måndag 9 oktober 2023

Vår månadsbudget - en stor genomgång

 Kylan och mörkret har nu till sist letat sig ner till oss i söder. I söndags blåste det riktigt kalla vindar, och vår frånluftsvärmepump fick för första gången denna sidan sommaren problem med att hålla ångan uppe endast med hjälp av den lilla kompressorn. En liten blinkande lampa indikerar att den behöver "hjälp" i form av en 10 kW elpatron. Jag har kopplat den på så sätt att jag styr om den ska få denna hjälp eller inte, via ett gränssnitt i min telefon och ett rundstyrningsrelä inne i pannan. Pannan är en Nibe 310P och den är snart 18 år gammal, vilket gör att det inte finns speciellt många sätt att automatisera dess elförbrukning. Att lampan för elpatron blinkar tar jag som en indikation på att det nu är dags att börja elda i braskaminen. Har du själv automatiserat din elförbrukning något med avseende på värme och varmvatten?

Jag tänkte i detta inlägg skriva lite mer om vår budget. Varför då? Ja av den enkla anledning att det var 5 år sedan jag gjorde en riktig genomgång av den, och mycket har hänt i världen sedan dess. En annan anledning är också att vi kanske inte riktigt motsvarar urtypen av de som försöker sig på FIRE. Tittar man i skvallerpressens artiklar är det ofta DINK-par eller ensamvargar som gillar att duscha kallt som är modeller för vilka som ägnar sig åt FIRE. Vi är nog så pass vanliga som man kan vara. Vi är två vuxna och ett barn, vi har bil, hyfsat modern villa, pool, äter normal mat, åker på semester lite då och då och försöker på alla sätt leva ett "vanligt" liv. Vår dotter får dessutom rida varje vecka! Ofta tror inte folk på att vi kan driva runt hushållet med de låga kostnader som vi har. Jag ska i detta inlägg förklara, på sant Lyxfällan-manér hur detta är möjligt. Häng med!



Boende

Den första kategorin på Lyxfällans budget-tavla är boende. Här räknas alla de fasta kostnader som är förknippade med ett boende in, såsom hyra, ränta, el, vatten, sophämtning, bredband (jag räknar detta som en "utility", precis som el och vatten). Vår boende-budget ser ut som följer:

Räntekostnader: 4300 kr

Bredband: 329 kr

Elnät: 957 kr (vi kan dock göra avdrag på skatten för 60 öre/kWh såld el)

Elhandel: 200 kr

Vatten+sopor: 900 kr

-------------------------------

Summa: 6686 kr

Vän av ordningen räcker nu upp handen och undrar om vi inte köper in någon el? Skvallerpressen har ju tjatat sig röda i ansiktet om "el-smockan", att hushållen går under på grund av höga elräkningar. Hur kan då dessa Snålgrisar klara sig undan att knappt köpa in någon el alls? Fusk! Nejdå, det är inte fusk utan en kombination av flera olika faktorer:

1)  Vi har tim-pris på el, vi har möjlighet att konsumera el när den är som billigast. Poolvärmepumpen kör vi till exempel främst när elen är som billigast. Solen är också en utmärkt källa till att varma vatten, då vi har ett täcke av bubbelplast på vattenytan när vi inte badar.

2) Vi har 10 kWp solpaneler på taket som de senaste tre åren har genererat ett rejält överskott på sommaren, trots att vi driver både en poolvärmepump och vattenpump några timmar om dagen. I skrivande stund har vi ca 4500 kr i kredit hos Tibber, och detta överskott kommer vi att använda oss av när solen skiner mindre under nov-feb. Med lite tur är krediten förbrukad någon gång i januari, och februari brukar vara den enda månad där vi behöver betala en elhandelsräkning. 

3) Vi slösar inte med el. Vi har ca 20 grader inomhus. Vi har inga onödiga el-element eller elektrisk golvvärme som står och brinner någonstans. Tack vare en Watty-elmätare kan jag i realtid se hur mycket el vår fastighet gör av med. Direkt kan jag se om något är onormalt och på så sätt vidta åtgärd. Vi hade till exempel en gammal frys i garaget som drog kopiösa mängder el, då det hade blivit något fel på kompressorn. Den slängdes på tippen, och en bättre begagnad frysbox köptes in för 300 kr, som i princip inte drar någon el alls. Detta såg jag tack vare denna elmätare. 

Mat

Nästa kategori på budgettavlan är mat. Detta är en utmanande kategori, speciellt då vi gillar god mat och äter två lagade mål mat om dagen. Råvarorna ska vara av hög kvalitet, då min fru är utbildad kock, och jag har en känslig mage som genast protesterar när kvaliteten på maten sviker. Vår budgeterade matkostnad per månad ligger på 4200 kr. Omöjligt, säger ni direkt! Nejdå, det är inte omöjligt, trots höga matpriser det senaste året. Vi löser detta genom att

1) Handla i princip endast på kampanjer. Vi har flera olika mataffärer att välja på, ICA, Coop, CityGross, Lidl och Willys. De kör mängder med kampanjer varje vecka, och då gäller det att passa på. Är något svindyrt hos samtliga under en tid, ja då handlar vi helt enkelt inte denna vara, utan nöjer oss med andra råvaror. Vi är ganska säsongsfokuserade gällande mat, och köper helt enkelt inte vissa råvaror när de helt enkelt är för dyra. En nackdel med detta är att det blir fler inköpstillfällen, något vi ofta tar på vägen hem från jobbet.

2) Äter sällan ute. Det fanns en tid då vi gillade att äta på restaurang och lade flera tusen varje månad enbart på detta. Denna tid är förbi, nu när vi båda jobbar och har fått barn. Dessutom har utemat blivit så dyr att ingen av oss anser att den är speciellt prisvärd längre. Att äta lunch kostar utan problem 130 kronor per person.  Ett halvfullt glas av "husets" vin kostar 110 kr. Listan kan göras lång på varför vi ytterst sällan (några gånger om året) äter mat ute. Sen tycker vi båda att vi lagar godare mat hemma. Lunch äts givetvis nästan uteslutande via lunchlådor. Nu när jag är hemma om dagarna äter jag gröt 2-3 gånger i veckan. Jättegott och bra för min mage.

Kläder

Denna kategori brukar i Lyxfällan vara en av de snålaste, bortsett från sparandet. I vårat fall har vi budgeterat 500 kr per månad för kläder. Ni skojar! Ni har ju ett barn, hur kan ni göra så, går ni klädda i lappade trasor? Ring socialen! Tvärtom, våra garderober är välfyllda. Däremot har vi varit smarta gällande barnkläder och när Lilla Snålgris inte brydde sig så mycket om mode handlade vi uteslutande kläder (ej underkläder och strumpor) på second hand, eller så fick vi lådvis med fina barnkläder från vänner och bekanta. Du kan dessutom fynda ytterkläder av bra kvalitet på Marketplace. Idag köper vi i princip endast barnkläder på rea, och låter givetvis Lilla Snålgris vara med och tycka till. Jag har en garderob med kläder jag köpte när vi gjorde resor till Kina och Thailand, och detta är en livsförbrukning av jeans, kalsonger, tröjor och tshirts. Jag har samma kostym som jag köpte när jag var i 20-årsåldern. Den duger alldeles utmärkt till bröllop och begravningar. Jag är dessutom genuint ointresserad av kläder och kan ha samma tvättade tröja tills den blir genomskinlig. Fru Snålgris är klädintresserad, och även hon köpte en massa klädesplagg när vi för ett antal år sedan gjorde flera resor till Asien. Där fick vi kläder i god kvalitet till löjligt låga priser. Idag kostar kläder där nästan lika mycket som på HM, så vinsten med att fynda utomlands har försvunnit. En del kläder köper hon främst på HM, Zalando eller Zara när de har rea. 

Transport

Vi har likt många andra en bil, en Volvo, av senare årsmodell. Utöver detta har vi under det senaste året haft en "skrotbil" som Fru Snålgris har använt till sitt jobb, som är betydligt närmre beläget än vad mitt förra uppdrag var. Den bilen kostade i princip bara bensin under de två år hon använde den. Småsaker som uppstod fixade jag själv. Idag när jag går hemma är det istället hon som kör Volvon, då hon har på grund av jobbyte fått två mil längre resa till jobbet. Den skattebefriade skrotbilen står här hemma, och jag använder den vid behov. Vad har vi då budgeterat för våra transporter?

Drivmedel (diesel och bensin): 700 kr

Reparation och service: 500 kr

Halvförsäkring Volvo + trafikförsäkring skrotbil: 350 kr (20% rabatt på försäkringar via LF)

Fordonsskatt: 175 kr

-------------------------

Summa: 1725 kr

Vi kör inte bil i onödan, och vissa månader blir det såklart längre resor till närliggande städer. Volvon är dock ett under av snålhet på långresor, och drar runt 0,5 liter/mil. Vi drömmer dock om en elbil, för då kan vi på allvar minska våra drivmedelskostnader. Inköpspriset är dock aningen för högt fortfarande för att vi ska våga slå till, speciellt nu med dessa höga räntor och allmän osäkerhet i ekonomin.

Övrigt

Är man som jag ett stort fan av Lyxfällan, då vet man att denna kategori är den som bjuder på de flesta överraskningar, och det är inte sällan nu som deltagarens egna inkomst är slut, och de där överkryssade sedlarna i form av lånade pengar kommer fram. Inte hos oss. Ty även om vår egna "Övrigt" bjuder på en salig blandning av utgifter, är det med egna pengar vi betalar detta, och vi försöker hålla kostnaderna så sansade som de bara går.

Telefoni: 109 kr (ett Hallon-abonnemang till Fru Snålgris, jag har företagsmobil, och ringer ytterst sällan privata samtal)

Systembolaget: 200 kr (jag gillar goda viner, Fru Snålgris är nykterist)

Barn allmänt: 850 kr (presenter till kompisars kalas, avgifter för aktiviteter såsom ridning och fotboll etc)

A-kassa: 280 kr

Hus&trädgård: 300 kr (gödning, jord, nån grej som gått sönder, klortabletter till pool osv)

Övrigt: 500 kr (I princip vad som helst :P)

Grupplivsförsäkringar: 220 kr

Fritidsavgift: 0 kr (jag är ju hemma, annars 575 kr)

Apotek, läkare, tandvård, mediciner: 100 kr (vi har turen att hålla oss friska, handlar mediciner när Apotea kör rabatter)

CSN: 573 kr

Övriga försäkringar (barn, hus): 704 kr (20% rabatt även på dessa försäkringar via LF)

-----------------------------------------------

Summa: 3836 kr

Vi känner oss absolut trygga med ovan utgifter. De stämmer dessutom förvånansvärt bra med vad vi har spenderat under de senaste åren. Märk väl att detta är saker som vi i princip inte kan undvara utan att det påverkar oss eller Lilla Snålgris allt för negativt, och nöje såsom resor har vi en egen kategori för.

Men nöjen då?

Det var våra kategorier med utgifter som vi i princip inte kan göra avkall på utan att det skulle börja svida. Vi har ju såklart mer utgifter än så, om man räknar in amortering, resor och annat sådant. Vi hanterar dessa separat från ovan utgifter som vi har slimmat så gott det går. Vad har vi då för icke-nödvändiga utgifter? Dessa är svåra att specificera då de skiljer sig markant från år till år. Vi kanske måste byta tvättmaskin, det gör man inte varje år. Vi kanske åker till Thailand, det gör vi inte heller varje år. Ett genomsnitt över de senaste 5 åren gör att jag har kommit fram till att vi bör klara oss med 60000 kr per år eller 5000 kr per månad för dessa icke-nödvändiga kostnader, utöver amortering som ändå är ett sorts sparande. Sen är det inte säkert att vi väljer att resa varje år. Det kan hända saker som gör att vi hellre spenderar tiden här hemma ett år och gör en mer påkostad resa för 80000 kr året efter. Jag hoppas att detta gör mitt tankesätt kring nödvändiga och icke nödvändiga utgifter tydligare och hur det påverkar vår totala budget. Låt oss då summera totalen för en månad:

Nödvändiga utgifter (ovan kategorier): 16947 kr

Nöjen: 5000 kr

Amortering: 5200 kr (det är ett sparande, men du kommer pga lagar och regler inte undan att de facto betala)

Totala "utgifter" varje månad: 27147 kr

Men vänta nu, tänker nog många... sa du inte att ni får in 30000 kr varje månad i form av utdelningar? Betyder inte detta att ni är både FI och RE, om alla utgifter täcks av utdelningarna? Nja, är nog svaret på den frågan. Det är rätt att vi kan täcka våra levnadskostnader inklusive nöjen och amorteringar enbart med utdelningar, men marginalen är alldeles för snäv. Nästa år går till exempel våra räntor för det största bolånet upp från 1,3% ränta till 4,9% ränta och vi får således räntekostnader som blir 6000 kr högre än idag, och då hamnar vi helt plötsligt på minus. Jag vet dessutom att Fru Snålgris kommer att behöva lite mer fickpengar att röra sig med om hon inte ska bli helt tokig av att inte jobba. Jag går gärna hemma och fixar och donar likt en modern Kronblom, men hon är inte en hemmakatt på samma sätt som jag, och vill säkerligen resa mer. Vips, så går våra kostnader upp med några tusen per månad, om hon och Lilla Snålgris vill ta en tjejresa för en vecka till Medelhavet och ha roligt. Apropå resor blir flygbiljetterna dyrare och dyrare ju äldre Lilla Snålgris blir, det är ytterligare något att ha med i beräkningarna.

Så nej, även om vi i teorin kan sluta jobba nu båda två, så är det inte en realistisk kalkyl. Vi känner oss bekväma med FIRE om belåningsgraden ligger under 50% på bolånen, och att vi har passiva inkomster via utdelningar på minst 50000 kr per månad. Detta mål ställde vi upp när denna resan påbörjades, och jag har inte sett några anledningar att förändra detta. Det jag har sett är en mer och mer oberäknelig omvärld, med prishöjningar på i princip allting, ISK-skatt som skenar och utdelningar som varierar från år till år. 

Är det något som du saknar eller tycker är konstigt i vår budget-tavla anno 2023? Hela syftet med denna blogg är att vara så transparent som möjligt med hur vår budget ser ut, för att på så sätt inspirera alla "medel-Svenssons" att det går att bli FIRE, det är inte omöjligt. Berätta i kommentarerna!

9 kommentarer:

  1. Kan inte annat än imponeras över er budget. Själv är vi inte i närheten av att komma ner i era nivåer, jag funderar dock på OM fru snöboll delade denna resa med mig hur mycket vi hade kunnat spara in på diverse saker. Är en intressant tanke men nog långt borta att få med henne på den resa åtminstone som det ser ut nu. Mat kostnaden för oss tycker jag drar iväg mycket, vi har 3 st hemma varande barn samt en just utflyttad som iofs äter ofta hos oss, här tycker jag att vi borde kunna klara oss betydligt billigare undan. Men här är vi inte överens på vad vi "behöver" ha hemma. :)

    Allting är en fråga om prioriteringar som jag ser det, vi borde kunna komma ner betydligt i kostnader. Men för tillfället är vi inte överens om prioriteringarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej vägen mot snöbollen och tack för din kommentar! Ja som du säger så krävs det att båda två där hemma är någorlunda samspelta för att FIRE och par-relationen ska fungera. Risken finns annars att den ena (den sparsamme) upplevs som en tråkig snåljåp som säger nej till en massa som den andra vill lägga pengar på, och tycker är roligt. Man måste vara överens. Sen diskuterar vi två här hemma också ganska mycket, och jag är väl den som säger nej ibland för mycket, men det jobbar jag på. Vi är båda två relativt överens om vad vi tycker olika saker är värda (eller inte värda), som t.ex. svindyra leksaker för 3-400 kr som är dåligt målad ihopsatt plast som ofta går sönder efter ett halvår. Begagnade bättre leksaker för en spottstyver finns det hur mycket som helst att köpa.

      Jag nämnde inte streaming, som är något som jag vet många familjer lägger pengar på. Vi kör med svtplay, youtube och boxer gratis-tv och det räcker utmärkt för oss. Ibland får vi 3 månader gratis viaplay från vårat bredbandsleverantör, och då kollar vi lite extra på detta. Lilla Snålgris sitter mindre och mindre framför tvn och mer vid sin surfplatta. Över lag känner vi inget behov av dyra streamingtjänster. De tillför liksom ingenting.

      Jag blir mycket nyfiken om hur ni prioriterar olika, och att jag uppfattar det som att ni resonerar olika kring vad som har ett värde här i livet. Den ena kanske vill jobba några år extra, för att på så sätt finansiera en lyxigare livsstil, det är ju helt okej tänker jag. Man måste inte tycka lika om precis allt för att gå mot FIRE, men då kanske man får tänka i banorna av en mer separerad ekonomi där man delar lika på gemensamma kostnader som båda tycker är viktiga, typ som våra nödvändiga kostnader, men att man därefter gör en annan uppdelning? Det är alltid nyttigt att titta på saker och fundera lite över deras värde, samt hur många timmar man måste jobba för att köpa just den saken, och hur mycket glädje den faktiskt innebar. Vi köpte för 10 år sedan en splitter ny bil för 360000 kr. Den bilen vi hade då var skruttig, vi umgicks med "fint folk" som inte sparade något utan alltid köpte det lyxigaste, resor, lägenheter, klockor, bilar osv. Vi tänkte "nähä, vi ska minsann inte vara sämre, vi ska visa dom", och gick och köpte en dyr Volvo. Ingen i vår umgängeskrets blev det minsta imponerad, och vår relation i detta umgänget förändrades det minsta av denna bilen. Bilen skänkte oss ingen glädje heller, och skulden vi fick på den gav oss magont. Det var nog detta som var vändpunkten mot FIRE, när vi senare sålde bilen efter att den gått 500 mil. Förlorade 35000 kr på den bilaffären, men blev otroligt mycket rikare på självkänslor och vad som faktiskt är viktigt.

      Radera
  2. När jag ser min framtida FIRE-utgiftsbudget på i princip samma summa (26.000kr) för mitt enmanshushåll undrar jag lite vad jag håller på med? Och då ingår för er amortering. Men jag ligger medvetet lite högt för att inte lockas in i FIRE för tidigt.

    Saknar hos ert Boende kanske Hemförsäkring och Kommunal fastighetsavgift men framför allt Underhåll och Anpassning/förbättring av hus som jag ämnar lägga mycket tid och pengar på.

    2 bilar för hälften av vad jag räknar med för en bil? Jag har haft bil 2000-2011 och minns hyggligt vad det kostar och billigare har det inte blivit. Bara Värdeminskningen på min bil då var nästan 850kr/mån (100K till 0 på 10 år).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan smålänningen och tack för din kommentar!

      Vår hemförsäkring ingår i summan "övriga försäkringar", det är en villahemförsäkring hos LF. Gällande fastighetsavgiften ingår den, ISK-skatten, solhandelsavdraget, ränteavdrag och en del annat i deklarationen, och den brukar alltid sluta med ett nollsummespel, så jag har för enkelhetens skull valt att inte ha med dessa summor. Vi är inte längre med i svenska kyrkan, det glömde jag att skriva, men det är en utgift som också den betalas med skattsedeln. Om det är av intresse ska jag skriva hur dessa kostnader ter sig i vår deklaration. Det lär bli intressant nästa gång vi deklarerar, speciellt med tanke på att statslåneräntan och ISK-skatten.

      Gällande underhåll/anpassning har vi lagt en del pengar på detta redan, huset är "tipp topp" som vi ser det. Värmepannan är gammal, men renoverades för 5 år sedan med ny kompressor, kondensor och en del annat, så jag hoppas den håller några år till. Övriga smårenoveringar får vi annars finansiera via vår buffert eller de 5000 kr som vi annars lägger på "nöje". Jag är noga med att hålla huset i gott skick, men allt detta jobbet är i det förflutna. Mindre barn sliter mycket mer på hus än vad äldre barn gör är min uppfattning, så förhoppningsvis behöver vi inte slipa golven än på många år...
      Huset målades dessutom om för 1 år sedan, så den kostnaden kommer dessutom inte förrän om 10 år igen.

      Radera
  3. En rejäl och läsvärd genomgång Snålgrisen!

    Ligger inte helt olikt dig på en del poster. Maten har jag lyckats hålla hårt i och ligger ungefär på samma som tidigare men det har krävt en del omläggning av kosten.

    Bilskatt på min bil är 10x din så där slår du mig. Har en äldre bil... Även försäkringen ligger högre för mig, dock inga större summor.

    El och elnät som du skriver, jag kollar sällan på individuella posterna utan konstaterar vad totala elräkningen är och för statistik på pris/kWh (allt inkluderat).

    För mig ligger räntorna bra mycket högre än dina då jag varit med i hela den sura uppgången som tyvärr inte heller ens verkar nått änden än... Det svider, gör ont och känns för jävligt men det är bara att betala... Som jag tidigare skrivit komm denna ränteuppgång ungefär 1.5 år tidigare än jag planerat för och önskat och att rätta till saken tar längre tid nu vilket är mycket irriterande... På ett sätt vilket också skrivits om har min FIRE dröm blivit kraftig stukad pga superundrets vansinniga politik som med fullt vansinne understöddes under c19...

    Vad gäller FIRE med familj räcker inte 30 tkr/mån för mig heller. 30 tkr/mån räcker om jag går i FIRE och frun jobbar vidare, i och för sig absolut inte mer än rättvist att hon jobbar några år längre än mig som både är äldre än henne och började jobba tidigare än henne! Oavsett vart FIRE resan landar så har jag ingen lust att sen sitta och känna att det saknas pengar, då är det mycket angenämare att jobba. Kan ändå inte gå o skrota alltför mycket. Barnen växer också och kommer säkert inte att kosta mindre pengar/mån...

    Nej, en slags FIRE depression tog tag i mig där under sommaren när det stod klart hur mycket kostnaderna ökat och att de dessutom fortsätter att öka... Helt oplanerbart dessutom... Det är en riktigt kass situation just nu, inte personligt men i ekonomin och i världen i stort. Tror på en rätt hård landning fortfarande och att USA håller upp är en gåta... Men det kommer inte vara för evigt. Frågan är hur f.a.n. de mäter antalet nya jobb, 170000 i augusti och 360000 i september... Men det är väl vapenindustrin som fått ett uppsving...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din långa och väldigt intressanta kommentar. Det känns som om vi är väldigt samstämmiga när det gäller hur vi ser på FIRE. Ja det är mycket som på väldigt kort tid har ändrats och skapat ganska stora osäkerhetsfaktorer gällande ekonomin. Drivmedel, räntor, ISK-skatt, kostnader i allmänhet. Och precis som du säger vill man inte sitta där och har sagt upp sig från jobben och känna sig ensamna och fattiga. Livet ska levas oavsett, och dessvärre behövs det mycket pengar till det. Resor har ju blivit väldigt mycket dyrare, en flygbiljett till Asien, Shanghai till exempel kostar ungefär 100% mer nu mot när jag var där tidigare, tack vare fanskapet Putin och att inga flygbolag flyger över Sovjet. FLygbränslet är också det mkt dyrare. Allt detta fanns inte i vår ursprungliga planering. Vi får se vad som händer, under tiden kan man bara göra det bästa åt situationen och hoppas att Putin faller ner från en trappa och bryter nacken, och att räntorna återgår till hyfsat normala nivåer runt 2-3%.

      Radera
  4. Tack för ett bra inlägg. Har ni funderat över att flytta till Thailand där allt är bra mycket billigare samt att hon även kan arbeta där iom språket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Leva drömmen och tack för kommentar!
      Ja visst har vi funderat, men det är ett väldigt långt steg, och det kommer att kräva några års efterforskningar och planering. Tanken har väl varit att göra något liknande när dottern blir större och vi har mer fritid, samt att pengamaskinen har vuxit sig större. Klimatet är gott där nere, men mycket annat är betydligt krångligare tycker jag. I Sverige är det mesta i kontakter med myndigheter, banker etc väldigt enkelt i jämförelse.

      Radera
  5. Jag skulle vilja rekommendera er alla till en trovärdig och uppriktig privatlångivare som godkände mitt lån till mig bara inom några timmar efter så många misslyckade försök att få ett lån, jag blev förvånad och glad över att den privata långivaren räddade mig och erbjöd mig en lån med 2% ränta, kontakta henne nu om du behöver ett akut lån E-post: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera