tisdag 30 juli 2019

Svemester och utdelningar juli

Det har varit onormalt glest med inläggen under juli månad. Detta kan förklaras av att vi inte har varit hemma utan på resande fot utan dator. Det är ju poppis att prata om att semestra hemma nu för tiden, kanske för att stålarna är slut, eller att man har drabbats av klimatångest. Snålgrisarna lider av ingetdera, utan för oss har det varit ett praktiskt sätt att träffa vänner och släktingar som vi inte har träffat på åratal, samt att Fru Snålgris ska få se lite fler delar av Sverige än vad vi hittills har hunnit med.



Semestern har gjorts med bil, och under en etapp åkte vi med en släkting, och där bytte vi bil. Släktingen i fråga har nämligen köpt en splitter ny Tesla Model 3, och givetvis är man ju inte sen att fråga om det går för sig att provköra den. Det gick såklart bra, och de första 20 milen fick Snålgrisarna prova på hur det är att åka i en riktig framtidsbil. Bilen är kort och gott helt förträfflig för långresor. Det är tyst i kupén då man slipper en knattrande dieselmotor, och det enda som gör sig påmint är den värdelösa svenska asfalten så stundtals var helt usel t.ex. när vi passerade Gränna på E4an. Man tycker att en så pass stor och vältrafikerad väg har högre prioritet, men jag skulle inte vilja köra här om det ösregnade, då däckspåren i vägen var centimeterdjupa.

Hur var det då att köra en elbil? Först och främst måste jag påpeka att en Tesla inte är som vilken elbil som helst. Anledningen stavas helhetslösning. Tesla tillverkar inte bara bilen och dess mjukvara, utan även laddinfrastrukturen och den telematiklösning som binder samman dessa två på ett helt perfekt sätt. När resan startades talade vi om för bilen vart vi ville resa, och då räknades preliminärt ut vid vilka ställen det var lämpligt att stanna och ladda. Detta uppdateras under resans gång baserat på körstil och hur tillgängligheten på laddare förändras. Dessutom ser bilen till att batteriets temperatur är i perfekt kondition när vi anländer till laddplatsen, för optimal laddhastighet och minimalt slitage på batteriet.

Nu är detta inte tänkt att bli en komplett recension av denna bil, men det finns inte mycket att gnälla på faktiskt. En elbil är en mycket enklare konstruktion än en bil med förbränningsmotor. Tack vare detta krävs i princip ingen service alls, mer än vanligt underhåll där man byter torkarblad, nya däck och fyller på spolarvätska. Tydligen måste kylvätskan till batteripacket bytas efter en massa mil. men det är nog det enda som behövs göras av en certifierad verkstad. Bromsarna slits minimalt då man istället för att bromsa regenererar, dvs när du släpper på "gaspedalen" börjar bilen använda rörelseenergin till att ladda batteriet, utan att bilens bromsar ens behöver aktiveras. Det går att ställa in hur stor "bromsverkan" man vill ha.

Jag rekommenderar alla att testa att köra en elbil, det är riktigt kul och tittar man på ekonomin så visst kostar den några kronor i inköp, men driftskostnaderna är löjligt små om man uteslutande laddar hemma, kanske med hjälp av sina egna solpaneler. Fanns det något jag inte gillade med bilen? Hmm, dörrhandtagen är lite meckiga då de är nedsänkta i bildörren, och man måste trycka på ett speciellt ställe på handtaget för att de ska hoppa ut så att dörren kan öppnas. Sen finns det ingen som helst instrumentation inne i bilen, utan allting, även hastighetsmätaren, sitter i en jättelik surfplatta i mitten av framkonsolen. Detta tog lite tid att vänja sig vid, men är ingen nackdel i sig. Snålgrisarna gillar minimalism och denna bilen är på den punkten ett föredöme.

Totalt har vi varit ute på vift i två veckor, där vi har bott hos släktingar, samt på billiga vandrarhem. Man är lite sliten efter en sådan resa, men vi har upplevt väldigt många trevliga ställen i södra och mellersta Sverige, att vi fick mersmak, och kanske nästa år bär det av till Norrland, kanske för lite vandring i någon nationalpark. Det är dock inte speciellt billigt att vara på resande fot, då allt ifrån mat till ett toalettbesök kostar pengar. Detta hade vi dock tagit höjd för, och totalt sett tror jag inte vi hamnar över 20000 kr i utgifter för denna månaden, då vi har sparat in på så mycket annat när vi inte har varit hemma. Det har t.ex. blivit en del badande då det har varit obeskrivligt varmt under många dagar, men antingen kan man bada gratis i hav och sjöar, eller på någon utomhusbassäng, och där jag kan dra av kostnaden som friskvårdsbidrag via jobbet. Vi har även lagat en hel del mat själva, vilket blir ganska billigt om man nöjer sig med enklare maträtter. Därtill har vi även blivit bjudna på en hel del mat av de personer som vi har hälsat på. Det har varit en toppensemester helt enkelt, och nu är det dags att ta itu med de små projekt på hemmaplan som har fått ligga på vänt.

Just det ja, utdelningarna. Medan vi har varit ute och roat oss har våra aktier genererat en hel del utdelningar åt oss. Det är en skön känsla att kunna vara ledig och låta investeringarna jobba dygnet runt.


Det har blivit hela 14500 kr denna månaden, vilket man inte tackar nej till. Dessa pengar har gått åt till att göra några små investeringar av bl.a Tieto, Ocean Yield, Hemfosa Pref samt Ladder Capital Corp. Börsen har gått hyfsat bra, och vi ligger lite avvaktande till hösten och ett möjligt kommande börsfall. I nuläget investeras ca 60% av inkommet kapital, resten samlas på hög.

Har du gjort några investeringar från hängmattan?

12 kommentarer:

  1. Hej Snålgrisen!

    Låter som att ni haft en toppensemester. Vi har också varit en hel del på resande fot. Det kostar men vi gjorde som ni och hade med oss mat eller lagade egen mat. Då vet man att barnen äter och det blir mycket billigare. Tycker inte det påverkar semestern negativt, snarar tvärtom.

    Fina utdelningar också. Nästan så det täcker hela semestern.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan PB? och tack för kommentaren!

      Jadå semestern har varit kul och det har hänt väldigt mycket, spa, djurparker, mycket bad, mycket träffar med släktingar som bor långt härifrån. Det har varit skönt för Lilla Snålgris att ha någon att leka med (kusinbarn i massor) så att hon inte tjatar sönder mig och frugan. Vi har ändå försökt aktivera henne en hel del på egen hand med diverse skoj, men det är svårt att finna ork, speciellt på semestern då man vill hinna ha lite vuxentid också.

      Radera
  2. Det var väl en härlig slant att få i utdelningspeng! Förvisso har jag investerat lite i hängmattan, men jag ligger nog några år efter gällande summan av era utdelningar :-). Men skam den som ger sig!

    Må gott!
    Hälsningar Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise och tack för kommentaren!

      Ja det är kul när det börjar röra på sig gällande utdelningar. Vi började runt 2017 på allvar och det har gått spikrakt uppåt, men är ändå långt ifrån de större utdelarna i bloggosfären. Dock, 15000 kr är inte långt ifrån Fru Snålgris nettolön och ungefär vad vi lägger i driftskostnader varje månad.

      Radera
  3. Hallå! Det var inte en dålig summa utdelningspengar, fantastiskt! Härligt med semester o ännu bättre när pengamaskinen inte efterfrågar någon!

    Du prisar verkligen elbilen så frågan är väl när ni ska skaffa en själva?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Professorn och tack för kommentaren!

      Ja det är kul med lite pengar som ramlar in nu när kreditkortet går varmt när man är på resande fot. Jag brukar göra de flesta av mina klädinköp under sommarsemestern också, så klädbudgeten sprängde vi första dagen haha.

      Detta var itne första gången jag körde en elbil, har testat flera andra vid tidigare tillfällen, men det har fallit på två saker, laddinfrastrukturen och storleken. Med Tesla Model 3 kändes det som om båda dessa två orosmomenten mer eller mindre var bortblåsta. När vi köper en sån bil? Nja, först och främst är detta första årsmodellen av TM3, och de har och kommer att ha en del barnsjukdomar, sen är priset alldeles för dyrt i förhållande till vad jag är bekväm med att lägga på en bil oavsett om det är el eller inte. Vi har en dieselknattrare som lastar bra och är väl inkörd som vi kommer att slita på under några år till. Då får vi se vad de övriga tillverkarna kan åstadkomma. Renault har ju sin bil, Zoe, som lider av en skakig app och lika skakig mjukvara, samt att den är ganska trång för en barnfamilj. Sen har vi Leaf som tyvärr fortfarande enbart har stöd för Chademo snabbladdning, vilket jag tor kommer att dö ut i Europa inom några år, då det faktiskt finns en egen CCS-standard här. Leaf har dessutom dålig kylning av batterier och känns rent allmänt lite ålderdomlig. Dock har den bra storlek, med vettigt bagage. Övriga elbilar har jag inte testat, men är sugen på att kolla in Hyundai och Kia.

      Det låter som en floskel, men jag tycker verkligen Tesla med Model 3 har tagit steget till "Bil 2.0". Och då har jag inte ens nämnt autopiloten som fungerade helt förträffligt på E4an och även mindre riksvägar.

      Radera
  4. Hej Snålgrisen. Kul att läsa om din semester samt elbils upplevelse. Har själv endast testat Renault Zoe och tycker den duger att ha som arbets bil. Än så länge tycker jag utbudet av elbilar är lite dåligt. Det i kombination av en högre prislapp än en motsvarande fossilbil gör att jag avstår i dagsläget. Om en 3-4 år tror jag marknaden kommer vara bättre. Då är dels batterierna bättre men jag tror även elbilarna kommer kosta betydligt mindre. Till dess kör jag min Skoda Ovtavia Greenline som är en fantastisk familjebil till ett oslagbart pris :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Slimis och tack för kommentar! Ja, Renault Zoe var en kul liten bil att köra. Den faller för mig pga avsaknad av snabbladdning (max 22kW AC) samt minimala bagaget. Men för mindre familjer som gör kortare körningar eller som andrabil är den helt förträfflig.

      För oss är det dessvärre enbart Tesla som hade fungerat som ett alternativ till vår dieselråtta. Vi gör ganska frekvent medel-långa turer på 15-20 mil till diverse städer i vår omgivning, och då funkar det inte att likt ett roulettespel kanske få jackpot att den enda tillgängliga laddare man har tänkt ladda vid inte är upptagen, trasig eller ICE-ad. Detta är tyvärr verkligheten hos många som kör längre sträckor med elbilar idag. Ionity bygger ju ut sitt laddnätverk, det gäller ju bara att bilarna kan knyta ihops med laddarna likt Tesla, så att gemene man inte behöver lägga en massa krångeltid på att leta laddare eller göra en ruttplanering likt Dacar-rallyt innan avresa.

      Radera
  5. Trevliga utdelningar, speciellt för att vara juli! Själv har jag mest aktier i svenska bolag, så det blir inte mycket juliutdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Minimalistspararen och tack för kommentar!

      Ja det är tråkigt att de flesta svenska bolag delar ut en gång på våren, dock finns det undantag som Nobina, Dusin, Skistar med flera. Preffarna delar ju ut fyra gånger om året...

      Radera

  6. Detta meddelande är avsett för anställda, handlare, jordbrukare och företagare som behöver ekonomiskt stöd för att lyckas. Få våra olika lånerbjudanden, kredit med mycket enkla villkor med en ränta på 3% per år. Våra överföringar är försäkrade av banken för transaktionernas säkerhet och du har möjlighet att få tillgång till din kredit med 72 timmars garanti. Så vänligen kontakta oss för mer information, tack.

    E-post: georges.matvinc@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Hej, säsongs hälsningar till alla mina vänner jag är här för att berätta lite om hur jag fick min hsnabd tillbaka med hjälp av en stor man som heter baba Amiso. Jag heter Alice Lucas, form, Alingsås, Sverige. Efter 12 års äktenskap har min man och jag varit i en gräl eller den andra tills han äntligen lämnade mig och flyttade till Kalifornien för att vara med en annan kvinna. Jag kände att mitt liv var över och mina barn trodde att de aldrig skulle se sin far igen. Jag försökte vara stark bara för barnen men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta, mitt hjärta fylldes av sorg och smärta eftersom jag verkligen var kär i min man. Varje dag och natt tänker jag på honom och önskar alltid att han skulle komma tillbaka till mig, jag var verkligen upprörd och jag behövde hjälp, så jag sökte efter hjälp online och jag stötte på en webbplats som föreslog att Dr.Amiso kan hjälpa till att få tillbaka artiklar snabbt. Så jag kände att jag skulle prova honom. Jag kontaktade honom och han berättade för mig vad jag skulle göra och jag gjorde det då han gjorde en Love spell för mig. 48 timmar senare ringde min man verkligen till mig och sa till mig att han saknar mig och barnen så mycket, så fantastiskt !! Så det var så han kom tillbaka samma dag, med massor av kärlek och glädje, och han bad om ursäkt för sitt misstag och för den smärta han orsakade mig och barnen. Sedan den dagen var vårt äktenskap nu starkare än tidigare, allt tack vare Dr.Amiso. han är så kraftfull och jag bestämde mig för att dela min berättelse på internet att Dr.Amiso verklig och kraftfull stångskärare att jag alltid kommer att be för att leva länge för att hjälpa sina barn i en tid av problem, om du är här och du behöver din Ex tillbaka eller din man flyttade till en annan kvinna, vill känna igen i världen eller cancerfrågan, vill gifta sig med älskaren efter ditt val eller skilsmässor, hälso- eller äktenskapsproblem, jobbfrämjande och framgång, vad som helst, gör inte ge upp, inte mer gråta, kontakta denna kraftfulla stavning nu. Här är hans personliga e-postadress på: herbalisthome01@gmail.com

    SvaraRadera