tisdag 22 augusti 2023

Medical Properties Trust halverar utdelningen

 Hoppas att ni alla har det bra såhär i slutskedet av sommaren och att ni har hittat tillbaka till era arbetsplatser, hängmattor eller som jag, i en ny tillvaro av distans- och frilansjobb. Som ni kanske vet har jag tagit tjänstledigt från mitt ordinarie jobb och tänker nu framöver fördriva tiden dels med studier som en glad student (fast utan nollningsfester), men även utforska vad min nygamla enskilda firma kan tänkas inbringa för inkomster. Jag är inte en person som enbart kan ligga hemma och titta på TV utan behöver någon form av stimulans för att må bra. 

Som ett led i detta tänker jag lägga lite mer fokus på bloggen under ett tag framöver. Det kommer att komma mer frekventa uppdateringar om ditten och datten, samt ska jag även experimentera lite med AdSense, för att se om det är något att ha. Ni får hemskt gärna komma med konstruktiv kritik till dessa små förändringar, om det nu över huvud taget finns några bloggläsare kvar, eller om de flesta har flyttat till X eller TikTok/Instagram. Vi får väl se.

Huvudanledningen till detta inlägg är dock en nyhet gällande ett av mina innehav jag läste om igår, nämligen den amerikanska REITen Medical Properties Trust (MPW). Detta är en REIT som äger och hyr ut sjukhusanläggningar främst i USA. Sjukhus, tänker ni, det är väl idiotsäkert? Nja, bara om någon betalar, och i fallet MPW har två av deras största kunder; Steward och  Prospect, haft problem med betalningsförmågan. Som ett led i detta har blankare börjat flockas kring MPW, aktiekursen har fallit, direktavkastningen har skjutit i höjden och bolaget har fått det svårare och svårare att täcka utdelningen med det fria kassaflödet. Jag behöver väl inte nämna att räntorna har höjts rejält även i USA, och denna typ av bolag (REITs) är vanligtvis högt belånade, MPW är inget undantag. 


Så, i ljuset av allt elände beskrivet ovan valde man till slut att sänka utdelningen från 0,29 USD till 0,15 USD, i princip en halvering. Med detta frigör man kapital till att fram för allt arbeta ner skulderna, samtidigt som det jobbas på olika typer av räddningsplaner för deras två största kunder, för att säkerställa att de kommer att klara sina betalningar och få vara kvar som hyresgäster. När det gäller sjukvård i USA är det en hel del politik inblandat, då det är staten som betalar kostnader för många av sjukhusens "kunder" via b.la. "Obamacare". Jag är inte överdrivet insatt i hur dessa olika system fungerar i USA, men de är inte i närheten lika stabila som här i Norden, och om rregeringen ändrar på regler för ersättning kan stora sjukhus få problem med sin ekonomi, och således svårt att betala sina hyror för lokalerna de huserar i. En annan ökande kostnad för sjukhusen i säg är personalkostnader, som har skjutit i höjden i USA i största allmänhet, och man verkar ha det svårt att ta ut dessa kostnader på sina "kunder". Vi har liknande problem i Sverige, men här finns det en stat som tar ett större ansvar för den offentliga sektorn, även om vissa regioner förvisso brottas med grava budgetproblem.

I Snålgrisarnas utdelningsportfölj är ovan såklart dåliga nyheter. Dock sålde vi drygt hälften av våra aktier i MPW för någon månad sen, då en utdelningssänkning definitivt låg i korten. MPW betalar utdelningar kvartalsvis och den nya utdelningen vi kommer att få från dem är 709 kr. Värdemässigt har aktien backat ca 43% sedan köp och är väl inte något av våra bästa affärer. Det som talar för aktien på 1-2 års sikt är att den handlas tokbillig sett till pris och bokförda värden, vilket kan ses som en möjlighet om man har lite aptit på risk. Även nu med halverad utdelning får du en direktavkastning på ca 9,5%. Detta är och har alltid varit en högrisk, och man bör inte investera mer än 1-2% av sin totala portfölj i denna typ av bolag. Det går att jämföra med en annan populär REIT, Realty Income, som jag ser som betydligt mer stabil, säg medelhög risk.

Äger du MPW eller liknande aktier? Berätta gärna hur du ser på denna typ av innehav, och om du kommer att investera mer, sälja eller köpa en liten bevakningspost? Berätta även gärna lite om vad just du hade velat se för sorts texter på denna blogg. Önskemål tages tacksamt emot.

13 kommentarer:

  1. Jag äger inte MPW men däremot Northwest Healthcare som också har lite problem med belåningen. Ingen utdelningssänkning ännu dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för din kommentar!
      Ja många fastighetsbolag har bekymmer med stigande räntor. Ägde Northwest för många år sen, tror det var 2016-2017, tror inte att de längre går att handla via Avanza, vilket är tråkigt. De var en stabil utdelare.

      Radera
  2. Äger lite ca1% av portfôljen. .tänker varken köpa eller sälja fast jag e 50% back

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kuratz och tack för din kommentar!
      Ja även vi är back ganska rejält. Detta var lite av en chansning, då de hade en god utdelning och fastighetsslaget (sjukhus) är något som behövs i ur och skur. Tyvärr är finansieringen lite stormig för närvarande, då det är en del politik inblandat. Man får betänka att MPW höjde utdelningen för något år sedan bara. Nu gäller det för dem att navigera rätt när de har bekymmer med betalningarna. En utdelningssänkning är ett rätt steg, sen är det många som hoppas att de ska avyttra sina jet-plan också. Det hade varit av ett stort symboliskt värde.

      Radera
  3. Hej Snålgrisen.

    Kul med en uppdatering igen. Brukar alltid vara in och läsa dina inlägg men kommenterar inte så ofta. För övrigt är det kul att läsa om det mesta du skriver. Är själv inte så intresserad av politik men i övrigt gillar jag det mesta på de bloggar jag följer. Hur ser du på att köpa amerikanska aktier i dagsläget när den svenska kronan är så pass svag? Hur ser du på valutaväxlingsavgifter över tid? Tänker att det lär bli en del kostnader över tid med detta när man gillar att handla i utlandet. Är själv lite snål av mig när det gäller att betala dessa avgifter. Blir ju mer pengar de större affärer man gör.

    God fortsättning.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis och tack för din kommentar!
      Nej man kan inte kommentera allt man läser, är glad du tog dig tid att skriva lite här. Kul med lite frågor, ska försöka besvara dem:
      1) Amerikanska aktier nu när kronan är svag? Jag tänker inte jättemycket på det faktiskt. Jag handlar lite överallt när det dyker upp goda köpmöjligheter. Sen om det är norskt, italienskt, tyskt eller amerikanskt bryr jag mig inte jättemycket om. Jag hade nog inte börjat bygga upp en stor position amerikanskt nu, det hade jag inte. Men att fylla på lite här och där, det ser jag inga problem med.
      2) Valutaväxlingsavgifter över tid? Det är helt klart en kostnad, dock ser jag den som ett nödvändigt ont om man vill komma åt fina amerikanska bolag som även är stabila utdelare över tid (REITs, BDCs med flera). Småpotatis i sammanhanget.

      Jag har varit glad att jag har ca 50% i USD nu när kronan har kraschat, den saken är säker. Att sprida riskerna lite map valutor är inte alls fel.

      Radera
  4. Mikael K

    Jodå Jag läser din blogg ofta men om man vill kommentera så krävs det att man är inloggad på google (vilket inte behövs på Petrusko eller kronan till miljonens blogg) Jag surfar ofta i gästläget på min laptop.

    Äger Northwest Healthcare Properties och den aktien har väl inte haft den bästa utvecklingen, har investerat sedan 1999 och kan väl krasst konstatera att det SMARTASTE!! man kan göra är att investera i indexfonder! Jag äger väl ca 30 olika aktier och 7 fonder alla inriktade mot utdelning men lyckas nästan alltid underprestera mot index.
    En fond som tex : PLUS alla bolag som inkluderar alla bolag på Stockholmsbörsen är förmodligen det enklaste och smartaste att spara regelbundet i, vill man ha utdelningar så finns tex Xact Sverige eller SEB Sverige indexnära B som man kan ha istället. Man kan även komplettera med en billig globalfond och vill man absolut äga en aktie så är väl Investor inte helt fel.
    Detta upplägget är för de allra flesta ett klokt val kanske inte jätteroligt men totalavkastningen på mycket lång sikt borde vara helt ok.

    Tack för en utmärkt blogg mycket intressant att följa dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mikael K och tack för din kommentar! Jo så är det, det går inte att kommentera anonymt på denna blog. Jag ska se om jag kan ändra detta för att tillåta anonyma kommentarer. Ingen har klagat på detta innan :) Jo indexfolder är antagligen det bästa alternativet för att eliminera ett gäng onödiga risker. Dock gillar jag detta med inkomstinvestering (kassaflöde via utdelningar), även om pengar är pengar oavsett i vilken form de kommer. Nackdelen med indexfonder är att man kan bli tvingad att sälja av vid långa perioder av nedgångar. Utländska utdelningsaktier upplever jag är betydligt "segare" och drar inte gärna in sina utdelningar.

      Radera
  5. Sitter inte på den, men har en annan högrisk reit, ARR. De sänkte utdelningen med 20% för ett tag sedan men ger i dagsläget 19% DA.
    Viktar drygt 5% och är back 30% totalt. Köper lite grand då och då när det blir några hundralappar över från andra inköp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebastian och tack för kommentaren! Har kollat lite på Armour Residential innan men inte fastnat för den. En DA på 19% kommer att slashas mer, det är inte hållbart i långa loppet. Ska kolla närmare på aktien en gång till för att se om jag kanske ändrar åsikt...

      Radera
    2. Det fria kassaflödet är något lägre än utdelningen just nu, med ett par cent per kvartal. I min amatörskap så tror jag folk säljer för att de förväntar sig att bostadsbubblan ska spricka snart.

      Gällande att slasha utdelningen mer så får man fortfarande bra avkastning om de skulle gå ner till 6cent, vilket skulle ta dom under det fria kassaflödet.

      Radera
    3. Det som för mig är mest intressant i nuläget är skuldsättningen, vilka obligationslån har man, när löper de ut och hur kan man återfinansiera sig. Hade det inte varit för skuldsättningen hade jag gått all in på Heimstaden Pref... :/

      Radera
    4. De släpper månatliga rapporter som man kan läsa på deras hemsida. Vet inte om de har exakt den info du söker dock.

      Radera