onsdag 22 juli 2020

Sommarinlägg: Tack och hejdå, till Bredband2

Det är sommar med allt vad det innebär. Husets tak och väggar har tvättats, buskarna på tomten har ansats och rabatter har kantats. Allt detta har varvats med ett glas gott dricka och poolhäng på altanen. Detta är hemester i all sin prakt. Vi tar det helt enkelt lugnt och håller oss hemma, och passar på att ta itu med alla dessa småsaker som vi tidigare har skjutit upp på grund av tidsbrist. Vem har tid att förvärvsarbeta?

Det har dock blivit en och annan dagsutflykt, bland annat till Blekinge och Öland. Det var otroligt mycket folk på Ölands vägar, och när man körde förbi Köpingsvik såg man ett hav av husbilar och husvagnar. Hur man gör för att hålla distansen på dessa ställen är en gåta för mig. Det blev ett bad i havet och ett besök i Trollskogen, innan vi styrde kosan hemåt igen. Öland är väldigt vackert och jag rekommenderar alla som inte varit där att avlägga ett besök.

Sveriges längsta vägbro, Ölandsbron


Vi tog även en tur ner till vackra Blekinge, och passade på att besöka diverse kända och okända besöksmål. Något av det märkligaste vi besökte här var en grotta, och inte vilken grotta som helst utan "Snopps Grotta" utanför Rödeby, lägligt nog på vägen hemåt. Enligt sägnen bodde det här en jätte som hette Snopp, och denne blev tydligen väldigt arg när kyrkklockorna ringde, så den kastade jättestora stenblock mot kyrkan. Detta är antagligen ett forntida försök att förklara de jättelika flyttblock som ligger lite här och var i landskapet. Eller var jätten bara väldigt arg på grund av sitt namn. Denna utflyktspunkt upptäckte vi när dottern fick en pysselbok gratis när vi var och gick på torget i Karlskrona, för övrigt ett av norra Europas största stenbelagda torg.

Vackra Karlskrona från ovan


Nåväl, det jag tänkte berätta om i detta inlägg är när vi valde att byta leverantör av bredband. Vi har har haft Bredband2 i flera år och har varit nöjda. Det har fungerat, och hastigheten har varit acceptabel. Vad mer kan man förvänta sig av en bredbandstjänst? För detta har vi betalat 957 kr i kvartalet för en 100/100-uppkoppling. Den senaste räkningen var dock på 1057 kr, en höjning med 100 kr i kvartalet? Vad är nu detta!? Jag läste lite på diverse forum och tydligen är det många som har råkat ut för att Bredband2 smyghöjer sina avgifter lite då och då. Nu var det tydligen vår tur.

Jag kollade på bredbandsval.se och kunde se flera leverantörer som kan leverera samma typ av bredband för 299 kr i månaden till vår adress. Perfekt, tänkte jag, då tar jag kontakt med Bredband2 och ber dem att matcha detta lägsta pris så kan vi fortsätta vara nöjda och glada kunder. Kontakten tog jag via chatten, och där svarade en "Julius" efter ca 10 minuters väntetid med två personer före i kön. Det är ju sommartider minsann. Jag förklarade kort att jag inte var nöjd med denna smyghöjning och ville gärna stanna kvar som kund hos Bredband2, om de kunde matcha konkurrenternas pris, vilket för dem innebär att de får efterskänka ca 150 kr i kvartalet. Detta kunde "Julius" inte ge svar på direkt, utan jag ombads att vänta några minuter. Svar kom därefter att det inte fanns någon möjlighet att matcha detta, men att jag kunde få halva priset i 4 månader istället. Detta är såklart inget vi är intresserade av, utan här är det långsiktighet som gäller. Jag tackade därefter för chatten och skrev sedan ett meddelande till deras kundtjänst där jag avsäger mig tjänsten med omedelbar verkan. Jag får dock vänta 30 dagar, då detta är deras uppsägningstid. Därefter kommer vi att vara kunder hos Bahnhof istället, då jag alltid har gillar Karlungs attityd gentemot övermakten som i tid och otid vill snoka i folks surfvanor. Vi sparar med hjälp av detta tilltag 150 kr i kvartalet, och Bredband2 tappade en nöjd och betalande kund.

Som ni kan se är det inte alltid lätt att snacka sig till förmåner via en kundtjänst. Ibland fungerar det och ibland skiter de i vad man än gör, som i detta fallet. Jag tycker dock att det är lite märkligt att man väljer att säga hejdå till en nöjd och betalande kund så lättvindigt. Det finns enligt mig ingen anledning till att de ska vara så pass mycket dyrare för en helt likvärdig tjänst. Nu blev det som det blev, mest på grund av att jag alltid vill ha den billigaste tjänsten för att hålla de fasta kostnaderna så låga som möjligt, samt att jag är totalt allergisk mot prishöjningar i smyg.

Vad är ditt bästa spartips gällande fasta kostnader? Har du också råkat ut för smyghöjningar?


5 kommentarer:

  1. Hej!
    Smyghöjningar har jag inte varit med om. Alltid har det kommet ett mail eller brev om en höjning av avgiften.

    Gällande bredband så verkar det vara svårare nu att förhandla avgift. Jag var med om samma sak med Telenor. Varit kund där i hur många år som helst och alltid ringt och fixat bra rabatt. I höstas var det blankt nej så jag sa upp tjänsten direkt i telefon. Blev boxer för 125kr i månaden i 6 månader efter det blev det 249kr i månaden. Betydligt mycket billigare än Telenor som ska ha 389kr för exakt samma tjänst.

    Angående Öland håller jag helt med dig. Supermysig Ö. Vi var där förra sommaren. I år var vi på den andra ön, Gotland. Mycket trevlig ö det också.

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Pappa betalar och tack för kommentar!

      De påstod att de skickat ett brev, men vi har inte fått något sådant. Då det väldigt sällan kommer pappersbrev till oss, är detta något vi borde märkt. Oavsett vilket var jag inte intresserad av att betala mer än jag behöver för något. Det är ungefär som om jag har två leverantörer av vatten att välja mellan, båda har lika gott vatten men den ena är en krona dyrare per liter. Vad väljer man?

      Tycker det är märkligt att de väljer att tacka hejdå till en krångelfri kund för 150 kr i kvartalet. Men det är deras val. Antagligen har de tillräckligt många kunder som inte bryr sig och gladeligen betalar.

      Öland är väldigt fint och vi bor nästan bara ett stenkast därifrån (nåväl, några mil), men försöker undvika semesterveckorna då det är tokmycket folk där. Har börjat semestra mer och mer i Blekinge, där finns mycket häftigt att upptäcka, främst en massa olika marknader och äventyrsbad (som tyvärr är inställda i år). Sånt är vi tyvärr inte bortskämda med i Småland.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams. Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han slöt mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollstavarna, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Stoppa skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Graviditet spell
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Jag har haft Comviq nuvarande Tele 2 i säkert 15 år. Nu i
    våras skulle dom höja abonnemangsavgiften fick jag brev om. Ringde precis som du och ville dom skulle matcha bästa budet som var hos vimla. Men fick ett nej, sa då upp det med omeldebar verkan. okey sa dom efter 15 år. Så trogna kunder finns nog inte längre mvh Mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mats och tack för kommentar!

      Nä det verkar märkligt att man dumpar kunder för små skitsummor. EN trogen kund som aldrig strular borde vara värt mer än de i mitt fall 150 kronorna per kvartal.

      Radera