen i ca 20 år så det vore märkligt om man inte hade en någorlunda vettig inkomst. Utgifterna håller vi låga, men vi har å andra sidan inte så många dyra projekt/hobbies heller. Genom att köpa begagnat eller på andra sätt fynda kan man komma billigt undan. Vi tittade lite på skoj på ett fint hus med havstomt för ca 7 mille, boendekostnaden låg på ca 20000 kr om vi lägger allt från försäljning av vårat nuvarande hus som egen insats. Med våra inkomster (utan utd) hade vi haft 30000 kr över till annat. Men banken satte stopp långt tidigare, tror vi fick låna 4,7 mille som mest tillsammans. Man börjar undra vilka marginaler bankerna sätter egentligen, eller om de räknar på riktiga slösmänniskor när de gör sina kalkyler.

      Nu får allt överskott gå till Avanza istället, så pengarna kan göra lite nytta på annat håll än i en svindyr fastighet :)

      Radera
  2. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick min hsnabd tillbaka med hjälp av en stor man som heter baba Amiso. Jag heter Alice Lucas, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr.Amiso kan hjälpa till att få tillbaka artiklar snabbt. Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan den dagen var vårt äktenskap nu starkare än tidigare, allt tack vare Dr.Amiso. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr.Amiso verklig och kraftfull stångskärare att jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, vill känna igen i världen eller cancerfrågan, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässor, hälso- eller äktenskapsproblem, jobbfrämjande och framgång, vad som helst, gör inte ge upp, inte mer gråta, kontakta denna kraftfulla stavning nu. Här är hans personliga e-postadress på: herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera