fredag 22 mars 2024

Så där ja

 Ute blåser det och är kallt, och för några dagar sedan snöade det. Jag undrar om våren någonsin kommer och varför man bara blir mer och mer otålig för varje dag som går. Vi som har solpaneler på taken har verkligen inte firat något, detta kan absolut bli den sämsta mars sedan flera år tillbaka. Moln, moln och åter moln.

Idag är en stor dag. Eller ja, en omtumlande dag. Det började med att chefen ringde mig på förmiddagen och berättade att kunde vi jobbar för inte är nöjda med vad jag och mitt team levererar. Jag är inte förvånad, för det har varit missförstånd, irritation, otaliga diskussioner och en massa tjafs om vad vi ska göra och hur det ska göras. I går kväll bröt jag nästan ihop när min fru frågade mej om hur det var på jobbet, då hon har sett mig ovanligt nedstämd senaste dagarna. Jag mådde skit, hade inte sovit med någon reda på några dagar nu och har väl hela tiden haft i bakhuvudet att någonting inte är rätt med detta projektet. Jag är också en sån person som är duktig på att hålla inne mina tankar och känslor och bryter väl inte ihop förrän det är för sent. Exakt samma sak hände mig för ca 10 år sedan. Samma sorts projekt, samma sorts kund och samma sorts mående. Jag höll väl ut 3 månader då, nu har det gått 4 veckor och jag mår redan som skit. Chefen samtalade med mig om vad jag tyckte om det hela och ville väl mest ha min åsikt. Där och då mitt i samtalet meddelande jag min uppsägning


Min plan var att göra detta nästa vecka på kontoret, öga mot öga, men nu när vi ändå pratades vid kändes det bara dumt att hålla på det. Hon ska ta detta vidare till kunden, för att se om de vill ha mig kvar i 3 månader till, eller om de vill göra förändringar i projektet redan nu. Jag vet ärligt talat inte om jag pallar med 3 månader till, om det ska vara lika rörigt som det är nu. Inte ens om det blir en mindre förbättring vet jag om jag vill vara kvar. Jag har flera gånger redan fått kämpa mot ångest under alla tjafsiga möten där en och annan otrevlighet har utväxlats. Jag är en väldigt lugn och trevlig person, men har flera gånger tänkt tanken att bara skrika "dra åt helvete" och lägga på samtalet. Så dåligt har jag stundtals mått. Man blir liksom bedövad inombords, skiter i allt. Teams-chatten knattrar oförtrutet diverse frågor, halvelaka kommentarer och en massa annat som jag aldrig trodde att jag skulle behöva uppleva igen. Planen var ett trevligt litet uppdrag innan jag slutade min anställning, inte detta helvetesprojekt som jag har hamnat i. På pappret såg allting bra ut, men redan på första mötet märkte jag att vissa individer var otroligt stressade, pratade snabbt som fan, avbröt folk stup i kvarten och redan efter en veckas jobb började man sucka och gnälla över att "vi inte kommit längre". Jag tänkte då endast att "fan är de helt sjuka i huvudet, vi har ju precis börjat". Sen har gnällandet fortsatt, saker och ting har blivit fel implementerade pga. olika missförstånd, men det har vi ju rättat till allt eftersom. Märk väl att det inte står skrivet någonstans vad det är vi ska göra. Specifikationer, dokumentation existerar inte, mer än några användarfall och en backlog i excel med spridda kommentarer om ditten och datten. Alla som sysslat med systemutveckling vet att man inte kan "hitta på" hur det ska se ut, speciellt inte i en domän man är helt ovan vid. Saker och ting måste specas ner i detalj. I princip allt finns idag i några enskilda personers huvud, och "det är bara att fråga". Jo, om dessa personer hade vetat vad pedagogik är, hade det KANSKE varit något som funkat. Men nu, med extrem tidsbrist och ett helt nytt team med folk från vilt skilda domäner och erfarenheter, känns det mer och mer som en katastrofal idé från allra första början. Nu verkade det som sagt som om de har tappat tålamodet fullständigt och ringt till min chefs chef som har ringt till min chef som idag ringde till mig och frågade varför det går så långsamt och vad vi kan göra åt saken.

Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra. De ska ha något sorts möte på måndag där de antagligen ska diskutera sinsemellan om alla team-medlemmars framtid i projektet. Jag sa rakt ut till min chef idag att jag inte har något emot att bli kickad från projektet och avsluta anställningen i förtid, dvs tidigare än tre månader. Skulle man vilja ha mig kvar och samma skit fortsätter så kommer jag förmodligen att bryta ihop och bli sjukskriven minst en månad. Det har hänt innan och jag känner att jag fysiskt och psykiskt står vid kanten till detta nu. Jag är inte stresstålig för fem ören, och det märks. Jag har gått och grubblat över uppsägningen i en vecka och sen ett stökigt projekt på det och nu en massa tjafs och missnöje. Allt som behövs är en knuff till så trillar jag dit. De blir skitnödiga om någon vabbar en förmiddag eller är sjukskriven en dag, att jag skulle vara borta en månad är nog inget annat än en total katastrof. Men ärligt talat, det skiter jag fullständigt i. Min hälsa går före deras jävla projekt. Jag skriver detta med en fruktansvärd huvudvärk och gråten i halsen. Så nedbruten är jag. 

Samtidigt är jag även lite lycklig för jag har sagt upp mig och vet att det är början på slutet. Sen hur slutet blir, det är ett oskrivet blad. Jag ser väl två sannolika scenarios framför mig:

1) De bestämmer sig för att lyfta bort mig från projektet omedelbums. Då kommer jag antagligen få sitta på kontoret och sortera gem ett tag, eller så ger de mig en månads lön och vi tackar för oss.

2) De vill ha mig kvar under hela uppsägningstiden. Inga förändringar till det bättre i projektet. Då kommer jag med allra största sannolikhet att en morgon under kommande vecka ringa till närmaste vårdcentral, få en tid hos läkare och omedelbar sjukskrivning pga ångest, utmattning och inte vet jag...

Sen finns det såklart alltid varianter på detta. Min chef är optimistisk och han tror att projektet går att rädda, och alla ska bli glada och nöjda. Tyvärr inte säger jag. Kanske med ett väl sammansvetsat team som är vana vid denna typ av snabba projekt som kan läsa varandras tankar, då kanske det hade funkat att jobba såhär, men jag som är van vid ordning och reda, att man kan fråga utan att bli dumförklarad och att saker och ting inte går med raketfart, nej det går helt enkelt inte. Stämningen är redan toxisk och kunden är skitstressad, så antagligen får de ta in sina interna utvecklare och rädda sitt kära projekt. Jag ser inte hur vi som sitter där ska kunna i princip fördubbla vår hastighet. Det är omöjligt.

Nej, nu ska jag snart ta ett glas vin, meddela nyheten för min fru när hon kommer hem, och försöka att inte tänka så mycket på detta mer, fortsättning följer på måndag gissar jag. Ni får alla ha en god helg så länge.

17 kommentarer:

  1. Hej!

    Det är alltid lika givande som... beklämmande att besöka din blogg och läsa dina texter. Jag lider med dig och anser att du, givet det du skrivit, gjort ett bra och klokt val. Hälsan skall alltid komma i förrummet!

    Du kan stå rak i ryggen och DET är allt som räknas. Ta hand om dig och skit nu i vad andra tycker/tänker. Din tid, din energi, ditt liv!

    OBS: "upplagt kl 06:20" (?) och ett glas vin? ;)

    All styrka,
    Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christofer tack för din kommentar!

      Ja här på bloggen sminkas inget, utan det är rena rama verkligheten som presenteras. Jag har trots allt jobbat som ett as i 24 år direkt ut från högskolan, och har tillsammans med min fru tjänat ihop en ansenlig förmögenhet samtidigt som vi har bildat familj, rest en massa och handlat på oss allt vi behöver. Vissa kan köra på i samma takt tills de blir 70, för mig verkar det som om jag är "klar" med denna karriären, så känns det i alla fall.

      Jag tror bloggen menar 6:20 PM, vet inte varför den inte kör europeiskt tidsformat. Jag lovar, har inga problem med alkoholen. :D Tackar som frågar.

      Radera
  2. Fy fan, såna där projekt kan vara riktiga mardrömmar. Det är en sak med tighta deadlines, men rena elakheter och liknande låter riktigt vidrigt.

    Jag är glad att jag mestadels sluppit undan sånt. Men annars hade jag agerat ungefär likadant. Även om jag misstänker att vissa kunder kanske hade fått svar på tal på vägen.

    Nu när beslutet är fattat och kommunicerat hoppas jag att du kan glida igenom den sista tiden utan större stress. Det finns ingen anledning att engagera sig alltför mycket under uppsägningstiden trots allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FattigApan och tack för kommentar. Ja, det är alltid trist när en viss individ kan sabotera ett för övrigt väldigt trevligt projekt. Det kommer ett uppföljande inlägg där jag beskriver mer i detalj kring hur det ordnade upp sig, för det har ordnat upp sig.

      Har jobbat i konsultprojekt i snart 18 år, jag har väl hamnat i samma rävsax i 3 av dessa, och det har man såklart inte mått bra av. Nu orkade jag väl inte med skiten längre helt enkelt...

      Radera
  3. Vill så klart inte påverka dig i ditt beslut nu och framöver på något sätt.

    Men jag måste ändå säga att jag känner igen mig i en del av det du skriver, ibland står den här typen av arbetsuppgifter och arbetsmiljö en verkligen upp i halsen. Tyckte för min egen del att det bara blev värre och värre för varje år, förr brydde jag mig inte om gnäll och negativ feed-back. Det var bara att bita ihop och gå vidare, men de senaste åren blev det allt svårare att hålla god min och leverera det kunden ville ha.

    Jag är verkligen glad att jag blev uppsagd, eller snarare inte fick förnyat kontrakt, så att jag slapp att hålla på att vrida och vända på för- och nackdelar med att fortsätta jobba eller hoppa av.

    Hoppas vinet smakar bra och sov på saken några dagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE2025 och tack för kommentar! Ja ibland sväljer man och kämpar vidare, trots det bär emot att gå upp på morgonen och att varje dag känns som en vistelse i skärselden. Jag har bitit ihop de senaste åren känns det som, till slut gick det inte längre. Ångrar inget.

      Radera
  4. Oj vilket känslostarkt inlägg. Jag hoppas att du kommer ur projekt och anställning direkt och kanske med i alla fall någon månadslön på fickan för att på andra sidan börja din resa tillbaka men då i FIRE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Smålänningen och tack för kommentar! Ja, ibland blir det känslosamt, men jag tror att alla mår bra av detta, och att man kanske själv tittar sig i spegeln och funderar över hur bra man själv mår. Vår plan för FIRE förutsatte egentligen att jag skulle jobba några år till, men nu blir det ändring på det. I slutändan blir det nog bra ändå, och när dimman skingras kanske jag hittar en trevlig kund att jobba med som egen konsult.

      Radera
  5. En riktigt tråkig situation du hamnat i. Väldigt bra att du har rejält med "dra-åt-helvete"-pengar så att du har råd att prioritera hälsan.

    Hoppas det ordnar upp sig så bra som möjligt så fort som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan ZeroStrategy och tack för kommentar! Ja hade jag inte haft pengamaskinen i ryggen hade det varit mycket jobbigare, jag hoppas att alla som läser mina inlägg får sig en tankeställare över hur bra det är att spara lite slantar. Visst, i SVerige har vi ju det bra, du kan säga upp dig och sen vänta 2 månader och sen gå till A-kassan, så blir du deras problem. Kanske hittar du ett jobb inom något annat som du trivs bättre med. Jag är en sån person som alltid vill göra rätt och alltid vill leverera perfekt resultat. Det höll i 24 år... utan sjukskrivningar eller benzo...

      Radera
  6. Smärtsam läsning, kändes ju lite förhoppningsfullt ändå där i början (vilket inte var så länge sedan) när du berättade om din återkomst till arbetslivet.

    Smärtsamt eftersom jag vet vad det innebär att må så där dåligt, känna sig snärjd och instängd. En dålig situation att fatta några viktiga beslut i. Men nu blev det bara ett litet tidigareläggande jfrt ursprungsplanen.

    Framförallt hoppas jag att du ska börja må bättre nu successivt. För så där kan du inte ha det någon längre tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlight och tack för kommentar!

      Ja det var verkligen ett antiklimax, då projektet på pappret såg väldigt trevligt ut även om jag tänkte några gånger att "hur fan ska de ro ikapp det där på några månader?" Jaja det får gå som det går nu...

      Livet kan komma med överraskningar, det måste man veta, sen gäller det att parera och gå till motattack...

      Radera
  7. Fy fan Snålgrisen, lider med dig. Riktigt tråkigt att läsa och jag känner igen mig i mycket du skriver även i denna situation och sak. Mitt eget jobb#1 är knappast en dans på rosor även om jag gör mitt bästa för att försöka intala mig själv att så är fallet. Tillslut orkar man inte mera av dagens dumheter, mängden oduglingar ökar med oroväckande derivata och hastighet. Alltid lätt att stå o skrika på andra, sätta de mest orimliga krav och förväntningar och särskilt enkelt är det när de som gör så inte har en susning om vad arbetet för att nå dit egentligen handlar om eller om det ens är möjligt... Varit i många sådana här situationer och tyvärr också fått ta en hel del mycket tuffa beslut.

    Ledsamt att läsa att du mår så här pass kasst. Kör nu framåt mot FIRE och avsluta helvetet innan det är för sent. Låt dem fantisera och tramsa vidare med sitt skitprojekt. Jag läser in att det bara är en tidsfråga in projektet ändå havererar fullständigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl och tack för kommentar!

      Ja jag har aldrig varit rädd för att jobba, men har väldigt svårt för att jobba med vissa typer av individer, och i detta lilla projekt fanns vissa personer som jag absolut inte drog jämt med. Jag orkade väl helt enkelt inte med fler konflikter, utan ville hellre bara jobba och sköta mitt. Problemet med Teams och liknande är att du alltid är uppkopplad och vissa personer av blodröd personlighetstyp (jag är själv åt det blå/gröna hållet) drar sig inte för att ringa upp flera gånger per dag och klaga och kommentera. Tack men det räcker nu...

      Ja, vi får väl se vad som händer, att driva projekt utan specar har jag aldrig sett som någonting bra. Här snarare skröt man om det, hur agila och snabba de är. Vi som kommenterade detta faktum att allting var luddigt och otydligt och att vi knappt visste vad vi skulle leverera, oss skrattade man bara åt. Vad vet vi, vi hade väl bara tillsammans 6 års erfarenhet. Hade man behållit oss och gjort sig av med clownerna hade projektet antagligen gått i mål ungefär när man hade planerat, men vi hade haft fan så mycket roligare på vägen.

      Radera
    2. Teams är både bra och dåligt. Avskyr alla dessa Channels och snart har varenda en liten sak en egen kanal och allt blir bara mer rörigt och oöverskådligt. Att dessutom bli störd allt som oftast är drygt samt den övervakning som leder till stress man ibland också drabbas av... Att vissa stör och förväntar sig både svar och deltagande trots att man redan befinner sig i ett pågående möte är inget vidare heller...

      Ser framemot nästa inlägg på denna hemska och tråkiga situation du hamnat i, glädjande att läsa i kommenterarena att du verkar ha landat på båda fötterna och ser framtiden an med tillförsikt!

      Radera
  8. Jag har själv varit där, sjukskriven två gånger för utbrändhet/ depression med fem års mellanrum. Eftersom du nu säger upp dig är frågan: behöver du den här firman för framtida referenser? Annars är mitt råd att gå direkt om du ändå bestämt dig för att sluta. Du kanske förlorar lite förmåner men hälsan är värd det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Havgrim och tack för kommentar!

      Törs jag fråga, lyckades du självhela dej, eller fick du nån typ av mediciner?

      Kunden i sig bryr sig inte om mig, jag är anställd som konsult och har en bra chef. Jag vill inte veta hur många miljoner min chef har fakturerat i mitt namn under årens lopp, så jag kan nog sluta hur jag vill utan att riskera några referenser. Sen hade det så klart varit kul att få vara med när detta ganska spännande projekt (med AI, microservices, cloud etc) gick i mål. Någon champagne blev det inte för Snålgrisen denna gången, men jag har ett välfyllt barskåp här hemma, så när dimman lättnar och alla pusselbitar är på plats, ja då ska jag skåla med min fru istället.

      Radera