tisdag 23 januari 2024

Att studera på högskola anno 2024

 Igår hade vi ett rejält busväder här nere i söder. Regnet och värmen gjorde sitt bästa för att decimera det kompakta och halvmetertjocka snölager vi har, och jag fick ge mig ut och skotta bort is-sörja från pooltaket då jag såg att det började bågna av tyngden.  De fina snögubbarna som vi gjorde har kollapsat till oigenkännlighet. Av säkra källor (grannen) har jag fått höra att nu är vintern över, och våren är på väg. Håhå jaja, vi får väl se om det stämmer, ty ingen kunde väl vara gladare än jag åt denna spådom. 

Idag tänkte jag skriva lite om hur det är att studera på högskola eller universitet anno 2024. Herr Snålgris tog sin högskoleexamen 2001, efter 15 års oavbrutna studier i det svenska skolväsendet. Resultatet blev en ganska så skoltrött ingenjör, som fick det första jobb som denne sökte. Övriga klasskamrater antingen fortsatte plugga eller gick hemma arbetslösa, men jag hade fått nog av att plugga och ville tjäna pengar. Som ni kanske vet var arbetsmarknaden för datavetare inte speciellt het under denna tid, den var snarare totalt iskall, när Bredbandsjesus Birgersson med flera hade fått slut på pengar, och IT-bubblan sprack så det hördes ända till Långtbortistan. Dock, med lite tur och att man inte ryggade för att köpa en billig bil och pendla 14 mil om dage, så rodde jag hem mitt förstas jobb, till en fantastisk månadslön å 16000 kr. Jobbet krävde inte högskoleexamen, så lönen var därefter. Det var ett jobb inom IT, och man fick lära sig allt om stora och små datorer, men även kundtjänst och helpdesk. På nätterna hade jag mycket ledig tid på jobbet och kunde lägga den tiden på att lära mig fler programmeringsspråk.


Nog om historia, hur fungerar det nu då om en gammal stöt som jag vill läsa fristående kurser? Alla resultat och meritvärden sedan 1998 när jag började, de finns sparade i LADOK-systemet. Där finns även mitt resultat på högskoleprovet (1,4). Det är dessa poäng som används när man ställer sig i kö för att läsa en ny kurs. Just kurser finns det gott om, och alla dessa går att hitta under den fördeömligt lättnavigerade sidan antagning.se. Där kan man välja exakt vilken typ av program eller kurs man vill lösa, om den ska vara på plats, distans eller helt utan fysiska träffar. När man har valt sina kurser, och rangordnat dessa i prioritet, är det bara att trycka på en knapp så skickas informationen ut till respektive lärosäte som behandlar din ansökan. Har du ansökt efter att tid för ansökan gick ut, hamnar du för det mesta i en reservlista. Allt är väldigt smidigt och sköts endast via ett par klick med musen.

Vid kursstart är det viktigt att vara alert, då man ska registrera ett konto hos det lärosäte man ska läsa vid. Det är olika för olika lärosäten, men det är en enkel process där du får ett välkomstmail med din användare, och du behöver bara logga in en gång och välja ett lösenord, så är du redo att börja plugga. Glöm för guds skull inte att registrera dig för kursen. Detta måste vanligtvis göras under kursens tre första dagar, och glömmer du detta finns det risk att du tappar din plats. Det är även nu som det går iväg ett meddelande till CSN om att du har börjat plugga. Behöver du studiemedel, är det nu dags att bege sig till csn.se och ansöka. Denna hemsidan är betydligt mer trögjobbad och ålderdomlig, men gör sitt jobb, och de är ofta snabba med att behandla din ansökan, och pengar brukar betalas ut senast tre dagar efter godkänt beslut. Det mesta handläggs antagligen automatiskt, och skulle du mot förmodan få ett negativt beslut, då går dessa att överklaga. Jag fick dock pengar utan problem när jag ansökte om det i höstas. 

Nu inför vårens kurser har jag stött på ett problem. Tack och lov har jag en stadig ekonomi så jag drabbas inte av det, mer än att det är ett irritationsmoment. Problemet som sådant är att jag fick godkänt på en kurs veckan innan jul. Alla uppgifter godkända. Normalt sett ska då kursledaren rapportera detta till LADOK, så att kursen sätts som avslutad, och jag kan tillgodoräkna mig 7,5 poäng. Har du inte fått poäng för de kurser du har ansökt om studiestöd för, då är CSN inte villiga att godkänna din ansökan för kommande termin. De vill väl inte ha några snyltare som registrerar sig på kurser och sen inte fullföljer dessa, enbart för att mjölka pengar ur systemet. Helt okej, så ska det vara. Problemet här är att kursledaren struntade i att registrera mina poäng i LADOK, och åkte på semester utomlands över jul, nyår och hela januari. Dennes svarade tack och lov på mitt meddelande, men beklagade sig bara över att LADOK inte gick att komma åt utomlands, och att poängen kommer att rapporteras in den 27/1. 

Har man räkningar som ska betalas i slutet av januari, ja då är det helt enkelt kört. Det är då man som fattig student får ringa till sina föräldrar och låna lite pengar. Enligt CSN är det lärosätets ansvar att "skyndsamt" rapportera elevers framsteg (eller brist på sådana) till CSN, men uppenbarligen har denna kursledare struntat i detta, och tyckte det var trevligare med en långsemester i sitt hemland. Det är extra surt då jag ansåg mig vara extra duktig som gjorde klart uppgifterna innan jul, när vi egentligen hade ända tills den 11 januari på oss. Kursledaren hade dessutom rättat mitt arbete och godkänt det, så varför rapport till LADOK inte gjordes som sig bör lär jag aldrig få svar på. 

Hur som helst tycker jag att det svenska utbildningsväsendet och dess systemstöd på det stora hela förtjänar en femma i betyg. Allting går föredömligt smidigt, ansökning, registrering, distansundervisning och examinationer. Det går lätt att ändra ansökningar direkt via webben och man får hela tiden statusuppdateringar via epost eller sms. Det är ett väldigt stort tryck på just distanskurser, det har jag märkt. Ofta är det mellan 70 och 90 elever registrerade vid kursstart, men sen vet man ju inte hur många som är "spöken" som aldrig fullföljer. Jag har i alla fall läst färdigt två kurser, och har nu påbörjat två nya, som kommer att vara klara i mitten av mars. 

Har du någon erfarenhet av att plugga senare i livet? Hur upplevde du det? Är det något du undrar över? Skriv och berätta i kommentarsfältet!

5 kommentarer:

  1. Hej Snålgrisen.

    Låter kul att börja plugga igen, kan faktiskt tänka mig att göra samma sak i FIRE.

    Har du kollat på omställningsstudiestödet?

    Jag funderar på om det skulle kunna vara något för min egen del.

    Jag har bekanta som lyckats få stödet, men det var tydligen en väldigt seg process och ingen fick beslut om stödet förrän nästan halva terminen gått.

    Problemet för dem var att de tagit tjänstledigt för att plugga, så hade de av någon anledning inte fått stödet hade de förlorat åtskilliga månadslöner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fire2025 och tack för kommentar!
      Japp har kollat på detta stöd, men kände inte att jag passade in. Nu läser jag lite strökurser inom sådant som intresserar mig och även nån kurs inom det jag jobbar med. Har bara valt bidrag och lån, det ger ca 16000 kr/månad för heltidsstudier. Det finns massor med olika stöd man kan söka hos csn, men jag föredrog att hålla det enkelt, då jag ser detta som något tillfälligt.

      Radera
  2. Hej Snålgrisen
    Jag läser också lite extra på högskola och tycker att distansstudier är det bästa dessa skolor gjort på mycket länge. Jag kan välja ämnen som intresserar mig var jag vill utan att behöva bo i närheten. /SpararPengarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej spararpengarna och tack för kommentar!

      Ja det finns för- och nackdelar med distansundervisning. Fördelen för oss äldre är att påverkan på "livet" är minimalt, då man ofta redan är fulladdad med socialt liv vid sidan om och har en hel del erfarenhet av både studier och av livet som sådant. Nackdelen med distans är interaktinen mellan lärare och studenter. På de kurser jag har läst har man gjordet det mycket enkelt för sig, en bok, några 10-minuters föreläsningar, sen ett diskussionsforum och en mailadress till en lärare som man endast får maila till i nödfall. Allt är förberett i former av pdf-dokument och virtuella miljöer. Utrymmet för diskussioner är minimalt. Dock är det inget jag prioriterar nu, men hade jag varit ung, hade jag nog inte valt denna typ av undervisning. Det ÄR skillnad på att sitta i ett klassrum/sal jämfört med hemma.

      Radera
  3. Hej, Jag är är också en av de som läser nu när jag är FIRE, men utan CSN (jag är inte berättigad och ärligt talat, behövs inte) men jag älskar distansundervisning!

    SvaraRadera