lördag 20 februari 2021

Ditten och datten

 Tövädret har lagt sig över Snålgrisarnas ägor. Det drippar och droppar lite varstans, och kvar på marken ligger riktigt förrädiska isfläckar som ger ordet glashalt en helt ny innebörd. Dock verkar inte snövädret avskräcka de som gillar att åka skridskor, då den närliggande badsjön fortfarande är välbesökt av folk som glider runt och drattar på ändan. Jag själv är inte speciellt förtjust i snö då det endast innebär mer arbete i form av fastighetsunderhåll. Det är ändå trist för barnen som har sportlov nästa veckan när det ska bli upp mot 10 plusgrader. Man får väl åka upp i fjällen och trängas i liftköer om man vill fortsätta åka skidor. Jag är lite smått fascinerad av Skistar som oförtrutet har öppet trots att de vet att folk inte håller avstånden. Att så öppet bedriva en verksamhet som aktivt ökar smittspridningen och belastar sjukvården på de små orterna, ja det är inget annat än helt iskallt. Jag tycker absolut att folk ska hålla sig i trim, men då kan man åka ut i naturen och hyra en isolerad stuga. Vart tar alla dessa människor som är i Trysil vägen när de eller deras småbarn ska gå på toaletten? Har man stängt alla gemensamma utrymmen? Det det endast mat för avhämtning? Jag har två bekanta vars äldre barn jobbar på Skistars anläggningar och de har båda blivit förkylda, och då blivit uppmanade att isolera sig. Hur det ska gå till när de bor i ett rum med tre andra säsongsanställda är för mig en gåta...


Nog om sådana tråkigheter, dags för lite glädjande nyheter. Vi var med på en IPO gällande företaget CINT, där vi dessvärre bara fick 50 st aktier, men som ändå vid säljtillfället gav en vinst på lite mer än 30%. Det blev en extra tusenlapp rakt ner i fickan. Jag brukar sällan vara med på IPOer, främst för att jag tycker att det är lite som att köpa en lotterivinst. Den senaste jag var med i var den gällande EQT, och där måste jag säga att jag ångrar att jag inte låg lång, då den aktien har haft en fin utveckling. Då våran strategi främst är utdelningsaktier, kommer antalet IPOer vi är med i att vara lätträknade även i framtiden. Är man engagerad går det säkert att tjäna mycket pengar på detta.

Jag läste ett intressant artikel om Dr Michael Burrys portfölj. De flesta vet säkert vem denna herre är, om inte måste ni se filmen "The Big Short", där Christian Bale gestaltar denne fondförvaltare som gör sig en rejäl hacka på att "shorta" bostadslånepapper. Dr Burry driver den avnoterade hedgefonden Scion Capital, och artikeln presenterade de senaste värdepapperstransaktioner som den hade gjort. Jag måste säga att jag blev lite förvånad då Dr Burry hade köpt bl.a.:

  • Ares Capital
  • Geo Group
  • Kraft Heinz


De två understa kan absolut anses vara aningen riskfyllda att äga, speciellt GEO som har brottats med Covid-19, politisk instabilitet samt svårigheter att skaffa fram kapital och sen har de en alldeles för hög skuldsättning. En utdelningssänkning står och väntar bakom knuten. Kraft Heinz har också brottats med lönsamhetsproblem, och aktien har väl inte varit någon höjdare att äga. Ares Capital är ett av våra största innehav och får väl anses vara den minst riskfyllda av de tre bolagen. Man får väl tolka det som att hedgefonden vill få exponering mot privata fängelser och anstalter, samt chansar på att Kraft Heinz kommer att återfå sin lönsamhet. Jag är väldigt tveksam till "Prison-REITs", åtminstone tills dess att vi vet exakt hur Bidens politik kommer att arta sig, samt hur det går med skuldsättningen och deras förmåga att införskaffa kapital. De flesta REITs finansierar sig genom att ta lån, och en hög skuldsättning är i sig inget onormalt. Problemet är att flertalet banker och andra låneinstitut har valt att leka "moralens väktare" och vägrar helt enkelt att låna ut pengar till vad de anser vara moraliskt tvivelaktiga verksamheter som att driva fängelser i privat regi. Vi har ägt GEO innan, och kan tänka oss att hoppa på tåget ytterligare, om företaget jobbar ner sin skuld och de mest överhängande politiska riskerna minskar. I dess nuvarande form är bolaget inget annat än en "yield trap" och något man bör hålla sig borta ifrån.

Hur går det då för vår portfölj? Vi har gjort ett antal affärer, bland annat har vi sålt hela innehavet i Millicom och Hufvudstaden. Det var helt enkelt dags att kapa banden till dessa två ökenvandrare. Millicom hade en halvdålig rapport och kommer inte att dela ut något under 2021 och Hufvudstaden visade även de en ganska dålig rapport, och en rejäl utdelningssänkning. Vi väljer att frigöra kapital till bolag som vi vet tjänar pengar och har en bra utdelning. Därför ökar vi i Annaly Capital, Enbridge, K2A Pref, Ares Capital, Resurs Holding samt Duke Energy.

Värdet står väl lite och stampar, ena dagen är det +15000 kr och andra dagen är det -15000 kr. För året 2021 ligger vi +7%, men värdebolagens comeback har lyst med sin frånvaro. De största uppgångarna har vi Exxon och Oxford Lane Capital att tacka för. Trotjänare som Telia, Tele2 och bankaktierna har varit väldigt svaga värdemässigt. Det känns som att marknadskapitalet fortfarande klamrar sig fast vid tillväxt, och den där sektorrotationen som alla "experter" har skrivit om, den verkar dröja. Nåväl, det är långt kvar av 2021 och vi hyser fortfarande förhoppning om att inom någon månad bryta igenom 3-miljonersbarriären.

Har ditt 2021 börjat bra?

5 kommentarer:

  1. För min del så har 2021 börjat urdåligt portföljen är upp endast 1% medans OMX30 är upp 8%!! Det är mitt stora innehav i Pricer som tynger då aktien är ner 6% iår.
    Gjorde även ett misstag som sålde Kraft Heinz för ca 6 Månader sedan, Aktien har stigit hela 40% sedan dess. Jag sålde Kraft och köpte Apple istället då Jag knappt har något techbolag alls i portföljen, Men det var som sagt en misslyckad affär såhär långt iallafall.Sedan kan det naturligtvis ändra sig lite längre fram.
    Köpte förövrigt resurs holding i veckan .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för din kommentar!

      Ja vi har nog alla sålt bolag vi tröttnat på, bara för att se att de några månader senare sticker iväg likt månraketer. Så blir det dock inte hela tiden, vissa bolag faller bara djupare och djupare ner i avgrunden, och då är man glad att man sålde i tid.

      Jag håller mig borta från tech då det är svårt att navigera bland bolagen, de flesta "populära" aktier känns grymt övervärderade. Vi har exponering via barnspar och Tin Ny Teknik.

      Buffert äger väl också Kraft Heinz, och för honom var det i början ingen bra affär, kul att det har vänt lite, men alltid trist att man missar uppgången.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slöt han med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformell som skulle kunna hjälpa mig att ge en trollformel för att få tillbaka honom men jag är den typen som aldrig trodde på trollformler, jag hade inget annat val än att prova det mailade spell caster, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej före tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig före tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har ett förhållandeproblem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla trollformeln som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan skicka honom e-post om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat ärende.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Växtbaserade botemedel mot någon sjukdom / sjukdom
      4) Äktenskapstavlar
      5) Graviditetsförtrollning
      6) Breakup Spells
      7) Döden
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har några problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. För min del har nya året hittills givit en avkastning på knappt 6%. Då har jag ändå en liten del tillväxt samt bitcoincertifikat. Så jag måste ha världens sämsta utdelningsaktier :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Investeringsundersköterskan! Tack för kommentar!

      En avkastning på 6 % är väl inte fy skam? Det är väl i linje med vad index har givit. Våra svenska innehav har endast gett runt 3%, men de utländska med oljebolagen och Oxford Lane i spetsen har avkastat hela 8,5%.

      Märk väl att många av våra utdelningsaktier fövisso har återhämtat sig från avgrunden, men har inte ens kommit i närheten av pre-covid-nivåer. Jag hoppas och tror att vi kommer att få se nedgångar på nasdaq och de delas av S&P500 som har med teknik att göra, och en uppgång i mer "traditionella" bolag såsom bank, finans, telekom, verkstad, energi. Annars har jag ingen förklaring till varför utdelningsportföljerna över lag har presterat så uselt (förutsatt att man hade en fullt investerad portfölj innan covid, och satt still i båten). Jag kan i alla fall inte jämföra mig med de som gick in med en halv mille under mars/april eller som låg helt likvida innan raset. De har ju helt andra kapitalvinster, säkerligen på 50-100% för i princip vilket bolag som helst.

      Summa summarum, många bolag har återhämtat sig väldigt starkt, det är dessa som utgör den s.k. "bubblan". Där räknar jag grön energi, e-underhållning, allt som har med elbilar att göra osv. Att säga att Telia, Tele2, Altria eller Enbridge är i en bubbla är helt galet. Det är dessa aktier som kommer att få ett riktigt pengaregn när investerare tar hem sina vinster till mer "säkra hamnar". Det är min teori i alla fall.

      Radera