onsdag 22 maj 2019

Att gräva guld

Idag är en riktigt varm dag här nere i söder. Ett tag undrade man ju om vädret var upp-och-nedvänt i och med att vi hade 13-14 grader medan man i Norrland hade över 20. Nu verkar det som om ordningen är återställd hehe.



Det är full rulle på jobbet som vanligt, och Herr Snålgris har varit på den årliga löneförhandlingen. Den gick till som vanligt, 90% av tiden pratades det om annat och den sista kvarten gick till att diskutera lön. Jag hade inför mötet efterlyst lönekriterier, men då dessa inte verkar existera längre körde jag på som vanligt, fulladdad med argument som styrker varför jag ska ha en löneförhöjning. Resultatet väntas inom en månad. Jag satte 1000 kr som löneanspråk, en jämn och fin siffra.

På bussresan till jobbet idag funderade jag lite på detta med "varför just jag ska ha löneförhöjning". Många verkar tycka och tro att en löneförhöjning varje år är lika självklart som att solen går upp och ner, men så är det ju naturligtvis inte. Det finns mängder av företag, speciellt inom tjänstesektorn som inte har tecknat något kollektivavtal. Det finns även kollektivavtal där man avsiktligt väljer att inte ha med just löneförhöjningen som ett krav. Har du som anställd då otur så kan det bli 0 kr ett visst år. Detta har Herr Snålgris råkat utför under 2009, där chefen krasst konstaterade: "Jag kan ha lönesamtal med er alla, men mitt slutgiltiga erbjudande kommer att bli 0 kr". Det blev inget lönesamtal det året.

I min värld får man löneförhöjning för att man presterar bra, företaget går med vinst och denna vinst kan ju antingen sparas eller investeras (eller delas ut till aktieägare). En löneförhöjning är ju en investering i sina anställda. Ordspråket lyder ju: "Hästen börjar inte bitas förrän krubban är tom". Ofta är löneförhöjningarna bara några korvören, men det räcker oftast för att hålla merparten av arbetsmyrorna nöjda.



Det har blivit en del tv-tittande sent på kvällen för Herr Snålgris, då det är ljusare på kvällen och vi inte är lika sömniga. Nytt för detta året är en tv-serie som heter Gold Rush, och som finns på Dplay, där vi har skaffat oss en gratismånad. Serien går ut på att ett antal grupper av lyckosökare ska gräva fram guld uppe i Yukon, Alaska. Vissa lyckas bättre än andra och varje avsnitt rymmer *minst* ett problem som ska lösas. Det kan vara någon som blir hastigt sjuk, en maskin som går sönder eller att man har grävt upp ett område som visade sig vara helt tomt på guld. I slutet av varje avsnitt är det uppvägning, där man får se hur mycket guldstoft som de har lyckats få fram. Programmet har ett hyfsat underhållningsvärde, även om man får tänka på att mycket är regisserat och att deltagarna får betald ersättning. Denna serie har fått ett antal spin-offs som t.ex. "White Waters" och Gold Divers". Samma slags bekymmer, olika scenarios. Ett odödligt citat från en av de mer misslyckade guldgrävarna kom från gamle Jack och det lyder: "You are all millionaires, you just gotta get the gold out of the ground". Ja, just det...

Där och då i tv-soffan kom jag att jag också faktiskt har en liten guldgruva, nämligen vår pengamaskin/aktieportfölj. Denna avkastar varje timme hela 20 kr, alltså två "guldtior" som man med lite fantasi kan se plinka ut och ner i vår kassalåda. På ett år blir detta hela 171 662 kr. Denna summa är långt ifrån vad de mest framgångsrika guldgrävarna kan inbringa, men jag slipper jobba 14 timmar om dagen, i kyla, mörker och med arbetsuppgifter som kan knäcka den bästa. Detta ser jag som den största styrkan med utdelningsinvestering, att man inte behöver göra speciellt mycket i form av egen insats. Det räcker att kolla Avanzas nyhetsflöde någon gång i veckan, och vid månadens slut göra nya aktieinköp för att på så sätt expandera sin verksamhet och öka avkastningen ytterligare.

Avslutningsvis kan jag nämna att det är en glädjens dag för denna guldgrävare. Vi har som ni kanske vet ett antal aktier i Oriflame, ett kosmetikaföretag, som har bra DA men som har haft det väldigt kämpigt senaste året. I morse kom det ett pressmeddelande att grundarna, familjen af Jochnick, vill köpa upp alla resterande aktier till ett ganska så hyfsat bud i syfte att ta bolaget från börsen. Detta gjorde att aktiekursen rekylerade + 35%, och Herr Snålgris gjorde slag i saken och sålde hela sitt innehav, till en smärre vinst på någon tusenlapp. Man vet ju aldrig om ett bud går igenom, och jag har länge önskat bli av med detta bolag.
Det är svårt att hitta bra svenska aktier med hyfsad DA, tittar man på preffarna har de gått upp rejält under senaste året och presterar knappt 6% i direktavkastning, vilket jag tycker är för lågt i förhållande till risk och utebliven höjning av utdelning. Vi får prospektera vidare och se vad som dyker upp.

Ser du några företag med bra DA värda att investera i? Vad har du köpt denna månad?

10 kommentarer:

  1. Fler än jag som ser på "Gold rush" :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Investeralitemera och tack för kommentar!

      Ja jag kollade på detta för länge sen när vi hade Discovery. Hade glömt bort att den fanns när jag fick upp den som reklam i Dplay-appen. Lite enformig serie, men det händer alltid något. Det finns ju andra program med liknande inriktning, minns en när några idioter ska gräva guld i Ghana (tror ajg det var). Den serien slutade väl med att de blev jagade ur landet och stämplade som kriminella. Något guld lyckades de inte hitta, men de tog begrepp som blåögdhet och naivitet till helt nya nivåer. Minns ett avsnitt när ett gäng kineser helt enkelt gick in i deras inmutning och tog över verksamheten och grejorna. Kineserna hade skjutvapen, dessa nissar hade noll koll.

      Radera
  2. Sjukt bra avkoppling denna goldrush! Matade av 6 säsonger innan 2016 eller nåt sånt. Iceroad truckers fast bättre. Du har en grym DA som ger ca 170 tkr på ca 2.3 mkr! Grattis till Oriflame, tvekade länge men köpte aldrig 2018 vilket kännts skönt men ändå inte. Inga direkta tips, själv blickar jag mot USA men ännu inte fått tummen ur, ja sen är det ju krediten som bromsar förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kalkyl och tack för kommentar!

      Streck-kollade igår på två avsnitt innan läggdags. Tycker de oftast är överdrivet dramatiska i sina kommentarer, så att det nästan är lite tramsigt, "måste hitta guld nu annars är det kört blabla, bara två veckor kvar blabla annars personlig konkurs...". Och sen alla dessa tekniska fel. Vet inte om det är amerikanska grejor som håller urkass kvalitet men just pumpar och annat går sönder i parti och minut. Tror inte jag har sett ett endaste avsnitt utan något sorts problem.

      Kollade även ett avsnitt av gold divers... där var det verkligen amatörernas julafton. Jag undrar vad dessa människorna lever av, för något guld hittar de knappt. Det är väl en fet royalty-check från Discovery som håller dem flytande. Värst av alla verkar familjen Riedel vara, totalt okunniga om precis allting, ändå verkar de fortsätta år ut och år in. Kanske dags att göra något annat.

      Radera
    2. Apropå min DA, ja jag har valt en liten annorlunda approach gentemot flera bloggkollegor som satsar på utdelningstillväxt. Jag väljer hellre att ha merparten av investeringarna i lite trögare aktier typ REITs, BDCs, Preffar som ger stabila höga direktavkastningar men där tillväxten är lägre. Att köpa JNJ och vänta på att den ska ge lite högre DA är en lång väntan på ca 10 år, och även dessa s.k. "blue chip" aktier kan ju få det kämpigt med värderingen ibland. Jag väljer hellre högre DA idag än om 10 år.

      Radera
  3. Hej igen, angående gold rush och liknande serier så ligger knappast IQ summan i högre spannet, kanske därför jag periodvis får bra avkoppling med sådant. Sen beundrar jag dem för att de vågar.

    Angående högt DA, gillar din inriktning och håller med om att många av dessa aristokrater och kings har sjukt låga DA och då är det lätt att höja i 25+ år. Har själv lust att ta in lite från Usa med höga DA. Om det inte vore för att Avanza blockerade brookfield hade några av varit på plats nu. Förstår inte hur de kan utesluta aktier från handel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja detta med uteslutningen har ju med regelverk för handel med värdepapper att göra. Brookfield Renew är ju ett s.k. Limited Partnership, och uppenbarligen tycker inte Avanza att vi som kunder får tillräckligt med information om detta värdepapper för att vi ska förstå vad vi köper. Ett märkligt resonemang kan ajg tycka. Jag kan utan problem handla CLOs som t.ex. Oxford Lane, som är ett ännu mer obegripligt värdepapper där man inte kan räkna ut deras låneportföljs NAV, utan detta måste uppskattas.

      Ja Gold Rush handlar väldigt mycket om sponsring och underhållning. Vem vet hur mycket pengar som sticks till från sidlinjen för att hålla karaktärerna flytande. Volvo har ju positionerat sig starkt med sina grävmaskiner och dumpers... som de antagligen betalar en nätt summa för.

      Radera
  4. Hej
    Ursäkta mig, men bara för att berätta att vi är ett lokalt företag och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor för att öka sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, vänligen kontakta oss via e-post eller WhatsApp.

    Epost: simondurochefort@gmail.com
    WhatsApp: ' 33756949346 '

    SvaraRadera
  5. Den som läser detta vittnesmål idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt. Jag heter Göran Jörgen och är från stockholm, men jag flyttar till Chicago USA med min fru. Jag är lyckligt gift med två barn och en vacker fru. Något hemskt hände med min familj, jag tappade jobbet och min fru lämnade mitt hus eftersom jag inte kunde ta hand om mig själv och familjen. henne och mina barn vid den tidpunkten. Jag lyckades i nio år, ingen fru stödde mig för att ta hand om barnen. Jag försöker skicka ett testmeddelande till min fru men hon hindrar mig från att prata med henne. Jag försöker prata med hennes vän och hennes familj men jag vet fortfarande att någon kan hjälpa mig och jag har skickat begäran senare till så många företag, men ändå ring inte mig, förrän en trogen dag kommer att jag aldrig kommer att glömma i mitt liv . När jag träffade en gammal vän till mig som jag förklarade alla mina svårigheter och han berättade för mig om en bra man som hjälpte honom att få ett bra jobb på Coca cola-företaget och han berättade för mig att det var en caster-charm, men jag är en person som aldrig tror på trollformler, men jag bestämde mig för att prova och Drosagiede instruerade mig och visade mig vad jag skulle göra i dessa tre dagar av lunchen. Jag följer alla anvisningar och gör vad han bad mig göra bra. Drosagiede se till att allt gick bra och min fru skulle se mig igen efter det underbara arbetet Drosagiede. Min fru ringer till mig med ett okänt nummer och ber om ursäkt och hon sa till mig att hon verkligen saknar mig och våra barn och min fru kommer hem. Och efter två dagar ett företag som jag har skickat mitt tackbrev kallat, nu är jag den föredömliga företagschefen här i USA. Jag rekommenderar att om du har några problem skickar du ett meddelande till detta e-postmeddelande: doctorosagiede75@gmail.com eller whatsapp +2349014523836 och du kommer att få det bästa resultatet. Ta saker för givet och det kommer att tas bort från dig. Jag önskar dig det bästa.

    SvaraRadera
  6. Detta meddelande är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika lånerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor med en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionernas säkerhet och du har möjlighet att få tillgång till din kredit med 72 timmars garanti. Så vänligen kontakta oss för mer information, tack.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    SvaraRadera