fredag 4 oktober 2024

Månadsbrev September 2024

 Tiden går fort när man har mycket att göra, brukar man säga. Det uttalandet, oavsett vem som yttrade det, stämmer otroligt bra på mitt eget liv under de senaste veckorna. Jag läser som bekant två kurser på två olika lärosäten i Svea Rike, och en av kurserna har visat sig vara en riktig mardröm. Egentligen är det inget konstigt, det är en grundkurs på halvfart, 7,5 poäng med inriktning IT. Jag behärskar ämnet men det finns delar i det som är lite nya för mig, och jag tyckte att det verkade spännande att fördjupa mig lite, även om jag idag inte har någon som helst önskan i att återgå till mitt tidigare yrke som programmerare för affärssystem. Kursen har visat sig vara en veritabel mardröm...


Det är roligt att gå i skolan...

Denna kurs har som jag ser det flera olika problem. Den första är att det finns 3st "ansvariga" för kursen utöver två studenter som är hjälpredor. Detta gissar jag har bidragit att alla beskrivningar, instruktioner och utskick känns som en koreansk bils inredning, där inget hänger ihop och det ser ut som något som är ett ihop-plock av 10 olika bilmärken. Jag är en akademiskt lärd person, har goda eller mycket goda kunskaper i det svenska språket och har inga som helst problem att läsa komplicerad akademisk facklitteratur, examensarbeten och annat som hör studievärlden till. Tyvärr har inte de som författat dessa texter samma ambition, utan det känns som om de har skrivit ett stycke var utan att ha pratat ihop sig innan, vilket gör det hela otroligt förvirrande, när instruktioner upprepas med olika innebörd och man får läsa texten om och om igen för att över huvud taget fatta vad man ska göra och hur det ska redovisas.

Ett annat stort problem med kursen är att den är har ett otroligt stort fokus på hur inlämningar (4 st. laborationer och ett projektarbete) ska gå till. Man vill för laborationerna ha en projektrapport med 12 olika rubriker som ska fyllas i, med flödesscheman, kodexempel, reflektioner och så vidare. Utöver detta ska man spela in en demo där man demonstrerar det som man har utvecklat genom att köra sina program samt att hoppa fram och tillbaka i utvecklarmiljön för att visa koden för just det som man demonstrerade. Denna demofilm ska enligt instruktionerna ta ca 5-7 minuter. Problemet är att det inte på långa vägar räcker för att göra ett meningsfullt demo, med tanke på hur stora dessa laborationer är. Min senaste film blev ca 35 minuter lång och tog en halv dag att förbereda och spela in. Och då jobbade jag mig igenom alla krav så fort jag bara kunde. Detta tyder på en väldigt slarvigt sammansatt kursplan.

Vi ska nu i slutet av kursen göra ett projekt där vi ska lämna in projektplan med tidsuppskattning, teknisk systemspec, projektrapport, Powerpoint-presentation och slutligen en film på ca 15-20 minuter där allting ska demonstreras. Allt detta är för ett projekt på ca 80 timmar. I projektet ingår dessutom krav som i mitt tycke är alldeles för avancerade för att blanda in i en grundkurs i detta ämne. Men vad vet jag, jag har bara 24 års erfarenhet från det verkliga livet. Man märker i diskussionsforumet att många (yngre) studenter är väldigt nervösa och förvirrade, och jag tror att det bubblar en väldigt stor frustration och stress hos många som saknar den erfarenhet som jag besitter. Även med min långa erfarenhet får jag svettas för att hinna med, då det är så otroligt många dokument som ska lämnas in, och de krav på utformning och innehåll på det som lämnas in är löjligt höga. Jag har läst ett antal distanskurser i liknande ämnen, även på samma lärosäte, och aldrig har vi ens varit i närheten av vad man förväntar sig i denna kurs. Normalt sett brukar man för en laboration fylla i ett frågepapper med säg 15 olika frågor, samt att zippa ihop några kodfiler och ladda upp. Det tar MYCKET längre tid att förklara kod genom att skriva ett utförligt word-dokument där man ska klistra in väl valda kodsnuttar i ett försök att förklara ett samband och samtidigt visa att man fattar vad man håller på med, eller att spela in en film där man förklarar och går igenom koden i detalj, än att skicka själva koden till examinatorn så att denne snabbt kan läsa igenom den själv.

Detta var ett *mycket* långt intro om vad jag som "ledig" håller på med om dagarna. Igår satt jag uppe till 02:30 för att jobba ikapp kurs #2 som handlar om teknisk fysik. Tur att det finns kaffe... Det är riktigt trevlig kurs måste jag säga, där ambitionerna helt är i linje med vad jag anser är "normalt". Men nog nu om mitt bitterljuva återförenande med akademins värld, nu ska vi se hur finanserna har artat sig under september.

Inkomster och utgifter

Våra inkomster såg ut som följande:

Nettolön: 22712 kr (Fru Snålgris har gått ner till 80% pga för stor arbetsbelastning)

Utdelningar: 18018 kr

CSN: 37706 kr

Övriga inkomster: 2700 kr (Barnbidrag och försäljning av lite prylar)

Våra totala inkomster hamnade på 81 346 kr, vilket förvisso inte är fy skam. Dessvärre är ju merparten av detta lån som ska betalas tillbaka någon gång i framtiden, men den dagen den sorgen. 

Våra utgifter hamnade på beskedliga 19 365 kr. 


Aktieutdelningar

Vad händer med våra utdelningar? Jodå, de trillar in i vått och torrt, även om september är en av våra absolut sämsta månader.


Jag bryr mig inte så mycket om vad som ramlar in varje månad, utan det är helåret som räknas. Vi har en relativt stor kontantbuffert för att kunna parera oförutsedda utgifter och är inte så beroende på om det trillar in 20 000 kr eller 40 000 kr  på en månad. Jag har inte handlat speciellt mycket utan är lite avvaktande för att se vad aktiemarknaden ska hitta på. Det brukar skaka lite i takt med höststormarna och att löven faller från träden, så vi får se under oktober om det blir någon lågkonjunktur att tala om. För helåret är prognosen (efter en uppjustering av några av storbankernas utdelningar) att vi brutto kan plocka ut 460 000 kr i aktieutdelningar. Detta innebär en bruttolön på 40 000 kr i månaden.

Pengamaskinen

Under september hände det inte så speciellt mycket med värdet på portföljen. Det har skakat i några av våra innehav, som jag tänker är väl värda att nämna:

TC Energy - ett kanadensiskt energibolag som knoppar av sin verksamhet som handlar om flytande produkter till ett nytt bolag. Man får 0,2 aktie för varje aktie av TC Energy som man äger. Aktien föll som en sten när detta skedde, och jag har ännu inte fått några nya aktier i det avknoppade bolaget. Antagligen kommer jag att sälja dessa, då vi få se vad som händer med utdelningen i bolaget som helhet framöver.

Corem Properties - har skakat rejält de senaste dagarna när det nu går rykten om att deras största hyresgäst i Kista, Ericsson, har planer på att lämna. De står för 6% av Corems intäkter och givetvis blir det stor påverkan på kassaflödet om detta blir verklighet och de inte lyckas hitta nya hyresgäster. Jag var i Kista för något år sedan, och då kändes det som om jag hade teleporterats till nåt sunkigt ställe i Mellanöstern, och inte till något svenskt Silicon Valley. Det var knappt att man såg en människa med skandinaviskt utseende, däremot människor från Nordafrika i vita pyjamasar och spökplumpe-liknande figurer fanns det gott om. Vissa delar runt Kista Galleria liknade mest ett ghetto, med högar av skummisar som stod och hängde. Dock har jag goda erfarenheter av Kista som kommun, de har låga skatter och ett rykte om att hålla ordning och reda i finanserna. De gör bäst i att ta dessa rapporter om oro på största allvar.

Orange - en stor fransk teleoperatör som är populär bland utdelningsinvesterare har meddelat att de lämnar NYSE, för att endast vara noterade på Paris-börsen. Av någon anledning dök aktien nästan 4 % av denna nyhet och det är tämligen oklart vad detta innebär för mig som aktieägare. Kommer jag att få ett erbjudande från någon om att sälja mina amerikanska Orange-aktier? Kommer de att bytas ut mot dess franska motsvarighet? Jag ska skriva till Avanza och fråga, för man brukar normalt sett få ett meddelande när liknande händelser inträffar. Jag vill gärna behålla aktien.

Värdemässigt ligger vi och tangerar vad Dow Jones har gått upp med för helåret, långt före den svenska börsen. Jag bryr mig inte så jättemycket om hur börsen värderar en viss aktie, men blåa siffror är psykologiskt trevligare än de röda, det går inte att komma ifrån. 


Det var vår Septembermånad. Vi har utöver detta grejat lite i trädgården och letar vidare på en ersättare till vår gamla Volvo. Priserna på elbilar har gått ner väldigt mycket under detta året och det finns flera intressant objekt. Det tar dock tid att sätta sig in i allt detta, tid som jag för tillfället inte har. Vi får se hur det blir, nu tänker jag gå och lägga mej, och ta igen förlorad sömn. Det ska bli skönt med lite helg, säger den som inget jobb har, haha. Godnatt!


1 kommentar:

  1. Hallå Snålgrisen, här publicerade vi ungefär samtidigt ikväll!
    Beklagar din ena kurs och hur den verkar sammansats och exekveras... Tog själv en IT relaterad kurs för ett antal år sedan, nåja, 20p med gamla poängen så en rejäl sak. Körde naturligtvis över kursledarna och de hann inte med inlämningarna och var också på många punkter extremt otydliga vilket de dock fick försöka förklara men misslyckades att göra. Betyget blev MVG fanns inte på kartan att något annat skulle erhållits då denna kursdeltagare glänste över dem på alla punkter... Ja så var det...

    Orange... En nyhet för mig, hoppas Avanza ger nån bra möjlighet. Fick ju sälja av ABB avknoppningen som sysslade med riktigt stora turbos för motorer, Acceleron, baserade i schweiz (alltid svårt för att stava detta land...). VIll också behålla Orange.

    SvaraRadera