tisdag 29 augusti 2023

Snabba cash, eller inte?

 Då har man levt en vecka som "RE", dvs Retire Early. Jag kan inte skryta med att jag eller min familj är "FI" -  Financially Independent då vi helt enkelt inte har inkomster som täcker våra utgifter och mer därtill. Våra passiva inkomster täcker min lön men inte frugans, och i min värld är detta inte tillräckligt. Dessutom har vi 2,7 miljoner i bostadslån, vilket givetvis ska betas ner rejält innan jag sover gott om natten.

Hur har det då varit, denna första veckan? Sämre än vad man kan tänkas tro, faktiskt. Jag har alltid varit en ordningsam person som darrar vid blotta tanken på att göra fel i kontakter med myndigheter och andra samhällsfunktioner eller banker/försäkringsbolag. Jag har redan fått en ny förfrågan om att uppdatera min kundkännedom hos vår bank, och inkomst är ett av de första fälten man ska fylla i. Dock står det inte vad för sorts inkomst man menar, om det är inkomst av tjänst, kapital eller från försäljning av släktklenoderna. Jag kommer att låta samma summa stå kvar här oavsett om jag har kvar min tjänst eller säger upp mig, inkomst av kapital samt eventuellt CSN om jag studerar, men oavsett kommer vi ju att ha en löpande inkomst under lång tid framöver.  Jag får ändå frisera ner siffrorna lite, då jag numera bara in 39000 kr före skatt, vilket är aktieutdelning samt CSN-bidrag och lån.


När man väl förlikar sig med tanken är det faktiskt helt okej att gå hemma och skräpa medans de flesta på gatan stressigt susar iväg till sina jobb mellan 07 och 08 på morgonen. Under den första veckan kändes det superkonstigt, men då får ni tänka på att jag har jobbat plikttroget under 22 år och har aldrig varit arbetslös eller långtidssjukskriven. Nu helt plötsligt kan jag låta dagarna gå, ta en tupplur efter lunchen, gå en långpromenad under eftermiddagen eller klippa gräset efter förmiddagsfikat. Jag har blivit en riktig pensionär! Trivs jag? Nja, är nog det ärliga svaret. Jag saknar inkomsten på 30000 skattade laxar varje månad, men jag saknar inte meningslösa möten, att sitta och skriva programkod 8 timmar om dagen, blandat med en massa slösurfande och störiga kollegor. De få kollegor jag hade som faktiskt var trevliga, de saknar jag dock, måste jag motvilligt erkänna. Däremot är jag en driftig person som vill ha saker att göra när jag känner för det. Att aktivera denna blogg lite mer är ett första steg i att hålla huvudet igång och att få dagarna att gå, men man blir inte rik på detta såtillvida att bloggen inte tilltalar en större del av jordens befolkning och reklamintäkterna blir mer än några tior i månaden. Jag har en del planer, vilket jag kommer att berätta mer om i kommande blogginlägg.  

Detta inlägg var mer tänkt att handla om en sorts reklam, eller bedrägeri som dök upp på Microsofts startsida för några dagar sedan. Det handlade om att man enkelt kan investera i Kinas officiella e-valuta och bli rik som ett troll. Givetvis är hela alltet 100% bedrägeri och jag är förvånad att Microsoft, som anses vara ett seriöst företag, tillåter denna typ av scam på sin sida. Man började med en märklig rubrik "Tråkig nyhet för SEK, hela Sverige berörs". Ehh... okej? Vad kan nu detta vara, tänkte jag, och klickade vidare. 

Nu möttes jag av en informativ webbsida som på automatöversatt svenska informerade mig om att "äntligen har det hänt, en en enorm världsomspännande regering har just skänkt en enorm förtroenderöst och legitimitet till kryptovalutornas värld". Detta låter ju väldigt intressant, inte minst formuleringen som luktar humbug lång väg. Läser man vidare dyker det upp en skärmdump från SVT med en bild som påstår sig visa Kinas finansminister Liu Kun som ståndaktigt förkunnar en stor nyhet. Mannen på bilden är inte Liu Kun. 


Antagligen är det en skärmdump från ett annat nyhetsinslag från SVT som man helt enkelt har klippt in sin egna text över, i ett tafatt försök att ge denna så kallade nyhet lite legitimitet. Om man nu som oskuldsfull läsare och potentiell investerare inte tycker att Kinas finansministers ord är tillräckligt, kommer det ytterligare vittnesbörd från ingen mindre än allas vår *trumvirvel* Oooooscar Peeeeersson!!! * applåder i bakgrunden*. Vem? Va, menar du på fullaste allvar att du inte har hört talas om Oscar Persson, den kända svenska mångmiljonären, affärsmannen och ekonomen? 

Då är du inte ensam. Google har ingen aning om vem denna person är, vilket gör att min slutsats blir att det är en påhittad person med en slumpmässigt snodd bild enbart i syfte att få den intet intet ont anade läsaren att tro att detta faktiskt är en legitim investering. Oavsett vilket förkunnar Herr Persson utan att blinka att:

- "När namnet på Kinas mynt släpps kommer många att bli miljardärer praktiskt taget över en natt". 

Jojomensan, här spar man inte på krutet direkt. Om läsaren nu inte är 100% övertygad om att satsa sina besparingar, sitt arv och kanske till och med sin mammas löständer kommer den sista slutklämmen i detta märkliga bedrägeriförsök i form av att den fiktiva journalist som påstås har författat artikeln att "redaktionen var tvungna att testa detta själva". Man låtsas testa det hela i form av ett antal skärmdumpar från tjänsten där man registrerar sig och gör sina första transaktioner, och givetvis gör man redan efter några timmar en enorm vinst. Är det allt? Nejdå, det kommer mer! Vad behöver de största tvivlarna höra nu då, om inte ett antal röster från den svenska befolkningen, som har testat detta och som direkt hade berättat att det var en bluff eller inte. Precis som när man ska köpa en tv på Elgigantens hemsida, och direkt klickar på "Recensioner", för att se vad folk egentligen tycker om en viss produkt. Denna produktens recension är i form av ett påhittat Facebook-kommentarsfält, där ett antal påhittade "svenskar" får berätta om sina erfarenheter av att köpa denna e-yuan. Givetvis är alla kommentarer odelat positiva. Här kommer ett axplock av vad vi svenskar tydligen tycker:

- Fransiscus Vrieling - "Jösses, det är min andra dag och jag har $4340 på mitt konto. Jag älskar YuanPay Group!"

- Amanda Karpinski - "jösses skulle vilja testa det!"

- Elin Isvind - "Det är en episk idé. Att ingen har tänkt på detta innan"

- Henrik Johansson - "Lycka till kompis. Jag är här för fjärde dagen och det fungerar perfekt"

- Emelie Grahn - "Ska jag avsluta min högskola? Och bli autohandlare på heltid? :D"

Ja som ni ser verkar det ju inte vara något tvivel om saken, man ska gå all in på e-yuan så blir man miljardär på nolltid. Vad fan håller jag på med då som investerar i utdelningsaktier för en blygsam direktavkastning på 7-8% om året när jag kan göra som Amanda, Elin och Fransiscus och köpa denna fantastiska valuta istället? 

Sammanfattningsvis är jag ganska imponerad av att någon har orkat sammanställa denna så kallade artikel, med detaljerade instruktioner i hur man ska gå till väga för att göra sin första transaktion. Min ingenjörshjärna gick i högvarv när jag började fundera kring hur allting är sammanvävt och jag antar att ingen hade gjort sig denna möda om det inte fanns någon ont anande dumskalle som faktiskt gick på det hela? 

Vågar jag säga att hela detta så kallade nyhetsinslag låg på en sida med rubriken "Svenska nyheter". Väldigt passande, om jag får säga det själv... Har du läst något liknande eller kanske till och med låtit dig luras? Berätta gärna!

4 kommentarer:

  1. Man anpassar sig rät fort till nya och annorlunda situationer. Det där med bostadslånet är en svår fråga tycker jag. Jag ökade ju på vårt lån en del och det är ungefär samma summa som ert. Ska det tas till 2 mkr? Till 1 mkr eller ska det till 0 innan man går i FIRE? Jag har inte lyckats komma fram till svaret än och en anledning är förstås att vi nog inte bor i FIRE bostaden än eller är det precis det vi gör då vi har det väldigt bra där vi bor. Detta är en mycket svår fråga och i takt med barnens ökande ålder blir de allt svårare att flytta på. Innan jag ökade på vårt lån ansåg jag det vara för lågt... Nu känns det förvisso lagom även om räntorna är otrevliga. Att flytta till FIRE bostaden innan man går i FIRE är förstås det bästa men livet är sällan så enkelt att det bara låter sig göras.

    Just lånen upptar mycket funderingar.

    Klickar aldrig på något som helst märkligt, det är alltid ren scam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentaren! Nej det finns inget vettigt svar eller algoritm/modell som säger hur mycket man ska amortera kontra spara utan allt kokar nog ner i vad man själv känner sig bekväm med, om nu inte bank och andra intressen har andra åsikter. Ett problem är ränteavdragen när man inte har inkomst av tjänst, de kan ju dock kvittas mot ISK-skatten till viss mån, men med lån som vi har på ca 2,8 och med dagens räntor runt 5% med 1% ränterabatt hamnar man på räntekostnader på över 10000 kr per månad. Detta gillar jag verkligen inte. Problemet vi hade var att jag hade bundit vårat stora lån när räntorna började öka och det löper ut nästa år. När man lever på mindre pengar är räntorna verkligen ett gissel av rang. Det är bara att be en bön om att räntorna stabiliserar sig runt 2-3% med början nästa år.

      Vi har ingen aning om vart vi vill bo när vi blir pensionärer på riktigt om 25 år, eller när dottern flyttar om kanske 10-12 år. VI har ett bra modernt hus på 170m2 som är helt lagom till storlek. Alla bekvämligheter finns och vitvaror så när som på värmepumpen är bytta senaste 5 åren. Det är värderat till runt 4,5 miljoner. Med detta hus känner jag mig trygg, det är nog mer själva tanken på att räntorna kostar så förbaskat mycket och jag har inte kunnat göra någonting alls åt det. Man kände ju sig duktig när man band räntorna då när de sjönk ner, men trodde inte att de skulle gå upp så snabbt, det fanns inte ens på kartan. Jag gissade då att räntan 2024 skulle ligga runt 2-2,5% och jag då skulle fundera på om jag skulle binda på 5 eller 10 år, just för att FIRE börjar då närma sig... haha

      Radera
    2. Du var ju betydligt duktigare än jag som inte band alls... Har åkt med hela vägen upp och ännu är väl toppen inte nådd. Superundret kommer köra sönder rätt mycket till i Sverige innan de i panik börjar sänka. Ungas skulder har tydligen ökat 35% mot förra året redan och aldrig har så många (redan alltså) varit i kronofogdens nät...

      Inga roliga tider alls vi lever i med dårar vid spakarna. Powell pratade nån smörja om att de styr efter stjärnorna. Förtroendeingivande får var och en själv avgöra.

      Radera
    3. I grund och botten är räntor något sunt, vi ska inte ha minusränta. Dock tycker jag att man saknar insikt i och med att man höjer med extrem hastighet (min åsikt), utan att låta folk få tid att binda lån, anpassa sig till den nya verkligheten. Jag får lite ont i magen av detta, och då tillhör jag nog den promille av Sveriges befolkning som anser mig ha stenkoll på familjens finanser. Lycka till, gemene ekonomiskt ointresserade stockholmare som köpt ny bostad senaste 3 åren...

      Något som är positivt är att svenskarna enligt undersökningar har en hel del sparat i ladorna. Det är väl detta som får agera krockkudde, antar jag.

      Radera