onsdag 28 mars 2018

Vad är din (över)tid värd?

Påsken nalkas och några rejäla utdelningar från bl.a. Swedbank, Castellum och Axfood har redan ramlat in. Solen skiner och det är den sista arbetsdagen denna månaden. Vad kan bli bättre? Nja, en sak faktiskt...

Herr Snålgris har det förnämliga bekymret att han är väldigt eftertraktad av sin chef närhelst det ska smidas planer kring att erövra nya kunder och territorier. Som konsult ska man ju vara lite allt i allo, och chefen har gjort väldigt tydligt att alla konsulter ska vara behjälpliga med att sälja in nya affärer, om t.ex. en säljare behöver ha med sig teknisk specialistkompetens till ett säljmöte. Detta har jag inga som helst problem med, tvärtom tycker jag det är ett trevligt avbräck mot att sitta och skriva kod och skapa BI-rapporter.

Det som däremot inte är så trevligt är den ersättning som utgår när konsulter hjälper till med interna aktiviteter som att ta fram säljunderlag, offerter etc. Detta sker oftast utanför ordinarie arbetstid, t.ex. på kvällar och helger. Och som småbarnsförälder har man som kanske några av er känner till lite svårt att få timmarna att räcka till under sagda stunder. Detta kan såklart en saftig kompensation råda bot på till viss del, men det är här chefen och jag har vissa meningsskiljaktigheter.



Det är rådande standard på bolaget att ALLA interna aktiviteter endast ger ersättning likvärdig komptid, dvs månadslönen/160. Har du inte nått komptaket på 30 timmar får du en extra timme tillagd på din timbank, och har du som Herr Snålgris gjorde för länge sen, nämligen gått i taket, då betalas motsvarande summa ut som lön. Denna ersättningsmodell tycker är helt okej så länge man jobbar frivilligt med någonting, exempelvis någon kväll i veckan sitter och kodar lite för både min egen och kundens vinning i utbildningssyfte. Detta är ingenting någon har beordrat mig att göra, således kan jag inte kräva extra betalt för detta oavsett när på dygnet jobbet utförs.

Problemet uppstår nu när man som konsult mer eller mindre är ålagd att hjälpa till med säljaktiviteter utanför ordinarie arbetstid (vi har ju givetvis också krav på oss att debitera minst 40 timmar/vecka mot kund). Då vill chefen inte betala ut någon form av övertid alls, även om det innebär att man får sitta en lördagseftermiddag och läsa igenom offertunderlag och ta fram statistik, bemanningsplaner etc. Detta motsätter sig Herr Snålgris å det grövsta.

Hade våra kunder ålagt oss att jobba extra på kvällar och helger hade vi blivit ersatta enligt gängse modell med månadslönen/96 om arbetet sker innan 20:00 samt månadslönen/72 om arbetet utförs efter 20:00 eller på helgdagar. Men när det gäller interna aktiviteter är det helt plötsligt helt andra regler. Jag förstår givetvis att det blir en ökad kostnad för företaget om de ska betala övertid för något de inte får igen via en faktura, men samtidigt känner jag att det inte är mitt bekymmer. Det är MIN tid som räknas, och helgjobb är helgjobb oavsett om jag gör arbete för min kund eller för det företag jag är anställd hos. Chefen håller inte med och verkar mest tycka jag är en gnällspik vars lojalitet är oklar. De övriga seniora konsulterna som också blir inkallade till diverse säljaktiviteter verkar ha tagit en mer neutral hållning, eller så har de inte tänkt på detta alls.

Det som gör det extra motigt att acceptera chefens ersättningsmodell stavas marginalskatt. Om vi ska gå på chefens modell med ersättning enligt månadslön/160 blir min timersättning ca 260 kr. Drar vi av ca 60% marginalskatt på denna summa får jag ut i handen ca 107 kr. Det är allt som blir över för att jag har suttit en kväll från 22 till 23 och offrat tid från att umgås med min fru eller med mig själv och istället varit lojal och hjälpt till att få vårat bolag att växa och bli mer lönsamt. Jag tycker inte den ersättningen är okej på långa vägar.

Är jag en gnällspik eller är det bara att gilla läget för denna ersättning är standard hos konsultbolag i dagens Sverige?

9 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag tycker att du ska kolla upp vilket avtal som företaget har. Förhoppningsvis har de kollektivavtal och då är det väldigt noga reglerat hur ersättningen ska se ut. Om det finns en lokal fackklubb på företaget, be dem om hjälp att reda ut detta. Annars ring din fackförening och fråga. Jag tror ofta att arbetsgivare spelar ovetande om reglerna för att få sina anställda att jobba gratis. Och att vilja ta reda på vad som gäller kan aldrig anses att vara en gnällspik. Om arbetsgivaren står fast vid att det är detta som gäller kanske det är dags att söka andra jobb, åtminstone för att sätta press på arbetsgivaren.

    mvh.
    Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel och tack för din kommentar!

      Som de flesta svenska IT-konsultbolag har mitt företag inget kollektivavtal utan ett eget avtal som ska efterlikna eller till och med vara bättre än ett vanligt kollektivavtal. På de allra flesta områden är vårat privata avtal minst lika bra, men det finns områden där vi är sämre, som t.ex. föräldraersättning med 10% extra när man är föräldraledig. Finns i de flesta kollektivavtal men inte hos oss. När det gäller övertid finns det inget skrivet om "intern övertid" utan enbart hur extern övertid beordrad av kund ska avtalas och betalas ut.

      Ska absolut ta upp detta på nästa internmöte. Glad Påsk!

      Radera
  2. Övertid..inte hos oss! Behöver du jobba mot en kund kvällstid? Så byter vi snudd på timme mot timme! Ersättning utgår endast om det är "beordrad" övertid. Vilket bara hänt en gång på 5 år. Nu har vi 30 dagars semester istället för 25 dagar. Det har duktiga Unionen förhandlat fram istället för övertid! Visst man kan avsäga sig den den där extra veckan mot övertid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeralitemera och tack för din kommentar!

      Jag känner folk som har avtalat bort övertidsersättningen mot en extra semestervecka, och för det mesta är detta en extremt dålig deal. Det som är konstigt hos oss är att vi har ersättning till övertid i anställningsavtalet, men detta verkar bara gälla extern debiterbar tid mot kund, inte för interna projekt. Detta har man "glömt"...

      Glad Påsk!

      Radera
    2. Glömde säga, man ska ALDRIG behöva jobba på kvällstid mot kund om man inte själv gör det eller om kunden kräver det. Är det frivilligt, då är det inte övertid, är det ett måste för att hinna deadline etc, då ska kunden beordra det. Och då ska du ha ÖT1 eller ÖT2. Detta är det aldrig något snack om hos oss. Väljer jag själv att jobba extra en kväll för att jag ska vara ledig fredag eftermiddag, eller för att jag vill fylla på min timbank, då är det normal timlön, vilket är helt okej. Är det ett krav från kund (formellt eller informellt) ska övertidsersättning avtalas fram. Stå på dig!

      Radera
  3. Tiden är det enda som betyder något. Hade du varit ekonomiskt oberoende så hade du knappast jobbat så mycket som du gör nu. Så jag tycker att det är oerhört viktigt att Herr snålgris styr upp detta med chefen, alternativet är att byta arbetsplats. Den tid du förbrukar kan du aldrig få tillbaka. Du kan således inte köpa mer tid med pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Prius och tack för din kommentar!

      Ja detta ska absolut förtydligas, och jag kan tänka mig att chefens svar är att vi kan göra det på normal arbetstid, för att "slippa" betala ut ÖT1 eller ÖT2 om han märker att vi börjar knorra om detta.

      Glad Påsk!

      Radera
    2. Då blir det viktigt att du bokför det du gör för att påvisa att du jobbar 120% men får bara betalt för 100%. Då är det lika bra att du startar eget och kör själv, ska du ändå jobba så mycket så kan du lika gärna ta allt själv. Ingen anledning att du ska göda konsultbolaget.

      Radera
  4. Bäste Herr Snålgris,

    Månne eder i konsulteriets förtrollade värld bevandras? Snålgrisen AB törhända fingo fler SEKiner plånboken? Bara en stilla from tanke...

    Eders,
    Enkidu

    SvaraRadera