fredag 23 februari 2024

Ekonomisk framtid, en räkneövning

 Ja då har våren anlänt, i alla fall till Skåne där man nu enligt SMHI har meteorologisk vår. Vi bor även vi i de södra delarna och här kändes det faktiskt lite vårlikt idag, även om vinden piskade i ansiktet när jag gick en runda efter lunchen. Vi är snart i Mars och då kommer våra solpaneler att vakna till liv igen, något som jag ser fram emot. Förra månaden fick vi betala några hundralappar i elhandelsräkning på grund av en väldigt kall vinter som har dränerat krediten hos Tibber. I mars brukar solen på allvar börja skina och det krävs dessutom mindre uppvärmning av huset vilket på det stora hela borde ge plus på kontot.


Jag vill passa på att tacka för det stora engagemanget i föregående inläggs kommentarsfält. Jag hade redan mycket att tänka på och det blev inte mindre efter att jag har läst alla kloka och intressanta funderingar. NorthernlightsInvestment föreslog att jag skulle anmäla mig hos Arbetsförmedlingen och tjäna in A-kassa. Hade jag haft några år kvar till den "riktiga" pensionen vid 65 år hade det nog inte varit så dumt, men nu när man inte ens är 50 år fyllda känns det som om att man inte kommer att låta mig "slippa undan" så lätt. MEd en gedigen bakgrund som programmerare av affärssystem är arbetsmarknaden här nere i söder väldigt stor och bolagen skriker efter arbetskraft. Kanske om jag i min ansökan skriver att jag har social fobi så blir jag inte kallad till intervju. Men, jag tänker att om jag själv hade jobbat på AF hade jag nog anat ugglor i mossen om en herre i sina bästa år med detta CV inte ens får komma på intervju efter ett tiotal försök. Sen är det väl inte fel att vara ärlig heller, jag har social fobi och har varit hos läkare och de anser att jag är för frisk för medicinering, samt att samtalsterapeut är tillräckligt. Ja det fungerar för tillfället, men jag har lärt mig tillräckligt mycket om detta mer än att de flesta rekommenderar en kombination av läkemedel och KBT. En annan abrovinkel av det hela är att jag är väldigt trött på programmering. Det finns det inga läkemedel i världen som kan bota. Är det någon som har någon som helst erfarenhet av AF och att "låtsas" söka jobb, skriv gärna några rader i kommentarfältet vad ni tycker om denna idén. Jag tycker nog att den är tveksam som bäst, även om jag förstår innebörden av den. 

Jag har under helgen suttit och knåpat på en finansiell strategi för ca 10 år framåt i tiden. Anledningen till detta är att jag vill ha så bra koll som möjligt på hur vår ekonomi kan utvecklas och när även Fru Snålgris kan välja att sluta jobba eller åtminstone trappa ner. Hon har idag inga planer på att sluta jobba och sken upp som en sol när jag berättade att hon kan gå i pension om 8-10 år om hon vill. Eftersom hon är 35 idag kan hon gå i pension vid senast 45 års ålder. Detta är nog få förunnat tänker jag. Ett problem som jag har är att jag har en överhängande känsla av att jag genom att säga upp mig på något sätt "förstör" våran gemensamma framtid. Allt jag har gjort sedan 7 års ålder har varit med målet att skaffa ett bra jobb, tjäna mycket pengar och leva ett gott liv utan allmosor och bidrag. Arbetsmoralen har varit stark i vår familj. Genom att nu tacka för kaffet och ge mig ut i ovisshetens rymd får jag en stark känsla av att jag med vilja saboterar någonting. Men gör jag det egentligen, och hur mycket pengar behöver man för att leva ett gott liv när man är i 50-års ålder och framåt? Vi räknar lite!

Jag valde att med hjälp av Stefan Thelenius ypperliga sparkalkylator ta fram tre olika scenarios över hur vår pengamaskin "hypotetiskt" kommer att utvecklas, lite beroende på hur mycket pengar vi sätter in varje månad. Dessa insättningar kan komma från arv, att sälja av en sommarstuga, studiebidrag samt om jag väljer att jobba extra med något. Från och med januari 2035 kommer jag om allting blir som man önskar att börja kassera in tjänstepension under 5 år, vilket kommer att boosta våra inkomster ganska rejält med ca 25000 kr netto varje månad. 

I det första scenariot väljer jag dock att inte göra några ytterligare insättningar till Avanza och behåller all övrig inkomst till konsumtion. Nedan bild illustrerar vilka förutsättningar jag räknar med, det enda jag har ändrat är månatlig insättning och tidshorisont.


Som ni ser har jag valt en modest direktavkastning på 7,5% och en värdeutveckling (eller utdelningshöjning) om 2% om året. Fördelen med denna kalkylator är att den tar med avgifter för courtage, inflation och sådant. Jag tror att dessa inställningar kan ge en hyfsat realistisk bild 10 år framåt i tiden. Hur blir då utvecklingen? Jag har försökt illustrera detta i Excel med ett diagram och förklarande tabell med datapunkter:



Som ni kan se har jag utgått ifrån tre olika sparscenarios. Det som i nuläget är mest realistiskt är det där jag sparar 5000 kr/månad in i pengamaskinen. Detta förutsätter dock en del tråkigheter såsom ett mindre arv samt att vi säljer av en sommarstuga. Den inkomst jag räknar med till hösten från CSN kan man inte få i evighet och det är max 2 terminer kvar för min del. När jag satt och gjorde dessa spådomar var det en fråga som dök upp i huvudet, och som visade sig klurig att besvara, nämligen "hur mycket pengar behöver man egentligen?" Det instinktivt mest riktiga svaret är så klart "så mycket som möjligt, en miljon om året, minst! Men stämmer det verkligen? Jag satte mig ner och försökte rannsaka oss som familj.

 Vi har inga dyra vanor. Vi är inga prylfantaster och gillar att handla saker på second hand. Vi befinner oss dessutom i den fasen i livet där vi har det mesta som vi behöver. Prylar finns det hur mycket som helst här i livet, och att slösa bort en miljon kronor kan man göra på några månader med bilinköp och resor. Vi är inga sådana personer, och jag kan verkligen inte se att vi kommer att bli det heller. "Hur många gånger orkar man åka på spa?" Denna fråga ställde jag mig själv. Svaret är väl för vår del kanske 6 gånger om året. Det blir säg 24000 kr/år. Hur många gånger orkar man resa till Medelhavet? Svaret är väl 1-2 gånger om året, säg 35000 kr per resa för en vecka i solen. Det blir 70000 kr om året. Nu är vi uppe i 95000 kr i "konsumtion" om året. Lägg därtill våra fasta kostnader om ca 30000 kr i månaden högt räknat och vi landar på säg 500000 kr om året högt räknat. Nu tror jag inte att vi kommer att åka på dyra flygresor två gånger om året, utan kanske fler utflykter med bilen runt om i Europa. Vi kanske åker en gång om året till min frus hemland under den svenska vintern och stannar där en månad eller två. Där är det resan som kostar, säg 10000 kr/person, och när vi väl är där är det mesta väldigt billigt. Jag är fullt medveten om att det säkert blir "tråkigt" att gå hemma och inte ha något att göra, men ovan räkneövning och personlig rannsakan är viktig för att komma till beslut kring den eviga frågan "hur mycket pengar behöver man egentligen?". Om vi leker med tanken att vi nöjer oss med 500000 kr netto om året för att leva gott, ja då kan vi båda gå i pension redan vid 2028. Då är Fru Snålgris knappt 40 år fyllda. Jag är runt 50 år. 

Som ni vet gillar jag hängslen och livrem och jag tror att vi antagligen efter något år i gemensam "frihet" kommer att vilja göra större förändringar, kanske sälja huset och köpa något mindre, eller att investera i en bostad på Gran Canaria eller runt Medelhavet. Kanske är det magiska ordet, och det är lätt att drabbas av "one more year syndrome" och likt Farbror Joakim gotta sig i tanken att om vi bara håller på i ett år till, ja då blir det SÅ HÄR MYCKET MERA!". Nej, måttlighet kommer man nog längst med. Vi kommer dessutom att göra kraftiga amorteringar av huslånet med ca 600000 kr, vilket är ett års utdelningar där runt 2028. Jag vill inte lägga för mycket pengar på att amortera av huslånet helt och hållet, men vill inte heller knapra för mycket av snöbollen medans den rullar. Jag tänker att man istället längre fram om viljan och pengarna finns kan amortera av så mycket man vill. Under de närmaste 6 åren i alla fall, ska vi fortsätta att återinvestera så mycket det bara går.

Vi kommer antagligen att prata mycket mer om detta längre fram. Kanske ändras saker och ting på sätt som vi idag inte har någon aning om. Det enda jag ser är en realistisk kalkyl där alla tre scenarios för mig och min fru är fullt godtagbara, och jag kan inte på något sätt se att jag "förstör" någons framtid genom att välja att ta klivet bort från ett jobb jag inte trivs med. Ja, den sociala fobin är ett he-vete och något jag gärna hade blivit av med. Kanske hittar jag något som fungerar och återgå till ett arbete under några år om det visar sig vara allt för tråkigt att gå hemma och städa, greja och se på tv. Vem vet. I nuläget ser planen ut som så att Fru Snålgris slutar jobba eller trappar ner runt 2033 och att vi då kommer att börja använda våra utdelningar för att betala räkningar. Fram tills dess kommer vi att återinvestera allt som delas ut och endast konsumera med månadslönen och de kontantbuffertar på ca 300000 kr som vi har undanstoppat. 

Jag tror inte det går att simulera och räkna mer än vad jag har gjort, man får sen helt enkelt låta livet spela ut och se vad som händer. Vi kommer utan tvekan att ha ett gott liv ekonomiskt som pensionärer om man har hälsan i behåll, så mycket kan jag nog sluta mig till. Sen är det ju upp till oss själva hur detta liv kommer att bli. Vi kommer med de gemensamma inkomsterna kunna gör det vi vill och inom vissa gränser kunna köpa det vi vill också. Sparsamma och kostnadsmedvetna kommer vi dock alltid att vara.

Vad tycker du om det scenario jag har presenterat? Räknar jag rätt eller fel? Glömmer jag något? Har du liknande planer men kanske andra förutsättningar? Skriv och berätta i kommentarsfältet.

11 kommentarer:

  1. Om man är för sjuk för att jobba men för frisk för att uppbära/vara sjukskriven brukar alternativet vara Arbetsförmedlingen. Vid tex 6 månaders heltidssjukskrivning brukar en kontakt komma från Försäkringskassan, tex var det så i mitt fall, där de börjar pejla alternativet att söka något annat jobb. Underförstått "enklare för personen i fråga att klara av med aktuellt sjukdomstillstånd".

    Det kändes naturligtvis absurt för mig och jag frågade "Jag har ju redan en fast anställning, ska jag säga upp mig från den och söka ett annat arbete ?". Vi tyckte nog båda vid det samtalet att det lät korkat. Absurt helt enkelt.

    Som sagt var. Social fobi och ångestproblematik. I dagens arbetslandskap kommer ingen vilja ta i dig med tång. Än mindre anställa dig för ngt högpresterande.

    Du nämner ibland Sverige som ett bidragsland. Men exkluderar dig själv från detta ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlights och tack för kommentar!

      Ja jag förstår hur du tänker med AF, problemet är att man hamnar helt i deras våld och blir som en slav. De kan tvinga dig till vilka aktiviteter som helst, och söka vilka jobb som helst. Sen är jag som person väldigt noga med hur andra uppfattar mig. Blir jag stämplad som "flummig" eller "en som sjukskriver sig ofta", då blir det mycket svårare att hitta uppdrag den dagen jag kanske vill tillbaka till arbetet. Det är en liten ankdamm här nere, inte som Stockholm.

      Att det finns saker att rota i uppe i hjärnkontoret, det vet jag, men om jag måste välja att underkasta mig samhället via AF och FK eller att ta saker och ting i min egen takt, då vet jag vad jag väljer.

      Radera
    2. Jag menar naturligtvis inget negativt med det jag skriver om social fobi, ångest osv. Jag kommer ju från exakt den platsen själv och har tidigare i livet varit sjukskriven i 3 år för symptom inom "utbrändhetsskalan" vilket eg betyder utmattningssyndrom, utmattningsdepression eller psykiskt utmattningstillstånd. Jag blir kanske lite "direkt" ibland, mestadels eftersom jag inte har några problem med att prata om allt detta. Inte heller IRL upplever jag ngn sådan problematik. Det i sin tur har nog en stor del i att jag numera inte bryr mig om hur andra uppfattar mig eller vilka stämplar jag får på mig. Jag nöjer mig med att bry mig om hur jag själv ser på mig själv och inte ngt annat.

      Det tar ett tag att komma dit. Men det är en god lärdom och en aldrig så stor källa till minska ångest, minskad social fobi osv. Det där med att anhöriga ser annorlunda och inte förstår dina val kan inte heller det vara en lätt boll att jonglera.

      Jag kan "underkasta mig samhället" som en pytteliten bisak, det är helt enkelt inte viktigt för mig, och samtidigt fokusera på det övriga livet. Måste jag göra ngt så gör jag det. Jag är bra på att dupera och vilseleda så att saker blir i min egen takt och så som jag vill ha det. Lite manipulativt, ngt jag lärt mig via min dysfunktionella barndom.

      Jag väljer att inte hoppa av från "samhället" utan bara att göra minimalt vad som krävs. Låter inte den situationen definiera vem jag är.

      Radera
  2. Hej Snålgrisen.

    Tycker du gör rimliga antaganden, det är bra att ha en långsiktig plan.

    Att det sen aldrig blir exakt som man tänkt sig är en annan sak, men utan en plan är det lätt att gå vilse.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för din kommentar! Nej saker och ting blir inte som man vill, men jag har funderat otroligt mycket på detta med orsak och verkan. Hur hade jag agerat om jag enbart hade kanske 5000 kr/månad nu i passiva inkomster? Hade jag skagit på stora trumman med samtal med chefen, företagshälsovård, rehabilitering och allt vad det nu kan vara (eller kicken pga arbetsbrist), eller har jag i själva verket varit less på jobbet i många år och först nu vågat ta steget, och att detta med stressproblematik har varit en katalysator? Grubblerier på hög nivå, men intressant är det onekligen.

      Radera
  3. Det är bra att du inte tar till i underkant iaf, för det upplever jag inte att du gör. De sista åren har klart visat att det kan komma oanade svårigheter snabbare än man tror. Många FIRE och pre-FIRE har fått återvända till ritbordet och räkna om på nya förutsättningar.

    Själv underskattade jag kraften i mina investeringar, såg inte (och räknade definitivt inte på) att lavinen skulle tillta så kraftigt i styrka. Så det medförde plötsligt under 2023 att jag sköt över målet kraftigt. Målet är alltså fortfarande FI för mig, vilket väl är det viktigaste. Utan FI inget RE, annat än en chansartad dito. Så jag gläder mig åt mina 1,51 ggr FI i passiva kontantutdelningar. De där överskjutande 0,51 upplevs som en säkerhet vid "oanade svårigheter". Tyvärr är jag lite feg för att ta steget ut i något okänt utan säkerhet. Det kanske är åldern...eller känslan av att det den här gången är den sista gången. Det är oåterkalleligt i min ålder och mitt hälsoläge.

    Mina förutsättningar är väsentligt annorlunda än dina. Boendet är lågt belånat, jag är 15 år äldre, har inga barn och förefaller ha betydligt lägre krav på bilpark och andra familjerelaterade utgifter som semestrar etc vilket lätt drar iväg om man är några stycken-

    I övrigt håller jag med ovanstående talare att det är bra med en plan även om det sällan blir som man planerar. Inte för mig iaf ;=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightinvestment.

      Bra poäng du har i det där med att om man hoppar av i vår ålder, då är det verkligen oåterkalleligt. Det gäller att vara säker på sin sak.

      Jag berörde det lite i mitt senaste blogginlägg

      https://fire202555.blogspot.com/2024/02/drabbad-av-fire-feber.html


      Radera
  4. Ser ut som en stabil plan. Vad har din portfölj för direktavkastning i dagsläget? Har du legat kring 7,5 % tidigare?

    Som du skrev i ditt förra inlägg kanske du till och med lyckas få in lite pengar via enskild firma framöver, så även om utvecklingen framgent hade varit lägre går det nog att lösa utan problem :-) Du har ju lång tid på dig att reflektera när du väl slutat arbeta och dessutom är tjänstepensionen inte jättelångt bort.

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Arbetsplanen och tack för kommentar! Ja en DA runt 7,5-8 borde inte vara några problem. Portföljen är hyfsat intrimmad med tillräckligt stabila bolag där man höjer årligen. Vissa bolag har jag väldigt hög YOC på så de snabbar ju på det hela. Sen vet man ju aldrig hur ekonomin utvecklar sig, det kanske blir mer krig och elände.

      Ja det är inte slutet på arbetslivet när man säger upp sig. Det kanske är oortodoxt och inte så en "bror duktig" som jag ska göra, som har försökt göra allt rätt i hela sitt liv, men det känns som den rätta vägen. Det finns alltid jobb för IT-folk med kontakter (som jag har) och då startar jag en EF eller AB och tar det den vägen.

      Radera
  5. Hallå Snålgrisen!

    Känns som du är långt kommen nu i funderingarna inför framtiden. Bilden du redovisar ser inte alls dum ut. Att inte kämpa på ett extra år bara för att få lite mer pengar är nog det svåraste och kanske även det viktigaste även om jag inbillar mig att ett extra år ändå ger en hel del och att det sista året om det tas sköts med maximalt vänsterhanden och ändå inbringar ett ökat buffertutrymme både vad gäller direkta pengar men även vad gäller framtida pension.

    Din fru borde absolut njuta av tanken om pension vid 45 för det är för de allra flesta en totalt ouppnåelig dröm.

    Just att sälja av befintliga bostaden och byta mot något mindre eller kanske en hyresbostad frigör ju mycket kapital som kan sanera skulderna man eventuellt har.

    Ja funderingar pågår snart dygnet runt i mitt huvud också. Det är barnen som är det stora frågetecknet, både för dig och mig och för många med oss. Barn kostar och med ökande ålder kostar de än mera. Sen ligger andra saker i barnproblematiken också, skolor, kompisar och en massa annat. Att som jag vill lämna civilisationen och ha minst 500m till närmsta granne runtom kanske blir lysande för mig men inte för dem... Sådant är väldigt väldigt svårt att reda ut på förhand tycker jag. Att spendera halva FIRE tiden med diverse transportresor lockar mig inte ett dugg, varken på dagen eller på kvällen och minst på natten...

    Nej, denna del av FIRE resan är som jag skrivit tidigare enormt svår och har fått mig att inse att jag måste kämpa vidare ett tag till trots att FI delen är på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar! Ja, det går fortare om man pytsar in mer pengar, 20000 kr är mer än 5000 kr. Men då kommer man till frågan, "hur mycket pengar behöver man egentligen?" I min värld kan vi leva gott på 70000 kr/månad. Sen som du skriver börjar tjänstepensionen att ramla in vid 55 med ca 20-25000 kr i månaden beroende på hur börsen utvecklas tills dess.

      Vi har ett barn och hon kostar en del. Det är främst ridningen som är dyr men vi har inte tänkt att skämma bort henne med dyra märkeskläder. Hon har idag ett barnsparande som är värt ca 180000 kr, som förhoppningsvis växer till ca 400000 tills hon blir myndig eller ska skaffa körkort eller moppe. Sen kommer vi såklart att låta hon få del av våra utdelningar, precis som mina föräldrar har gett henne lite slantar vid högtider samt hjälpt oss ibland med 10-20000 kr vid någon renovering av huset. De är förvisso runt 80 och känner att de inte vill sitta på en massa pengar, och ger hellre bort dem till mig som enda barnet, och jag och min fru kommer aldrig att slösa bort 90000 kr/månad på egen hand. Vi är inga slösaktiga prylmänniskor och kommer aldrig bli. Ja, det blir fler resor, och lånen ska amorteras ner, kanske modernisera huset lite eller flytta till något mindre. I nuläget trivs vi dock perfekt där vi bor. När dottern flyttar hemifrån ja då får vi se.

      Ja detta är den absolut svåraste delen, därför försöker jag beskriva den så noga jag bara kan på bloggen. Kanske hjälper mitt grubblande fler som är i samma situation.

      Radera