fredag 1 september 2023

Månadsbrev Augusti 2023

 Nu är hösten officiellt här. Vädret slog om på några få dagar från ganska hyfsat sensommarväder till kyla, rusk och blåst. Jag har förstått att vi nere i det sydöstra hörnet av landet har varit tämligen förskonade från regn jämfört med många delar av landet. Faktum är att vi senaste veckorna har haft relativt få regniga dagar. Nu har dock vädret ställt om även här och jag lyckades nu efter tredje försöket få hela gräsmattan klippt. De två tidigare försöken har fått avbrytas i förtid på grund av icke utannonserade regnskurar.


Jag lever fortfarande i en sorts dröm känns det som. En dröm där jag hela tiden väntar på att någon ska nypa mig i armen och säga -"hoho nu är det dags att gå till jobbet". Nej, det blir inget jobb på närmare 6 månader för mig då jag är tjänstledig, det är bara så otroligt svårt att fatta detta. Nåväl, behöver jag en verklighetskontroll räcker det med att gå in och titta på lönekontot. Senaste löneutbetalningen var på 6500 kr, och det var för några få semesterdagar under juli. Det kommer en ny löneutbetalning för augustis semester i slutet av september, men sen är det slut. Jag är lite av en trygghetsnarkoman, och att inte få denna stadiga lön utbetald varje månad gör mig stissig som få. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt tanken -"vad har jag gjort!". Det är märkligt, men sinnet tyngs då och då av massiva skuldkänslor över att gå hemma och inte åka till jobbet. Det känns som om jag har förstört hela min och min familjs tillvaro genom att "arbetsvägra". Men jag gör ju inget fel! Det är bara så att detta med att åka till jobbet varje dag, jobba, åka hem, få en lön, gå i pension osv är så invant i de allra flesta av oss (och speciellt i mig som aldrig ens har tänkt tanken att skolka från jobbet) att detta med FI och RE blir en knepig och surrealistisk tillvaro för både sinne och kropp. Jag har dock antagits till en högskolekurs som kan generera lite CSN. Det ska bli kul att komma tillbaka till skolbänken ett tag.

Det är svårt att beskriva i ord denna känsla av att vara hemma på dagarna medans fru och barn går till skola och jobb. Det närmaste jag kan beskriva känslorna hos mig är som om jag hade ringt till jobbet och sjukanmält mig trots att jag är fullt frisk. Det dåliga samvetet kryper av någon anledning fram trots att jag inte gör något alls fel. Min chef och min fru har godkänt denna tjänstledighet, vi har en bra inkomst som täcker alla räkningar och vi kan även spara en slant. De två delar som missgynnas ekonomiskt av detta "tilltag" är min egen pension och tillväxten för pengamaskinen. Som ni kanske vet är tanken att både min fru och jag ska gå i FIRE när utdelningarna från pengamaskinen täcker bådas våra löner, vilket är ca 55000 kr. I skrivande stund täcks endast min lön med nöd och näppe. Nu har ju min fru kommit igång med arbetet relativt sent i livet och har jobbat ca 6 år, så hon har väl ännu inte börjat känna samma behov som jag av att lämna ekorrhjulet. Vi har alltså endast nått 56% FIRE om man ser till hela familjen. Detta gör mig inte nöjd. Till skillnad från många andra har vi inga feta arv som väntar, bådas våra familjer är i princip fattiga som kyrkråttor utan några tillgångar alls. Den enda tillgång jag har som kan avyttras är en sommarstuga som jag ärvde av en farbror för några år sedan. Kanske kan vi få loss 400.000 kr i och med detta, men det är också allt. Sen finns det inga fler stenar att vända på. 

Det var lite om min omtumlande resa i ett liv som RE (retire early). Nu åter till månadsrapporten över vår ekonomiska status

Inkomster och utgifter

Under augusti fick vi in följande inkomster:

Nettoinkomster: 28146 kr

Utdelningar: 12815 kr

Övriga inkomster: 31024 kr (föräldrapenning, CSN, sålt lite barnsaker)

Solel-försäljning: 430 kr (ett magert år på grund av låga spot-priser på el)

Totala nettoinkomster blir således: 72885 kr. 

Detta är inget att gråta över, vi betalar våra månadsräkningar och överskottet överförs till Avanza och pengamaskinen.

Hur ser det då ut på utgiftsfronten? Vi hade sammanlagda utgifter på 19454 kr. Sommarmånaderna är alltid lite värre då saker i trädgården går sönder, dotterns cykel behövde fixas och det blir lite fler småresor. Sen har ju allt blivit så sablans dyrt överallt! Man blir ju chockad på löpande band över hur priserna går upp. Senast höjde Bredband2 vårat internetabonnemang från 248 kr till 350 kr. Helt vansinnigt. Jag försökte förhandla, men de ville inte sänka priset en krona, så då sade jag upp det och nu blir det Bahnhof istället för 320 kr, det billigaste 100/100 jag kunde hitta i vårat byanät. Äckligt är bara förnamnet. Jag har märkt att jag är väldigt känslig mot utgifter och prishöjningar nu när jag inte har ett jobb. Jag har alltid varit sparsam, men nu går jag igång direkt vid orimliga kostnader eller prishöjningar. 

Utdelningar

Som lök på laxen är augusti en av de svagaste utdelningsmånaderna. Det hjälper föga mot den RE-ångest som Herr Snålgris upplever. Nåväl, pengar är alltid pengar och vår kära pengamaskin gav oss hela 12815 kr, som direkt återinvesterades.


Pengamaskinen

De senaste månaderna har värdet på pengamaskinen ökat ganska fint. Det är långt ifrån vad t.ex. S&P 500 har presterat men jag är nöjd för minsta lilla värdeökning, då dessa påvisar att vi har gjort kloka val i våra investeringar. Företag som tappar i värde långsiktigt är fallande knivar och värdefällor och inget vi vill äga, där har vi gått på för många minor redan som har kostat pengar. En förändring gällande pengamaskinen nu är att vi kommer att kunna sätta in endast mindre summor pengar varje månad. Innan har det varit obligatoriskt med minst 20000 kr i månaden, ofta lite mer. Nu när jag inte får någon inkomst, kommer vi endast att återinvestera utdelningarna, samt göra mindre insättningar lite då och då om våra buffertar är överfulla. 


Vad mer?

Bloggen kommer att fortsätta i sin nuvarande form, fast med lite fler inlägg och ditten och datten. Jag gillar att skriva och nu kommer det finnas mer tid mellan studier och att hänga tvätt för dessa göromål. Jag är ganska nyfiken på vad mina läsare vill att jag skriver om. I brist på synpunkter kommer inriktningen att vara på praktisk FIRE fokuserat på våran livssituation och strategi, kryddat med lite politik och omvärldsbevakning. Har ni önskemål på något speciellt, skicka ett mail eller skriv i kommentarerna.

Ha en bra sensommar, så hörs vi snart. 

8 kommentarer:

  1. Låter som du hamnat i "drömmen" att få styra över din egen tid i 6 månader utan att behöver arbeta. Grymt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeralitemera och tack för kommentaren! Ja det kan tyckas vara en dröm, men samtidigt har denna situation givit mig en hel del annat att fundera kring, vilket känns väldigt nyttigt!

      Radera
  2. En fundering. Varför behöver ni så mycket som 55 000 kr netto varje månad för FIRE när ni har utgifter som mest kring 19 500 kr under sommarmånaderna? Har du räknat med att fortsätta månadsspara 20k under FIRE vilket vore lite konstigt? Annars kan du sänka kravet till säg 35-40k netto och ändå leva gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och tack för kommentaren! Anledningen till 55" är FI-delen av FIRE. Våra utgifter NU är ca 19000 kr ej räknat sparande och amortering. Vi amorterar idag ca 5500 kr. Vi har en belåningsgrad på boendet som är ca 60% och när väl vårat bundna bolån blir rörligt om ca 1 år kommer vi att med nuvarande nivåer betala ca 10000 kr i månaden bara i räntor. Vi kommer med dessa nya siffror ha totala utgifter inklusive amortering på ca 30000 kr. Att ha 15000 kr i "luft" ser jag som en nödvändighet med fru, villa, barn. Vill även amortera ner bolånet till under 50% så att vi kan styra amortering som vi vill. Kanske har jag inte varit tydlig med detta i mina månadsbrev, kanske pga att jag inte räknat in amorteringen i våra kostnader, utan mer sett dem som sparande. Hur som helst är det pengar som vi måste ut med varje månad.

      Radera
  3. Om du går hemma och drar nu, så kan du ju passa på att sätta dig in hur optionshandel fungerar. När du väl fått kläm på det tror jag Ni har Era 55.000kr på nolltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan DividendGlenn och tack för din kommentar! Ja du säger det, nja hade det varit så enkelt hade alla gjort det och då hade det inte funnits någon vits med det. Jag lovar dig dock att jag ska läsa på om detta!

      Radera
  4. Hallå Snålgrisen!

    Tror jag hade upplevt det mesta ganska lika som du nu gör i din nya situation. Har ibland trots sjukdom haft skuldkänslor gåendes hemma, har som du i stort sett inga sjukdagar alls att tala om på alla år jag jobbat. Det jobbas på med förkylning, feber och även fullvärdig influensa. Inte då alltid på kontoret men ändå... Kodat med drygt 39C feber och koden blev faktiskt riktigt snygg trots detta, blev dock fler pauser än normalt.

    Gör det bästa av situationen och njut av lite omväxling samt att du äntligen slipper den senaste tråkarbetsgivaren.

    Grattis till antagningen i höghskolekursen, vad är det för intressant du ska läsa eller för känsligt ange här?!

    Mot FIRE Snålgrisen och låt oss visa staten var kapitalet ska vara, haha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar!
      Ja det är märkligt hur vissa individer helt skrupelfritt kan ta bidrag år ut och år in, utan att samhället säger stopp. I Rosengård är det t.ex. väldigt vanligt enligt mina kontakter som jobbar där på förskolor, att man kan lämna barnen på förskola 40 timmar i vecka oavsett semester eller liknande. Det blir tyvärr så när "samhället" försvinner från ett område och klaner och liknanden tar över. Korruptionen sprider sig i allt från de som lämnar, de som jobbar där och de som handlägger. Alla tjänar ju på det, mammorna kan vara hemma utan sina 8 barn, det föder en massa extrajobb till de som faktiskt vill jobba inom barnomsorgen och de enda förlorarna är skattebetalarna i Skåne, som med tanke på de enorma stadsbidrag de fått senaste åren är ganska hårt prövade.

      Oj det var länge sen jag jobbade så med feber i kroppen. Visst, karensdagen är skit men därefter rasslar det på ganska bra med 80% av lönen. Jag tror det är många som passar på att vara hemma några dagar extra även om de är friska.

      Om jag ska vara ärlig tog jag mest några högskolekurser för att få lite kosing i plånboken, samt för att faktiskt ha något att göra. Det blir en kurs i tillämpad statistik samt en i att skriva noveller och andra texter. VI får väl se hur kul det blir. Har aldrig tagit några CSN-lån så detta blir första gången. När jag läste min magister bodde jag hemma och jobbade extra, tog endast bidragsdelen. Missade livshacket att ta lån och investera i globalfonder... :/

      Radera