söndag 14 januari 2024

Liten uppdatering om JGPI

 Ömsom vår ömsom vinter. Ibland känns det som om vädret blir tokigare och tokigare för var år som går. i Norrland har man de senaste dagarna haft det betydligt varmare än vad vi här nere i den så kallade södern har haft det. Igår blev det under några timmar plusgrader, vilket resulterade i ett massivt snöfall med blötsnö, tinade garageuppfarter och ett allmänt suckade här hemma "inte mer snö nu"... för att sedan på kvällen åter bli -8C. Detta innebar att hela härligheten frös till is igen, inklusive den där garageuppfarten som jag fick ge mig ut och sanda, då den hade förvandlats till en skridskobana. 

Herr Snålgris avskyr kyla. Allting fungerar mycket sämre, man måste dra på sig en massa kläder varje gång man ska springa ut till garaget och kylan är bokstavligt talat väldigt smärtsam, även med mycket kläder på sig. Jag vet inte om jag är överkänslig på något sätt, men även med den där klassiska flerlagersprincipen får jag nästan köldskador på fingrarna trots tjocka vantar. Ni vet den där obehagliga känslan att fingrarna inte går att röra, och om man sen nuddar fingerspetsarna mot något, så gör det svinont. Det räckte med en dryg timme i pulkabacken för detta, och nu sitter jag här och hostar, då jag vet sedan länge att jag inte tål att andas in kall luft i mängder. Tvivlar starkt på att jag och vikingar har något gemensamt faktiskt...


Jag har försökt få något vettigt gjort i garaget med vår så kallade "skrotbil", och tyvärr har den luft-luftvärmepump vi har där haft någon sorts fel, så det har varit svårt att hålla värmen där, speciellt under de nätter det har varit -12 och kallare. Den automatiska dörren är helt oisolerad (av budgetskäl) och det märks, då det vissa morgnar endast är kanske 2-3 plusgrader. Det är omöjligt att få något gjort i dessa temperaturer, alla smörjor är frusna, golvet är iskallt och man får köldskador av att hålla i ett spärrskaft. Elpriset har dessutom gjort det omöjligt att köra en elektrisk värmefläkt, så de garageprojekt jag tänkte pyssla med nu när vädret är kallt och tråkigt har helt enkelt fått vänta på sig. Värmepumpen är felanmäld men reparatören har ingen större brådska. Jag hatar verkligen kyla.

Nåväl, nu till det jag tänkte skriva om, nämligen JGPI, och en rättelse från föregående inlägg. Ni som läste mitt föregående inlägg om denna trevliga optionshandlande och högutdelande fond som har tillkommit hos Avanza och Nordnet, ni vet att jag kontaktade Avanzas kundtjänst för att ta reda på när denna fond får ett bra belåningsvärde och kommer med i deras ränterabatt. Svaret var att de inte gör några undantag utan jag fick vackert vänta till våren och den sedvanliga justeringen som sker då. Tror ni att svaret stämde? För en gångs skull är jag glad av att en kundtjänst ger mig ett felaktigt svar, ty när jag kollade i fredags såg jag att nu helt plötsligt har denna fond 70% belåningsvärde och den är med i ränterabatten. Tack för det! Pinsamt dock av kundtjänsten som inte har bättre koll.


Jag sålde mitt lilla innehav i Emilshus Pref, och dessa slantar gled sedan snabbare än en bränd löning in i JGPI. Den första utdelningen i denna fonden kommer snart, till en blygsam yield om 4,4% (0,0957*12/25,87) (USD), men jag antar att vi snart får se de nivåer som dess amerikanska motsvarighet  (JEPI) har om ca 9% direktavkastning. Tittar man på utdelningshistoriken för JEPI har den delat ut mellan 0,3 och 0,4 USD per månad under hela 2023, och jag kan inte riktigt förklara varför den europeiska motsvarigheten på Tradegate avviker från detta. Vi får väl se vad som händer nästkommande månad, om utdelningen stabiliserar sig och vi blir kompenserade för denna första väldigt dåliga utdelning. Det kan ju vara så att det är optionshandeln som inte har kommit igång som den ska, då dessa 4,4% ligger väl i linje med fondens ingående bolag delar ut. Man saknar helt enkelt hävstångskomponenten från optionshandeln i utdelningen, kanske släpar den efter? Vi får väl se...

Jag kommer att låta en större del av våra innehav glida över i ETF-er eller fonder just för att minska på bolagsberoendet. Det går inte att slippa det helt och hållet men för de svenska innehaven kan man utan att skämmas lägga allt i Aktiespararna Direktavkastning B och/eller Xact Högutdelande ETF. För utländska innehav är det värre, om det är just hög utdelning man suktar efter, men denna nya fond JGPI är ett stort steg på vägen. 

Gillar du fonder eller ETF-er, eller föredrar du att köpa individuella värdepapper? Berätta i kommentarsfältet! 

4 kommentarer:

  1. Jag håller med att man absolut kan använda Aktiespararna B som svensk utdelning med ca 5,8% i da.

    Blir även intressant följa JGPI. Har för mig jag läst att målet är 7-9% i da. Har även sett att en del börjat ta in QYLE (IE00BM8R0J59) i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju en intressant etf men med en misstänkt hög DA ser det ut som. Frågan är om den kan fortsätta pynta cirka $0,15 per månad.

      Radera
    2. Hej Levadrömmen och tack för din kommentar! Ja min strategi framöver gällande svenska innehav (SEK) är antagligne ETF-er samt några preffar och lite extra bank och fastighet som krydda. Telekom är lågt värderat just nu, kanske behåller jag dem och säljer av sen när de förhoppningsvis återfår delar av sitt forna värde.

      QYLE har jag en del i, men det skrivs en hel del om att den på sikt kommer att urholka sitt värde. Har för mig att Petrusko också skrev något om den för ett tag sedan, ska se om jag kan gräva fram artikeln jag läste på seeking alpha. Om du frågar mig är JGPI helt överlägsen QYLE...

      Radera
    3. Ja jag tror att jag hoppar den eft:en.
      https://petrusko.blogspot.com/search?q=QYLE

      Radera