tisdag 23 april 2019

Frihet inom räckhåll... eller?

"De ska va gött att leva", sjöng ju allas vår Peps Persson. Och våren bjuder onekligen på många stunder av ren njutbarhet, speciellt när temperaturen orkar över 20 grader, vinden är obefintlig, fåglarna kvittrar och katterna jamar förnöjt.



Det har varit en underbar påskledighet för Snålgrisarna. Vi har tagit tillfället i akt att hälsa på och sova över hos släktingar som vi träffar alldeles för sällan. Ledigheten har inte enbart varit fylld av lättja och slapphet utan vår trädgård har fått sig en uppryckning (bokstavligt talat) efter förra årets torka, då flera prydnadsbuskar dukade under och nu endast består av några torra kvistar. Det är bara att gräva upp och plantera nytt. Vissa buskar verkar ha klarat torkan bättre än andra. Våra rhododendron och japanska buskroslingar har lidit stora förluster där ca 50 % av beståndet är dött, medan andra vintergröna såsom thujor har klarat sig utan problem. Vi får ta oss en rejäl funderare kring om vi ska återplantera dessa (dyra) buskar eller om vi ska plantera något enklare på stället.

Ledighet innebär ofta tillfälle för reflektion. Jag och Fru Snålgris hade en väldigt intressant diskussion som handlade detta om att vara fri och ledig, och vad allt vårat sparande och gnetande egentligen kommer att leda till. Vi har ju hållit på att tokspara under ca 2 års tid och har sett aktieportföljen växa till över 2 miljoner, och de årliga utdelningarna ligger nu enligt prognos på ca 170000 kr. Jag gjorde en snabb överslagsräkning och konstaterade snabbt att vi enbart med Fru Snålgris inkomst från vården på ca 20000 kr netto mer än väl täcker våra driftskostnader och mer därtill. Med våra aktieutdelningar på ca 14000 kr netto i månaden har vi pengar för exempelvis resor, reparationer på hus och bil och annat som kommer att behövas. Kommer jag då att säga upp mig lagom till sommaren 2019?

Svaret är nej. Till att börja med upptäckte jag att vi hade lite av en intressekonflikt här hemma. Fru Snålgris är ganska trött på sitt jobb inom vården och hade väldigt gärna varit den som stannade hemma. Jag har jobbat i 20 år inom IT och är i ärlighetens namn ganska trött på detta också, men jag trivs ändå bra i mina uppdrag och jobbet är inte tillnärmelsevis lika stressigt och otacksamt som Fru Snålgris jobb som sjuksköterska. Den största nackdelen med mitt jobb är att det är väldigt svårt att jobba deltid. Det är 100% eller inget som gäller i de flesta uppdrag. Min fru hade i praktiken kunnat fortsätta med sitt vårdjobb fast på 50% istället, men då är lönen inte tillräckligt hög för att vi ska kunna leva det liv vi önskar. En svår ekvation att lösa, och som bekant kan man inte både ha kvar kakan och äta upp den.

Det finns ju de i bloggvärlden som har provat på detta som vi är inne på, nämligen att en stannar hemma och tar hand om hus och barn medan den andre jobbar. Jag läser den amerikanska bloggen RB40, och där är mannen hemma med deras son, medan hans fru fortsätter jobba. Jag minns hur tufft han hade det så länge sonen var i förskoleåldern och var hemma hela dagarna och höll låda. Det blev mycket bättre när sonen började skolan och fick stimulans på annat håll några timmar om dagen. Då verkade det som om allting fungerade mycket bättre. Det kan jag själv känna igen mig i. Jag har ofta varit hemma med Lilla Snålgris som är 5 år, och en hel dag med henne och jag känner mig minst dubbelt så trött som om jag hade åkt till jobbet istället. Om jag ska vara hemma-man, får det absolut vänta tills dess att hon börjar skolan. Det tror jag är bäst för oss båda. Kanske hade det varit enklare om vi hade två barn, då hade de kunnat leka med varandra lite mellan varven och jag hade kunnat ägna mig åt något nyttigt en stund?

Hur som helst, det vi landade i är att vi jobbar några år till och gör därefter ett nytt försök i att komma överens kring hur vi ska göra. Då har pengamaskinen vuxit till sig ytterligare och Lilla Snålgris har börjat skolan. Det är dessutom en hel del som behöver fixas till på huset, och då krävs det jobb för att kunna ta ett eventuellt lån på banken. Allt detta vill jag ha färdigt innan en eventuell uppsägning från jobbet, då de ekonomiska medlen helt klart blir mindre. Det som vi har kvar att göra är bla renovering av inglasad altan, byte av värmepump, montering av solceller på taket, byte kyl/frys i köket och byte av tvättmaskin. Det är mer grejor som behöver åtgärdas, men dessa är de mest kostsamma och flera av dem kräver hantverkarhjälp. Jag vill dessutom ha en belåningsgrad på under 50% för att klara av eventuella räntehöjningar. I nuläget ligger vi på 62%, vilket är för högt om endast en person jobbar.

Hur tänker du kring detta med att bli fri? Vilka hinder/möjligheter ser du på vägen? Har du och din eventuella partner pratat igenom ordentligt hur ni vill göra?

18 kommentarer:

  1. Tänker alltid på att bli "fri". :-) Mest när man har längre ledighet. Som nu i Påsk. Tror det viktiga blir att skaffa sig andra rutiner när man inte har "jobbet" att gå till. Har man det, så blir det troligen inte lång tråkigt i längden. Men vad vet jag!? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar investeralitemera!

      Ja det är verkligen skönt att vara ledig några dagar, speciellt när man lever ett inrutat "måndag till fredag 7-4"-liv. Dock, så länge jag har något att pyssla med kan jag vara ledig hur länge som helst.

      Radera
  2. Min frihet tänker jag är den dagen som mina passiva inkomster (uttag från fonder på 4-5% årligen) är i paritet med mina utgifter eller åtminstone i närheten. Då kan jag säga upp mig från mitt IT-jobb och göra något som verkligen stimulerar mig, utan att behöva tänka på inkomsten, den blir då bara grädde på moset. Jag vet inte ännu exakt vad det skulle vara, men friheten att avstå ett välbetalt heltidsjobb är vad som driver mig dit.

    Tack för en fin blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan d och tack för din kommentar!

      Ja, det är en kittlande tanke att ha ekonomiska möjligheter att göra något annat än att vara löneslav resten av sitt liv. Jag tror dock inte att alternativet är att stänga in sig och glo på netflix tills man reser till himlen är lösningen. Samtidigt är det knepigt att få de passiva inkomsterna som gör att man kan resa jorden runt eller göra en lyx-renovering av sitt hus. Det handlar för de allra flesta främst om att köpa tid, utan att leva i lyx.

      Mitt största dilemma är att jag faktiskt tycker mitt jobb är helt okej, med trevliga kollegor, kaffedrickande och teknisk problemlösning som stimulerar hjärnan, men jag vill inte göra det på HEL-tid. Det tar på krafterna att gå upp 05.30 och komma hem 1600 varje dag, sen somna i soffan vid 21 och stress-stress på helgen för då ska ALLT göras.

      Radera
  3. Att släppa taget om arbetslivet och säga upp den fasta anställningen var inte helt lätt för mig. Att bara en av oss skulle få den förmånen var inte heller ett alternativ för oss. Nu blev det ändå av olika anledningar så att min bättre hälft slutade något år före mig. Jag behövde helt enkelt "vela runt" beslutet och bygga ytterligare lite buffert för att känna mig trygg och bekväm med att sluta. Till saken hör ju också att jag lyckats fasa ut mig själv genom att gå ner på deltid senaste året vilket kändes så fördelaktigt att det var svårt att släppa. Nu är det iallafall äntligen dags. Lagom till pingsthelgen får det vara nog. Då går jag på semester och kommer inte tillbaka. Känns underbart skönt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan snart arbetsfri och tack för din kommentar!
      Hos oss hade det absolut underlättat enormt om någon av oss kunde vara "hemmafru" och ta hand om all markservice, men samtidigt är det ju lite synd om den andra stackaren. Min fru jobbar skiftjobb och det är inte lätt med familjepusslet redan idag, när den ene är jättetrött på fredagskvällen efter en hård arbetsvecka på 45 timmar och den andra är jättepigg för den var ledig på fredagen och börjar 14:00 på lördagen.

      Under detta året kommer vi att göra förändringar på detta planet för vi har upptäckt att det inte går att leva så här i längden. Det är knappt vi känner oss som man och hustru, speciellt inte med en liten plutt som tar det mesta av vår "fritid", det finns ingen tid för bara oss två. Vi får se hur det bli, men det ska bli bättre i alla fall.

      Stort grattis till att du kan tacka för dej. Hoppas du inte kommer sakna jobbet allt för mycket. Det blir trots allt ett stort tomrum efter jobbet, och du kanske inte har samma ekonomiska muskler att hitta på saker som t.ex. resor, konserter, prylköp etc?

      Radera
    2. Härligt! Vad ska du/ni göra istället?

      Radera
    3. Frun kommer att byta jobb till ett jobb med samma lön fast mindre krävande och med vettiga arbetstider. Detta är den största förändringen. Sen kommer vi även att försöka lägga mer tid på att umgås och ha kul istället för alla dessa måsten.

      Radera
  4. Känner igen ert problem med att få tiden att räcka till. Vi var också en dagtidare och en skiftjobbare...
    Det underlättade enormt när en av oss blev hemma på heltid och tog över en större del av hemmajobbet!!! Och då är ändå våra barn så stora att de är relativt självgående bara kylskåpet är välfyllt och maten klar efter träningen ��.
    När jag blev ensam lönearbetare i familjen fick jag samtidigt möjlighet att ta ett projekt som innebar väldigt många och obekväma timmar i början men som sedan tappade ner till en behaglig deltid. Jag tyckte om upplägget som gav mig den tid jag behövde för att gå ner i varv.
    Riktigt vad jag ska syssla med framöver vet jag inte riktigt än. Nu under sommaren blir det båten och trädgården. I vinter behöver vi måla och tapetsera en del inne plus att jag kommer att jobba lite extra hos en granne med eget företag som åker utomlands ett par månader varje vinter. Vad jag/vi sedan hittar på i framtiden vet jag inte men stillasittande har vi aldrig varit bra på.
    Ekonomiskt kommer vi att klara oss. Är inte några stora prylfantaster. Levnadsomkostnaderna kommer att minska när 90% av uteätandet försvinner och vi kan sälja en bil. Kommer inte att sakna någondera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter jättespännande ju! Hur stor del av de passiva inkomsterna räknar ni med få över varje månad till sånt som inte hör till "livets nödtorft", alltså nöje, resor etc?

      Är ni duktiga på att göra "gratisaktiviteter" som att bada i havet, plocka svamp, fågelskådning etc etc eller brukar ni nyttja aktiviteter som kostar pengar. Att gå med i nån sorts förening kan ju äta upp mycket av fritiden och behöver inte kosta så mycket heller. Man kanske kan hjälpa till ideellt i skolan om man vill?

      Radera
    2. Beror ju ganska mycket på vad man räknar som"livets nödtorft" men som jag räknar så skulle vi överleva på 50% av vad vi kan ta ut.
      Ja, vi har alltid varit ganska duktiga på gratisaktiviteter även om just fågelskådning inte hör till favoriterna. Är ärligt talat fruktansvärt dålig på att känna igen våra vanligaste svenska småfåglar. Har varit snudd på pinsamt nga gånger när barnen frågat men det fastnar inte i min hjärna trots upprepade försök. Är inte någon föreningsmänniska heller trots att vi båda har/har haft uppdrag i barnens sportföreningar.
      Tror mer på att jag kommer att så småningom läsa några kurser som intresserar mig men som jag inte haft tid/ork för. Ev kan det sluta i ett mindre företagande men det är ytterst osäkert än. Har en tanke men än så länge är det inte mer än så. I vilket fall som är jag inte rädd för att bli sysslolös. Kanske är det mer den sociala biten. Väldigt mycket av ens identitet tycks höra ihop med vad man gör och det känns skrämmande ibland

      Radera
    3. Haha ja fågelskådning är kanske inget gemene man ger sig i kast med, men jag är ganska dålig på att komma på gratis/lågkostnadsaktiviteter faktiskt. Att jobba som volontär kan ju vara något, jag vet att bl.a. Svenska Kyrkan använder sig av dessa för att hjälpa till vid diverse aktiviteter. Att börja plugga på högskola eller folkuniversitet kan absolut vara något, där kan man ju tjäna lite extra på studiebidrag. Vet inte hur de räknar kring inkomst av kapital...

      Radera
    4. Under sommaren har vi aldrig ngt problem med att hålla oss sysselsatta utan snarare motsatsen. Med familjen är det mycket bad, båt, svamp och lite bär. Annars är det hus, tomt och växthus. Vintertid är svårare. Februari som jag tycker är årets längsta och tråkigaste månad kommer jag iallafall att extraknäck hos grannens firma i år. Annars är det inte så mycket bestämt än. Ser framför mig några veckor nere på en varmare plats antingen före eller efter februari men där är inget spikat än. Volontärjobb kan absolut vara ngt för den som är sugen men iallafall nu de första åren tror jag helt enkelt inte att jag kommer att prioritera att hinna med den typen av aktiviteter. Skulle dessutom innebära en del extra bilresor och om det är ngt jag är trött på såå....

      Radera
  5. Hejsan! Just nu lever vi på drömmen om att bli fria. När möjlighet finns och naturligtvis om så tror jag det är svårt att bestämma sig. Antagligen kokar det hela ner till den simpla frågan: trivs jag just nu med att jobba eller inte. Svaret på denna fråga ger vad man ska göra. Just nu kör vi båda stenhårt, har efter många år med mn sambo tänt ljuset och hon har sedan 2018-01 sparat hårt! Jag har sen barnsben sparat hårt men endast i omgångar vågat mig in på börsen och alltid med i stort sett samma urusla resultat, ja på ren svenska skitresultat. Hoppas och tror att 3:e gången gillt ska gå bra. Hon kör sitt egna ISK spar och jag kör mitt, läs familjens, som i dagsläget är ca 15 ggr större. Det otroliga är dock att hon gör det och med glädje!

    Andra funderingar är naturligtvis att om jag ens kommer att klara att inte jobba. Normalt sätt är jag väldig sugen på att jobba men ska tillägas att de senaste åren går glädjen mer och mer neråt. Det beror inte bara på möjligheten om frihet som hägrar utan tyvärr även hur pass illa de flesta arbetsorganisationer fungerar numera. Mer och mer stress, mer och mer krångel med allt på/kring arbetsplatsen. Att dessutom sitta i ett öppet landskap tror jag definitivt inverkar kraftigt negativt för min egen del i det stora hela. Är helt enkelt mer tröttande oavsett att det är "mer socialt" osv.

    En annan sak jag förundrar mig över är alla bloggare som skriver om ekonomisk frihet men som i nästa stund ska volontärarbeta och liknande. Ser inte riktigt poängen med detta. Kan inte heller se friheten med att jobba för struntsummor för att få det att precis gå runt. Men visst, alla är olika och allt kan ändras snabbt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för svar.

      Här är det lite enklare då Fru Snålgris glatt anförtror mig med merparten av hennes lön. Det är svårt att bränna pengar på egna aktiviteter när man är ett par tycker jag i alla fall.

      Jag gjord enågra stapplande försök med börsen runt 2010 men det gick åt pipan mest på grund av att jag gjorde det klassiska misstaget att köpa dyrt och sälja billigt. Nu är vi betydligt mer långsiktiga och satsar stenhårt på utdelningsaktier, och än så länge fungerar det bra. Det ska bli spännande att se vad som händer vid nästa börskrasch, om man vaknar med konstant magont.

      Ja, det där med vad man ska göra som "fri" är ju intressant. Jag tror inte jag bara kan ligga och sova hela dagen, utan behöver någon form av stimuli. Jag ska definitivt träna mer, försöka hitta aktiviteter där alla i familjen kan vara med, nu är det mest tv-dator-stickning-mobil där alla sitter hemma med sin grej, istället för att vi gör gemensamma aktiviteter. Detta måste vi ta tag i snarast, och det går kanske att utvecklas när man inte jobbar och kanske då har större behov av social kontakt än när man kommer hem slutkörd efter en hård arbetsdag.

      Radera
  6. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett företag på plats och vi erbjuder pengar kredit till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: + 33756949346

    SvaraRadera
  7. Behöver du brådskande lån ?
    Du har svårt att lösa dina olika problem; att starta ditt eget företag Privata och offentliga företag; bönder och andra. Inga bekymmer, bygg ditt liv genom våra olika låneerbjudanden på 72 timmar, snabb kredit och garanterat upp till 10.000.000. Våra villkor är mycket enkla för alla seriösa och ärliga människor som kan återbetala det med en ränta på 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Kontakta oss för mer information.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera
  8. Hej herr fru
    När man står inför ett problem är det alltid en lösning.
    Jag är en specifik långivare, specifik och seriös.
    Jag erbjuder finansiella lån på 5 000 till 8 000 000 euro till alla seriösa människor som verkligen behöver det, med en ränta på 3% per år. Jag är tillgänglig för att tillfredsställa mina klienter inom två dagar efter mottagandet av begäran.
    Om du är intresserad, tveka inte att kontakta mig på min e-post: Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com

    SvaraRadera