fredag 28 september 2018

Nordea Investor del 3

Fredagen är snart här och det verkar som om vi har att se fram emot ytterligare en strålande höstdag. Dock har det varit så varmt att löven på träden inte har börjat gulna fullt, så den där riktiga höstkänslan har väl inte infunnit sig än.

Mina inlägg om Nordea Investor har dragit en del publik, och det är alltid kul att kunna hjälpa till. De som behöver mest hjälp i denna fråga verkar ju faktiskt vara Nordea själva. De påstår att de vill ge sig in i kampen om småspararna med att bygga en ny investerarportal, men det är uppenbart att de har väldigt långt kvar. Deras tjänster och plattformar är väldigt fragmenterade på så många olika sätt att jag undrar om de själva har någon koll. För att ta ett exempel; support.

Om jag behöver support går det endast att chatta (mitt favoritsätt) från Nordea-appen. Detta alternativ finns inte på nordea.se eller investor.nordea.se. De verkar dock helst vilja att man ringer till dem, för det finns telefonnummer på samtliga plattformar. De verkar också ha någon sorts meddelandefunktion och vanliga mejladress dit man kan skicka frågor av olika slag.  På investor.nordea.se kan du dessutom lämna feedback (obs, inte support). Hade det inte varit vettigare att koka ner allt detta till en plats, möjligtvis med undantag för feedbackfunktionen som man vill ha lättillgänglig som den är idag? Chatt ska givetvis fungera oavsett vilken plattform man är på, det ska finnas telefonnummer, mejladresser och meddelandefunktioner på samtliga plattformar.

Det roliga med Nordea Investor tog dock inte slut i och med att min order gick igenom. Någon dag senare fick jag ett (ganska tjockt) kuvert från Nordea. Jag trodde det var någon form av avtalsbekräftelse på att jag hade öppnat en kapitalförsäkring, men icke. Kuvertet var nämligen fyllt med avräkningsnotor på alla de små aktietransaktioner jag hade genomfört när jag hade testat tjänsten. Ett A4-papper för varje affär. Herregud tänkte jag, vad är detta! Jag gick in på nordea.se och kunde efter lite letande hitta en sida för elektroniska meddelanden, där alla mina avräkningsnotor fanns i pdf-format. Varför hade de då anno 2018 skickat ut en massa papper? Detta måste stoppas.

Varför vill man ha papper hem i brevlådan egentligen?

Jag började leta efter någonstans på deras webbsidor där jag kunde ange hur jag ville få mina utskick. Jag letade, och letade, och letade, och till slut fick jag nog och startade en chatt-session via Nordea-appen. Efter ca 7 minuters väntande svarade Michelle, och efter ytterligare 5 minuters tystnad i chatten bad hon om att få återkomma om en stund. Detta med att inte vilja få avräkningsnotor i pappersformat verkade va en tuff nöt att knäcka. Till slut fick jag ett svar som beskriver Nordeas problem som företag ganska väl:

"Tack så mycket för att du väntar, det är en annan avdelning som sköter dessa utskick som jag kommer kontakta att du önskar ta bort pappersutskicken. Får du några mer dokument i brevlådan som du inte önskar än just avräkningsnotorna?"

Nordea har alltså en helt annan avdelning som hanterar sådant här. Varför kan jag som användare inte bli betrodd med att själv kunna gå in under t.ex. Inställningar -> Utskick och själv välja vilken typ av information jag vill ha som papperspost, e-post etc? Detta är ytterligare ett tecken på att Nordea lever med en fot i det förgångna, och att de har svårt att anpassa sig till den digitala kundcentrerade världen. Innan jag kontaktade chatten i detta ärende hade jag säkert lagt 20 minuter på att klicka igenom diverse sidor i ett tappert försök att räkna ut var dessa inställningar kan tänkas ligga.

Alltså, vill du inte få hem en massa avräkningsnotor får du ta kontakt med Nordea support och be att de för din räkning meddelar avdelningen som hanterar detta.

Jag har hittat en del andra underligheter i Nordea Investor, men de spar jag till en annan dag.

3 kommentarer:

  1. Intressant om man skulle vara daytrader och få ett papper per transaktion. Det är lätt att undra vad storbankerna håller på med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Minimalistspararen och tack för kommentar!

      Ja, man märker tydligt vilka enorma skillnader i affärsmodeller det är mellan Avanza och Nordea. Där de ene försöker göra det så enkelt som möjligt för kunden, är den andra fast i gammelbanksträsket med allt vad det innebär. Det är som sagt med blandade känslor jag stödjer Nordea...

      Radera
  2. Efter att ha varit i relation till Wilson i sju år bröt han upp med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt , Jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för någon online och hon föreslog att jag skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom men jag är den typ som inte trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, Jag menade en stavningskastare som heter Dr Zuma Zuk och jag mailade honom och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, kastade han stavningen och överraskande i andra dagen var det runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände, att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom, det var så vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpt mig med mitt eget problem och som skiljer sig från alla de falska de där ute. Vem som helst kan behöva hjälp av stavningskanalen, hans email: spiritualherbalisthealing@gmail.com eller ring honom +2348164728160 du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något. KONTAKTA HEM NU FÖR LÖSNING AV ALLA DIN PROBLEMER

    SvaraRadera