Det smattrar av regnet på fönsterblecket utanför Herr Snålgris lilla kontor. En vy av dimma, blåst och regn över de gråbruna fälten kan få vem som helst att vilja dra något gammalt över sig och gå i ide. Julstämningen är det lite sisådär med, även om en ståndaktig elektrisk ljusstake i furu från 80-talet gör från sin plats i fönstret sitt bästa för att påminna oss om att det snart är dags för långledigt för alla som förvärvsarbetar. Jag kan ärligt erkänna att jag inte tänker så mycket på detta med helgdagar längre. Det som märks mest är att hela familjen är hemma och det är ljusår ifrån så lugnt och skönt som det är när de är iväg på jobb och skola.
Jag tänker inte låta detta inlägg sväva iväg allt för mycket, utan nu är det dags att skriva om vad inlägget är tänkt att handla om, nämligen vår väg från tanke till handling gällande att byta ut vår gamla trotjänare. Som ni kanske vet har vi kört en Volvo V70 av 2013 års modell under de senaste 7 åren. Bilen har varit stabil som få, jätteskön på långfärder och sådär trygg och lugn som bara en Volvo kan vara. Lastutrymmet har varit fenomenalt när man har köpt byggmaterial, lastat in barnvagnar och resväskor för långresor. Jag kan inte påstå att den har orsakat oss några större bekymmer pengamässigt. Dock kostar det en del att äga en fossilbil, samt att jag sedan läge har haft ett stort intresse för elbilar.
Fossiler och andra
Som gammal elektroingenjör har jag inte svårt att se alla de fördelar som finns med en elektrisk drivlina, jämfört med en som drivs av fossila flytande bränslen. Det finns dock väldigt många i vår värld som lägger ner mycket tid på att skriva rent trams om elbilar på diverse forum och facebookinlägg. Jag vet inte vad dessa människor har för personliga problem, men de anser det tydligen vara värt att på i princip vartenda inlägg om elbilar, fylla kommentarsfälten med sin dynga. De kan i princip ingenting om elbilar och har låga eller inga kunskaper om teknik i allmänhet, och hade gjort samhället en stor tjänst om de avslutade sina facebook-konton och återgick till att studera forntiden. I min bekantskapskrets finns det flera sådana människor som tyvärr tror på allt negativt som skrivs om elbilar, och som gärna delar med sig av diverse "fakta" som de har hört och hittat på nätet. Flera gånger har mina samtal med dessa personer slutat i väldigt upprörda känslor. Jag kan för mitt liv inte förstå varför folk ska bli så galna över att prata om elbilar? De första bilarna som kom var just drivna av el. De hade en begränsad räckvidd på nån mil men var mycket trevligare att köra än de då omoderna och illaluktande bilarna med explosionsmotor, som man var tvungen att veva igång. Inte sällan orsakade denna vev allvarliga personskador när motorn väl startade och föraren inte hade vett att flytta sig. Kvinnor gjorde sig inget besvär då de helt enkelt inte orkade veva igång motorn. Sen uppfann någon en elektrisk startmotor, och elbilarna med sin väldigt korta räckvidd var historia.
Letandet tar fart
Hur som helst, vi var 100% överens om att nästa bil skulle vara en ren elbil. Jag lade ner över ett år på att titta på hundratals timmar med youtube-klipp, provköra diverse fabrikat, samt prata med vänner och bekanta som redan har tagit steget mot eldrift, för att höra mig för hur elbilen fungerar i deras vardag. För mig som är tekniskt intresserad var det dessutom viktigt att förarmiljön känns modern, funktionell och fri från allvarliga buggar och andra dumheter som biltillverkare kan hitta på. De flesta elbilar har ju (tyvärr) skapats av företag som främst är vana vid att bygga fossilbilar, och det märks verkligen när man jämför hur väl man utnyttjar det utrymme som blir över när hela den fossila drivlinan har plockats väck.
Vi behöver en bil som har vettiga bagageutrymmen, vara bekväm på långa färder och ha ett hyfsat stort batteri (>55 kWH) och minst 150 kW maximal laddeffekt. Till skillnad från elbilshatarna som underkänner alla bilar som inte går att köra minst 100 mil i ett streck, vill jag gärna ta en liten paus var 20:e mil för att sträcka på benen, vilket gör det utmärkt att ta en liten laddpaus på 15-20 minuter. Priset får inte heller vara över 320 000 kr, vilket är en gräns vi har satt för att inte sväva iväg, vilket är så lätt hänt när man ska köpa något. Kort och gott föll valet på en Tesla Model 3 från 2021. Denna årsmodell är viktig, då man då gjorde ett antal större uppgraderingar:
- Eluppvärmd ratt
- Laminerat glas i framsätets dörrar samt bättre ljudisolering
- Ny modernare förarmiljö (bort med pianoblank plast som jag hatar)
- LFP-batteri för bilar byggda i Shanghai, mer robust och långlivat
Det var dessutom viktigt för oss att bilen har en dragkrok, och Tesla är tyvärr lite egna på denna punkt då man till skillnad från de flesta andra bilar måste beställa detta från fabrik, det går alltså inte att montera på en normal dragkrok efter du har köpt bilen, då det är bilens VIN-nummer som styr detta, och är bilen inte typgodkänd för detta så går det inte att ändra. Kryssar man i alla dessa filter så blev det ett väldigt smalt utbud av kanske 5 bilar. Priserna på elbilar hade dessutom fallit en del när jag började mina sökningar, så tiden var verkligen rätt. Jag fick gå upp i pris till ca 340 000 kr för att hitta några intressanta kandidater. Vissa bilar med lägre pris ströks direkt då de såldes av till synes skumma bilhandlare. Jag fastnade för en modell som såldes av en större handlare som börjar på R och slutar på k. Säljaren var på hugget, och skickade diverse bilder som jag efterfrågade, och bilen var i gott skick med all den utrustning jag ville ha. Sen var det dags att börja förhandla.
Bästa priset, eh kompis?
Jag hade hittat en likvärdig bil hos en halvskum handlare, som dessutom inte hade gratis hemleverans (de flesta Teslor finns kring storstäderna). Jag började med att pruta ner priset från 340 000 kr till 320 000 kr för att matcha några andra bilar på marknaden. Sen började vi att prata om inbytesbilen, den gamla V70n. Jag hade räknat med runt 100 000 kr för den till en privat köpare. De bjöd 80 000 kr, vilket jag tyckte var ett bra pris. Sen ska ju kamremmen bytas om några hundra mil vid 15 000 mil. Detta luskade han reda på via datorn, och jag låtsades som om jag inte visste om detta, men efter lite tjat från min sida tog de denna kostnad (ca 10 000 kr), vilket i princip innebär att jag fick 10 000 kr mer. När allt var färdigt så ska jag betala 320 000 kr - 90 000 kr vilket ger 230 000 kr. Det är mycket pengar för en bil, men vi kommer att behålla den länge.
Leveransen gick utan några större problem, vi bestämde en tid och plats, och på kvällen en regnig måndag kom en person som hade streckkört från Stockholm och tittade på min bil, jag tittade på Teslan inomhus i mitt varma gosiga garage, varvid jag hittade några små anmärkningar på rost och att det verkade läcka lite olja från oljefiltret till växellådan. Vi ringde upp säljaren som satt hemma, bestämde att de ska ta kostnad för rostlagning och byte av oljefilter. Jag skrev sedan under kontraktet med mobilt bankid, och transportören satte sig i vår gamla V70 och körde iväg med den till Stockholm. Han var nog framme vid 04-tiden eller något. Inte ett jobb jag skulle vilja ha. Veckan därpå bokade jag tid hos en Mekonomen-verkstad som är utbildade på elbilar, och de bytte det sönderrostade oljefiltret och fyllde på med ny olja. Detta är ett vanligt fel på Tesla, och jag var givetvis påläst. Skärmarna och bakluckan rostlagades och lackades om av en lokal lackerare som jag har stort förtroende för. Summan för reparationer landade på ca 8000 kr, vilket jag fick lägga ut, och sedan skickades kvitton till säljaren, som efter ca en veckas tid återbetalade denna summa till mitt konto.
Det ekonomiska...
Hur ser då den ekonomiska kalkylen ut för denna bil? Jag är främst intresserad av driftskostnader och bryr mig inte så mycket om värdeminskning. Alla kapitalvaror faller i pris, och bilar är inget undantag. Vi kan börja med att se vilka ungefärliga kostnader vi har haft med vår V70 per månad:
- Drivmedel (diesel): 1200 kr
- Service: 230 kr
- Skatt: 220 kr
- Försäkring (halv): 350 kr
- Reparationer: 350 kr (genomsnitt senaste 3 åren)
Total månadskostnad: 2300 kr
Och hur ser det då ut för våran Tesla? Jag har uppskattat denna kostnad:
- Drivmedel: 80 kr (samma kör-mönster som innan och laddning till största del hemma på de billigaste priserna för SE4)
- Skatt: 20 kr
- Försäkring (hel): 900 kr
- Reparationer: 250 kr (torkarblad, spolarvätska, nya däck var 4:e år). Har garantier på drivlina och batteri till 2029.
- Prenumeration Tesla Premium Connect: 99 kr
Total månadskostnad: 1329 kr
Detta är givetvis ungefärliga kostnader, men på vår V70 är många av delarna slitna och kommer kräva byte inom något eller några år, vilket antagligen gör att reparationskostnaderna skjuter i höjden. Jag är hyfsat duktig på att meka, men vissa saker gör jag inte själv. Teslan har inte speciellt många slitagedelar alls, och de fel som kan uppstå är ofta relaterade till något elektriskt. En bra grej med Tesla är att alla servicemanualer är gratis, så är man lite händig och vet vad man gör kan man åtgärda det mesta själv. Reservdelarna går bra att beställa från Tesla.
Slutord
De två största fördelarna med elbil tycker jag är den oerhört mjuka och sköna körupplevelsen samt priset för drivmedel. Man glider mjukt fram (nåväl, ganska mjukt, Model 3 är ganska stötig i fjädringen) och laddar i vårat fall billigt när elpriset är som lägst. Några direkta nackdelar med bilen har vi inte upplevt än. Jag vet att många klagar på att automatiska funktioner som torkare och hellyse ibland kan leva sitt egna liv, och att detta blir bättre och bättre med mjukvaruuppdateringar. Jag tänker att jag gör ett nytt inlägg längre fram när vi har haft milen i vårat ägo några månader, och hunnit bekanta oss med den. Det första intrycket är väldigt positivt, och stolarna är om möjligt ännu bekvämare än de i V70n, vilket jag inte trodde var möjligt.
Det går att skriva väldigt mycket mer om denna bilaffär, men då blir det inte ett blogginlägg utan en roman. Jag tänker som så att är det något specifikt som ni undrar över som jag har glömt eller inte berättat om, bara skriv i kommentarsfältet så ska jag göra mitt bästa för att svara.
Spännande, låter som ett bra köp. Själv har jag en betydligt äldre V70N, som jag ännu inte bestämt hur jag ska göra med. För en sak är säker, när bilar blir över 20 år gamla, då är den en hel del som behöver åtgärdas. Hela tiden.
SvaraRaderaÄr själv inte så intresserad av att meka, utan vill ha en bil som funkar. Jämnt.
Tesla Model Y är på önskelistan, men kan också tänka mig en Kia, kanske den nya EV3 som ser lovande ut.