tisdag 20 juni 2017

Tankar om diversifiering

Då och då tänker Snålgrisen på detta med att ta risker. Större delen av lönen går åt till att köpa värdepapper och i samma veva bli delägare i företag som när det krisar sig mycket väl kan gå i konkurs och då försvinner de surt förvärvade slantarna all världens väg. Är det då bättre att stoppa pengarna i madrassen? Nej det är det inte, speciellt inte om du vill sätta in dem på banken för då finns det mycket stor risk att banken helt enkelt nekar dig detta på grund av att du inte på ett tillförlitligt sätt kan visa hur du har kommit över dessa pengar. Tydligen är kontanthantering lika med kriminell verksamhet i dagens Sverige. Detta tycker jag är jättemärkligt, men är inget som detta blogginlägg ska handla om.

Istället tänkte jag prata lite om risker och hur man kan göra för att undvika dessa. Det är alltid en risk att köpa aktier, men det finns som tur väl några enkla knep man kan ta till för att minska denna risken. Det handlar främst om det gamla talesättet att inte ha alla ägg i samma korg,

Köp bolag inom olika branscher
Vid en rejäl finanskris eller katastrof kommer de flesta branscher att tappa värde, men om man har köpt värdepapper i olika typer av bolag har man i alla fall tagit ett steg i att minska på risken, än om man t.ex. är fullt investerat inom IT- eller byggbranschen. Snålgrisarnas diversifiering på bransch ser i skrivande stund ut såhär:

Som synes ligger vi inne med ganska mycket pengar i fastigheter, speciellt Preffar och REITs som utgör ungefär en tredjedel av portföljens värde. Detta är ett medvetet val då dessa sektorer har en ganska hög direktavkastning, runt 5-7%. Det är värt att nämna att denna portfölj inte är statisk, utan bolag kommer och går allt eftersom att nya analyser läses igenom och förutsättningarna ändras. Nyligen sålde jag t.ex halva innehavet i Klövern Pref och delade upp denna summan i en amerikansk REIT och ett amerikanskt energibolag. Snålgrisarna ämnar öka i dagligvaruhandeln (konsument) men avvaktar ett börsfall då både ICA och Axfood ligger väldigt högt. Detta är dock aktier som lär fungera bra även i lågkonjunktur, då man trots allt måste äta.

Sprid inköpen i olika bolag. 
De som ligger långa i HM och endast HM är säkert inte så glada just nu. Likaså de som ägde Telia för en massa år sedan. Det finns många exempel på s.k. "fina" aktier som av olika anledningar störtdykt då något i omvärlden har ändrats, t.ex. Nokia som föll som en fura sedan Apple introducerat Iphone. Att ligga med merparten av sina besparingar i ett enda bolag är inget som jag kan rekommendera av ovan nämnda anledningar. Det man bör göra är att dela upp sina aktieköp mellan många olika bolag man tror på och tycker är intressanta. Snålgrisarna har som mål att inget bolag i portföljen får överstiga 10% av portföljens totala värde, just för att undvika en större smäll om detta bolag skulle gå i konkurs eller hamna i ekonomiskt trångmål. Nedan diagram visar vår portfölj, vilka innehav vi har och hur de är fördelade värdemässigt:


Som ni kan se har vi för närvarande köpt aktier i 34 olika bolag och inget bolag är större än 8% som utgörs av Akelius Pref. Detta känns som en lagom stor portfölj att hålla koll på, vill man ha ännu större spridning rekommenderas att köpa direktutdelande fonder istället, för då får man flera hundra olika bolag som någon annan (mot en avgift) sitter och viktar och analyserar. För egen del är jag nöjd med det upplägg vi har idag.

Var medveten om riskerna
Snålgrisarnas portfölj har i nuläget ca 6,8% direktavkastning. Detta är en ganska hög siffra, och ingenting för en portfölj som man vill kasta i byrålådan och glömma bort. Detta risktagande är ett medvetet val men kräver att man inte sover bakom ratten utan hela tiden håller koll på de bolag som har högst direktavkastning. Det är där jag brukar lägga det mesta av tiden med att läsa rapporter, delårsbokslut och aktieanalyser. Är det något skumt på gång vill man kunna vikta ner sig utan att drabbas av en allt för stor förlust (förhoppningsvis). Alla avgör själv vilken risk man är villig att ta och vi har valt denna nivå. Det finns ett ekonomiskt nyckeltal som kallas för Sharpe-kvot, som ska tala om hur bra portföljen presterar i förhållande till risken. Denna går att hitta på Avanza under din ISK eller KF och är i skrivande stund 3.24, vilket jag har förstått är ett bra värde.

Detta var lite om hur Snålgrisarna tänker när det gäller diversifiering och spridning av riskerna. Har du några andra bra tips att dela med dig av, eller några andra spontana kommentarer? Tveka inte att skriva en kommentar!

5 kommentarer:

  1. Intressant att se fördelningen och bra direktavkastning på er portfölj! Har du någon koll på vad ni har för utdelningstillväxt i dagsläget?

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Utan att veta exakt hur man räknar ut utdelningstillväxt kan man ju säga att den växer med 25000 * 0,068 = 1700 kr i månaden.

      Eller menar du vad de olika bolagen beräknas höja med i utdelning varje år? Den är nog inte så stor, under detta året var det några som höjde och några som sänkte så det blev nog dött lopp (säger jag utan att ha statistik). Bolag med högre yield är ju inte alls lika pålitliga utdelningshöjare som de s.k utdelningsaristokraterna. Så tittar man på riktigt lång sikt kanske det till och med lönar sig att köpa aktier med lägre yield, men som å andra sidan stadigt höjer sin utdelning.

      Radera
  2. Roligt att du skriver om detta ämne, även om det skapar en del ångest - åtminstone för mig. Diversifiering kan betyda många saker: en del menar att det räcker med att sprida tillgångarna i olika branscher, medan andra säger att man skall ha tillgångsslag som är helt väsensskilda. Prius och jag diskuterade detta och han refererade till Harry Browne:s teori om en permanentportföljd som skyddar mot de fyra ekonomiska klimaten, tillväxt, inflation, deflation och recession. För egen del hade jag missat hur indexfonder är samma tillgångsslag som aktier. Därför har jag börjat lägga lite mer i räntor, även om jag är snål där - man vill att pengarna skall jobba :) Jag skrev om detta i mitt inlägg "Är du diversifierad nog?" Du kan nog hitta en del matnyttigt i diskussionerna som följde. Tack för en fin blogg.

    http://minkvalite.blogspot.se/2017/03/ar-du-diversifierad-nog.html#comment-form

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för att du kommenterar! Ja det finns säkert många olika tankar om diversifiering. Jag vet att Jan Bolmesson på rikatillsamamans.se har byggt upp ett antal olika portföljer med t.ex. kontanter och guld/silver som skall vara en "allvädersportfölj". Jag nöjer mig med lite olika branscher, olika yields och olika regioner. Ska kolla ditt inlägg, tack för tipset.

      Radera
  3. Diversifiering är något som jag och många andra kanske inte riktig tänker på. Min historia är att jag hade stora innehav i en usa-fond och en globalfond. Då tänkte jag att nu har jag diversifierat, när jag kikade vad globalfonden innehöll några månader senare så förstod jag att jag låg väldigt tung på USA-marknaden då globalfonden innehöll 50% amerikanska aktier. Diversfifiering tror jag går emot den mänskliga naturen. Klart man vill satsa på vinnaren och dumpa förlorarna. Det tror jag är anledning att många svenskar äger en eller fåtal olika företag i sin portfölj. Det är väldigt smart att på förhand sätta reglerna som man har bestämt för det är då man inte är emotionellt komprometterad.

    SvaraRadera