fredag 19 januari 2024

Bra sparknep?

 Vilket vinterväder vi har. Igår kom det ytterligare en decimeter pudersnö och dränkte vår nyskottade tomt. Kommunens traktor plogade upp en rejäl vall som vår lilla snöslunga hade svårt att ta sig igenom, men skam den som ger sig. Det var längesen jag slutade skotta för hand, Fru Snålgris vägrade skotta snö och här nere kommer det i 9 år av 10 nästan bara blöt snö som är mördande att skyffla iväg med en vanlig snöskyffel. Vi har inte heller något bra ställe att lägga all snö på, då vi har planteringar på båda sidor av garageuppfarten, så att ha den där slungan som skjuter iväg hela härligheten över de fina buskarna och in på gräsmattan är en fröjd.

Idag tänkte jag skriva lite om en artikel som jag stötte på via facebook. Jag är ingen stor konsument av damtidningar, men då ämnet var privatekonomi tänkte jag ändå ge det hela en chans. Ni som har läst mina inlägg länge vet att jag tycker att det gått inflation i att titulera sig för "expert" numera. Vem som helst som skriver några rader om något är helt plötsligt en expert av något slag. Jag tillhör dem som anser att "äras dem som äras bör", och det finns riktiga experter i vårat samhälle som jobbat länge och hårt för sin utbildning och kunskap, eller har en sjuk talang inom sitt ämne. De bör kallas experter, vi andra är som bäst glada amatörer eller proffstyckare.


Artikeln i Femina handlar om en självutnämnd "sparexpert" som heter Åsa Axelsson (ÅA). Jag kan tillägga att jag inte känner denna person, och jag har inte heller läst dennes bok. Jag återger (eller reagerar, som jag fick lära mig av dottern att många proffstyckare likt mig själv gör nu för tiden) således endast den informationen som finns i artikeln. Den börjar lite snitsigt med att berätta att ÅA slutade jobba och då sparade 300000 kr på kuppen, och nu kommer att dela med sig av sina bästa sparknep. Intressant... mycket intressant.

Det första spartipset som vi läsare får till oss är att när man slutar jobba så har man massor med tid till att plocka bär, sylta, safta och baka. Tydligen får man en himla massa energi av att sluta gå till jobbet och det är tydligen jättelätt att spara stora summor genom att göra ovan. Okej? Jag vet inte hur stor förbrukare ÅA med sina fyra barn är av saft och sylt, men vi själva brukar plocka jordgubbar två gånger om året, sen kokar vi sylt på dessa och producerar kanske 5 burkar som vi behåller själva, som räcker (och håller) i ca 1 år. 5 burkar brukar vi ge bort i present. Blandsaft kanske det går åt ca 1 liter om året. Det finns bättre saker att dricka om man säger så. Speciellt om man vill spara pengar. 

Nu när jag är pensionär på prov har jag faktiskt bakat en del, främst rågbullar och frallor. Ja, är man en storförbrukare av bröd kanske man kan spara en slant, men då råvarorna har blivit så pass dyra, speciellt ägg och smör, är det åter igen inga stora summor man kan spara. Jag är väldigt snå... hmm kostnadsmedveten, och för mig är detta med att baka något jag gör lite då och då för att det är kul och att det är godare frallor när man gjort dem själva, inte för att spara några större summor pengar. Nu framgår det inte i artilekn om ÅA säljer all saft, sylt och bröd som hon bakar, då kanske det finns en vits, om man kan få en marginal på några 100%, men med hennes fyra barn gissar jag att tid är något hon saknar, då man som bekant inte får någon barnomsorg när man inte förvärvsarbetar.

Vidare in i artikeln har man kokat nere hennes bok i tre konkreta spartips. Enligt denne exprrt kan man spara mest pengar inom områdena boende, resor och mat. Okej, låt oss då se vilka smarta spartips en sparexpert kan ge oss:

Boendet

Genom att dela ditt boende med en annan person såsom äkta hälft eller sambo (som har pengar får man förutsätta) kan man halvera sin boendekostnad. Nähä? Det går även bra att dela sitt boende med en vilt främmande människa såsom en student eller kompis. Jag är övertygad om att de flesta introverta svenskar inte vill ha främlingar som huserar i sitt hus. Kanske om man förfogar över ett gästhus eller har ett större hus, så kan detta kanske vara något att fundera på, då det finns skattelättnader i att hyra ut (nämns inte) men för de flesta vanliga svenskar ser jag väl inte detta som något spartips som kommer högt upp på min lista. Har du dessutom ett så pass stort hus/fastighet kanske det finns andra saker att se över till att börja med. Om man har en sommarstuga så kan man även sälja den och spara in på den kostnaden. Jag häpnar, är det verkligen möjligt, alltså att göra sig av med något som kostar pengar, och så sparar jag in på de kostnaderna?

Resor

ÅA konstaterar att man kan spara pengar genom att resa mindre. Man kan även sälja en av hushållets bilar för att på så sätt minska transportkostnaderna. Hemestra istället för semestra. Okej.

Mat

Detta område är enligt ÅA det enklaste sättet att spara pengar. Man kan klara sig på 250 kr per person och vecka, dvs i vårat fall med 3000 kr i månaden. Detta gör man genom att äta havregrynsgröt till frukost, bönor till lunch och till middag kan man unna sig en bit kött eller ägg på extrapris. Jag frågade Fru Snålgris som är vår inköpschef om hon någonsin sett ägg på extrapris, och hon bara skrattade och skakade på huvudet... - "ägg de är ju så dyra, aldrig extrapris!" blev svaret. Nu är ju Svea Rike stort, och våran stad är ju inte representativt för hela landet, så det är möjligt att det någonstans finns ägg till extrapris.

Man ska inte heller äta på restaurang, man ska inte dricka söta drycker (varför i hela friden ska man då lägga en massa tid på att safta?!) eller dricka alkohol och äta godis. Kanelbullar som man har bakat själv är mycket bättre. Handla så mycket som möjligt på nedsatt pris i "ät snart"-hyllan. Bra tips faktiskt. 

Okej, det var allt som artikeln hade att bjuda på. Vad har vi då lärt oss? I ärlighetens namn inte mycket. Det var endast en massa självklarheter, motsägelser och ganska intetsägande så kallade spartips som radades upp. Ingenting om "life hacks" eller min favorit, hur man kan leva ett gott liv "on a budget", som att t.ex. bygga en pool för en bråkdel av vad Svensson köper en pool för. Vi lägger ca 1000 kr mer i månaden för mat, och får antagligen en mycket bättre (och roligare) diet än vad ÅA med familj äter. Mindre barn uppskattar verkligen pizza, hamburgare och liknande, och hade antagligen knorrat efter några veckor med en diet på gröt och bönor, men gör man maten själv anser jag att man kan äta i princip vad som helst utan att det måste bli speciellt mycket dyrare. Jag är väldigt förvånad över att ÅA inte tipsade om matlådor för lunch, det brukar vara ett standardtips för att spara pengar på mat, men det kanske är underförstått?

I övrigt var det mest "sluta med ditten och datten så sparar du si och så mycket pengar"-tips. Ja det är tämligen självklart för de allra flesta att det blir billigare om man tar en resa med husvagn i Sverige istället för två veckor på Kanarieöarna eller Thailand, eller om man är fler som delar på boendekostnaden eller att dricka vatten till maten istället för dyra svenska blaskviner. 

Hur hon sparade 300000 kr på ovan så kallade tips/självklarheter framgår tyvärr inte av artikeln, men jag kan bara konstatera att om du lever ett extremt slösaktigt liv med två lyxbilar samt reser till Thailand minst en gång om året och konsumerar hängmörad oxfilé med dyrt vin en gång i veckan, ja då kanske det är möjligt. Å andra sidan jobbade ÅA som lärare, vilket i princip hade omöjliggjort denna livsstil redan från början. Kanske någon av mina läsare har mer information i denna minst sagt intressanta fråga...?

Har du läst ÅA bok? Finns det månne fler spartips som denna damtidningsartikel har glömt att nämna? Berätta gärna i kommentarsfältet.

4 kommentarer:

  1. Hallå Snålgrisen! Du verkar hålla dig undan snön och skriver blogginlägg istället! Inte haft mycket tid för kommentarer tyvärr men hunnit med att läsa dina inlägg.

    Låter som en i stort sett värdelös bok, ingen jag skriver upp på min 'att läsa lista'. Intressant iakttagelse med alla dessa mer eller mindre självutnämnda experter inom i stort sett alla områden. Klart tröttsamt är det... Och tyvärr även förtroendeurholkande...

    Tyvärr har finns samma inflation på många jobb#1 och det är delvis engelskans terminologi som lett hit, det är leader här och leader där... Eller expert här och expert där. Tyvärr är de flesta leaders ofta de mer mediokra på riktigt arbete som ska utföras.

    Då vände det nedåt igen på börsen den, hm, ljuvliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för din kommentar!
      Ja det har blivit lite fler inlägg än vanligt, vilket är kul. Ja, det är tröttsamt med alla så kallade experter i vår sfär. Jag kollade på ett avsnitt av nån pott på youtube, tror det var EFN där en "aktieexpert", Andrea Farhad var med. Hon satt mest och rabblade självklarheter som Avanzas aktieskola förklarade mycket bättre. Likaså allas vår Hernhag, som tydligen nu börjat sälja "rådgivning" för 1200 kr/timme. Han får alltid epitetet "utdelningsexpert". Hur blir man expert på aktieutdelningar? Konceptet bakom en aktieutdelning är ju grundläggande företagsekonomi, och något som jag tror att alla vi som investerar i just utdelningsaktier är någorlunda bekanta med.

      Anledningen till att jag tog upp detta över huvud taget är att FIRE ju har funnits ganska länge som koncept,. Det är helt okej om det hade varit böcker som tar upp alla de olika perspektiv som en FIRE innebär, på ett ekonomiskt, personligt och känslomässigt plan, hur det påverkar familj, bekantskap etc samt hur en familj som inte slösar upp över öronen med smarta tricks kan optimera sin ekonomi. Då hade jag gärna köpt och läst den boken, och tyckt att den tillfört något. Att ta upp självklarheter som att sälja prylar, eller downsiza sitt boende har nog vem som helst som sett några avsnitt av Lyxfällan förstått...? Men visst, det är väl eeeasy money.

      MVH Snålexperten

      Radera
  2. Hej Snålgrisen.

    Ja, där fick man sig ett gott skratt till morgonkaffet. :-)

    Visst är det bra att man delar med sig av sina tips, men detta var nog liiite väl basic och självklart för att få så stort utrymme i en tidning.








    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Fire2025 och tack för kommentar!

      Ja nu är det väl lite så att vi som varit med ett tag här och bloggat har byggt upp en hel del erfarenhetskapital både kring FIRE, sparande och investerande, jämfört med gemene man. Sen är det väl alltid så att vissa personer är mer duktiga än andra på att "hålla sig framme". Jag minns att min fru när hon kom till Sverige retade sig på en annan från hennes hemland som gick på SFI. Denne hade sämre utbildning, sämre språkkunskaper och pratade sämre svenska. Men, denne person fick snabbt jobb på Arbetsförmedlingen när de sökte "aspiranter", alltså invandrare som fick göra praktik hos dem, och sen kanske även få anställning som coach. Givetvis sökte min fru också det jobbet men blev inte ens kallad till nån intervju. Kunskap slår inte en säljande och inställsam attityd. Kanske vinner kunskap i längden, men det är ofta de som hörs mest och som håller sig framme, och kanske slickar lite röv också som hamnar längst upp på prispallen. Har stött på flera sådana personer i mina dagar som knappt kunnat programmera, har varit slarviga och ljugit så det sjunger om det på CV och haft en taskig attityd. Har man t.ex. 10 års påstådd erfarenhet av att programmera webbapplikationer bör man klara av grundläggande boolsk algebra eller enklare SQL-satser utan att behöva fråga. De hade antagligen minst lika bra lön som jag, och sen var det omöjligt för företaget att bli av med dem. Sådant äckel är väl en anledning till att jag ratar arbetslivet mer och mer. Folk som är erkänt duktiga men har svårt att "ta för sig" åsidosätts till förmån för de där "höjdarna" som har kontakter, är smord i käften eller helt enkelt höll sig framme i rättan tid.

      Radera