måndag 8 januari 2024

Nytt år med nya möjligheter (JGPI)

 Det nya året har börjat med snö och kyla. Jag kan inte minnas när vi här nere i söder hade det så här kallt så länge. Vi har haft nattliga temperaturer om lägre än -10 C under flera veckor nu och kanske blir det bättre mot slutet av veckan. Det är ju inte heller speciellt trevligt att Sverige åter igen verkar ha effektbrist, och det gamla arma Karlshamnsverket måste sparkas igång. När vi i fredags betalade över 7 kr/kWh eldades det för fullt i kaminen. Jag trodde att jag hade ett välfyllt vedlager i december förra året, men i skrivande stund är det nere i kanske 10 %. Nu banne mig får elpriserna stabilisera sig och värmen komma åter. Igår förbrukade vi ca 85 kWh, och kostnaden låg på över 100 kr.


Jag har gjort en förändring i pengamaskinen som jag tänkte skriva lite om. Det är med sorg i hjärtat som jag har sålt den gamla trotjänaren Abbvie. Jag har ägt denna aktie sedan hösten 2019 och sedan dess har den tack vare kursuppgång och valutaeffekter ökat med 105%. Det är ca 85000 kr i ren vinst som jag valde att plocka hem. Vad ska jag då använda denna kosing till? Jo, tack vare Petrusko har jag fått upp ögonen för en ETF som både har hög utdelning samt använder optionshandel i sitt sätt att skapa värde. Fonden har ett obegripligt långt namn, men kan förkortas via tickern till JEPG. Detta är en europeisk motsvarighet av JP Morgans amerikanska fond JEPI, som verkar ha presterat en varaktig yield om ca 9%. Jag förutsätter att dess europeiska motsvarighet presterar likvärdigt eller bättre. Jag gör alla mina investeringar via Avanza, och får inte en spänn för att jag gör reklam för dem här, så därför får ni vackert söka upp fonderna på deras webbsida, då jag inte ämnar skapa de där snofsiga affiliatelänkarna. Däremot har jag undersökt när och om denna ETF kommer att få ett belåningsvärde eller inte. Just nu har den trista 0% i belåningsvärde jämfört med i princip alla andra ETF-er som ligger på 60-70% och ingår i "ränterabatten". Detta är viktig info för oss som har belånat vår portfölj. Svaret från Avanza var att man gör korrigeringar i ränterabatter två gånger om året, på hösten och på våren. Inga individuella justeringar göres, hälsar Avanzas kundtjänst som svarade ypperligt snabbt på ca 30 minuter. Då vet vi det i alla fall, och den som väntar på något gott...

I övrigt har portföljen tagit ett litet glädjeskutt uppåt under årets första dagar. Det syns tydligt på ETF-en Xact Högutdelande, som även den har tagit några steg uppåt i värde, jämfört med förra året då den i princip gick sidledes. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om värdeutdelningarna, det skriver jag ofta. Doch ser jag det som ett sundhetstecken om en aktie ökar i värde, samtidigt som utdelningarna höjs. Inte alla värdepapper fungerar på detta viset, de flesta REITs och BDCs delar ut 8-12% och där får man inte räkna med någon större värdeutveckling per år. ÄR man dock lyckosam och handlar vid när skräcken är stor, då går det att göra kap, vilket jag har gjort med flera av mina långsiktiga innehav. ARCC (Ares Capital) är ett av mina största innehav, och där har jag förutom ett fint GAV på 12,3% även en värdeuppgång om 70000 kr. Det är så en slipsten ska dras.

Det är kallt i stora delar i landet, och det märks att landets samlade journalistkår har fått upp ögonen för vad som skapar jävulskt många klick, nämligen ordet "elbil". Jag vet inte varför detta koncept provocerar så många, ofta äldre personer, gärna män, så mycket som det gör. Jag höll en gång på att hamna i handgemäng under en kräftskiva förra året, när elbilar kom på tals, och jag berättade lite *fakta* kring Tesla som bolag, och elbilar i allmänhet. En äldre herre reste sig upp och man såg riktigt ilskan i dennes ögon när han svor något i stil med "försvarar du dessa förbannade elbilar". Andra personer i sammanhanget tog tag i denne herre och förmådde vederbörande att lugna ner sig. 

Det dyker upp en hel del elbilsartiklar i mitt facebook-flöde de senaste veckorna, och man blir mörkrädd när man försöker läsa de femtioelva kommentarer som följer. Det är en salig blandning av folk som faktiskt äger en elbil och försöker lugnt och sansat förklara artikelns felaktigheter eller korrekthet, och sen kanske 80% av så kallade "troll" som inte har något bättre för sig än att spy en massa galla om något som de uppenbarligen vare sig har råd med eller förstår. Förvisso, vem har råd med en ny fossil-volvo idag, som kostar mer än Teslas billigaste modell? Jag har några gånger ställt lite sympatiska motfrågor, men de svar man har fått kan inte ha kommit från människor som är riktigt friska, tyvärr. Jag vet inte ens varför jag försöker ifrågasätta och förklara, det tjänar liksom ingenting till. Varför folk har detta starkt rotade hat inför ny teknik, det förstår jag inte. Det har ingenting med utbildning att göra, det är jag övertygad om, då principen för en el- eller fossilbil inte är speciellt svåra att förstå. Problemet är väl snarare att de spammar kommentarsfälten med en massa försök i att göra sig lustiga, kanske med en bild på en brinnande Tesla (där elden är uppebart pålagd i efterhand), eller "höhö tur att jag har min dieselvolvo, som kan göra i 150 mil utan att behöva stanna och som startar i -45 C utan motorvärmare." 

Elbilar är ett intresse jag har, och jag läser kanske 1-2 artiklar om dagen, samt kollar några timmar youtube i veckan på kunnigt folk som testar och ifrågasätter, risar och rosar. Så, är det någon som har några riktiga frågor kring elbilar, så får ni hemskt gärna ställa dem till mig, eller kanske till och med önska en bloggartikel enbart om detta spännande ämne? Men bara för att stilla en undran som många verkar ha (och gör sig lustig över) på facebook, så ja, elen räcker även om alla bilar i hela Sverige drivs med el. Det finns faktiskt folk som har räknat på detta, och det finns flera av varandra oberoende källor som kommer fram till samma sak, här är en som jag snabbt googlade fram. Lokal effektibrist förekommer absolut, men på det stora hela har Sverige inget som helst problem med att elektrifiera landets bilister.

Berätta gärna om dina egna erfarenheter av dagens ämne, JGPI, att sälja och ta hem vinster, samt detta otroligt spännande ämne om elbilar. Låt kommentarfältet flöda över  :)

9 kommentarer:

  1. Jag är generellt inte emot tekniken som sådan, har själv en fossibil och skulle jag köpa en ny(are) bil så skulle den förmodligen bli en hybrid.

    Jag har inte sett beräkningar på vilken elförbrukning som skulle uppstå med elbilar men man kan ju inte se elbilar isolerat sett heller. Redan nu pratas det ju om elbehov för grönt stål (jag tror för övrigt inte på idén, det är en annan sak) i norra Sverige som, om jag förstår det rätt, överstiger elproduktionen.

    Min största invändning mot elbilar är dock det som rör sällsynta metaller och andra ämnen, tex koppar. Jag har hört en hel del podcasts kring ämnet, det finns en professor ? i Helsingfors som räknat på förekomsten av ädelmetaller och det finns helt enkelt inte de volymer av ädelmetaller/koppar för att tillgodose världens elbilsbehov.

    Sen kan man ju också diskutera hur effektivt det är att åka omkring med ett batteri som väger betydligt då 90% av alla resor skulle täckas med ett mindre batteri, därav min tanke med hybrid.

    Min enda hållhake med hybrid är att man kombinerar 2 teknologier och risken för att det uppstår fel ökar.

    Har själv en diesel från 2011 så det vore dags att uppgradera då den gått ca 290 000km men å andra sidan är det en fantastisk traktor (läs Volvo) som har haft oerhört få fel / förutom automatlåda så har jag utöver årlig service inte lagat nåt som inte är generell slitage. Köpa en ny (are) bil lockar å andra sidan inte då jag heller lägger de pengarna på resor.

    Har du elbil?
    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Emigrantinvesteraren och tack för din kommentar!

      Jag äger ingen elbil idag men vi lånade en elbil (VW ID3) av en bekant som var utomlands under ett år (2021-2022). DU har helt rätt i vad du skriver om att vissa typer av jordartsmetaller inte finns i tillräckliga mängder, men där gör man ju stora framsteg redan idag med att hitta andra typer av batterikemier och anod/katodmaterial som både eliminerar problemet med sällsynthet, och detta med "barnarbetare". Tesla köper om jag minns rätt inte lägre in kobolt från "osäkra" källor, hur det är med andra elbilstillverkare som köper från stora lroducenter som LG Chem är jag inte helt på det klara med. När det gäller kineserna så har vi ingen aning. Ett batteri som har blivit väldigt populärt är det som kallas litiumjobfosfat-batteri (LiFePO4). Det använder inte alls kobolt, så alla som är oroliga för småbarns hälsa och välmående kan utan problem köpa en bil med ett sådant batteri. Här går det att läsa mer om batterier i allmänhet: https://elbilen.se/artiklar/sa-funkar-litium-jon-batteriet/
      Silver är en annan metall som det inte finns hur mycket av som helst, som jag vet att Eric Strand med sin auag-fond spelar på kommer att öka rejält i pris framöver. Oavsett vilket kommer vi antagligen att få se vissa råvaror öka och vissa andra minska i efterfrågan. Sen handlar det ju inte om att byta ut alla världens bilar över en natt. Det är en långsam process hur man än räknar på det, speciellt för utvecklingsländer där en bil inte får kosta speciellt mycket.

      Jag kan sen förstå invändingen över att en elbil är aningen tyngre än en motsvarande fossilbil (10-20%). Frågan är varför detta anses vara ett problem? Betänk all den energi som till exempel går förlorad när du gasar och bromsar en fossilbil? Du har dessutom transmissionsförluster från fossilmotorn i form av dålig verkningsgrad. När du bromsar går all den rörelseenergi du har gasat upp med förlorad i form av friktion och värme. En elbil är betydligt bättre på att hushålla med denna energi, och återför energin som går åt vid retardationen tillbaka till batteriet. Så nej, jag anser inte att en aningen högre vikt är ett stort problem i sammanhanget, när man ser till hur energins kretslopp fungerar i en elbil.

      Ja som du skriver lär hybrider vara en parentes i historien, då jag inte ser någon som helst fördel med denna teknik. Du måste i detta fallet bära med dig hela den fossila drivlinan (avgas, ljuddämpare, fossilmotor, bränsletank, bränsle, kylsystem) helt i onödan. Du får ett litet batteri som måste laddas hela tiden, och du får en liten bensintank som måste tankas betydligt mer ofta än en ren fossilbil. Jag lånade en hybrid under en helg, och minns hur tråkigt det kändes när man körde över 40-50 km/h och dieseln startade och hela bilen började vibrera och brumma.

      Radera
  2. Jag har också köpt in mig i JGPI. Jag skalade bland annat av lite från mitt innehav i just XACT Norden Högutdelande för att putta in i JGPI. Vi få se om det var ett bra drag.

    Jag cyklar och springer helt utan extern motor men min fru kör en bensinbil. Ingen egentlig åsikt om bilar överhuvud taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej ZeroStrategy och tack för din kommentar!

      Ja det finns inte mycket info hos Avanza än, men som Petrusko skriver kommer väl det att ändras när den första utdelningen ramlar in. Många i USA är inte då värst förtjusta i JGPI då man anser att den strategi som fonden använder förvisso minskar smällarna vid nedsida, men att man tappar fördelarna vid uppsida. Jag vet inte om detta är något jag oroar mig så mycket över, jag vill främst ha en stabil totalavkastning över tid, istället för att jaga avkastningsrekord. 9% duger alldeles utmärkt för mig.

      Ja för mig är detta med elbilar något av en hobby då jag jobbar med IT och är allmänt intresserad av ny teknik och hur den kan underlätta och förändra våran vardag. Tycker även det är kul att meka och greja med bilar i största allmänhet, speciellt nu när jag har tiden, och tjänar på att utföra så många saker som möjligt med våra två bilar själv, istället för att lämna in på verkstad. Miljöaspekten av att minska användningen av fossilt finns såklart i bakhuvudet det också, men för mig och säkert många andra är det främst plånboken som får styra, det är inget jag hymlar eller skäms över. Västvärldens största problem är ändå slit och släng-ekonomin. Inte att jag kör en gammal Volvo 740 några mil i veckan. Sluta producera berg med kläder som sen bara bränns upp. De fossila bränslena används ändå till något samhällsnyttigt, medans dessa kläder förstör folks liv i fattiga länder och eldas sen upp till ingen nytta, eller hamnar på sopberg. Ett av vår tids stora miljöproblem, om du frågar mig...

      Radera
  3. Hej Snålgrisen. Elbilar är intressanta och jag har haft 2 stycken som förmånsbilar tidigare i mitt företag. Tänkte försöka knåpa ihop ett inlägg om det så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för din kommentar! Vad kul, det är alltid intressant att diskutera ny teknik, bortsett från med dinosaurierna i "bensinupproret" :D Ser fram emot att läsa det inlägget.

      Radera
  4. Jag har oxå börjat köpa in mig i den där ETFen. Inte genom någon större analys, utan bara för att den är så poppis ;) Om den uppfyller de ställda förväntningarna så låter den som ett bra komplement i min pensionsfond.

    Elbilar ja. Har bara åkt som passagerare i en sommartid. En gammal 244 årsmodell 1982 med B21A är fina grejer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlights och tack för din kommentar! Ja när en ETF blir poppis köper folk utan att ställa frågor, så även jag. Jag tycker Petrusko är duktig på att analysera dylika instrument och köper en stek där när det ges grönt ljus. Sen brukar jag hålla koll på analyser och även bilda mig en egen uppfattning kring hur en ETF presterar, och hur pålitliga de är med utdelningarna.

      Det som slår mig mest med diskussionen kring elbilar är varför det finns sådana motsättningar. Jag är övertygad om att alla de som skriver dumma, neandertalsliknande kommentarer kring i princip varenda elbilsartikel som läggs upp på FB har bättre saker för sig att göra, men likväl är de där och sprider galla och förpestar alla möjligheter till en vettig diskussion. Jag förstår det verkligen inte. Jag tycker elbilar är en oerhört vettig konstruktion, med smart utnyttjande av energi och man eliminerar helt behovet av fossila bränslen, vilket på sikt inte är bra för denna planet, om vi nu vill leva här tills solen slocknar. Det betyder ju inte att jag helt plötsligt har börjat "hata" folk som kör fossilbilar. Vi äger själva två fossilbilar, en "daily driver", en volvodiesel, och en "skrotbil" i form av en gammal 740 som hade lämnats att dö på en bondgård, som jag köpte för 1000 kr och fixade upp så den gick att köra med. Den har vi som reservbil. SOm jag skrev innan, för mig handlar det mesta om ekonomin, speciellt nu när jag inte har inkomst. Att lägga 4-8000 kr i månaden på en elbil, eller ny fossilbil, det finns inte på kartan. Hade jag haft möjlighet att köpa en ny bil idag, absolut en ren elbil. Modell är mindre klart. Kineserna har många spännande modeller, men mjukvaran är skit. Tesla är klassledande på mjukvara, men har många "quirky" lösningar på saker och ting som jag både avgudar och avskyr som pesten. Renault gillar jag faktiskt, men även där är mjukvaran tyvärr riktigt dålig. Fördel dock att de kör google automotive. Kia, stabila bilar, har en del fel, också här är mjukvara och teknik lite efterblivet. Snabb laddning med 800V plattformen. Är faktiskt osäker... kanske en Tesla M3 med dragkrok modell 2021. Går att få runt 300-350. Vi har reda laddare här hemma, och med timdebitering är det perfekt att ladda efter tolvslaget. Det året vi körde id3 körde vi ca 800 mil och betalade kanske 400 kr totalt för elen.

      Radera
  5. Jag märkte att min man var otrogen mot mig och inte längre var inblandad i vårt äktenskap. När jag frågade honom vad problemet var sa han till mig att han inte var lycklig och att han bad om skilsmässa. Han slet mig sönder för att han var den enda mannen jag någonsin varit med. Jag sökte på nätet när jag såg en artikel om hur DR.midnight har hjälpt så många människor i liknande situationer som jag, jag kontaktade honom omedelbart och berättade om mitt problem.
    Han konsulterade och utförde en försoningsritual. Allt han bad mig, jag gjorde det av fullt förtroende för honom och på exakt 3 dagar kom min man hem från jobbet och bad mig att helt glömma bort skilsmässan och han vill att vi ska gå ihop och göra vårt äktenskap att fungera . . Allt gick bra på grund av DR.midnight intervention. Kontakta honom om du har några problem i ditt äktenskap eller förhållande. Telefonnummer/Whatsapp +2347037137208 eller via e-post: (dr.midnight5@gmail.com)

    SvaraRadera