lördag 18 februari 2017

Vaddå Vabruari...

Februari kallas som ni kanske känner till lite skämtsamt för "Vabruari". Innan Herr och Fru Snålgris fick en liten tjej skrattade vi nog mest åt detta, då ingen av oss blev förkylda speciellt ofta, kanske en gång om året och då inte så pass allvarligt att vi var tvungna att stanna hemma från jobbet. Nu är det andra tider, även om vi troligtvis kommit undan lindrigare än många andra. Herr Snålgris gjorde sin första vabb-dag för året i veckan som gått, och konstaterade att även om det är trevligt att få ersättning från föräldraförsäkringen, så är det stor skillnad i ersättningsstorlek mot vanligt lönearbete, speciellt om du tjänar över brytpunkten för statlig skatt. Dock betalar vi i Sverige så pass mycket skatt för att möjliggöra denna ersättning, så ibland känns det trevligt att få någonting tillbaka från systemet.



Börsen har ju tuffat på den också, hittills är portföljen upp ca 3,5% vilket gör att det blir svårare och svårare att hitta Svenska bolag med bra direktavkastning. Det är *nästan* att man längtar efter en börskrasch, bara nästan. Men det är alltid trevligt med blåa siffror när man loggar in på Avanza, det kan jag skriva under på. Undrar bara hur länge denna uppgång kan hålla i sig?

Utdelningarna trillar in som planerat. Hittills för Vabruari har 5258 kr trillat in på kontot. Det är i stort sett all utdelning som vi förväntar oss, nästa månad blir det roligare hehehe...

Bankbytet märker vi inte så mycket av mer än att räntekostnaderna har sjunkit och jag har fått skruva lite på månadsöverföringarnas datum och kompletterat med några e-fakturor som missats. Länsförsäkringars app fungerar dessvärre lika dåligt fortfarande, med sporadiska "tekniska fel" och allmänna inloggningsproblem. 

Konsumtionen håller sig på måttliga nivåer, inget överflöd här inte. Dock har månaden plågats av ett antal större utgifter, som att i princip allt i köket tog slut samtidigt, pasta, kryddor, kött, grönsaker etc. och vi hade inte någon rabattkupong hos någon matkedja. Detta leder till en stor klumputgift då vi köper ris, kryddor och annat i storhushållsförpackningar. Men men, äta måste man och det gick inte att vänta två veckor på City Gross 10%-kupong. 

Alla hjärtans dag passerade med en chokladask och ett restaurangbesök. Efter alla våra resor i Asien är vi bortskämda med bra mat och det är svårt att hitta någon bra asiatisk restaurang i Sverige som dessutom är prisvärd. Vi provade en nyöppnad Thai-restaurang, kvällen till ära, och kunde som vanligt konstatera att maten är mycket bättre i Thailand, då kocken hade tappat saltkaret i de flesta rätterna vi smakade. Dock hade de någon sorts vietnamesiska nudlar som uppskattades av både mig och Fru Snålgris. 

Klädbudgeten övertrasserades rejält då ett par nya vinterkängor behövdes köpas in. Även med 30% rabatt kostade de 1355 kr. Dock rejäl kvalitet från Ecco och kommer hålla i flera år, det har övriga Ecco-skor vi köpt in klarat utan problem. Ibland lönar det sig att köpa kvalitet, även om man måste lära sig vilka märken som verkligen är kvalitet och vilka som bara tar betalt för märket. Totalt i skrivande stund har 44% av månadsbudgeten förbrukats. 

Sist men inte minst har EN börsaffär ägt rum. Unilever, som Snålgrisarna hade ett litet innehav i som mestadels har lyst rött, ska köpas upp av Heinz-Kraft vilket gjorde att kursen steg med över 10% och hamnade äntligen på blått i vår portfölj hos Avanza. Ett tryck på sälj-knappen och Unilever-aktierna flög all världens väg. Största anledningen till sälj-åtgärden var deras låga direktavkastning runt 3%. Det går att få mer valuta för pengarna, och ett köp gjordes av Nortwest Healthcare, en väldigt populär REIT.

Hur har ER plånbok drabbats av Vabruari?


9 kommentarer:

  1. Inte alls då jag praktiserar Vobruari. Jag har den fina möjligheten att jobba hemifrån och på så vis slippa besvära FK...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vardagsekonomen!

      Ja även Herr SNålgris har använt sig av vobbningar titt som tätt, dock senaste veckan var både jag och lillan alldeles för risiga, så det fick bli att ligga hemma. Annars är vobbning ett ypperligt sätt att slippa stora högar med jobb när man kommer tillbaka. De små brukar oftast sova större delen av dagen ändå.

      Radera
    2. Hoppas ni är på bättringsvägen nu allihop. Inte kul nära alla insjuknar samtidigt.

      Ja, det är skönt att kunna hålla undan det värsta.

      Allt gott!

      Radera
  2. Hmm... barnen är för stora för att kunna vara hemma med! Kanske tur det!? 😉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeralitemera!

      Ja det är inte klokt vad mycket den lille drar hem från förskolan. Har nog aldrig varit så förkyld som när hon började på dagis. Men ände, vi verkar ha haft tur jämfört med många andra vi pratar med, Lilla Snålgris har aldrig behövt åka till doktorn, eller få penicillin. Det enda vi har förbrukat på 2,5 år är en flaska Alvedon. Och antalet vabbdagar går att räkna på ena handens fingrar.

      Radera
  3. Vabbandet är ett minne blott för oss med tonårsbarn, nu får de kurera sig själva hemma när det behövs. Har precis hittat till er trevliga blogg. Den och några andra bloggar har inspirerat mig att idag göra mitt första blogginlägg inom vardagsekonomi. Lite läskigt och jag vill ju gärna vara anonym,i allafall just nu. Då jag känner mig osäker på att jag gjort alla inställningar rätt så att ev. besökare inte kan klicka sig vidare till något känsligt så skulle jag vilja be om en tjänst. Om herr eller fru Snålgris eller någon annan skulle kunna klicka på mitt namn och först se om det överhuvudtaget går att komma vidare till min blogg. Sen se så att inte mitt namn eller googlekonto eller mail eller min andra blogg som jag inte vill ska kopplas ihop med Sparivrigbloggen syns på något sätt när man klickar runt på sidan. Tacksam om någon vill hjälpa till och sen berätta om det ser bra ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sparivrig! Kul du tittar in.

      Har läst igenom din blogg och det är intressanta reflektioner du gör. Spontana kommentarer om bloggen är att den ser trevlig ut, en hängmatta i västindien eller var det nu är piggar alltid upp. Inläggen är läsvärda men försök dela upp i stycken så det blir mer lättläst. Det är lätt när man skriver att skapa en "ordvägg", been there done that. Kör på med sparandet, gör budgetar, sätt upp mål, följ upp målen så ska du se att det går på en räls.

      Radera
    2. Tack för feedback. Tar tacksamt till mig och lär mig av er andra, både vardagsekonomi och bloggande. Ska försöka mig på att lära mig hur man lägger upp sina favoritbloggar i högerkanten som nästa steg i nybörjarprocessen. Snålgrisen får givetvis hamna där : )

      Radera
  4. Jag har en mängd kollegor som precis fått barn och det vabbas väldigt friskt. Tycker otroligt synd om dem och förstår att sjukdomarna ökar kraftigt samtidigt som barnen ökar.
    Förr eller senare får man nog känna på dessa sjukdomar också :)

    SvaraRadera