Det grämer mig därför att fortfarande 2018 få höra om arbetsgivare som tillåter hemarbete endast "i nödfall". För mig är det en förutsättning för att klara av vardagen med ett barn som går på dagis flera mil från där jag jobbar, att kunna sticka hem efter lunch för att det är dags att gå till tandläkaren. Inte tar jag ledigt resten av dagen, utan åker istället hem och jobbar färdigt mina timmar. Det viktigaste är ATT man löser sina arbetsuppgifter, inte VAR man gör detta. Alla som pendlar flera mil om dagen borde utan problem kunna jobba hemma 2 dagar i veckan. Dessutom har jag märkt att vissa chefer har en förkärlek i att lägga sig i detta alldeles för mycket. Det är väl ändå upp till teamet eller projektet om man anser att hemarbete är lämpligt.
Eftersom jag nu har legat hemma och snörvlat har jag haft tid att engagera mig lite i mitt nya husdjur, Nordea Investor. Detta har inte varit en dans på rosor. Det var inte helt enkelt att skapa ett konto, och nu när jag tänkte börja handla aktier på mitt "Framtidskapital"-konto, stötte jag på patrull direkt. Det gick helt enkelt inte att välja detta konto vid handel. Okej, nu fattar jag ingenting, och en googling gav ingen hjälp. Jag kunde snabbt konstatera att Nordea har ett väldigt uttömmande hjälpavsnitt, men det handlar i princip bara om tjänster som har med internetbanken att göra. Normalt sett hade man lagt en tooltip med förklarande text, om en knapp är utgråad och inte går att trycka på, men då de som jobbar med Nordea Investor inte verkar har gått Grundkurs 1 i webbutveckling fick jag söka hjälp på annat håll.
Det verkar som om Nordea helst vill att man ska ringa till dem för att få hjälp. Jag vill helst chatta eller skicka meddelanden då jag kan skicka med bilder och förklara mitt problem utförligt. Jag hittade till sist på appen "Nordea" en chatt-funktion. Där kunde jag skriva ett chattmeddelande till supporten som efter två försök (appen loggade ut mig när jag stod i chattkön) kunde få svar från Lina kring varför jag inte kunde handla aktier.
Det visade sig att när man skapar en KF hos Nordea finns aktiehandel inte med som standard. Du kan alltså endast handla fonder. Jag fick då ringa till Nordeas Värdepapperssupport och efter några minuter meddelande man att jag nu hade fått en depå för aktiehandel kopplad till mitt Framtidskapital. Tyvärr fick jag vänta till dagen därpå innan denna ändring slog igenom på mitt konto, ty ingenting går snabbt i Nordeas värld.
Dagen efter loggade jag in i Nordea Investor för att köpa min första aktie. Utförandet är väldigt snarlikt Avanzas Du letar upp din aktie antingen genom att söka (med förstoringsglaset uppe till höger) eller genom att välja en aktie från en aktielista. Givetvis hittade jag genast några förbättringar.
Många bolag ger som bekant ut både stam- och preferensaktier och det normala sättet att skilja dessa åt är antingen genom namnet eller dess "ticker". Nordea skriver endast ut namnet vid sökning på en aktie, vilket gör att man får klicka på varje rad i sökresultatet för att se vilken aktie som avses. Helt obegripligt att göra såhär om du frågar mig. Risken är väldigt stor att du köper fel aktie om du är det minsta oförsiktig.
Do you feel lucky, punk? Well, do you? |
Nåväl, när man har hittat en aktie och trycker på köp kommer man till en webbsida där man ska genomföra köpet. Denna process är aningen krångligare än hos Avanza. Det som gjorde mig mest konfundersam var ett fält som Nordea kallar för "Kurslimit".
Detta är antingen den högsta eller lägsta kursen beroende på om du köper eller säljer. Men varför står det SEK i textrutan? Detta indikerar att jag måste skriva i ett värde i form av svenska kronor? Men jag ska ju handla en aktie som är noterad på New York-börsen och handlas således i dollar, måste jag då manuellt omvandla dess kurs till SEK? Nej, uppenbarligen går det bra att skriva kursen med USD i denna textruta, så varför det står SEK som beskrivning i fältet är för mig en gåta. Och varför kan man inte fylla aktiens nuvarande värde direkt som t.ex. Avanza gör. Någon som vet?
När jag fyllt i antal och kurslimit räknas köpesumman ut i SEK exklusive valutaavgifter och courtage. För att få fram courtaget och andra avgifter måste du trycka på knappen "Beräkna". Detta är väldigt ålderdomligt och märkligt om du frågar mig. Därefter, om du är nöjd och vill genomföra köpet trycker du på knappen "Lägg order".
I mitt fall fick jag då längst upp på sidan upp en varningstext om att jag inte hade lagt en jämn order. Så är det tydligen vid all aktiehandel. Aktiemäklarna samlar ihop alla orders med udda antal och skickar sen iväg dessa som en batch istället för direkt, vilket för att en viss fördröjning sker. Här kom nästa förvirring. Hade min order gått igenom eller inte? Svaret är nej. För att ordern ska gå igenom måste jag trycka en gång till på knappen "Lägg order". Först då visas en dialogruta med "Bekräfta köp". Detta är riktigt dålig design och hade kunnat göras mycket bättre t.ex genom att dialogen "Bekräfta köp visade information om att ordern hade ett udda antal och att detta enbart påverkar ordern med en smärre fördröjning. Där kan man då få val att "Genomför" eller "Avbryt".
Så för att åter igenom sammanfatta mina fynd till alla tappra själar som börjar handla med Nordea Investor gäller:
- Din kapitalförsäkring har vid start ingen aktiedepå. Du måste själv ringa till värdepapperssupport för att lägga till denna.
- Det går bra att överföra pengar direkt till ditt Framtidskapital-konto. Använd clearingnummer 1895 (eller liknande). Du behöver alltså inte först överföra pengar till ditt personkonto.
- Du måste i de flesta fall trycka två gånger på "Lägg order". I mina samtliga fall genomfördes affärerna direkt ändå, jag märkte inte av någon fördröjning.
- Dubbelkolla att du står på rätt aktie innan du genomför ett köp. Jag råkade köpa en preferensaktie istället för en stamaktie när jag hade lite för bråttom.
- Nordea verkar ha ett smalare utbud av aktier än både Avanza och Nordnet. Dock kan vissa aktier ändå gå att köpa via telefonorder (ha ha ha).
- Det går sällan att sminka en gris, i detta fall klä på en ny kostym på ett ålderdomligt och trögjobbat backend-system. Det hade dock underlättat om de som utvecklar gränssnittet visste vad de sysslar med.
Någon mer som handlar och köper på Nordea Investor? Dela gärna med er av era anekdoter i kommentarerna nedan.
Jag har funderat på att flytta mina utländska aktier från Nordnet till Nordea p g a bättre courtage, växlingsavgift och snabbare källskattsåterbetalning, men blir lite skrämd av dina problem.
SvaraRaderaEn deal breaker för min del vore om man måste betala 24-36 kr/mån för vardagspaketet: "Du som blir kund online får Vardagspaketet per automatik och du blir automatiskt Baskund", https://www.nordea.se/privat/bli-bankkund/ . Gick det välja bort senare i registreringsprocessen?
Hej där utlänningssmålänningen.
RaderaDu behöver inget vardagspaket. Du ska välja den länken som handlar om "nordea investor" där kan du välja bort allt som har med banktjänster att göra. Du ska alltså inte bli en vanlig "bankkund", då försöker du säkert lura på dig både det ena och det andra. Du ska alltså hit: https://www.nordea.se/privat/kundservice/kom-igang-med-nordea-investor.html klicka sen på "bli kund med mobilt bank id". Kostnad 0 kr.
Har öppnat konto och "Framtidskapital" (Det behövdes verkligen ett nytt namn här? Eller inte!). Utan din guide hade det aldrig gått. Tack så mycket.
RaderaHar nu "bara" samtalet för att kunna handla med aktier kvar.
Tjenare! Kul att det löste sig och att mina gnälliga inlägg var till hjälp. Helt klart är att Nordeas tjänster är helt inriktade på medelsvensson som köper lite fonder än på folk som gillar att handla med aktier. De verkar dessutom helt leva på 80-talet när det gäller processer och rutiner.
RaderaNu har jag dessutom ringt samtalet om att öppna upp för aktiehandel. Detta var en så avancerad fråga att det var först 3e personen som klarade av det. Hon sa att mig klicka där, klicka där osv i så många steg att jag inte kan återge var inställningen fanns. Men jag tror att det skulle ha gått att göra om jag visste var jag skulle hitta, men det var många klick från startsidan. Totalt 30 min i telefonkö.
RaderaIntressant, jag trodde inte man kunde göra det själv. Jag har inte hittat något sätt i alla fall. Men Nordeas webb är ju bland det rörigaste som finns, så kanske ligger det en knapp begraven där nånstans.
RaderaGjorde min första affär idag på Nordea då jag också vill byta över till Nordea. Men efter ett antal telefonsamtal där samtliga sa olika hur jag skulle köpa aktier i min KF samt alla de krångliga moment som du nämner ovan så har jag bestämt mig att jag blir kvar på Avanza. Nordea må vara billigast men jag vill inte kräkas var gång jag vill handla aktier. Z
SvaraRaderaTjenare Unknown! Det är ju därför jag skriver detta blogginlägg, så andra ska slippa hålla på att krångla med supporten ju! Den smällen tar Herr Snålgris så att hans trogna läsare ska slippa ;) Nu fungerar det faktiskt okej att handla med Nordea Investor. Jag kommer dock att uppdatera till helgen med en del 3 där det kommer ytterligare lite tips.
RaderaObservera att jag gjorde hela den här processen INNAN jag läste din blogg. Fail upon fail :D
RaderaHej Unknown!
RaderaAhaa på så sätt. Ja då var inte mitt inlägg till mycket hjälp hehe. Mitt tips är att handla via dator, mobilanpassningen är inte mycket att ha tyvärr. De borde satsa på en riktig app eller ta in nån som kan göra bra mobila webbsidor.
Har hört flera som haft problem med Nordea så för mig känns Avanza solklart, risken är väl att man tröttnar på aktier annars? ;) Uppdatera gärna mer framöver hur det går!
SvaraRaderaMed vänlig hälsning Frihetsmaskinen
Hej där Frihetsmaskinen och tack för kommentar!
RaderaJa jämfört med Avanza är Investor betydligt krångligare och inte speciellt kundvänligt. Det är flera olika moment, och ofta långa väntetider. Jag tycker dock det är värt mödan då de har betydligt lägre courtage än Avanza och källskatten kommer på några veckor.
Efter att ha varit i relation till Wilson i sju år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Zuma Zuk och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och överraskande i andra dagen var det runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: spiritualherbalisthealing@gmail.com eller ring honom +2348164728160 du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något. KONTAKTA HEM NU FÖR LÖSNING AV ALLA DIN PROBLEMER
SvaraRadera