måndag 19 februari 2018

Grisen om krisen del 2

Människor reagerar väldigt olika när det kommer till kriser. Vissa får panik och vet inte vad de ska göra. Andra agerar irrationellt och gör saker de absolut inte skulle gjort i vanliga fall medan andra är iskalla och gör precis vad man ska göra, och agerar kanske till och med bättre under stress än i vardagen. Detta var väldigt tydligt, och överraskande, när Snålgrisen för ett antal år sedan färdades i en bil tillsammans med två andra barndomskamrater. En trafikolycka hade inträffat och en bil låg i diket med en förvirrad person som vandrade planlöst runt vid vägkanten.

Jag hade haft körkort i kanske två år, och detta var den första trafikolycka jag någonsin hade upplevt. Ändå var det som om alla bitar bara föll på plats i samma ögonblick som vi stannade vid vägkanten. En av mina andra kompisar började få panik och ojade sig om att "tänk om de är farliga", medans den andra verkade ganska ointresserad av hela situationen och verkade inte riktigt ha greppat det hela. Jag själv hade nog aldrig varit mer klarsynt i hela mitt liv. och tog snabbt kommandot. Ena kompisen beordrades ut för att sätta upp en varningstriangel, den andra kompisen beordrades ut för att fånga in den vandrande figuren så att denne inte förvirrade sig ut i vägbanan och blev påkörd. Själv drog jag upp min tegelsten med namnet Nokia 3310 och ringde 112 för att få ut en ambulans och polis till platsen medan jag med försiktiga steg tog mig nedför en slänt till den avåkta bilen för att undersöka om det fanns någon mer där och om denne var skadad.

Jodå, i bilen satt det en äldre gubbe i 70 års åldern som verkade mer förvirrad än skadad. Det luktade även misstänkt likt alkohol när jag öppnade bildörren, och tog beslutet att låta denne sitta kvar så länge tills blåljusen kommer på plats. Under tiden hade mina båda vapendragare tagit hand om den andre personen, också denne en gubbe i 70 års ålder. Tydligen hade dessa två herrar enligt egen utsago varit på någon slags fest där det inmundigats en hel del rusdryck, för att när småtimmarna föll på bestämt sig för att köra hemåt. Halvvägs hemåt hade föraren somnat och bilen kört av vägen och ner i diket. De hade tur i oturen att de körde av precis på denna platsen, för 100 meter innan ligger det en djup skogstjärn och 100 meter efter olycksplatsen är det en granitvägg.

Vad vill jag då komma med denna historia? Jo, att man i panikartade situationer gör bäst i att försöka hålla sig samlad och att agera rationellt. I förra delen av detta blogginlägg berättade jag om min salig far som fick panik vid kraschen 2008 och sålde sina fonder med stor förlust när han istället borde köpt mer vilket kostade honom nästan hälften av sina besparingar.

Börsfall hör till börsen, precis som att regn och åska hör vädret till. Det är få platser där solen alltid skiner, och tur är väl det. Jag ser ett börsfall som ett ypperligt tillfälle att köpa in de bolag som jag innan tyckt har stigit i värde alldeles för mycket. Ett sådant bolag är Johnson&Johnson (JNJ) där vi passade på att köpa på oss en post nu när aktiekursen sjönk lite. Man bör vara vaksam på mindre bolag, där man istället kan råka på en "fallande kniv" som fortsätter falla och falla tills dess att aktien är värd noll och ingenting och utdelningen är inställd för evigt. Större bolag ser jag en minimal risk med att gå in i vid kortare kursfall. Däremot ska man absolut vara mera vaksam om bolaget har tappat i värde under längre tid, som vi t.ex. har sett i OHI, HM och Ericsson. Här bör man läsa på betydligt bättre och uppväga risk kontra möjlighet, för det finns ju alltid en risk att bolaget tappar ytterligare i värde.

Så här bör man alltså inte göra...

Jag har själv köpt bolag "på dippen", bara för att se aktiekursen falla ytterligare 20% och utdelningen halveras. I flera av dessa fall hade jag helt enkelt inte gjort min hemläxa. Hade jag läst på lite bättre hade jag sett att det fanns tydliga orosmoln på himlen och att kursfallet bara hade börjat. Istället tolkade jag en 10%-ig nedgång som köpläge med extra rea.

Gör så här istället...

Att tajma marknaden är oerhört svårt, vilket man kan se på de två graferna som presenterades ovan. I det ena fallet fanns det möjlighet att gå in i en anrik men småsömnig REIT som äger kommersiella fastigheter runt om i USA. Bolagets ägare hade flera gånger utlovat att aktieägare ska premieras och utdelningssänkningar inte finns på kartan. Bolaget hade ett förhållandevis bra kassaflöde och en låg skuldsättning. Vad hände? Som en blixt från klar himmel sänktes utdelningen och folk paniksålde till höger och vänster vilket fick aktiekursen att rasa. Bolaget behövde mer cash för att kunna bygga om sina utdöende köpcentrum till andra typer av fastigheter. Man offrade aktieägarna för att kunna överleva på lång sikt.

Å andra sidan, Tele2 fanns till bra pris redan innan Brexit, men när den då lyckligtvis (hehe) inträffade blev aktien billigare och Snålgrisen passade på att håva in en ganska stor portion, som successivt har sålts av under årens lopp till mer hälsosamma belopp. Ett av de mer lyckade inköpen under vår snart tvååriga karriär som aktieägare.

För att summera det hela, man kan inte i förväg veta hur man kommer att reagera vid en kaosartad situation. Därför är det viktigt att vara kritisk, att ta reda på fakta och att försöka undvika att ryckas med av det flockbeteende som är så vanligt för oss människor. Det är svårt att tajma marknaden, och ett mindre ras kan lika väl följas av en större uppgång som av en ännu större nedgång. Här är mina tips:

1) Köp kontinuerligt
2) Köp stabila bolag
3) Studera fallande knivar väldigt noga inför ett eventuellt köp
4) Diversifiera portföljen.
5) Få inte panik, vare sig vid köp eller sälj

Har du gjort några irrationella aktieaffärer? Hur gick det för dem?

5 kommentarer:

  1. Bra inlägg!

    Det är precis så som du säger & jag håller helt med!
    Bilden nummer 1 är ju lite otur dock men hade det varit ett företag likt Investor som man iallafall jag är riktigt långsiktigt i så gör det absolut ingenting, lite småsurt att veta några dagar senare att aktierna jag köpa häromdagen nu fanns till ett mycket finare pris, Men i det långa loppet så hade det dock inte gjort någonting på ett sådant bolag.

    Hur får man in funktionen som visar köp och sälj i en aktie likt dina bilder i detta inlägg?

    Mvh Ekonomisktfriinnan40

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan ekonomisktfriinnan30!

      Tack för din kommentar! Ja ibland går man på lite minor, likt den med CBL. Kommer inte att köpa på mig mer trots att direktavkastningen ligger uppemot 17%, då det är stor risk för en ny utdelningssänkning som gissningsvis tar kursen mot evigheten.

      Du får fram denna genom att välja "händelser" och därefter trycka i "mina transaktioner". Denna funktion fungerar för det mesta, ibland blir grafen helkonstig och ibland syns inte dina transaktioner alls, eller först efter någon dag. Men för det mesta fungerar den finfint.

      Radera
  2. Jag är den som absolut inte är lugn i krissituationer såsom trafikolyckor eller livshotande hälsotillstånd. Börsen däremot oroar jag mig inte alls över utan var tillräckligt påläst redan från början om hur svängningarna ser ut. Vi har haft stora börsfall i alla tider. Tycker synd om de som inte förstår konjunkturen och vad den innebär och ändå vill försöka sig på börsaffärer. Över tid stiger de ändå alltid men det gäller att ha tålamod och långsiktighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Snålcoachen, kul att du kommenterar!

      Låter bra att du inte låter dig stressas av börsens svängningar. Ja det finns väldigt många som inte alls förstår detta med börsen. De satsar 50 000 kr när de tär goda tider och börsen har gått upp, för "alla andra" gör det ju. Sen svänger det och de förlorar 10000, då paniksäljer de och kommer sen resten av livet att spy eld och svavel över börsen och alla som satsar sina pengar där. Total okunskap, precis som i exemplet med min salig far. Önskar jag hade varit mer vaken där och avrått från att sälja.

      Har man mycket pengar att investera ska man ju göra det över tid, kanske två insättningar/månad under 1 år eller så. Att satsa allt på ett köp är livsfarligt.

      Radera
    2. Det är bara att titta på historiska börsfall och jämföra dessa med hur börsen ändå gått över tid så förstår man att man ska sitta still i båten. Men absolut, lätt att bli stressad. Känner själv obehag när värdet sjunker typ 100 000 kr från en vecka till en annan...

      Radera