fredag 8 mars 2024

Dags att deklarera (del 1)

 Jaha då var det dags igen. I morse plingade det till i telefonen och jag fick deklarationen för 2023. Fru Snålgris hade fått sin för flera dagar sedan men bara struntat i den. Jaha? Visst, det är ju jag som är finansminister här hemma, men detta är en ganska viktig sak att få reda på kan tyckas. Då jag har starka planer på att säga upp mig under året är denna deklaration lite extra intressant. 


Dels har vi ökande räntor, sjunkande inkomster och en höjd ISK-skatt på det. Låt oss se vad det hela hamnade på, jag spaltar bara upp de viktigaste siffrorna här:

Din inkomst

Inkomst av tjänst                                      307 434 kr

Grundavdrag                                            - 26 100 kr

Beskattningsbar förvärvsinkomst        281 300 kr

Ränteinkomster, utdelningar mm               61 850 kr   (ISK-skatten)

Ränteutgifter                                            - 54 658 kr    (huslån, portföljbelåning)

Överskott av kapital                                  7 192 kr

Dina skatter och avgifter

Kommunalskatt                                          94 769 kr

Fastighetsavgift                                            7 651 kr

Public service                                               1 200 kr

Summa avgifter och skatter                  128 102 kr

Skattereduktion och annat som minskar din skatt

Allmän pensionsavgift                             - 21 500 kr

Jobbskatteavdrag                                     - 27 460 kr     (Tack Alliansen!!)

Rot/rutarbete                                            - 49 743 kr     (Garaget)

Förnybar el                                                - 4 374 kr      (Prisa Gud för fusionskraft)

Summa skattereduktioner                 - 104 577 kr

Din slutliga skatt 2023

Skatter och avgifter:                               128 102 kr

Skattereduktioner                                 - 104 577 kr

Din slutliga skatt                                    23 525 kr

Beräkning av belopp att betala/få tillbaka

Din slutliga skatt                                     23 525 kr

Avdragen skatt                                      - 81 937 kr

Skattereduktion rot/rut                            49 743 kr

Beräknat belopp att få tillbaka             8 669 kr


Där ser man, för en gångs skull fick jag tillbaka lite pengar. Fru Snålgris fick tillbaka ca 2500 kr också, och hennes deklaration är betydligt enklare än min, så den finner jag ingen anledning att redovisa här.  En tanke med denna uppställning är väl att redovisa på ett enkelt sätt hur man egentligen räknar ut slutlig skatt och vilka komponenter som ingår. Det mesta är ganska enkelt tycker jag. Arbetsgivaren betalar in till mitt skattekonto när jag får lön. Då ökar saldot för den inbetalda skatten. Sen minskas den skatt som ska dras via t.ex. grundavdrag, skattereduktion, rot/rut. Det som jag finner mest intressant är att den ISK-skatt jag ska betala i princip går jämt upp med ränteutgifterna. Till syverne och sist ska jag betala 23 525 kr. Arbetsgivaren och försäkringskassan har redan betalat in 81 937 kr och rot/rutavdraget dras av och summa summarum blir att jag har betalat för mycket enligt gällande skatteregler, och nu justeras det till min fördel. Visst, detta är ju pengar som jag har legat ute med, men det är inga stora summor och de kommer att gå raka vägen in till pengamaskinen. 

I del 2 kommer jag att göra en simulering via Skatteverkets räknesnurra för hur jag kommer att hamna för 2024, och sen 2025 om jag då inte jobbar någonting alls. Det är för mig viktigt att ha koll på dessa saker, man sover bättre om natten helt enkelt.

Hur gick det för dig? Fick du någon återbäring eller är det bara att sälja farmors löständer och betala restskatt? Berätta i kommentarsfältet!

10 kommentarer:

  1. Fick tillbaka 9000 SEK. Det var kul. Jag kör ju med Kapitalförsäkringar mestadels (från och med 2024 enbart) och betalar skatten kvartalsvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlights och tack för din kommentar!
      Ja 9000 kr är trevligt. Vi kör också de utländska innehaven i kapitalförsäkring så det som visas här är endast från ISK, som ska beskattas till 30%. Total skatt på kapital blev ca 44000 kr.

      Radera
  2. Trevligt med pengar tillbaka, det var länge sen för mig.
    Själv fick jag 36k restskatt, men jag hade räknat med över 40, så det blev ju på sätt och vis ändå ett glädjande besked.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fattigapan och tack för kommentar! Ja det var längesen för mig också, ofta brukar jag få några tusenlappar i restskatt. Jag gissade nästan att jag skulle "få tillbaka" några slantar, då jag har börjat använda skatteverkets räknesnurra lite mer och mer för att simulera olika scenarios.

      Radera
  3. 30k i restskatt men med relativt mycket värde på ISK och relativt låg belåning så var det inte särskilt oväntat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tipster och tack för kommentar!
      Ja det är på sätt och vis bra att ränteutgifter och isk-skatt kan ta ut varandra så som de gör. Dock, minskar de på ränteavdraget, då blir det andra bullar, om man både ska betala höga räntor OCH ISK-skatt. Huvaligen.

      Radera
  4. Sitter på tåget hem nu. Har inte hunnit kika på deklarationen, får bli till helgen i lugn och ro.

    Då ska jag också försöka knåpa ihop ett blogginlägg om dagens stora årsmöte.

    Jag brukar se till att det blir lite lagom kvarskatt, så att jag får behålla mina surt förvärvade pengar några månader extra innan de ska betalas in till Skatteverket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för kommentar! Ja det bästa är väl alltid om det blir 0, då har alla räknat rätt och ingen har förlorat något. Jag har inte samma hårda koll på skatter som Herr Kalkyl, så det blir lite av en överraskning varje år.

      Radera
  5. Mästerexcelarken sade att 30k restskatt var att förvänta, det blev 31k. Kul att beräkningen som görs verkar rätt, i övrigt lika trist som vanligt behöva lägga in mer i Maggans o Dambergs kollekthåvar...

    Du har väl sänk inkomsten o därmed skatten e bra bit med din preFire?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar! Ja du kanske inte har så mycket lån som vi har, då blir ju ISK-skatten ett faktum. Sen är väl kapitalet det dubbla ungefär mot vad vi har så det blir kännbart så länge skatten är så här hög. Man måste göra något åt räntorna på kapital snarast!

      Radera