tisdag 16 januari 2024

Att vara otrogen

 I natt blixtrade kylan till igen och vi hade -14 grader här nere i söder när familjen Snålgris vaknade ur sin slumrande skönhetssömn sådär 05:45. Ni kan ju tro att jag som lever som en pensionär ligger och drar mig medans övriga familjen stiger upp och gör sig i ordning för skola och jobb? Icke sa nicke, det hade inte känts bra alls i själen. Jag hjälper till att förbereda lite frukost till Lilla Snålgris, skrapar rutor och drar igång värmen på vår dieselbil, som tyvärr får stå ute i kylan och frysa, då garaget är lite för fullt med bråte, samt att den elektriska garageporten inte är 100 % injusterad än. 

Jag längtar verkligen efter sol och värme. Jag börjar nu förstå hur ni uppe i Norrland har det varje vinter, och det är verkligen hemskt! Här nere brukar det vara minusgrader några veckor varje vinter, sen 2-5 plusgrader och dimma, regn och mulet. Det är förvisso hemskt det också, men denna kylan, dörrar som inte går att öppna, elräkningar som löper amok och halka och kläder i mängder varje gång man ska ut och göra något, det hamnar nog absolut längst ner på Herr Snålgris lista över saker han inte tycker om. 

Ni som gick in och läste titeln på inlägget förväntade er kanske något smaskigt avslöjande om att Fru Snålgris har vänsterprasslat och att en skilsmässa var stundande. Tyvärr, detta är inte Amelia eller Familjeliv. Det jag tänkte skriva lite om var nämligen hur man kan (och bör) vara otrogen mot alla sina tjänsteleverantörer. Du vet hur det är, man hittar en bank eller teleoperatör man trivs riktigt bra med, och känner att man hamnat helt rätt och att det aldrig kommer att bli aktuellt att byta igen. Sen går åren, avgifter höjs, rabatter tas bort, paket görs om. Man stannar kvar just för att det fungerar smidigt, det tar tid, kraft och ork att byta och dessutom är det ganska jobbigt, då långt ifrån alla banker och tjänsteleverantörer har automatiserade flöden, utan kräver personlig kontakt för att faktiskt få något erbjudande, trots att man lagt en kvart på att fylla i sina uppgifter så noga man bara kan.


Vi Snålgrisar är som ni vet väldigt kostnadsmedvetna, och min absoluta uppfattning är att det är enklare att SPARA 1000 kr per år än att TJÄNA 1000 kr per år. Detta vet jag att alla ni super-entreprenörer som orkar jobba 100 timmar i veckan och fakturerar 1000 spänn i timmen inte håller med om, men vi och de flesta andra lever inte sådana liv. Vi får en månadslön och ett lönesamtal per år. Thats it.

Vad har vi då för olika tjänsteleverantörer? Låt oss titta närmare på de viktigaste (och för många dyraste). 

Bank

Här kör vi Länsförsäkringar Bank där vi är guldkunder, vilket innebär att vi får 20% rabatt på alla försäkringar, samt 4 st gratis visa-kort. Lilla Snålgris kan även teckna ett barn-konto med tillhörande debitkort helt gratis. Vi har 1% ränterabatt på våra bolån. Ungefär vartannat år kommer det återbäringar på runt 2-4000 kr.

Telefon

Fru Snålgris kör Hallon, 4 GB/månad och hon ringer väldigt billigt inom EU och till sitt hemland. Surfpotten sparas varje månad, i skrivande stund har hon 89 GB. Kostar 109 kr/månad. Vi köper billiga äldre Iphone från Swappie och liknande. Det går utmärkt att byta batteriet på en Iphone, det har jag gjort på samtliga modeller med färdiga kit med verktyg, batteri och instruktion. Kostar några hundralappar. Sen på med skärmskydd och skal så håller de riktigt bra. Jag och Fru Snålgris har Iphone 10, Lilla Snålgris har en äldre Iphone 8 Plus utan mobilabonnemang då hon inte får ta med sig denna telefon när hon lämnar huset.

Elekticitet

Vi använder oss av Tibber, med timdebitering. Vi bestämmer till stor del själv hur mycket elen kostar då vi kan välja att köpa den när den är som billigast. Idag är den DYYYR med 4 kr/kWh, då stänger jag till exempel av värmepannans elpatron, och slänger in några vedträn i kaminen istället. Månadskostnaden för Tibber är 39 kr. Vi har tack vare solpanelerna inte betalat en elräkning på 2,5 år. Fakturorna kommer men de är på 0 kr eller minus när vi sålt för mer än vad vi förbrukat. Elnätet kostar vad det gör, ca 600 kr/månad, det kan vi inte styra alls.

TV

Vi har inga abonnemang, utan brukar ta lite "prova på"-månader här och där när det dyker upp kampanjer. Annars blir det mycket youtube och SVT Play. Tittar inte jättemycket på TV faktiskt. 

Bredband

Idag kör vi Bahnhof. Innan körde vi Bredband2, men jag hade en rejäl debatt med deras kundtjänst i telefon där vi verkligen inte kom överens, och då avbröt jag abonnemanget. Det handlade om 30 kr/månad och jag hade varit kund där i 5 år. Ni som säger att det är lätt att förhandla ner priser, glöm det. Man ville inte vika sig en tum, och även om de hade ett erbjudande för nya kunder som låg 30 kr lägre i pris än vad jag betalade, så vägrade man att ge mig detta nya månadspris. Bakgrunden var att de helt plötsligt chockhöjde abonnemanget med 100 kr/månad då vi hade 100/10 och de tog bort detta och tvingade över oss till 100/100, vilket fick mig att gå i taket. Se upp med bredbandsleverantörer, de är livsfarliga på att smyghöja priser, ofta får du ingen information om det heller, mer än kanske någon liten diskret rad längst ner på en e-faktura (som man aldrig läser, bara betalar). Jag ser ingen vits i att välja det dyraste här, ta det billigaste som finns och nöj dig med det. Så har vi gjort under 10 år och har sällan haft driftstörningar.

Hur pass otrogna har vi då varit? Ja när man redan lever så pass optimerat som vi gör är det svårt att göra några stora "kap". Jag har faktiskt förra veckan tagit kontakt med SEB, för att jag äger deras aktie och gillar deras bank rent allmänt. Igår blev jag uppringd av en kvinna som kunde erbjuda mig en fantastisk ränta på 5,5% rörligt om vi flyttade våra bolån dit. Något "helkundserbjudande" med gratis kort hade de inte. Jag konstaterade bara att detta är mycket dyrare än vad vi betalar idag, och att vi kommer att förlora pengar om vi byter till SEB, varav hon suckade lite och sa - "Ja det är det vi kan erbjuda". Samtalet avslutas därefter och jag kände mig lite häpen faktiskt. Vi borde vara attraktiva kunder för banker, bra inkomster, inget litet bolån och en familj med allt vad det innebär. Tydligen inte. För att få bättre ränterabatt ville de dessutom att vi skulle flytta hela pengamaskinen från Avanza till SEB, något jag vägrar. Länsförsäkringar bryr sig inte om att vi är storkunder hos Avanza och de tycker själva att deras depåsystem för värdepappershandel inte är mycket att hänga i julgranen.

Det är de tjänster jag kan komma på som vi betalar mest för och som är svåra att avveckla. Har du själv några tips på hur man kan optimera sina fasta kostnader varje månad? Något fiffigt erbjudande, sajt eller annat som gör att man kan spara några hundralappar ytterligare? Skriv och berätta!

8 kommentarer:

  1. Hej Snålgrisen.

    Ja det gäller att se över samtliga kostnader. Det går fort att bli lurad och betala alldeles för höga avgifter annars. Många företag är fräcka och höjer priserna betydligt mer än motiverat och skyller på inflationen. Samtidigt sitter de högt uppsatta i företag som tar ut stora bonusar och har fallskärmsavtal. Många och viktiga områden du tar upp här och jag tycker själv att fler behöver se över sina utgifter istället för att hamna i ekonomiska bekymmer. Detta är extra viktigt när kostnaderna nu stiger betydligt snabbare än lönerna. Vi blir med det allt fattigare över tid.

    Ha en bra dag.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis och tack för din kommentar! Ja alla med ett hushåll och familj bör ha koll på sina kostnader. Det är dock modigt av vissa att medverka i så kallade "snyft-reportage" i tidningar och öppet erkänna att de inte har en aning om vilka utgifter de har och tycker det är konstigt att "pengarna bara tar slut".

      Radera
  2. En liten korrigering. Vi här uppe i norr älskar snö OCH kyla. Tyvärr är väl kylan lite fuktigare nere hos er vilket ger en något råare upplevelse. Skulle gärna haft ännu längre vintrar med möjlighet att åka skidor utför och på längden. Eller ta en skotertur upp på fjället. Eller sitta på isen och försöka lura rödingen. Tycker synd om er söder som har så dåliga vintrar där snö, slask och regn avlöser varandra. Låter hemskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Snåljåp och tack för din kommentar! Jag snö och vinter tror jag man aningen gillar eller hatar. Jag tillhör absolut kategorin som kallar snö för "det vita giftet", ett uttryck en medarbetare på jobbet ständigt använde när han blev en timme försenad till jobbet pga uteblivet tåg eller utebliven buss pga lite snö. Detta året behöver du inte tycka synd om oss, ty här har det ju nästan varit kallare vissa dagar än i Kiruna. Idag har jag precis varit ute och skottat undan en dm nysnö, tog väl en timme med snöslunga och jag är helt slut. Det jobbigaste är ju vallen längs med gatan som traktorn lämnar efter sig. Har man ingen sånt där monster till snöslunga får man stånga sig fram och be en bön att slungan håller ihop. Jag förstår att om man är uppvuxen och har tillbringat hela sitt liv med långa mörka och kalla vintrar så har det blivit en del av ens livsstil. Här nere är det väl som du säger, det är mellanmjölk med dåliga vintrar och inga direkt fantastiska somrar heller som man hade kunnat tro, speciellt när Norrland får ta del av den där ryssvärmen som vi oftast missar. Hur som helst, då jag totalt saknar intresse för skidor och sånt, ser jag mig själv liggandes i ett bubbelbad med ett glas vin i handen och tittar förnöjt på norrskenet, medans andra får härja runt i backarna. Hade dock gärna åkt hundspann, sånt är mysigt.

      Radera
  3. Visst lönar det sig att vara otrogen.

    Nu senast bytte jag till Telenor kontantkort, som kostar 99 kronor i månaden och där man kan, om man vill, spara surfen som är på 5 GB.

    Finessen med Telenors erbjudande är att man prenumererar på laddningen, där vart femte är gratis.

    Det blir med andra ord i genomsnitt 79 kronor i månaden och då har man fria samtal, sms och mms.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan FIRE 2025 och tack för din kommentar! Det var ett bra tips. Det är 30 kr billigare än vad Fru Snålgris ger för sitt Hallon. Men en stilla undran, funkar inte kontantkort så att man handlar en pott, och sen kan du ha din pott tills den tar slut? Då får du "ladda" ditt kort. Så var det i alla fall när jag senast hade kontantkort typ 2002. Har funderat på att skaffa ett sånt och ladda med t.ex. 200 kr till ett 4g-modem med sim-kort och ha i sommarstugan där jag har lite temperaturmätare och annat som knappt förbrukar någon data alls, men där jag inte vill kosta på mig några dyra abonnemang.

      Radera
  4. Hej Snålgrisen.

    Jag har min vana trogen inte satt mig in i detaljerna utan hoppade bara rakt in i det här erbjudandet, så jag vågar varken säga bu eller bä när det gäller om det finns en pott.

    Däremot fick jag ett tips från en kollega som driver enskild firma (jag har AB), och det är att det går att dra av kontantkortet i enskild firma om numret används i verksamheten.

    Efter momslyft och avdrag blir då nettomånadsavgiften nästa gratis.

    Vem trodde att detta var möjligt 2024? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dåligt alls. Kollade närmare på det hela, och det billigaste erbjudandet hade endast 2 GB surf per månad, vilket är för lite. Helt klart intressant med detta med enskild firma och moms. Har man en firma av något slag är det ju oftast bra att ta så mycket som möjligt den vägen.

      Radera