tisdag 19 september 2023

RE på prov (del 1) - Vardagen

 Nu har det gått 4 veckor sedan jag självmant valde att ta tjänstledigt. Anledningen till detta var att ett långt uppdrag hade gått till vägs ände, det fanns inget nytt som jag ansåg passa mig och att då sitta som en inventarie, tjudrad till kontoret utan möjlighet att jobba på distans, såg jag inte som något vettigt alternativ. Givetvis tog jag upp detta faktum med chefen, och han förstod mig inte alls och tyckte - "det är väl trevligt att se sina konsulter lite när de är mellan uppdrag". I sak kan jag väl hålla med, men varför ha ett krav på 100% närvaro på kontoret? Han själv är där kanske 2 -3 dagar beroende på arbetsuppgifter. I mitt fall var jag extra uppretad på grund av att jag inte hade kunnat jobba en dag på distans ens under pandemin på grund av kundens regelverk. Då jag trots allt har varit en trogen anställd under 16 år kunde man ju tro att chefen kunde visa lite smidighet och göra ett undantag för mig. Icke sa nicke. I valet och kvalet mellan att säga upp mig eller som en lydig hund sitta på bänken och plöja meningslösa online-kurser tog jag en gyllene medelväg och tog tjänstledigt av personliga skäl. 

Ni som har följt oss vet att målet med vårat sparande är att dels bli finansiellt oberoende (FI), och dels kunna välja om vi vill jobba eller inte (RE). Då vi i nuläget inte har kommit upp i den passiva inkomst som vi har satt som mål för FI, blir min ledighet nu endast ett prov på hur det är att var RE, dvs förtidspensionär. Då jag vet att många är mer intresserade av att läsa om sådant än diverse repetitiva månadsrapporter kommer detta inlägg att vara det första i en serie som tar upp olika aspekter av att byta arbetsliv mot självvald ledighet. Denna inledande delen kommer att handla om hur vardagen har förändrats för mig och familjen. 

Dagliga rutiner innan RE

När jag jobbade gick jag upp vid 6-tiden, gjorde mina toalettbestyr samt såg till att Lilla Snålgris vaknade och fixade till sig. Frukt till skolan packades ner, vi sa hej då till Fru Snålgris som ofta började jobba någon halvtimme senare. Därefter skjutsade jag Lilla Snålgris till fritids där hon äter frukost och leker lite innan skolan börjar. Jag påbörjade sedan mina 25 minuter i bil till kundens kontor. Anledningen till att vi går upp så tidigt är att dels tycker jag det är skönt att lämna kontoret vid 15-tiden, och dels blir det runt 07-tiden fruktansvärda bilköer in till den första rondellen till staden jag pendlade till. Genom att börja redan 20 minuter innan alla andra gick det betydligt smidigare att ta sig in och hitta en parkeringsplats. Frukost, i form av en macka, tog jag med mig och inmundigade vid min arbetsplats, tillsammans med lite nybryggt kaffe som kunden stod för. Därefter följde en mestadels stillsam arbetsdag då en medhavd lunchlåda bereddes och åts upp vid 11-tiden, innan det lilla lunchrummet blev packat med folk. Jag lider som ni kanske vet av kronisk hjärntrötthet som kommer och går, och tycker det är väldigt jobbigt att sitta och äta mat med en massa andra människor i ett sorligt instängt fikarum. En lunch i stillhet gjorde att man orkade med resten av arbetsdagen. 


Efter lunch blev det ofta en promenad i det närliggande skogsområdet, och sen jobbades det resten av arbetsdagen och jag sade tack och hej runt 15.20 och påbörjade resan hem för att vid 16-tiden hämta Lilla Snålgris från fritids. Vi åkte sen hem för att börja med maten. När maten var uppäten och disken var klar runt 17.30 fanns det nu 2.5 timme av ledig tid. I mitt fall som har hand om ekonomi och all fastighetsskötsel, trädgård och allt smått och gott fanns det i princip alltid något att göra. Vid 20-tiden var det dags för Lilla Snålgris att lägga sig, och vi turas om att ligga en stund med henne, mest för att prata men även för att lyssna på läsläxor. Nu börjar Herr Snålgris känna sig sömnig, och det hände flera gånger att man slocknade vid detta tillfället och vaknade en timme senare och undrade vad som hade hänt. Oavsett, den sista tiden innan Fru Snålgris gick och lade sig vid 22-tiden ägnade vi åt att se nåt tv-program, eller att prata om dagen som gått. Om jag var riktigt trött gick vi och lade oss tillsammans, annars blev det en godnattpuss och jag fortsatte uppe någon timme till med något nördigt, som att gå igenom Excel-ark, kolla något på youtube eller gå en kvällspromenad.

Dagliga rutiner EFTER RE

Vad har då förändrats sedan jobbet nu (tillfälligt) försvann ur Herr Snålgris liv? Sammanfattningsvis har jag blivit mycket latare, och jag kan nu äntligen förstå mina 80-åriga föräldrars liv, när de ojar sig för smågrejor, och jag syrligt kontrar med - "Men ni har ju hur mycket tid som helst". Ja, som pensionär har man till synes hur mycket tid som helst. Det underliga är att den verkar försvinna oroväckande fort oavsett vad man gör. Jag kör Lilla Snålgris till skolan vid 7-tiden. Sen är jag hemma runt 7.15 och börjar äta frukost, ofta en macka med kaffe, men det hände att jag lyxar till det med yoghurt. Därefter brukar det bli någon timme med youtube, då jag följer ganska många kanaler av blandat innehåll, allt från förnyelsebar energi, elbilar, snickerier, trädgårdsskötsel och såklart ekonomi. När börsen öppnar vid 9 brukar jag läsa igenom det viktigaste kring dagens händelser och kolla lite på DI-TV. Vid 11-tiden börjar jag att laga lunch till mig, samt även förbereda kvällens middag, om det nu är nödvändigt. Lunchen äts uteslutande i tv-soffan. Sedan runt 12-tiden brukar jag gå en längre promenad i skogen. Tillbaka vid 13 brukar jag ta tag i städning, tvätt, vika tvätt, fixa något med hus eller trädgård. Listan är lång på saker som behöver underhållas när man har hus. En och annan fikapaus är given på eftermiddagen. Vid 14-tiden åker jag och hämtar Lilla Snålgris som oftast slutar skolan vid denna tid, och inte sällan ska hon leka med någon kompis, antingen hos oss eller hos sin kompis. Då ska det samordnas med lämning och hämtning. Nu leker hon tack och lov mest med de barn som bor på vår grusväg, men jag brukar skjutsa henne ändå då det finns vissa boende i bygden som kör som fan själv. Därefter följer matlagning och de vanliga kvällsrutinerna, som är i princip samma som innan. 

Vad är min största insikt kring att leva detta liv? Jag skulle säga att de är flera. Först och främst upplever jag ett betydande motstånd i att "ta tag" i saker och ting. Det kan gå flera dagar innan jag fixar till den där halvruttna brädan på fasaden, eller den trasiga handbromsen på cykeln. Jag är normalt sett en person som tar tag i saker direkt och är så långt ifrån en latmask man kan komma. Detta har absolut förändrats, kanske som en konsekvens av att jag nu upplever det som att jag har mycket mer tid till mitt förfogande. Det är väldigt lätt att gå vilse i denna dimma, den saken är säker. Man tänker att "ojoj nu har jag så mycket tid att jag ska göra det här och det där, jag ska motionera, plocka bär, skriva en massa blogginlägg etc etc". Sen när dagen har gått står man där och kliar sig i huvudet och undrar vad fan som hände, vart tog dagen vägen. 

En annan insikt är att jag tycker det är riktigt skönt att vara hemma själv. Jag är i min natur en ganska introvert person som trivs med mig själv och har inte något direkt behov av att ha andra människor i min närhet hela tiden. Det är helt underbart att kunna sitta och äta en god lunch och kolla på ett favoritprogram på TV, eller att hela tiden behöva meddela om att -"nu går jag ut i garaget en stund", eller -"jag sätter mig vid datorn och räknar lite på våra huslån". Denna friheten passar mig helt perfekt. Sen blir det såklart väldigt intensivt på kvällarna med familjen och Lilla Snålgrisens olika aktiviteter man ska köra henne till, så jag känner att jag verkligen behöver denna egentid för att trivas och må bra. När jag jobbade hela dagen, så var det just på nätterna jag fick denna tid för mig själv, och då var jag ofta så trött att jag inte kunde använda den till något vettigt ändå. Min hjärna mår bra av att försvinna in i någon filosofisk diskussion på youtube, eller att bara sysselsätta mig med lite gräsklippning i godan ro, utan att ha någon direkt tid att passa. Rutiner är bra, men jag tror inte man ska försöka pressa in hur mycket som helst på en dag. Ett resultat av detta är att jag själv känner mig mindre stressad och lider nästan med de som kånkar runt med tre småbarn på Maxi, i ett desperat försök att handla lite middagsmat mellan arbete och nattning. 

Jag frågade Fru Snålgris hur hon upplever mig nu när jag inte har jobbat på några veckor. Hon tyckte att jag blivit gladare och inte gnäller om att jag är trött hela tiden. Tydligen gjorde jag detta väldigt mycket, utan att jag själv tänkte på det. Visst, med hjärntrötthet hela tiden i bakhuvudet har jag inte den där lusten att hela tiden "hitta på saker", men nu tycker jag det kan vara kul att planera in någon weekend till Danmark, Stockholm och hitta på lite kul saker. När jag jobbade ville jag nästan alltid vara hemma, och tyckte det var skitjobbigt när Fru Snålgris började planera in en massa saker so fort det var skol-lov eller semestertider. Även familjeaktiviteter till vardags (tipspromenader, svampplockning med familjen, hälsa på släkt och vänner etc) tycker jag numera är roligt och inte bara ett jobbigt måste. Jag antar att balansen i mitt liv på något sätt har blivit återställd...

Undrar du över något som jag inte har skrivit om i ovan inlägg, eller är du själv RE och vill berätta om dina erfarenheter? Skriv och dela med dig i kommentarsfältet!

14 kommentarer:

  1. Jag tycker det låter som att du har en riktigt trevlig tillvaro. Nästan så att man blir lite avundsjuk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Zero Strategy och tack för din kommentar! Ja tillvaron är trevlig men stundtals kan det kännas lite ensamt, men då brukar jag ta mig en sväng och handla eller bara gå en promenad, alltid träffar man på någon granne man kan prata med. Men till största delen trivs jag bra med tillvaron. Det enda jag saknar med att jobba är lönechecken.

      Radera
  2. Jag är glad att du vågade ta steget efter det du skrev tidigare i somras (det inlägg jag kommenterade på).

    Det är en process och den går ej snabbt; det kommer ta tid att finna nya rutiner, ordningar, strukturer med mera, men också en inre samt yttre ro.

    Jag tror det beslut du/familjen tagit är ett bra och lyckosamt sådant, för det kommer ge er insikter ni annars hade haft svårt att få. Insikter som kan göra att er resa blir än mer lustfylld.

    Allt gott och all lycka,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christofer och tack för kommentaren! Ja det där med inre och yttre ro är något jag absolut hoppas kunna finna. Det kommer dock inte av sig självt, utan jag måste ha rutiner för promenader, meditation och struktur för att handskas med berget av hushållssysslor som finns här hemma. Vem vet, kanske infinner sig lusten att ta ett nytt uppdrag framöver, vi får väl se.

      Radera
  3. Tycker det låter som en ganska behaglig tillvaro. Sedan finns alltid möjligheten att göra något nytt eller gå tillbaka till det gamla om lusten faller på. Tror det mesta handlar om att forma sina dagar till en tillvaro som man kommer trivas med i längden, sedna är det väl som med allt allt vissa dagar är bättre än andra :) och vissa dagar har man mer lust att utföra vissa saker än andra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan vägen till snöbollen och tack för din kommentar! Ja det är en behaglig tillvaro, och jag hoppas att den kan bidra till att sänka mina höga stressnivåer. Håller nu mest på att finna mig i nya rutiner, och försöka undvika att vara lat och hamna på sofflocket.

      Radera
  4. Jag är också FI och RE med bränd hjärna så jag känner igen mig. Egen-tid är underbart. Om jag skulle rekommendera något så är det att hitta någon form av regelbundet ’vuxen-dagis’ (dagtids-aktivitet) som händer utan egen planering. Det är lätt att bli bekväm på egen hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Onevikinggirl och tack för kommentaren! Ja det är knepigt när hjärnan vacklar och jag upplever den vanliga sjukvården oduglig på att hjälpa till. Har under flera år försökt självdiagnosticera mig, men kommit fram till nada. Det finns inget mönster eller något som kan säga när eller hur episoderna av ångest och hjärnstress uppenbarar sig. Ibland går det jättebra att åka och handla, allt är frid och fröjd och jag kan småprata med personen i kassan, ibland känns det som om jag ska bryta ihop när jag ska plocka fram betalkortet, minns inte koden, hjärtat dunkar i 200 knyck och jag tappar känseln i benen. Oklart varför, har trots flera år med idogt analyserande och dagboksförande inte hittat någon enskild orsak till varför det blir si ena dagen, och så andra dagen. Har träffat psykolog, haft många samtal, det blir bättre för stunden, men ingen lösning. Det funkar liksom inte att stänga in sig och jag accepterar inte att det inte går att lösa/bota.

      Radera
  5. Jag har väl lite liknande erfarenheter kring det där med tid och vad man åstadkommer under dagen när man är "ledig". Nu är jag väl lite äldre än dig och närmare en definitiv RE exit så för mig känns det inte som betungande med en gles agenda.

    Roligt att läsa om dina erfarenheter !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightinvestment och tack för kommentaren! Ja det är jättemärkligt hur "lat" man blir bara för att man har mer tid. Jag upplever absolut ett sorts mentalt motstånd mot att "ta tag" i saker, man tänker, äh det kan vänta eller att jag helt enkelt glömmer bort att jag skulle göra det. Dagar blir till veckor och timmar blir till dagar.

      Radera
  6. Hej ny läsare här, har du funderat på att starta ab? Som programmerare känns ju det ganska så givet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Engelska1 och tack för din kommentar! Jag har väldigt länge funderat på att starta AB, men dels krävs det att man har lite mer glöd och arbetslust än vad jag har nu, då man måste kunna sälja in sig till en kund. Sen är kundunderlaget här i sydöstra delarna av landet inte speciellt stort heller. Speciellt inte om man som jag önskar jobba mestadels på distans. Utbudet är väldigt smalt. Annars är det som du säger, har man +10 års erfarenhet och ett smort munläder är ett AB givet som systemutvecklare. Riskerna är dock ganska stora, då du även blir din egna säljare.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Hallå Snålgrisen! Ursäkta sent svar... Varit och är hektiskt nu...

    Läser med stort intresse och tyvärr (?) stor igenkänning i de flesta raderna... Minns när barnen var några år yngre och vi satt i spelade nåt spel där på kvällen och jag väcktes av 'Pappa, pappa, vakna, du sover ju'... Ja det var då och var och är jobb#1 i ett nötskal, all-in och efter dagens slut är man ibland hyfsat matt. Hemskt är bara förnamnet och med den skatt som dessutom skall betalas är det fruktansvärt... Med småbarn var det ingen picknick precis och när nätterna, den ena efter den andra stördes av diverse saker där de värsta var kräk i sängen så var man sällan utvilad. Utvilad förresten? Vad är det för märkligt begrepp?

    Ju mer jag läser av dig desto mer lika tror jag vi är. Igenkänningsfaktorn är stor i mycket i det du skriver.

    I flera år velat fråga men inte ännu tagit mig för frågan, eller vågat...

    Vila o njut i Pre-Fire!

    SvaraRadera