söndag 31 mars 2024

Månadsbrev Mars 2023 (och Glad Påsk!)

 Det är slutet på påskdagen, och här nere i södra delarna av Småland blev vi lovade 15 grader och strålande sol. Jag dubbelkollade med SMHI och Apple Väder, jojomensan, inte ett moln på himlen skulle det vara. Ha! DE kunde inte ha haft mer fel, jag vet inte om meterologerna hade börjat smutta på brännvinet redan på påskafton, för så totalt fel har jag sällan sett flera olika källor ha samtidigt. Vi hade 8 grader och totalt 100% mulet. Vi har varit iväg på en mindre resa idag och 5 mil åt ett annat håll där man påstod att solen skulle skina och temperaturen nudda 16 grader... totalt igenmulet och 9 grader. Sommartiden börjar bra... verkligen.


Hur som helst, mars månad kommer antagligen att gå till historien som en av de mest omtumlande månaden i Herr Snålgris liv. Som ni vet av föregående inlägg var måendet inte precis på topp, det strulade på jobbet, ångest och depression stod i farstun och man ville bara kasta in handduken och trycka på "reset". Eller, varför inte göra som Konungen, och helt enkelt vända blad? Det var nämligen precis vad Herr Snålgris gjorde. Jag har nu sagt upp mig, officiellt. Sista arbetsdag kommer att vara siste april. Därefter är jag pank och fågelfri, bokstavligt talat. Jag har väldigt många innestående semesterdagar, komptid och semesterersättning som ska betalas ut, så den sista lönen kommer antagligen att se ganska trevlig ut, men därefter kommer lönespecifikationerna att vara ett minne blott. Det hela känns väldigt overkligt, men samtidigt väldigt nödvändigt. Pengar är inte allt, hälsa och välmående är viktigare. Om jag hade mått bra av jobbet hade jag kunnat jobba 5 år till, men stress och press är absolut ingenting som jag behöver just nu, och livet som anställd konsult innebär att leva i osäkerhet. Kommer nästa projekt att bli ett superstressigt skitprojekt? Vem vet. 

För några år sedan blev vår lilla firma på 20-talet konsulter en del av en stor drake, och det märks verkligen. Nu är det profit som gäller, inte som innan, mänsklighet och att ha kul på jobbet. Säljarna är mer hänsynslösa än någonsin. Vinstmarginalerna ska stressas upp och upp samtidigt som alla de förmåner vi hade innan, såsom aktieoptioner och liknande har tagits bort. Jag gissar att detta var början på slutet för mig, då jag vet att det kändes väldigt tråkigt och ledsamt när detta uppköp annonserades ut. Jag hade tur som satt fast i ett bra uppdrag med trevliga personer, men det tog tyvärr slut det med under förra året, och det var då som jag tog timeout några månader och pluggade. Denna timeout smakade väldigt gott. Jag kunde hjälpa till med mer här hemma, samtidigt som jag slapp all ny "corporate bullshit" som våra nya ägare införde på bred front. Att plugga kändes som en frisk fläkt för knopp och skäl, speciellt för en gammal gubbe som jag som krokade arm med en massa 20-åringar med livet framför sig. Det var kanske inte så konstigt att jag mådde som jag mådde när det blev allt för giftig stämning i det nya projektet. Jag behövde faktiskt inte stå ut med skiten, utan jag hade gjort en vettig kalkyl och hade en plan för FIRE. Planen såg inte ut som ursprungsplanen som gjordes 2016, men många månvarv har passerat sedan dess, och saker och ting har gått både upp och ner.

Hur ser då planen ut framöver? Jag kommer att tillbringa 6 dagar på kontoret och lämna över det som behöver lämnas över, all övrig tid ska ägnas åt att vara behjälplig med testning av mjukvara samt coachning av ett student-team som vi har på kontoret. Sen om några få veckor så blir det tårta och inlämning av dator och passerkort. När jag därefter passerar portarna för sista gången gör jag det som en fri gris. Under maj och juni ska jag starta upp en firma, det är alltid bra att ha. Verksamheten kommer att vara dels systemutveckling men även "influencer-verksamhet", om jag nu får för mig att växla upp detta med bloggande. Kanske ska jag skriva en bok. Jag har många planer, vilket innebär att jag absolut inte kommer att sitta sysslolös. Under sommaren blir det semester och ledighet och kanske även en resa. Sen i augusti-september påbörjas en ny studie-period. Jag har sökt till ett antal intressanta kurser inom olika områden, och dessa kommer att läsas under Q3 och Q4 detta året. Givetvis kommer CSN att sökas.

Jag har funderat mycket på detta med SGI, och jag kan inte komma på varför jag ska skydda denna? Föräldradagarna är slut för länge sedan, vabba får jag inte göra längre och om jag blir sjuk, ja då blir jag sjuk. Pengamaskinen kommer ändå att pytsa in pengar varje månad, Fru Snålgris har ett jobb som drar in stålar, och lägsta sjukpenning från FK är väl 7000 kr eller något sådant. Det räcker gott och väl. Det kommer bli ett antal blogginlägg längre fram där jag går ingenom alla de förändringar sm kommer att göras i privatekonomin och livet när jag går från löneslav till RE-pensionär. FI är vi som bekanta inte än...

Just det ja, detta är ju ett månadsbrev, och då brukar jag gå igenom vår ekonomi. Här kommer en snabb sammanfattning för de som är intresserade:

Intäkter och utgifter

Nettolöner: 58 966 kr

Utdelningar: 44 383 kr

Övriga inkomster: 10 650 kr (barnbidrag, påskgåvor från släkt, sålt två gamla dörrar på Marketplace)

Försäljning av solel: 325 kr

Totala nettoinkomster blev således: 114 324 kr

Våra utgifter kan summeras till 19 540 kr, helt enligt budget.

Utdelningar och pengamaskinen

Utdelningarna börjar trilla in med besked. Mars och April är två helt fenomenala månader och storbankerna dundrar ju på med en och annan extrautdelning som förgyller tillvaron lite extra. Sen kom ju återbäring av källskatt på 43000 kr, vilket givetvis sattes i arbete utan några dröjsmål. Lite skärmdumpar kommer för den nyfikne:



Som ni ser har pengamaskinen fått en välbehövlig knuff i sitt marknadsvärde. Även om kassaflödet är viktigast tycker jag att man ska räkna med några procent i värdeökning givet att man äger vettiga bolag som går som de ska. Att portföljens totalavkastning har ökat med i princip 10% visar på att man äger aktier som levererar det som de ska. Förra året gav negativ värdeutveckling och det var endast utdelningarna som såg till att det blev en något positiv totalavkastning. Detta året hoppas jag att värdet ska hålla i sig, och att vi slutar norr om 10%. Vi får helt enkelt se. 

Nu ska jag fortsätta att ta det väldigt lugnt. Det börjar skymma och resten av familjen sitter och halvsover framför TVn. När jag går och lägger mig ikväll ska jag drömma om det som väldigt många enbart har som dröm; att kunna sluta jobba och leva på sin avkastning. Det känns faktiskt helt underbart.

Glad Påsk till mina trogna läsare, jag tackar ödmjukast för alla vänliga ord och all stöttning ni gett i kommentarsfältet.

6 kommentarer:

  1. Hej Snålgrisen! Glädjer mig åt och med dig i ditt fattade beslut! Tycker du är modig och det är inte för inte som jag räknar dig som en av mina förebilder. Har sedan ditt förra inlägg tänkt, tänkt och funderat. Spenderat lite tid vid ett solig hav med brusande vågor och undrar vad i helvete jag själv håller på med. Jag är som du en mycket enkel man och behöver inte mycket för att må bra. Måste på allvar börja ta RE delen under mer fundering än FI delen som redan är på plats. Var vill jag bo längre fram? Vad vill jag göra? Vilka intressen är de jag vill och ska satsa på? Bl.a, bl.a o.s.v. Utan barn hade jag inte tvekat en endaste sekund längre, men barnen... Vet att de som jag gillar och älskar en hel del saker vi skulle kunna få istället som utbyte mot vad vi har idag. Behöver ta itu med detta mycket mera. Planen är att Pengamaskinen den fantastiska nu får jobba på själv och ägaren ska tänka och tänka klart.

    Glad påsk min vän och kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentaren! Ja att ha en blogg som man vet att folk läser och kanske även ta in som "tips" i sina egna liv är lite speciellt, det märker jag nu när jag blinkar av från arbetslivets motorväg. Rätt eller fel, ingen aning. Jag vet bara att jag hade blivit galen av att vara kvar på samma jobb. Jag fick faktiskt lite inspiration till detta från Flashback, av alla ställen. Där var det nån snubbe som ville säga upp sig, han hade jobbat länge på samma jobb och verkade inte må så bra av det. Nån kommenterade att han "hade gjort sitt" i den bransch han verkade i, och behövde luftombyte, att sadla om. Kanske är det så med mig med, jag fick i alla fall en rejäl tankeställare, då det jag läste stämde in så kusligt perfekt hos mej. Nu är jag anställd ett tag till, sen om det blir a-kassa eller vad det blir det vet jag inte. Är bara lite rädd för att de till skillnad från FIRE2025 som fick 6 månader "ledigt" att söka jobb ska försöka "rehabilitera" mig med att jobba typ 25% i nån ICA-butik eller liknande. Kan jag också få ett antal månader med A-kassa och enbart behöver söka lite jobb, då tar jag nog det. Blir det en massa gruppaktiviteter eller rehab-jobb, nej tack. Då får det vara och jag får gå utan inkomst några månader tills studierna börjar.

      Radera
  2. Glad påsk och vad glad jag blir över ditt nya liv! Skönt att studieledigheten gav den insikt du behövde för att ge dig av.

    Angående SGI så tänker jag inte att det spelar så stor roll. Du kommer inte kunna få sjukpenning alls och enbart föräldrapenning på grundnivå (250 kr per dag tror jag det är) om ni får ett till barn. Om du skulle bli svårt sjuk och behöva sjukpension finns det någon slags grundnivå som man kan få, den kanske är på 7000? Däremot skyddas SGI på samma sätt som a-kasserätten så om du vill ha a-kassa kan det ju vara en god idé att skydda den genom studier eller liknande. Jag har fortfarande föräldrapenning kvar att ta ut så jag skyddar för nu, men kommer inte bry mig längre när föräldrapenningen är slut (eller när det är väldigt få dagar kvar som min man kan ta istället).

    Lycka till och grattis till nya livet! Ser fram emot att höra mer om hur ni har det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmamman och tack för kommentar!

      Nej, SGI tror jag inte heller spelar någon större roll i långa loppet. Det är väl främst nu fram tills studierna, om det kan bli sjukpenning eller a-kassa eller vad de nu kommer fram till. Sen i augusti börjar studierna och då är det CSN ett år framöver (antagligen).

      Det blir inga fler barn här, och alla föräldradagar är uppätna.

      Lovar att uppdatera under hela resan framöver. Nu händer det ju något mer spännande än bara enfaldiga månadsrapporter ;)

      Radera
  3. Grattis till att du kommit till ett beslut som känns bra för dig.

    Låter som en bra plan du har, du är ju några år yngre än mig så jag tror säkert att du kommer att få ordentlig fart på din enskilda firma, det är en härlig känsla att bygga upp något eget helt från grunden.

    Jag hade nog gjort något liknande för typ 10 år sedan om jag varit i din situation.


    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FIRE2025 och tack för kommentar!

      Ja det finns en plan, hade varit trevligt bara om jag kan få någon sorts "inkomst" under de kommande 4 månaderna innan studier och CSN drar igång. Vi får se vad som händer.

      Radera