torsdag 29 februari 2024

450000/4000-strategin

 Mulet, kallt och trist. Slutet av februari har inte bjudit på många soltimmar och humöret är inte heller på topp. Jag har flera gånger funderat på hur många fler svenska vintrar jag klarar av. Det går väl an att vara själv och sitta hemma vid en brasa, titta på lite intressant youtube eller spela lite datorspel. Utmaningen blir nog att inte gå varandra på nerverna när man är flera här hemma samtidigt. Min fru har ofta åsikter om att jag antingen sitter för länge vid datorn eller ser på tv, men reagerar sällan över att hon sitter med mobilen i hand hur länge som helst. Detta är tydligen ett vanligt problem, som det har ritats många roliga memes om. Jag bryr mig inte så mycket, utan är myndig och gör vad jag vill, så länge det inte på något sätt påverkar familjen negativt. Det är dock någonting att fundera på om man ska ta en tidig FIRE och då umgås dygnet runt med sin äkta hälft, utan att jobb eller skola finns med i bilden. 


Dels ger dessa aktiviteter en välbehövlig paus från varandra, och de ger även någonting att prata om på kvällen vid matbordet. Utan detta, hur mycket finns det då att diskutera? På sommaren är vi väldigt aktiva, min fru gillar att odla och kan hålla på med detta flera timmar. På vintern händer det i princip ingenting ute och man sitter mest inomhus och ugglar. Då vi inte har någon snö här nere i söder finns det inte heller något att göra utomhus. För det mesta är det kallt, blött och mörkt. 

Hur som helst, jag har suttit hemma och räknat och räknat. Jag presenterade en strategi i förra inlägget som med 5000 kr sparade i månaden kunde ge oss en riktigt bra pension om ca 10 år. Därefter funderade jag lite till...

Vi har en del annat sparande vid sidan om pengamaskinens ISK och KF. Det är främst ett obligatoriskt sparande som vi har hos LF Bank som villkor att vi är guldkunder (att vi sparar 500 kr var i månaden), och sen visade det sig att min mor och far hade ett sparkonto som de i princip hade glömt bort, som de vill ge till oss. Tillsammans är detta ca 350 000 kr. Jag kommer dessutom att jobba nu under våren och kan av dessa slantar avsätta ca 100 000 kr. Där och då kommer jag att ha 450 000 kr att överföra till Avanza och pengamaskinen. Dessutom såg jag att jag hade räknat något lågt på direktavkastningen, samt att jag hade klantigt nog glömt bort hävstången jag har i aktiebelåningen om ca 12%. Den syns inte överallt i Avanzas gränssnitt. Tar man med alla dessa faktorer ser framtiden ljusare ut än vad jag tidigare förutspådde.



Jag kommer dock att dra ner på månadssparandet till 4000 kr, vilket kommer att ge oss lite mer pengar att röra oss med till aktiviteter och annat. Det är detta som vår "450000/4000"-strategi innebär. Att vi för över 450 000 friska tusenlappar från fonder och banksparande in till pengamaskinen, där de investeras i högutdelande aktier av olika slag där de redan nu kan ge ränta på ränta. Man kan ju argumentera för att vi inte ska röra vårat ISK-sparande, dels pga en liten skatteeffekt när vi tar ut det från LF och sätter in det på Avanza. Det är index-fonder som har avkastat relativt bra så visst kanske det är onödigt att röra dem? Dock, om man har en strategi tycker jag inte det är bra att vara för spretig. Oavsett vart pengarna finns kommer de att bidraga till utdelningar varje månad som primärt ska återinvesteras. Om det nu skulle knipa sig och pengar behövs i "livet", ja då har vi dels en kontantbuffert om ca 250 000 kr, och om den mot förmodan inte skulle räcka eller ta slut, då går det att göra ett "förtida uttag" från pengamaskinen. Jag ser dock inte att det ska behövas, om vi lever de kommande 8-9 åren ungefär som vi lever idag.

Simulering där hävstången och 450 000 kr samt en mer realistisk direktavkastning är medräknad.

Jag gillar egentligen inte att göra upp allt för långsiktiga planer. Livet kommer och knackar på dörren när man minst anar det. Min plan när vi startade denna resa 2016 var att jobba tills dess jag fyllde 50 år. Det är ca 5 år kvar tills dess och här står jag nu, utan jobb om 4 månader. Vad fan hände kan man ju undra? Livet hände. Excel-ark och simuleringar i all ära men man kommer aldrig att kunna veta vad livet har att bjuda på. En plan är enbart en plan. Vår plan ser i alla fall ut som i nuläget att Fru Snålgris kan om hon vill gå i "pension" runt 2032, vilket är om 9 år. Då är hon ungefär lika gammal som jag är idag, dvs medelålders. Jag kommer att vara halvvägs till 60 och Lilla Snålgris tar studenten. Vi kommer då enligt planen att få ut ca 85000 kr/månad från pengamaskinen, lite beroende på hur skattesatser och annat ser ut då. Detta är scenariot där jag inte jobbar en dag mer i mitt liv. Detta ser jag som osannolikt då jag inte vet vad jag ska hitta på här hemma de kommande 9 åren. Någon typ av sysselsättning kommer det att bli, och det gör enbart att kalkylen blir ännu säkrare.

Kommer 85000 kr i månaden att räcka? Jag räknar med att våra kostnader för att "leva" kommer att hamna på ca 30000 kr i månaden. Då har vi 55000 kr extra i månaden att antingen återinvestera eller sätta sprätt på. Några få år senare kommer min tjänstepension att lösa ut med ca 25000 kr extra i månaden i 5 år, dvs som en klassisk trissvinst. Detta är mer pengar än vad någon "normal" person kommer att kunna göra av med. Jag ser framför mig att vi kanske köper en fin lägenhet eller mindre hus med pool i min frus hemland och tillbringar vintrarna där. Lilla Snålgris kommer antagligen att ha flyttat hemifrån och pluggar någonstans och kommer inte att bry sig om vad vi hittar på. Huset här hemma i Sverige kommer vi antagligen att behålla så länge som möjligt. Kanske säljer vi det och köper en mindre lägenhet nära havet och grönområden, om planen att bo utomlands förverkligas. Jag har inget behov av en stor trädgård eller ett stort hus, däremot vill jag ha en pool och en uteplats om jag ska bo i Sverige på sommaren typ april-oktober. Det enklaste för oss blir antagligen att behålla huset och amortera bort större delen av bolånen med det överskott av utdelningarna som vi inte gör av med, alternativt köpa ett mindre hus kontant. Just amorteringarna kommer att ta några år, men det är skönt att komma ner på 20% belåning.


En del i mig tycker att det är vansinnigt att göra denna sortens planer för livet. Att titta på kolumner över åldrar, sparande som ligger 8-10 år fram i tiden. Det är absolut deprimerande i sig att se ens ålder går från 40 till 50 till 60 osv. Jag ser inte fram emot att bli gammal. Att föreställa sig att Lilla Snålgris blir vuxen och flytta hemifrån? Herre tid. Men det är detta som är livet. Att göra en plan för att säkra ens ekonomiska framtid anser jag är betydligt mer ansvarstagande än att bara jobba på, kanske med ett jobb man inte ens trivs med och sen gå i pension utan en aning om vad man får ut varje månad. DET är oansvarigt kan jag tycka. Då kan ju någon tycka att man ska leva här och nu, inte om 10 år. Det håller jag med om. Den budget jag har lagt upp säkerställer att vi kan leva i princip som vanligt under dessa första 8-10 åren, och om jag tar ett jobb kommer det att bli ytterligare lax på löken. Vi har så vi klarar oss, och tack vare att vi inte har några blanco-lån, extravaganta utgifter eller annat skräp som vi slösar pengar kan vi hålla månadskostnaderna låga och lägga merparten av pengarna på att spara. Resor och sådant kommer det absolut att finnas utrymme för, vi kommer inte att leva som eremiter och käka soppa på grankvistar varje dag. En elbil kommer absolut att bli om några år, när priserna har sansat sig. Det öppnar upp för fler bilsemestrar i Europa, något som vi ser fram emot. 

Nu får det dock vara bra med planerande. Denna strategin känns bra, realistisk och gäller *endast* 8-10 år framåt i tiden, dvs helt realistiskt utan att gå till överdrift. Saker och ting kommer att hända och då får vi ta hand om dem. Under tiden får vi ägna oss åt våra liv, att må bra och att leva livet. 

Har du några tankar eller synpunkter? Skriv och berätta i kommentarsfältet. 


8 kommentarer:

  1. Du är noggrann, grunnar och försöker förutse "det mesta". Det är bra.

    Även min sambo sitter med mobil, dator och tv igång. Oftast samtidigt. Sedan ber hon mig förklara vad som har hänt i tv-serien de senaste 10 minuterna. Dagens människor blir lätt lite splittrade. :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlights och tack för din kommentar!

      Ja jag har ett visst kontrollbehov om man säger så. Dessutom är 8-10 år ofantligt mycket tid till att "vänta" och det vill jag absolut inte göra. Ekonomin är en sak som är ganska enkel att få fason på, huvudet är det värre med. Jag räds en situation där jag om 1-2 år börjar känna mig värdelös där jag går hemma och slår dank medans min fru och barn är iväg och är flitiga. Dock jobbade jag som ett as under de första 4 åren min fru var i Sverige och pluggade och lärde sig språket, då tog jag alla de där uppdragen som ingen ville ha, veckopendlade, dagspendlade 20 mil om dagen osv. Ekonomin är enkel, livet är svårt. 9 år är ungefär så många år som Lilla Snålgris har funnits i denna värld, och den tiden har gått riktigt fort, så kanske är 9 år inte så illa. Jag tycker att en vecka går jättefort när jag nu har varit hemma och pluggat, gjort en massa sysslor etc. Under sommarhalvåret kommer jag ha en massa att göra ute i trädgården och då lär tiden gå ännu fortare.

      Radera
  2. Jag tror att att ni är rikare än vad du känt att ni är. Om ni behöver 30 000 och kommer ha 85 000 så är det ju otroligt mycket guldkant. Det kan vara så att det är värt det, men jag tycker du gör rätt i att säga upp dig och om även frugan tröttnar på jobbet så tror jag att hon kan gå betydligt tidigare än 2032. Mycket blir ju också billigare när man inte jobbar. Man kan svänga förbi fler mataffärer på promenaderna, det blir naturligt att baka och laga mat själv och man åker på semester när det är billigt och inte under industrisemestern. Sen kanske vissa föredrar att jobba mer och tänka mindre på vilken affär som är billigast denna vecka, men jag tror ändå absolut att ni skulle klara klara er bra på ett mindre kapital än ni tänkt er från början.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmamman och tack för kommentar!

      Ja jag har ju hela tiden vetat vad vi har sparat i våra "gömmor" och har inte vågat köra in allt i vår pengamaskin. Hängslen och livrem i all ära men man måste inte ha 500000 kr i buffert. Att mina föräldrar ger oss ca 150000 kr nu är i princip ett förskott på arvet, de har ca 40000 kr kvar på deras bankkonto och inga tillgångar värda något. Jag är såklart tacksam för detta.

      Redan idag handlar vi i olika affärer för att pressa matpriserna. Jag är inte övertygad om att det är billigare att vara ledig. Jag är en enkel person men Fru Snålgris vill att saker ska hända, hon vill resa iväg, till nya städer, ny affärer och titta. Hon gillar inte att gå hemma och skräpa, speciellt inte på vintern. Hon kommer säkert att vilja göra ytterligare resor till sitt hemland och sina föräldrar, och det får hon såklart absolut göra. Hon ser det inte som ett "straff" att hon nu får fortsätta jobba och jag kan gå hemma och glassa. Hon har jobbat 7 år, jag har jobbat 23,5 år. TIll slut kommer hon att ha jobbat 14 år om planen håller. Det är inte fy skam för en som växt upp under enkla förhållanden att kunna gå i pension vid 45 eller så... så tänker jag och hon säger inte emot.

      Radera
  3. Grattis!

    Måste vara en härlig känsla att ha ett uppskattat framtida överskott på 55000 kronor i månaden att kunna sätta sprätt på.

    Om ni sen planerar att tillbringa delar av året i ett land med lägre levnadsomkostnader än i Sverige, så kanske det blir ett ännu mer pengar över varje månad.

    Tycker det låter lockande att ha ett slags reservboende i ett annat land, som man kan fly till när kylan och mörkret kommer.






    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Fire2025 och tack för din kommentar!
      Ja jag insåg väl efter förra blogginlägget att jag är alldeles för försiktig i min planering, samt att jag faktiskt räknat fel på några punkter, när jag kollade Avanzas YOC för aktierna. Jag handlade en del under covid till helt otroliga yields, och bolagen i fråga har inte sänkt sin utdelning heller sedan dess, vilket gör att jag tydligen ligger runt 9%, med hänsyn tagen till lägre DA för mina ETF-er och utdelande fonder. Planen är att fortsätta investera i en mix av högutdelande bolag samt ETF-er. Vi har 40 bolag i pengamaskinen och 3 ETF-er, så det är bara att sprida inkomsterna utan att fundera allt för mycket.

      Ja vintrarna bekymrar mig. De blir tråkigare och tråkigare, och om vi två ska sitta hemma inne här hela vintern coh irritera oss på varandra, ja det oroar mig lite. Jag tror säkert att min fru kommer att resa till sitt hemland även utan mig ett antal gånger. Det kostar ca 8000 kr tur och retur och väl där har hon låga omkostnader, kan äta den mat hon är van vid och umgås med sina barndomskompisar. Jag har inget emot att vara ensam här hemma med Lilla Snålgris någon månad. Jag står ut... :D

      Radera
  4. Sist då jag hade en utdelningsportfölj så räknade jag lite som du men jag hade i min kalkyl att när jag har så det räcker per månad (som du har egentligen redan idag) så allokerar jag om allt eftersom till säkrare aktier med lägre yield för att dra ner risken i portföljen och att den blir mera framtidssäkrad för varje år samt att man kan ta del av avkastningen och inte bara utdelningen.

    Nu har jag bara fonder i portföljen men kalkylen visar åter igen växande siffror år efter år så där kan man allokera om mot räntor om man vill dra ner risken. Allt för att inte drabbas om och när ett börsras kommer. Se bara på min graf på bloggen om indexfonden global.

    https://leva-drommen.blogspot.com/2024/02/planera-infor-fire.html?sc=1709301986755#c1910066605901144624

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och tack för tipset! Jag kommer nog att köra vidare med ungefär samma aktier som jag har idag, dvs high yield. De är noga utvalda och har klarat stormar bra tidigare, t.ex. finanskrisen, covid och krig. Har rensat ut alla "yield traps" så gott det går. Om ett börsras kommer så visst, vissa aktier kommer att minska eller ställa in sin utdelning, men det gör oss inte så mycket. Vi tappade kanske 20% under covid-åren, vilket är helt i sin ordning. Får vi långa utdragna depressioner, ja då blir strategin en helt annorlunda. Då får jag nog gå till arbetsförmedlingen istället. Det har varit väldigt mycket stök på börsen under de åren jag har hållit på aktivt, så jag tar väl en liten rövare i att vi kanske får lite lugnare år framöver... (och på måndag släpper Putin en bomb över Gotland....) nej skämt åsido, man kan inte planera för allt från vulkanutbrott till jättespindlar som invaderar. Jag har en diversifierad portfölj, och gott om likviditet i nödreserverna. Det får banne mej räcka haha.

      Radera