lördag 13 april 2019

Våren som kom av sig

Ett tydligt vårtecken för en utdelningsinvesterare är när det börjar plinga i telefonen lite mer frekvent än vanligt, med det glada budskapet att ett företag har betalat ut sin aktieutdelning. Just under April och Maj betalar många svenska bolag ut sin årliga utdelning, och äger man, som vi gör, svenska storbolag som t.ex. banker finns det således lite extra anledning att dra upp sina mungipor. Dock har denna utdelningsperiod stött på lite patrull i form av Nordea och deras bortsprungna utdelning.

Var är vår vår?

Först var det sagt att vi skulle få utdelningen på kontot den 8:e April. Detta korrigerades senare till att gälla endast aktier köpta på andra börser än den svenska, som skulle dela ut den 11:e. Nu började det koka på Avanzas forum då det var mängder med folk, inklusive Snålgrisarna som inte hade fått sin utdelning. På fredagens kväll hade det inte bara kommit ett, utan två privata meddelanden från Avanza om att de har tekniska problem med att bokföra utdelningarna. Det sista jag har hört från dem är att vi skulle ha pengarna på kontot idag den 13:e. Jag kollade senast kontot för en halvtimme sedan, och ingen utdelning från Nordea där inte.

Man kan ju undra hur något sånt här är möjligt, det är ju inget litet skitbolag det rör sig om, och Avanza torde vara vana att hantera utdelningar från hundratals olika typer av bolag, noterade på merparten av världens börser. Nåväl, det är föga lönt att spekulera i vart pengarna har tagit vägen. Jag hoppas och tror att de dyker upp i början av nästa vecka, något annat vore ju otänkbart.

I övrigt tuffar pengamaskinen på mot nya höjder. Vi passerade 2,3 miljoner för några dagar sedan, och det är ju lätt att börja måna fan på väggen och tänka "hur mycket mer kan börsen stiga...?" OMXS30 är upp 16% sedan årsskiftet och våran portfölj är inte långt efter med sina +13,98%. Jag vågar mig på en gissning om att vi inte kommer att slut året på dessa siffror, utan att en avkylning kommer under sommaren eller hösten.


Som ni kan se har det hänt tråkigheter i slutet av kurvan. Förklaringarna är ganska enkla; Swedbank och HM. Vi äger en rejäl bunt Swedbank-aktier och de har ju gått allt annat än bra den senaste tiden. Vi äger däremot inga HM-aktier, vilka har haft en rejäl resa uppåt under senaste månaderna. Nåväl, detta är en del av spelet, det var inte så längesen många finanstyckare hyllade Swedbank som en av de mest stabila och välskötta bankerna i Europa. Aktiemarknaden är ett minfält, och ingen aktie är "idiotsäker", det är en viktig läxa att lära sig.

I övrigt stretar vi på med idogt arbete, måndag till fredag. Vädret bjöd på ett rejält bakslag och vi har nu -2 grader på termometern. Jag kan konstatera att Familjen Snålgris verkligen vaknade upp ur vårat ide när vi hade vårvärme förra helgen. Vi kunde vara ute och fixa i trädgården, sitta på balkongen och ta ett glas vin och läsa en bok utan att frysa och en massa annat roligt. Denna helgen har vi snabbt gått mellan bilen och ytterdörren och huttrat ikapp. Vi avskyr verkligen denna blåst och kyla och kan inte se någonting positivt med den. Jag undrar hur kossorna som släpps ut på grönbete hade reagerat om de efter en vecka blev indragna till ladugården igen. Säkerligen hade de inte varit positiva i alla fall, den saken är säker. Jag blir för varje år som går mer och mer övertygade om att vi bor i fel land, i alla fall klimatmässigt sett.

Har du bokat en resa till varmare breddgrader än, eller håller du ut ett tag till och väntar in den svenska värmen?

5 kommentarer:

  1. Jag bevittnade omedelbart resultat inom tre dagar efter att ha kontaktat kommunikationen med Dr.Oduduwas Love-spell caster för att få tillbaka min ex pojkvän efter 3 månader vi har bott iväg, jag är glad att rapportera att min man och jag är tillbaka på spår kom tillbaka till mig med mer kärlek och förtroende.
    Min djupa tacksamhet går till Dr.Oduduwa lunchade en magisk kärleksspell på min vägnar i hans tempel. Det var efter tre dagar min ex ringde mig på telefonsamtal för att be om ursäkt och be om förlåtelse, jag fick ett telefonsamtal från Anderson min man idag, han kommer hem, jag är väldigt glad eftersom det här är det bästa som någonsin hänt mig det här år. Jag rekommenderar starkt samma DrOduduwa till alla som läser detta sanna livsförklaring, om du söker återförening med familj, kärleksspell för att få tillbaka ex-älskare, kärleksspell för att bygga förtroende och matighet i ett förhållande och också sex äktenskapsrådgivande böner för att återställa brutna hem.
    Oduduwa kontakt: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera

  2. SNABBT OCH SERIÖST LÅNE ERBJUDANDE PÅ 72 TIMMAR

    Detta budskap är avsett för anställda, näringsidkare, jordbrukare och entreprenörer som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas med sin verksamhet. Få våra olika låne erbjudanden, kredit med mycket enkla villkor på en 3% ränta per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för säkerheten för transaktionerna och du har möjlighet att få till gång till din kredit i 72 timmar garanteras. Så kontakta oss för mer information, tack.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: + 33 756924191
    WhastApp: + 33 756924191

    SvaraRadera

  3. SNABBT OCH SERIÖST LÅNE ERBJUDANDE PÅ 72 TIMMAR

    Detta budskap är avsett för anställda, näringsidkare, jordbrukare och entreprenörer som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas med sin verksamhet. Få våra olika låne erbjudanden, kredit med mycket enkla villkor på en 3% ränta per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för säkerheten för transaktionerna och du har möjlighet att få till gång till din kredit i 72 timmar garanteras. Så kontakta oss för mer information, tack.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    WhastApp: + 33 756924191
    WhastApp: + 33 756924191

    SvaraRadera
  4. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett företag på plats och vi erbjuder pengar kredit till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: + 33756949346

    SvaraRadera
  5. Njut av krediten, det snabba lånet, garanterat på 72 timmar och fortsätt välja ditt nya livsprojekt. Vi erbjuder lån till alla seriösa personer i behov: offentliga och privata företag med en räntesats om 3%. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionssäkerhet. Tack för att du kontaktade oss för mer information.

    E-post ( georges.matvinc@gmail.com )

    WhastApp: +33 756924191

    SvaraRadera