lördag 27 januari 2024

Årets första månadsbrev - Januari 2024

 Har våren kommit? På riktigt? Nja, man ska nog inte ropa hej riktigt än, ty februari och mars har en förmåga att sänka även den mest obotlige vår-optimisten. Säkert är i alla fall att jag nu från mitt arbetsrum på övre våningen kan blicka ut över gulgröna ängar och skogspartier, och endast på framsidan går det att skymta spår av de gigantiska snöhögarna vi har byggt upp under två månader nu. Detta har vi två dagars regnande och 5 plusgrader att tacka för. Det börjar kännas att solen verkligen värmer bättre nu, vilket beror på att jordaxelns lutning har ändrats och vi kan tillgodoräkna oss mer av solinstrålningen. Vardagsrummet som ligger direkt mot söder känns riktigt varmt och gosigt på eftermiddagarna. Tyvärr gör även denna sol att man ser varenda smutsfläck och dammkorn, vilket en städnarkoman som jag själv inte riktigt är tillfreds med. 


Året har börjat riktigt bra sett till det finansiella. Även med bakslag i form av trasslande studiestöd är det denna gången börsen och portföljen som har levererat i form av ett bankrally. Tyvärr vet jag av erfarenhet att dylika uppgångar är kortvariga och att bankernas värdeingar någon gång under året kommer att landa på betydligt lägre nivåer än idag. Hur som helst är det alltid trevligt med uppgångar i portföljvärdet. Det är ett bevis på att man väljer värdepapper som marknaden tror på. Man ska inte enbart stirra sig blind på direktavkastningen, det är viktigt att se att bolaget som sådant kan leverera på sikt. Tillfälliga svackor kan drabba alla bolag och då är det ofta utmärkta investeringstillfällen, men långvariga nedgångar är ofta ett tecken på något betydligt allvarligare, och dessa bolag bör undvikas. Det var det, nu till den sedvanliga redovisningen av vår ekonomi:

Inkomster och utgifter

Nu under "sparuari" kan man ju tro att vi levde på gröt och snö, likt resten av Sverige. Nejdå, tack vare att våra inköp är så pass trimmande hamnar vi tråkigt nog på ungefär samma nivåer som förra månaden, aningen lägre då det inte var julmiddagar, julutflykter och julklappar att lägga pengar på. Däremot kom det en fordonsskatt samt en bensinräkning som var ungefär det dubbla mot vad den brukar vara. Allt jämnar ut sig, men jag är tillfreds med att vi ligger på den budget vi har bestämt oss för. 

Löpande kostnader: 19734 kr

Amortering: 5870 kr

Totala utgifter: 25604 kr

Våra inkomster har även den varit tämligen mediokra och det är väl i princip bara Fru Snålgris som har dragit in någon deg till stian. 

Fru Snålgris nettolön: 25047 kr

CSN: 0 kr

Övriga inkomster: 5060 kr (sålt några småsaker, gjorde storservice på grannens bil, barnbidrag)

Utdelningar: 33825 kr (återinvesteras direkt)

Solel: 105 kr

Blogginkomster: 100 kr (det är en bit kvar... :D)

Totala inkomster: 64137 kr 

Ni som räknar kan se att det inte blir så mycket över till så kallade "nöjen". Vi kan lägga undan 4708 kr denna månaden, när allt är betalat och utdelningarna återinvesterade. Det är inte mycket och en bråkdel av vad vi kunde ha kul för när jag hade en riktig inkomst. Dock, man kan inte äta sig mer än mätt, och vi har pengar så vi klarar oss. Hade jag fått studieersättning som beräknat hade vi haft betydligt mer att röra oss med. Nu är det som det är, och vi klagar inte.

Utdelningar

Det har varit en helt okej start på det nya året när det kommer till utdelningarna. De ramlar in som de ska och nu har vi dessutom fått besked om att storbankerna samt Volvo höjer rejält under våren, vilket gör att vi enbart med dessa höjningar kommer att nå vårat utdelningsmål, även utan att återinvestera någonting mer. 


Glädjande nyheter, men det är såklart tillfälligt och inget man kan räkna med varje år. Ibland är det kul att äga mycket bank och detta året är verkligen så. Föregående år har det mest varit suck och dystra miner när bankaktier har gått nedåt eller i sidledes med den ena skandalen efter den andra.

Pengamaskinen

Det har gjorts några små justeringar gällande våra innehav. Jag har halverat innehavet i Telia efter den något dystra rapporten de släppte igår. Jag gillar inte aktier som hela tiden balanserar på gränsen gällande att sänka sin utdelning, och som aldrig verkar kunna få fart och ordning på sin verksamhet. VFare sig Kirkby eller Dennelind har bidragit till att lyfta detta bolag, och nu får det faktiskt räcka för min del. Det går inte att hela tiden förlita sig på "nästa år" och balansera på utdelningsgolvet. Jag stod ut med en utdelningssänkning förra året och ser inga speciellt positiva tecken för nästkommande år, så nu tog jag en liten förlust på några tusenlappar, och allokerade om dessa slantar i Aktiespararna Direktavkastning B istället. Aningen lägre direktavkastning, men betydligt större sannolikhet till bättre totalavkastning än Felia. Bolaget påminner mycket om AT&T, där man köper andra tjänster och bolag till fantasibelopp för att endast några år senare sälja till brakförlust. Under tiden är det aktieägarna som får stå där med svarte petter medan ledningen tramsar runt. Tack, men nej tack. Håll er till er kärnverksamhet och låtsas inte vara något som ni inte är. 


Övriga förändringar som gjorts är att jag har tagit in Rithm Capital i portföljen, medans Ares Commercial REIT fick tacka för kaffet och lämna oss. Affärsfastigheter är inte speciellt hett ens i USA, och även om det är Ares som står bakom rodret ser jag en betydligt ljusare framtid i den affärsmodell som Rithm står bakom. Åter igen, aningen lägre direktavkastning, men jag får en aktie som går att belåna till 60% och som ingår i superräntan, samt lägre volatilitet och ingen större risk för utdelningssänkningar. 

Hur går det då med mitt lilla experiment med reklam på bloggen? Nja, det går som det går och jag har väl inte varit speciellt duktig på att göra reklam heller. Jag har svårt för det där med reklam, speciellt när det gäller bloggkollegor emellan. Det finns FIRE-bloggar där jag kanske gjort hundratals kommentarer men där innehavaren inte väljer att lägga till mig i läslistan. Det är helt upp till var och en, och jag tolkar det som att denne inte anser att det jag skriver är tillräckligt intressant helt enkelt. Min slutsats är även att för att över huvud taget tjäna några slantar värda namnet så måste man nå ut till den breda massan, och det stavas sociala medier, tik tok, X, Instagram. Några av mina bloggkollegor är oerhört duktiga när det gäller detta och har därmed betydligt högre intäkter. Vi får se vad som händer på den fronten framöver. I nuläget består inkomsterna av ca 100 kr i månaden brutto från Google Ads. 

Övrigt

Då jag gillar att både läsa och skriva och har raka femmor/MVGs i betyg i svenska språket från grundskolan har jag undersökt möjligheterna att jobba som korrekturläsare. Det var något som jag snabbt gav upp då jag hamnade i slutsatsen att det är både krångligt och dåligt betalt. Krångligt i och med att det inte bara räcker med att vara jävligt duktig på det svenska språket, utan att det krävs certifieringar av olika slag. Sen var lönen inte heller något att hänga i julgranen med tanke på den tid som det faktiskt tar. Om jag skulle ägna mig åt professionell korrekturläsning hade jag förmodligen inte accepterat en timlön under 500 kr. Likaså detta som läxcoach, som jag också har utrett möjligheter kring. En väldigt krånglig process med intervjuer, kunskapsprov och tillgänglighet främst på kvällstid och helger, med en timlön på ca 200 kr. Tack men nej tack. Det finns inga "eeeasse money" i Sverige. Då nöjer jag med att göra ett och annat svartjobb gällande bilrekond och bilservice. Tider jag väljer själv och där man slipper blanda in skatteverket då det rör sig om så kallade hobbyinkomster.

Har du något tips på ett vettigt extrajobb på dagtid? Jag tror att detta är något som hela FIRE-samhället suktar efter, men som få verkligen har lyckats finna. Skriv och berätta!

12 kommentarer:

  1. Januari är ekonomiskt sett rätt lik övriga månader för mig. Ingen "årets fattigaste dag" eller sådant trams. Media får det att låta som att 24/1 kommer som en överraskning? Oförutsedda utgifter kan drabba oss alla men brukar inte vara bundna till samma månad år ut och år in.

    Telia är ett kapitel för sig. Jag har sagt det förrut och jag säger det igen. När jag klivar av i Telia så är det SISTA gången jag återfinns i ägarlistan.

    Du kanske kan bli en sådan där "mystery shopper" som testar hur väl de butiksanställda servar butikens kunder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för kommentar! Haha ja en mystery shopper kanske är något. Eller inte. Jag ryser av blotta tanken på att smyga runt i tråkiga butiker dagarna i ända. Nej, mig har man störst nytta av att ge en arbetsuppgift, må vara hur tråkig som helst, och sen låsa in mig i ett rum med en dator och ett skrivbord. Där gör jag störst nytta. Jag testade att sälja korv och glass för ca 25 år sen i en glasskiosk. Herregud, två dagar stod jag ut. Gapiga och oförskämda kunder, krånglande kassaapparat och stressigt som fan. Det var INGET för mig, det blev jag plågsamt medveten om. Att plugga är underbart faktiskt. Stor frihet i att lösa inlämningsuppgifterna hur och när jag vill och minimal kontakt med folk om jag så vill. Ingen bryr sig så länge jag är klar med uppgifterna. Tänk om alla konsultuppdrag hade varit så.

      Radera
  2. Hallå Snålgrisen!

    Förstår du njuter när snön smälter, jag gör dock tvärtom och sörjer. Tycker det är härligt med vinter när det r just riktigt vinter med snö och mer ihållande kyla.

    Hur länge till ska du testa på FIRE?

    Själv har jag äntligen fått ordning på årsresultatet och tyvärr konstaterat något jag egentligen redan visste, Frihetsdagarnas antal sjönk med 65 st för år 2023 mot 2022... Inte dags med FIRE än alltså för mig. Hoppas och tror dock på att år 2024 för med sig flera räntesänkningar och att räntekostnaden har nått sin avskyvärda topp för denna hemska gång...

    Har en vän som jobbat lite som översättare och det var absolut inte lättförtjänta pengar... Korta deadlines och i stort sett orimliga krav samt dåligt betalt för tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar!
      Ja, m jag får välja mellan sol och -2 grader eller iskallt regn, mulet och +3 grader så tar jag minusgraderna.
      Det är tänkt att jag ska köra FIRE i 2 månader till, sen får vi se. Har som sagt ingen direkt lust att sitta som en slav kedjad vid ett skrivbord på ett kontor 5 dagar i veckan, om jag inte får ett uppdrag. Det är lite så i konsultbranschen, så länge du har ett uppdrag som drar in deg, då har du stora friheter att skippa after works och sånt, samt att du bestämmer själv i samarbete med kunden vart du ska jobba och så, och allt är frid och fröjd på lönesamtal. Har du inte ett uppdrag, då är du i princip chefens bitch. olika på olika konsultbolag såklart, men hos oss verkar det som om man har anammat en ny policy för just de som sitter på bänken, de är väldigt hårt hållna. Jag var där på besök och snackade med en kollega som var mellan uppdrag. Hon satt och gjorde ett antal kurser, och jag fällde en kommentar typ "kan du inte göra detta lika väl hemma?". Den blicken jag fick...

      Oj vad du räknar och räknar. Jag gillar också att hålla koll med kalkylark, men ibland får man ställa sig frågan om det är nyttigt med alla dessa prognoser. Jag har prognoser för det mesta, men om det är något jag lärt mig med livet är att det har en tendens att hitta egna vägar, utom ens kontroll.

      Oj, ja översättare är ju något annat än korrekturläsare. Min fru har jobbat som tolk/översättare under ett års tid som frilansare. Det var kaffepengar i betalning, om man inte är certifierad. Och även om du är det så är det inga lysande siffror. Det är lite trist att det här i Sverige inte finns så många enklare jobb, jämfört med t.ex. i USA där det är väldigt vanligt att du betalar nån som sköter din pool, trädgård etc. Inte bara "de rika" utan vanligt folk kan betala några hundra för att få sin gräsmatta klippt.

      Radera
    2. Låter trevligt med 2 mån till som kanske dessutom blir ännu några och sen är det ju sommar!

      Nej att sitta på kontoret och göra kurser verkar totalt meningslöst faktiskt. Det går precis eller ännu bättre att sitta hemma och göra.

      JA det har faktiskt varit lite väl intensivt detta nu med sista omgången statistik men när slutresultatet blev så bra känns det kul att ha fått gjort det och att få årsresultaten med några få inmatade siffror samt kunna bläddra mellan dem med ett knapptryck gjorde det hela värt det. Tycker det är skönt att ha alla siffror under min kontroll, den dagen man byter pengamskinspartner försvinner alla siffrorna annars... Att enkelt kunna ha alla mätetal framme motiverar mig enormt mycket och utan dem skulle en hel kännas rätt tomt och lite meningslöst.

      Radera
  3. Hej Snålgrisen.

    Förstår att du inte har lust att gå tillbaka till skrivbordet, det måste vara en härlig känsla att kunna prova på FIRE i lugn och ro som du gör.

    Själv gör jag allt jag kan för att lämna mitt skrivbord, och just nu ägnar jag mer tid åt att fundera på vad jag ska göra som fri än vad jag gör åt själva arbetet.

    Jag har inga direkta tips på extraknäck, jag har faktiskt inte funderat i de banorna tidigare. Men nu inser jag att det kan vara bra att ha en plan även för detta, om utgifterna skulle öka snabbare än intäkterna.

    Ska fundera vidare och kanske knåpa ihop ett blogginlägg om detta framöver.




    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Fire2025 och tack för din kommentar! Ja till något kontor på heltid har jag ingen lust till. Har väl helt enkelt tröttnat på att någon annan ska detaljstyra vart jag ska göra. Konsultlivet är oftast ganska trevligt, men att sitta på bänken är ingen höjdare. Det har jag gjort tillräckligt i mina dagar.

      Radera
  4. Hej Snålgrisen,
    För 2023, vad i ungefär procent låg dina utdelningar på, om du ser till vad du har investerat?

    // Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. En relevant och bra fråga Mikael. Du gav mig ett uppslag till ännu en statistiksiffra eller två vilket innebär lite mer arbete i jobb#2. Tur man gillar jobb#2 arbetet så mycket, men så är det ju också för en själv och ens familjs skull!

      Radera
    2. Hej Mikael och tack för din kommentar! Menar du min direktavkastning? Den blir ju ca 7,8%. En helt okej siffra tycker jag. Totalavkastningen blev dock lägre, eftersom värdet på portföljen backade och hamnade på lite minus för 2023.

      Radera
  5. Hej Kalkyl,
    Jag är lite av mig som gillar mitt jobb och tycker om att jobba. Har under flera år regelbundet köpt aktier / fonder. Dock insett många gånger att om jag lagt mer tid / ork på investeringarna, hade jag kunnat dragit ner på jobbet.

    // Mikael

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Micke!
      Det är lite farligt att tro att mer tid/ork ger mer avkastning. Några av mina dummaste beslut har jag gjort för att jag har läst lite nyheter, lagt ihop 1+1 och trott att det ska bli 2 och sen sålt eller köpt vid precis fel tidpunkt. Det bästa du kan göra är antagligen att köpa regelbundet, och undvika att detaljstyra. Eller i alla fall hålla det till ett minimum. Investera i vettiga stora bolag som har vuxit färdigt och som tjänar pengar, sprid riskerna, förstå hur bolagen fungerar i termer av räntehöjningar, räntesäkningar, hög- respektive lågkonjunktur samt hur deras branscher fungerar. Sen kan du luta dig tillbaka och ta emot utdelningarna. Fortsätt investera. Ha en strategi för vad du gör om ett bolag kraftigt sänker sin utdelning, eller tappar i värde under flera år...

      Det ska vara tråkigt att investera... vill man ha spänning så kan man spela på hästar eller köpa en trisslott.

      Radera