onsdag 10 juli 2019

Frågestund med Snålgrisen Del 2

Sommar och sol? Inte här i alla fall, prova växlande molnighet, frekvent återkommande regnskurar och 14 grader i badvattnet. Så har vädret varit den senaste veckan här nere i södra Sverige. Tur att semestern inte har börjat än. Vi håller på med en stor överlämning av ett projekt till våra vänner i Indien, som nu ska ta över förvaltningsansvaret, och det är väldigt mycket dokument som ska skrivas, och detta är den huvudsakliga anledningen till att jag valde att skjuta på semestern en vecka. Detta har jag inga som helst problem med, då jag tycker det är lite småhärligt att gå hemma och vara ledig när de flesta andra är tillbaka på jobbet.

I veckan har det varit lugnt för det mesta. Det är svårt att hålla i slantarna under sommaren, då det dyker upp utgifter som vi inte har under vintern. Dessa utgifter är främst förknippade med hus och trädgård och kan vara i formen av målarfärg, växtgödning, brädor, reservdelar till cyklarna etc etc. Dock försöker vi vara återhållsamma i våra inköp, och kläder och skor har vi köpt en hel del på second hand. Det går att fynda när folk rensar ut sina garage och förråd. Något vi däremot inte gillar är loppmarknader. Där är det mest en massa skräp som prydnadssaker, kassettband, halvtrasiga leksaker och diverse elektriska verktyg som definitivt kan vara stöldgods från en byggarbetsplats. För att köpa och sälja begagnade prylar använder vi främst den facebook-grupp som någon har skapat för vår kommun. Den fungerar ypperligt, även om det ibland finns en viss övertro hos folk kring vad saker och ting faktiskt är värda.

Just det, frågestunden. Det har trillat in en del frågor mail-ledes sedan det förra inlägget som kommer att tas med i denna frågestund.



10) Från SparIvar87: Hur fungerar det att vara snål och ha barn?

En intressant fråga. Nu tycker vi inte (trots bloggens namn) att vi är snåla i den bemärkelsen att vi har tidningspapper som gardiner eller äter snabbnudlar hela veckan lång, utan vi ser oss som kostnadsmedvetna. Det är väldigt lätt att bränna stora pengar på tillbehör till barn under de första åren. Det finns barnvagnar, kläder, leksaker, aktiviteter och så vidare. Är man kostnadsmedveten går det att spara stora pengar här. Vi köpte t.ex. en barnvagn + babyskydd begagnat av en släkting som hade varit väldigt rädd om grejorna. Totalpriset blev 2000 kr för något som hade kostat 11000 kr i nyskick. Vi har fått väldigt mycket kläder av vänner och släktingar som bara är glada över att bli av med det. Utekläder som slits ofta har vi försökt köpa på second hand, när vi hittar något av bra kvalitet och som inte ser slitet ut, och då handlar du lätt till ca 50% rabatt minst. Leksaker regnar det in via farföräldrar, vänner, kompisar på barnkalas etc. Vi har inte behövt köpa knappt någon leksak, och även här går det att hitta mängder med fina leksaker på second hand. Vi tror inte på att barn blir lyckliga av ett överflöd av prylar utan försöker hålla antalet prylar på en vettig nivå. Så ja, det går alldeles utmärkt att ha barn och vara kostnadsmedveten. Nu får vi vara medvetna att vårat barn är 5 år och jag kan tänka mig att utmaningarna växer i samma takt som barnet, med den prylhets som finns i samhället idag.

11) Från Fru Snålgris: Vad gör dej arg?

Haha, en kul fråga som jag faktiskt två gånger har fått på olika anställningsintervjuer. Vid första tillfället hade jag inget riktigt bra svar (men fick jobbet ändå), och på andra försöket hade jag haft tid att fundera lite, och har kommit fram till att det som gör mig oftast arg är orättvisor och ej visad hänsyn. Jag satt helt enkelt och reflekterade kring vid vilka situationer jag har känt mig mest arg och upprörd, och ofta har det varit kring orättvisor av olika slag, eller när någon visar total brist på hänsyn. Detta är nog ganska vanligt kan jag tänka mig, och har säkert att göra med mitt ordningssinne. Nu är jag inte arg speciellt ofta, men när det händer kan jag gå igång ganska rejält.

12) Från Anonym: Hur ser du på lån av olika slag?

En mycket bra fråga, speciellt i vårat lågränteklimat där folk förefaller låna till allt ifrån bostäder till prydnadskuddar. Jag försöker tänka i banorna "bra" respektive "dåliga" lån. Dåliga lån är främst konsumentlån, dvs där du lånar pengar för att köpa någon pryl eller tjänst som inte i sig genererar något värde. Detta kan vara ett lån på möbler, bilar, båtar, resor, konsertbiljetter och så vidare. Dessa lån har ju väldigt låg säkerhet vilket gör att räntorna är ganska höga.
Bra lån tycker jag är ett lån där pengarna investeras i något som faktiskt ger ett värde tillbaka. Allt är såklart spekulationer, vare sig det är aktier eller fastigheter det gäller, men det finns samtidigt stora möjligheter att tjäna pengar på att äga sin egen bostad. För denna typ av lån är räntorna betydligt lägre, då banker ser låg risk i att låna ut pengar för att köpa ett hus i ett bra område, eller aktier i vettiga bolag. Vi har ett antal olika lån; bostadslån, CSN-lån samt belåning på aktieportföljen. Dessa lån amorterar vi i nuläget väldigt sparsamt, då det är mer fördelaktigt att investera pengarna istället. Skulle räntekostnaderna öka dramatiskt kommer vi antagligen att amortera i en betydligt snabbare takt än idag. Är det då "fult" att belåna sin aktieportfölj, som några andra bloggare tycker? Nej det tycker jag inte, förutsatt att pengarna inte används på förhoppningsbolag och att belåningen håller sig på rimliga nivåer som man själv är bekväm med, säg 10%. Då får du en rejäl hävstång i din portfölj. Betänk att t.ex. AP7 Såfa har en inbyggd hävstång, och att magnater som Akelius finansierar stora delar av sin verksamhet via lån (förvisso av andra typer än de som vi dödliga kan ta).

13) Från Fru Snålgris: Vilka tycker du är de största samhällsutmaningarna framöver?

(Varning för långt svar)Det finns och har alltid funnits stora utmaningar i samhället. Det som gör mig mest orolig i dagens Sverige är att våra folkvalda politiker saknar visioner och planer för samhället framöver. Hur vill man att Sverige ska se ut om 10, 20 eller 50 år? Det kommer små förslag här och där om t.ex. höghastighetståg men jag saknar de där stora visionerna som krävs för att ett helt folk ska jobba tillsammans mot ett gemensamt mål. Det finns vissa visioner gällande klimatet, men där det görs oerhört lite för att faktiskt driva på utvecklingen åt detta hållet. Sverige är ett ganska visionslöst land i min mening, och någon direkt sammanhållning känner jag sällan, utan målet verkar i stället under relativt lång tid ha varit att skapa ett så splittrat land som det bara går, där man gör sitt bästa för att sudda ut någon form av "svensk" identitet, till förmån för det man kallar "mångkultur".  Det är först på senare tid denna utveckling med all rätt har börjat ifrågasättas. Det finns säkert de som försöker koppla ihop och även utnyttja kritik mot mångkultur med rasism, men jag väljer istället att försöka se på det hela sakligt och nyanserat. Att enbart föra samman folk från helt skilda delar av världen på samma yta, utan någon som helst rustning av samhällets tjänster eller konsekvensanalys kring risker (och möjligheter) är enligt mig inget annat än ett helt vansinne. Det är som gjort för att skapa splittringar i samhället, vilket är precis det som har pågått och eskalerat under de senaste åren. Man har saknat en plan. Det vi har nu är en utveckling som även Rikspolischefen säger kommer att ta många år att vända, och som sakta med säkert äter sönder samhället inifrån och ut.
Man får inte heller göra det för enkelt för sig som t.ex. SD genom att säga att allt är "invandrarnas" fel. Alla människor är olika oavsett vad de kommer ifrån och man får helt enkelt ta en människa i taget, annars gynnas inga andra än de riktiga rasisterna.

Sverige är ett fantastiskt land på många områden, men vi har även flera svarta fläckar där man inte får göra annat än att skämmas. Mycket av denna insikt har jag fått från min fru, som själv är invandrare och har en ganska nykter och objektiv syn på vad "ni svenskar håller på med". Jag tror att lag och ordning är ett bra ställe att börja. Jag är själv bekant med poliser som jobbar i storstäderna och de själva säger att en stor del av "buset" de konfronterar är just folk av utländsk härkomst. Det kan röra sig om allt ifrån stöldligor till knarkhandel till rena rån och överfall. Här borde t.ex. utvisning tillämpas i de flesta fall en person som inte är svensk medborgare begår ett brott. Det finns ingen anledning att få vistas i Sverige om du t.ex. sparkar en polis på smalbenet eller begår ett våldsamt överfall eller begår inbrott hos vanligt hederligt folk. Då får du helt enkelt lämna landet med indraget uppehållstillstånd på livstid oavsett varifrån du kom, eller vilka skäl du från början hade. Detta tror jag hade haft en stor avskräckande effekt mot all typ av brottslighet som begås av folk från andra delar av världen.  Det ska inte vara möjligt att mörda någon och sen inte kunna bli utvisad för att du då "riskerar förföljelse". Det skulle du tänkt på innan du slog dig in på brottets bana, min vän.
En annan svart fläck är offentlig sektor. Varför ska det kosta tiotusentals kronor att fixa till sin mun så att man kan äta fast föda, medan en hjärttransplantation är i princip helt gratis? Om nu Sverige är ett så pass rikt land som man påstår, nog borde det finnas pengar till att även subventionera tandvården?
Listan kan göras lång och utrymmet här är begränsat. Jag hoppas bara att de fega politikerna vågar ta tag i de riktiga problemen och göra vad som krävs. Det får vara slut med daltande och veligheten helt enkelt.

14) Från AktieInvesterare55: Vad tycker ni om FIRE? Det är svårt att förstå om ni är anhängare av detta eller inte.

Ja, FIRE är ett begrepp som jag inte hade hört talas om innan jag själv började blogga och läsa andras bloggar. Ibland framstår det som någon form av religion men vi ser det väl snarare som att vårat mål är "valfrihet genom kapital". Livets stora mål får aldrig vara att enbart sluta jobba, utan att fylla detta tomrum med något annat. Det finns  (som i de flesta religioner och ideologier) en massa nyttiga tankar som man kan ta till sig, speciellt de som handlar om sparsamhet och minimalism. Ja, ett av vårat mål är finansiellt oberoende, men det är inte alls säkert att vi helt sonika går i pension när vi har uppnått 25000 kr i månaden i utdelningar. Vi kanske börjar med att ha 10 veckors semester varje år istället. Framtiden är oviss för alla, så även för oss. I skrivande stund är vi i en sorts "ackumuleringsfas", vilket innebär att vi lever våra liv som vi brukar och sparar undan en stor del av inkomsten 60-70%, och vad som händer när denna fas är avklarad, det vet ingen. Så nej, vi är väl ingen anhängare i den mån att vi kommer att skriva en bok om det för att bli intervjuad i tv-soffan eller i något radioprogram. Vi har tagit till oss ett antal (rena självklarheter) för att göra resan till ekonomisk frihet enklare.

15) Från Erik: Varför är ni anonyma? Döljer ni något?

Många bloggare som skriver om ekonomi, och som är frikostiga med att visa upp sin privatekonomi är anonyma av ren självbevarelsedrift. Vi har inga planer på att bli offentliga personer av just den anledningen att då hade vi varit obekväma med att vara så pass transparenta som vi är på denna blogg. Däremot står jag 100% för vad jag skriver, vilket jag gör oavsett om jag är anonym eller inte. Vi försöker inte heller tjäna några pengar eller "bygga något varumärke" med denna blogg, utan det är en kul grej som vi gör så länge det finns intresserade läsare och vi har motivation och intresse att skriva vidare.

Det var allt för denna gången, jag tackar och bockar för visat intresse för dessa frågestunder, och har ni ytterligare funderingar går det såklart bra att ställa dessa via mail eller i kommentarsfältet.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Godkväll Snålgrisen! Otroligt vilken samsyn vi verkar ha på mycket. Tack för frågestund del 2, mycket intressant och givande läsning!

    SvaraRadera

  3. Detta meddelande är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika lånerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor med en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionernas säkerhet och du har möjlighet att få tillgång till din kredit med 72 timmars garanti. Så vänligen kontakta oss för mer information, tack.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    SvaraRadera
  4. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick min hsnabd tillbaka med hjälp av en stor man som heter baba Amiso. Jag heter Alice Lucas, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr.Amiso kan hjälpa till att få tillbaka artiklar snabbt. Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan den dagen var vårt äktenskap nu starkare än tidigare, allt tack vare Dr.Amiso. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr.Amiso verklig och kraftfull stångskärare att jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, vill känna igen i världen eller cancerfrågan, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässor, hälso- eller äktenskapsproblem, jobbfrämjande och framgång, vad som helst, gör inte ge upp, inte mer gråta, kontakta denna kraftfulla stavning nu. Här är hans personliga e-postadress på: herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera