Som bekant bytte Snålgrisarna bank för ett tag sedan. Anledningarna till detta var såklart många, SHB hade dåliga boräntor, höga avgifter och verkade i största allmänhet ganska ointresserade av att ha kvar oss som kunder. Dock har jag utelämnat en händelse som mer eller mindre blev "spiken i kistan" för våran relation med denna bank.
Händelsen utspelades på det lokala SHB-kontoret för någon månad sedan. Herr Snålgris hade samlat på sig en mängd kontanter från diverse födelsedagspresenter, Blocket-affärer och annat. Summan låg på beskedliga 14000 kr i mestadels 100- och 200-lappar prydligt nedstoppade i ett vitt kuvert med en lapp som talade om vilket kontonummer de ska sättas in på. Tidpunkten för detta bankärende var dessutom under Herr Snålgris lunchrast så den tillgängliga tiden var aningen begränsad.
Väl inne på bankens kontor var det totalt öde så när som på en gammal dam i den enda tillgängliga kassan. Tog min nummerlapp och satte mig ner i den mjuka skinnsoffan, och tittade mig försynt runt på en platt-tv som rullade "Handelsbankens TV". Damen som betjänades var uppskattningsvis i 75-årsåldern och skulle göra ett kontantuttag av något slag. Dock tog hon tillfället i akt att prata om en massa andra livshändelser, som hur hon hade fått pengar från sin son, till att summan var större än hon trodde och så vidare. Det är uppenbart att detta besök på banken var mer än en transaktion, utan snarare en social händelse som utnyttjades till fullo. Banktjänstemannen såg dock mindre road ut.
Efter ca 15 minuters väntande var det min tur. Gick fram med mitt vita kuvert och lade det på disken och sa lite glatt:
- "Hej, jag skulle vilja göra en insättning"
Banktjänstemannen tittade på kuvertet, tog upp det och bläddrade lite snabbt igenom sedelbunten och lade helt sonika ner den på disken igen med kommentaren:
- "Vad är det för pengar?", med ett aningen morskt uttal som förde tankarna till ett polisförhör i en dålig tv-deckare.
- "Umm, det är svenska pengar...?", svarade Herr Snålgris, lite smått konfunderad och tänkte i sitt stilla sinne:
- "Ser inte karln att det är svenska sedlar eller vad är det frågan om?"
Utan att ändra en min eller på något sätt ändra tonläge upprepades frågan:
- "Vad är det för pengar?"
Herr Snålgris började bli märkbart irriterad och svarade således med höjt tonläge:
- "Ja ser du inte att det är svenska sedlar eller vad menar du?"
Banktjänstemannen lade huvudet lite på sned, tog en paus och sa i samma tonläge:
- "Ja vad kommer pengarna ifrån?"
Herr Snålgris, fortfarande lite irriterad svarade kort och gott:
- "Ja du det är diverse presenter och gåvor"
Banktjänstemannen började mumlande trycka på sitt tangentbord och efter ca 20 sekunder hördes en skrivare surra, varpå han vände sig till mig och sa:
- "Då ska du få fylla i en blankett", och gick därefter bort till skrivaren och hämtade ett tvåsidigt dokument, lade det samt en kulspetspenna framför mig.
Medan Herr Snålgris plockade upp pennan och började ögna igenom frågeformuläret med sina många olika fält, frågade banktjänstemannen:
- Hur mycket pengar är det?
Herr Snålgris svarade lite okoncenterat "14000 kr". Han böjde sig fram något och pekade på en skylt ca 20 cm från min vänsterarm.
- "Max belopp för kontantinsättningar är 12000 kr", vilket var precis det som stod på skylten, tillsammans med en uppmaning att använda den nyöppnade insättningsautomaten 2 km bort.
Stressad av att lunchtiden höll på att rinna ut, sittandes med ett tvåsidigt frågeformulär framför sig och nu detta, höll tålamodet på att rinna ut för Herr Snålgris, som tänkte i sitt inte så stilla sinne "nu får väl den f-n ge sig..." och svarade lite irriterat (för det tjänar nog ingenting till att börja bråka, då tar det bara ännu längre tid):
- Jaha, men jag har varit kund i 15 år på denna bank, så det går väl säkert att göra ett undantag, det är ju småpengar vi pratar om här..."
Banktjänstemannen svarar kort och gott, "Nej det går inte", och tar snabbt ut 10 st 200-lappar ur sedelbunten och lade dem på disken.
Under tiden hade Herr Snålgris kommit till den första av vad som ska visa sig flera s.k. "idiotfrågor", som löd: "Vad är syftet med insättningen?".
En aningen märklig fråga, ungefär som om man i mat-affären skulle fråga "Varför handlar du mat?". Herr Snålgris skrev i svarsformuläret "För att jag vill sätta in mina pengar på mitt konto".
Nästa idiotfråga löd: "Vad ska du göra med de insatta pengarna", och där fick svaret bli "Vet ej".
Tredje och sista frågan löd "Vem ska använda de insatta pengarna", och där blev svaret "Jag".
Jag meddelade banktjänstemannen att jag var färdig och frågade samtidigt: "Ska jag inte skriva under någonstans?", för Herr Snålgris är van vid att vid formulär från banker och myndigheter av denna dignitet, brukar det vara obligatoriskt med en underskrift på slutet.
Fick svaret av en flinande banktjänsteman, som uppenbarligen såg något komiskt med hela denna situationen: "Du skriver under i och med att du fyller i" och småflinandet utbyttes mot en allvarlig blick, ungefär som om man hade lämnat in ett intyg om att sälja sina samtliga organ här och nu.
Därefter var hela händelsen färdig, lunchrasten var mer än väl förbrukad och Herr Snålgris var nu helt och fullt övertygad om att denna bank ska lämnas så fort det bara går.
Nu kanske någon kommer till bankens försvar med att det är EU-regler och inte bankerna som kräver detta förfarande pga. lagen om penningtvätt. Det må så väl vara, men en banktjänsteman ska väl ändå finnas till för att underlätta för kunden och inte tvärtom. Det hade varit betydligt trevligare om han hade kunnat skoja lite om det fåniga formuläret, och ta emot de där 2000 kr som var över deras godtyckligt påhittade gräns, eller för övrigt le eller på något sätt underlätta en för kunden besvärlig situation. Istället fick jag ett kvitto på att SHB vill inte ha något bankkontor alls, och de anställda verkar över lag hata att stå i kassan och betjäna oss besvärliga kunder som fortfarande använder kontanter.
Har DU några dråpliga upplevelser hos banker eller butiker när du kommit med kontanter?
Tråkigt att du kände dig illa behandlad. Som du skriver är den där blanketten ett krav för att försöka förhindra penningtvätt. Bankerna vill helst få bort kontanter då de endast ger dem utgifter. Även jag kände mig illa bemött av Handelsbanken. Efter ett fel banken gjorde var jag tvungen att besöka deras kontor. Kom dit 13.55 men det var låst trots att de skulle ha öppet till 14.00. Personal med chef tittade bara på mig när jag stod där utanför. Ingen öppnade så det var bara att gå därifrån. Efter det flyttade jag alla mina aktier till Avanza. För mig är kundservice viktigt. Skulle jag någon gång behöva lån kommer jag hellre skaffa en bankman i grannkommunen alternativt en annan bank. Mvh Slimis
SvaraRaderaJa det var en märkligt händelse som blev en bra historia. Det som irriterar mig allra mest är att banker och samhället ska tala om för mig på vilket sätt jag ska hantera och förvara mina pengar. Tills dess att världen som sådan anser att pengar kan finnas i form av papper och metall utgivna av en riksbank, anser jag att det står i min rätt att förfoga över hur mycket av dessa som jag själv önskar. Om man nu är så rädda för kriminalitet, vore det inte då polisens sak att stävja, man är alltid kvick att skylla på "rånrisken". Det är samtidigt lite ironiskt att riksbanken ger ut nya sedlar men det är ingen i vårat kära Sverige som vill hantera dem. Handla gör Herr Snålgris via kort då det är enklast att hålla koll på utgifterna, men det hade varit nästan lika enkelt att spara kvitton. Och betydligt enklare att ge veckopeng till en 5-åring utan någon mobiltelefon eller internetbank. Kalla mig gärna bakåtsträvare, men jag anser att kontanter än så länge har en given plats i vårat samhälle, gör något åt kriminaliteten istället.
RaderaHar själv SHB och blir bemött ok. Kan ha att göra med mitt tidigare arbete som ekonom på ett fastighetsbolag och hade mååånga miljoner där i lån.
SvaraRaderaRätt namn är banksäljare. De försöker ofta pracka på folk deras egna fonder med höga avgifter. Tjänster var länge sedan de levererade....
Hej Vardagsekonomen!
RaderaJa såklart är de inget annat än säljare. Jag blir helt matt när bekanta med ansenliga summor på banken stolt pratar om sina "bankmän", som ska "ta hand" om deras pengar. Ja det gör de ju sannerligen, rätt ner i sin egen ficka...
Exakt! 1,6% avgift för en "aktiv" fond som följer index. Lysande Sickan!
Radera"Umm, det är svenska pengar...?", svarade Herr Snålgris, lite smått konfunderad och tänkte i sitt stilla sinne:
SvaraRaderaHAHA! Kanske en av de bästa kommentarerna nu under 2017 :D
Om du hade haft tillgång till Superbolånet via Avanza, hade du då tagit det eller hade du behållit bolånet i storbanken?
Hej Kronan!
RaderaLovar det är exakt så bankmannen frågade. Vad ska man svara? Det är svenska pengar, sedlar, 200-lappar, mina pengar osv. Nu var man ju lite extra stressad vilket förmodligen inte bidrog positivt till detta möte.
Superbolånet? Nja vet ej faktiskt, det beror på hur billigt vi hade kunnat få visakort och annat som behövs från något annat ställe. Har tidigare tittat på möjligheten att ha tjänstepensionen hos Avanza, men de var dessvärre mycket dyrare än Danica, som jag har idag. Även solen har sina fläckar...
Vår bankman fick oss också att byta bank...Vi var på banken för att försöka förhandla ner vårt bolån. Kändes rimligt då vi fått en ny värdering efter kraftig ökning av marknadsvärdet med påföljande sänkt bolånerisk för banken, nya fasta jobb med bättre löner etc. Vi erbjöds inte ens snitträntan. När vi ifrågasatte varför vi inte erbjöds snitträntan så sa bankmannen att på SEB har de väldigt fina kunder. Jag frågade vad han menade med det, om han menade med mycket pengar på banken. Han sa ja. Jag fattar att vi kanske inte är jätteintressanta kunder för banken för att vi väljer att spara på Nordnet och Avanza, men att säga att vi inte är tillräckligt "fina kunder" för att få en vettig ränta fick bägaren att rinna över för oss. Kanske ska tacka dem, då vi äntligen bytte och fick betydligt bättre villkor.
SvaraRaderaHej Ekorren!
RaderaJa det var ett ruttet svar ni fick av banken. Uppenbarligen var Snålgrisarna inte heller speciellt "fina" då vi också har allt sparande hos Avanza, vilket SHB inte tyckte om. LF Bank däremot, var ju helt annorlunda, de konstaterade snabbt att vi var insatta, och bemödade sig inte ens med att förklara hur deras depå fungerar, eller att försöka locka oss att handla något därifrån. Rösta med foten ska man göra... det finns fler banker. Man ska aldrig inbilla sig att man är "speciell" för någon, vare sig bank eller arbetsgivare. Lojalitet lönar sig oftast aldrig.
Banksäljare är rätt ord, och sällan de skarpaste knivarna i lådan. Jag sålde några aktier hos "gamla" banker och undrade hur lång tid det skulle ta innan jag kunde ta ut likviden (efter hutlösa 69kr courtage). Några dagar, blev svaret. Hur många och var hittar jag den informationen, blev följdfrågan. Ingenstans och snart blev svaret. Så den depån ska tömmas så fort som bara möjligt. Apor! (Sa jag inte)
SvaraRaderaHej OneVikingGirl!
RaderaJa det kan jag intyga, jag köpte lite aktier via SHB när Academedia börsnoterades. Vilket krångel det var jämfört med Avanza. Fick en massa post i brevlådan också vilket kändes väldigt "slösaktigt", då det finns en "mina meddelanden" funktion på SHB-webbsidan. Det tog nog 3 dagar innan pengarna damp in på kontot när avslut gjordes. Depån som sådan kändes som något från 1995 som man bara blev ledsen av att använda...
SHB. Där har min mor varit kund sedan många år tillbaka. Tyvärr så verkar SHB vara allergisk mot kontanter och till slutade med att hon bytte bank till Forex.
SvaraRaderaSen undrar jag varför kontanter skall behandlas på detta sätt som i Sverige. I övriga världen är Cash is king, penningtvättslagen hindrar inte de stora fiskarna. Bara titta på hur Nordea hjälpte de rika med Panamakonton =P.