onsdag 23 oktober 2024

Blandade nyheter, BDC-strul hos Avanza, Orange avnoteras mm

 Nu är det höst och mörkt när frukosten inmundigas vid 07-tiden på morgonen. Det gör mig absolut ingenting. Det är bara bra när det är lite mörkt när man tittar på tv. Jag har väl aldrig tillhört dem som gillat att gå ut och äta frukost på morgonen hemma, det brukar mest göras när man hälsar på hos andra eller när man är på semester i varmare länder. Här hemma blir det oftast vid tv-n jag fastnar med min macka och kaffekopp. För att det inte ska bli maratonvarning på detta inlägg så kör jag igång direkt med det relevanta:


BDC-krångel hos Avanza

Alla ni som gillar att inhandla amerikanska BDC-bolag, dvs en sorts investmentbolag som investerar i den i USA stora volym med s.k. "middle-market"-bolag, alltså medelstora bolag. Detta är dock inte Nisses Färg med 20 anställda, utan ganska så stora bolag som ofta omsätter miljardbelopp, några nivåer under 3M, Ford och de riktigt stora giganterna. Hur som helst märkte jag att Avanza har gjort köp-knappen omöjlig att klicka på hos fyra av mina bolag. Detta hade även flera andra lösare märkt och hört av sig till mig för att kolla om jag visste något om detta. Ingen information har gått ut från Avanza och DI eller Aktiespararna har inte skrivit något om detta. Märkligt, kan man tycka då dessa bolag är populära, främst hos utdelningsjägare. Då detta tilltag gjorde mig märkbart irriterad drog jag fram min gåspenna och författade ett meddelande till Avanzas kundtjänst. Igår fick jag svar:

Hej XXXX,

 

Det som har hänt för en del amerikanska värdepapper är att vi har fått uppdaterade CFI-koder och ny information varpå vi utvärderar vår möjlighet till distribution. Just nu kan man se flera av aktierna och även sälja dessa, men köp går inte att göra under tiden som utvärderingen sker. Efter utvärderingen får vi se om vi har möjlighet att släppa på för köp eller ej, sett till regelefterlevnad mot Mifid II-regelverket.


Som vanligt är det Avanzas sedvanliga hunger efter att efterfölja tramsiga regelverk och sätta käppar i hjulen för oss aktiesparare som spökar även i detta fall. Jag förutsätter att man låser upp möjligheten att köpa dessa aktier snarast. Jag tycker att det är i det närmaste otrevligt att helt plötsligt spärra en produkt som dagen innan gick alldeles utmärkt att köpa. Det hade ju varit bättre om man FÖRST undersökte om man behöver spärra, och SEN går ut med ett meddelande OM man behöver spärra. Jag menar, världen går ju inte under om jag köper 20 st Ares Capital, ett av världens största BDC-bolag. Andra banker såsom Nordnet och Nordea har inte några liknande spärrar för dessa "vanliga" aktier, enbart för vissa amerikanska ETF-er, CLOs, och CEF-er. Tydligen är dessa produkter för "avancerade" för oss vanliga sparare, halleduandedå.  

Orange avnoteras på NYSE

Jag läste för några veckor sedan om att det franska telekombolaget Orange har tänkt dra ner på omkostnaderna och låta sig avnoteras på den amerikanska börsen, och endast finnas tillgänglig i Paris. Det låter ju trevligt, och avnoteringar brukar ju ofta följas av uppköpserbjudanden eller åtminstone någon sorts information till aktieägarna. Inte i detta fallet. För några dagar sedan hade Orange helt plötsligt försvunnit från mitt KF och låg under en ny kategori som hette "övriga värdepapper. Det gick vare sig att köpa eller sälja detta värdepapper längre. Ehh, okej? Efter ett meddelande till Avanza fick jag reda på att jag var tvungen att ringa deras telefontjänst, då jag tydligen inte är bemyndigad i att själv sälja. Sagt och gjort så ringde jag (för första gången) till Avanzas telefonmäkleri, och där fick jag förklara mitt ärende. En trevlig filur sa bara att "det ordnar jag", sen dagen efter var värdepappret sålt och pengarna låg på kontot. Slutet gott, allting gott, men det var den märkligaste avnoteringen jag har varit med om.

Nordea dumpar Investor

En lite lurifaxig rubrik, då det inte alls innebär att Nordea ska sälja något som har med investmentbolaget Investor att göra. Det handlar snarare om den förhatliga webbtjänsten Nordea Investor som jag skrivit spaltmeter om i tidigare inlägg, just på grund av hur usel den har varit (och fortfarande är). Trots att Nordea har haft flera år på sig att utveckla den till något vettigt, har den än idag fortfarande utseende och funktion som något projektarbete i en grundkurs för webbdesign. När jag på grund av strulet med BDCs gick in för att damma av mitt gamla "Framtidskapital"-konto, dvs ett KF på Nordeaspråk, såg jag en notis om att Nordea Investor ska läggas ner, och man rekommenderade alla användare att byta till den vanliga Nordea-appen istället. Tack och lov för det. Jag testade den väldigt kort, men den såg genast mycket bättre ut än det gamla Nordea Investor. Om inte Avanza skärper till sig och låser upp köp-knapparna blir jag tvingad att börja använda Nordea för att köpa dessa värdepapper. Trist, men vad ska man göra? Nordea verkar ha en betydligt mer liberal inställning till alla dessa regelverk.

Seeking Alpha kostar pengar

Ni som använder Seeking Alpha har kanske märkt att samtliga artiklar numera är låsta, och för att använda dem ska man betala en månadsavgift om 330 kronor. Ja det kan de glömma. De flesta artiklar där är ju skrivna som reklam för skribenternas egna tjänster som kostar runt 5-600 kr per månad att vara medlem i. Visst, vissa skribenter är duktiga på att analysera bolag såsom BDCs, CLOs och REIT.s men inte en chans i världen att jag kommer att lägga dessa summor på prenumerationer, något som jag dessutom är väldigt allergisk mot. Tack för denna tiden, SA. Det var trevligt så länge det varade.

Det var allt för denna gången, vi hörs snart igen med en sedvanlig månadsrapport 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar