torsdag 2 april 2020

Månadsrapport Mars 2020

Då har vi äntligen klarat av mars månad. Det kändes betydligt segare än vanligt, gissningsvis på grund av hur läget ser ut runt om i världen. På hemmafronten har det inte varit så stora förändringar i det vardagliga livet. Vår kund har helt stoppat möjligheten för oss konsulter att jobba på distans, av till synes helt oklara skäl. De fast anställda kan jobba hemma om de har ont i halsen, känner oro eller liknande men vi konsulter ska antingen pallra oss iväg till kontoret via kollektivtrafik eller stanna hemma och sjukskriva oss om vi har lite snuva och låta staten ta sjuklönenotan. Jag kan bara säga att en riktig skitstorm har tagit fart på jobbet på grund av detta uttalande från en person i ledande ställning. De anställda begriper ingenting, vi konsulter begriper ännu mindre varför denna "diskriminering" göres, speciellt i tider som dessa. Fortsättning följer. Idag vet jag faktiskt inte hur jag ska lösa de tillfällen när någon ska till tandläkaren, hämtning på förskolan eller om jag ska besiktiga bilen.

Det är 4 mil enkel resa till jobbet och det finns inte en chans i världen att jag kör fram och tillbaka mer än en gång om dagen. Antingen skiter jag i reglerna och jobbar hemma ändå, för så mycket flextid har jag inte att det går att lösa på något annat sätt. Så förbannat onödigt helt enkelt, att slå sönder något som fungerat bra under vad jag förstått 8 års tid. Om detta inte ändras i närtid, kommer jag absolut att söka mig till en mer modern kund/arbetsgivare som har vett att ta till vara på den lojalitet och plikttrogenhet vi konsulter har visat, då vi har varit väldigt måna om att jobba igen förlorad tid. Som småbarnsförälder är flexibilitet hos en arbetsgivare A och O för att få vardagen att gå ihop. Det andra alternativet är att jobba deltid, något som jag nu kommer att börja fundera på. Det vinner dock ingen på, tyvärr.

Finansiellt sett står Snålgrisarna starka. Vi har likvider på ca 230.000 kr och en kreditlina på 500.000 kr hos Avanza. Denna har blivit aningen ansträngd under de allra värsta dagarna då vi handlar med belåning, men då värdet har återhämtat sig något sen den allra värsta tiden är vi åter tillbaka på "gröna" nivåer. Hur ser det då ut med de löpande utgifterna:

Utgifter och inkomster


Lönemässigt ser det ut som vanligt, Fru Snålgris pluggar på distans och jag jobbar på kontoret och fram till idag även på distans när det har behövts. Vi har haft aningen mindre utgifter än vanligt, vilket antagligen beror på att vi har avhållit oss från att gå till affären om det inte har varit absolut nödvändigt. Några bussresor har det knappt blivit heller, samt att allt vad födelsedagar och andra tillställningar heter har blivit inställt på bred front. Några mindre trädgårdsprojekt har vi hunnit med, men då vädret är fortsatt iskallt och blåsigt har det endast blivit några få dagar under månaden som vi har kunnat ägna åt detta.


Pengamaskinen



Värdet har rasat betänkligt under senaste månaden. Vi ligger något under index just på grund av att high-yield har tappat betydligt mer än t.ex S&P 500 av naturliga skäl, men också att vi ägde en del oljerelaterade aktier som också de tappade betydligt mer än index. Våra svenska innehav har däremot gått bättre än index. Vi ser ingen anledning att mörka eller på andra sätt dölja hur det går för vår portfölj. Kan man visa upp sina innehav när det går bra, är det ingen som helst skillnad på tider när det går mindre bra.

Vi bryr oss inte speciellt mycket om värdet på vår portfölj, så länge innehaven fortsätter betala utdelningar. Nu har flera bolag som t.ex. SEB, HiQ, Fortum etc valt att skjuta fram utdelningsbesluten på grund av osäkra tider, vilket tog oss med överraskning. Dock, är det inte så mycket vi kan göra åt detta mer än att glädjas åt att pengarna finns kvar i bolaget och kommer i de allra flesta fall att delas ut längre fram under året. Det är bra att styrelser är försiktiga och värnar om sitt företag tycker vi, aktieutdelningarna tillhör ju trots allt företagets riskkapital.

Några inköp har det blivit, vi har bottenfiskat i innehav som:

  • AGNC - där vi tror att mREITs kommer gynnas av lägre räntor framöver.
  • Ocean Yield - som är extremt undervärderat i förhållande till värdet på sin flotta och dess avtal. Har tagit betydligt mer stryk än vad det borde.
  • Akelius D - Med en yield runt 7,7-8% är det storrea på detta fina fastighetsbolag.
  • Klövern Pref - Med yields runt 8% har vi valt att fylla på en liten slurk.
  • Sagax D - Ett nytt innehav som även detta erbjuder finfina direktavkastningar till låg risk
  • Microsoft - Ett nytt innehav som har en blygsam yield på 1,2%, men då jag jobbat med företagets produkter i ca 15 år, kändes det helt rätt att gå in och köpa nu i denna dipp.
  • Ares Capital - Ett av de största BDC-bolagen som höll emot väldigt bra under finanskrisen. Vi har gjort mindre köp då bolaget tappat rejält i värde.
  • Shell - man säger ju "never sell Shell". Vi valde att ge detta bolag en chans då det har tappat rejält under senaste två månaderna. Gick in lite för tidigt, men har fortsatt med små strököp under hela nedgången. 
  • Geo Group - anstalter behövs även under kristider, och Trumps chanser till omval har stärkts i och med denna kris. Lås in denna direktavkastning på 15% och släpp inte ut den!!
  • Abbvie - läkemedelsjätte med bra yield till fyndpris
  • Dustin Group -  har länge varit sugen på gamle Dustin, nu var det läge att köpa en stek. Direktavkastningen lär hamna runt 5,5-6% och de delar ut i december, en välkommen julklapp med andra ord.


Hur går det för dig under dessa tider? Skriv gärna av dig något i kommentarsfältet! Nöff nöff!

18 kommentarer:

  1. Hej!
    Fina köp har själv köpt många av dem du nämnde!

    Kommer du uppdatera din portfölj?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stefan och tack för kommentar!

      Ska absolut uppdatera portföljen pronto, det har jag missat.

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
    3. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

      Radera
  2. Svar
    1. Hejsan Två månadslöner och tack för din kommentar!

      Nja vet inte om jag ska kalla det för "shopping spree" direkt. Brukar inte dundra in med 155mm haubitsarna när det är köpläge utan är lite mer försiktig och tar hellre 40mm granatkastare. Då har man betydligt mer ammunition som räcker längre, vilket kan behövas mot ett rörligt mål som Mr Market.

      Helt klart är att många bolag är nere på galet låga nivåer och då passar vi på med lite småköp här och där.

      Radera
  3. Funderar lite på Chevron eller Exxon Mobil bland utdelningsaristokraterna. Men jag får låta bli min buffert och avvakta till nästa lön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan sköterskan och tack för din kommentar!

      Just olja är knepigt, mycket politik inblandat, men konsensus verkar vara att oljepriset ska upp från nuvarande nivåer. Chevron har lägre skuldsättning och utdelningskvot än Exxon. Shell är ett intressant alternativ med hög DA som man verkar göra sitt yttersta för att behålla, då Shell är en så stor del av de holländska statliga pensionsfonderna, bland annat. Jag skulle undvika mindre producenter och vissa MLPs tills vi ser hur detta elände drabbar USA.

      Radera
  4. Hej!

    Fina köp ni gjort! Här också det också blivit köp i bland annat Klövern pref och Sagax D. För portföljens del har det varit en svag månad så får hoppas på bättring framöver, men börsnedgångar skapar fina köplägen iaf :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan dividend story och tack för kommentar!

      Ja en akties värde är egentligen bara intressant vid två tillfällen, när man köper och när man säljer. Vi köper ganska ofta men säljer nästan aldrig, så nu är det bra priser. Är väldigt besviken på alla företag som nästan reflexmässigt drar in förra årets utdelning. Har funderat på att vikta om en hel del bank till mer stadig yield som t.ex. Akelius.

      Radera
  5. Hej Snålgrisen!
    Börsvärdet är inte kul, tvärr lär nog inte utdelningsgrafen bli så rolig. Lite förvånad att så många ställer in utdelningarna. Kan förstå att Scandic och H&M gör det. De behöver varenda krona de kan hitta för att klara denna krisen på bästa sätt. Men det finns många andra bolag där det än så länge inte är någon fara på taket.

    Hoppas du får lite utdelningar iår iaf.



    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej pappa betalar och tack för kommentar!

      Jag förstår de branscher som är direkt påverkade och inte har marginaler, då ska de inte dela ut. Men att bankerna som är så pass kapitalstarka reflexmässigt väljer att inte dela ut är desto märkligare. Kommer antagligen att vikta bort en del bank i portföljen pga detta. Vi tappar ca 25000 kr bara i april pga detta. Detta årets utdelningar får de gärna minska, men förra årets vinst tycker jag gott kunde delas ut, om de inte är i någon sorts likviditetskris vilket jag inte tyckte mig kunna utläsa.

      Radera
  6. Riktigt surt med ny jobba hemma policy ju, ja flexibilitet och effektivitet borde självklart stå högre på listan än fysisk lokalisation... Hoppas det löser sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar. Jobbar för närvarande hos ett statligt verk och de är väl knappast kända för att vare sig vara snabba eller moderna, tyvärr. Ska ta nya tag kring detta efter påskledigheten.

      Radera
  7. När jag hittade Dr. Ogume, var jag i desperat behov av att föra tillbaka min exälskare. Han lämnade mig för en annan kvinna. Det hände så snabbt och jag hade inget att säga i situationen alls. Han dumpade mig bara efter 3 år utan förklaring. Jag kontaktar Dr. Ogume via hans kontakt och han berättade för mig vad jag behöver göra innan han kan hjälpa mig och jag gjorde vad han berättade för mig, efter att jag hade gett vad han ville, han kastade en kärlek för att hjälpa oss att komma tillbaka tillsammans. Strax efter att han gjorde sin förtrollning började min pojkvän att skicka mig igen och kände mig hemsk för det han gjorde mig igenom. Han sa att jag var den viktigaste personen i hans liv och det vet han nu. Vi flyttade in tillsammans och han var mer öppen för mig än tidigare och han började spendera mer tid med mig än tidigare. Ända sedan Dr Ogume ogumenspellcaster@mail.com hjälpte mig är min partner väldigt stabil, trogen och närmare mig än tidigare. Jag rekommenderar starkt Dr. Ogume till alla som behöver hjälp. E-post: ogumenspellcaster@gmail.com. du kan kontakta honom för något av följande problem:
    1) Kärleksformer
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässor
    4) Giftermål
    5) Bindande stav.
    6) Uppdelningar

    SvaraRadera
  8. Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)

    SvaraRadera
  9. I'M TOTALLY FREE FROM HERPES VIRUS
    Herpes is a serious and recurrent condition that cannot be cured by drugs or injections by DR JAMES , but the best way to fight against herpes is to take natural herbal remedies, I red about DR JAMES, the great herbalist who cures people of HIV  virus with his powerful herbal medicine. I contacted him to find out how he could help me and he told me never to be afraid that he would help me with the natural herbs medicine! After 2 days of contacting him he told me the medicine is ready and he sent it to me via DHL COURIER SERVICE and it got me in 3 days! I used the medication as he prescribed for me (MORNING and EVENING) and was cured! It's really like a dream, but I'm so happy! For people suffering from the following diseases,Shingles,MS,Bullous Pemphigoid,Diabetes, cancer,Pcos, hypothyroidism, Herpes, COPD, HIV, arthritis, Hpv, infections, liver disease, autoimmune diseases, Parkinson's disease, Lupus and more should contact him for his herbal medicine, because I am a living witness and I was cured of herpes virus. and DR James medicine is legitimate. I sent him what he asked for and he sent me his medication which I took for 2 weeks and today I am here with a negative result. When I went for the test, I was so happy after I took his herbal mix medicine.CONTACT DR JAMES FOR A PERMANENT CURE  Email: drjamesherbalmix@gmail.com

    SvaraRadera
  10. MÖJLIGHETEN ATT FÅ DIN EX-PARTNER TILLBAKA GARANTERAS MED DR ISIKOLO. KONTAKTA HONOM NU
    Jag visste aldrig att det fanns en stor möjlighet för mig att ha min man tillbaka till mig förrän jag träffade DR ISIKOLO. Det var riktigt tufft för mig när min pojkvän lämnade mig för en annan kvinna. Jag var förkrossad och kunde inte ta mig tillbaka. Hans vänner och familj gjorde allt de kunde för att återförena oss men det visade sig misslyckat. Jag var ensam i några månader och kunde inte se mig själv älska en annan. Så jag var tvungen att söka hjälp från DR ISIKOLO som gav mig privilegiet att se till att mina hjärteönskningar blev uppfyllda. Han återförenade oss och kärleken och lyckan återställdes. Hans ord är hans bundna och han misslyckas aldrig när han lovar någon 48 timmar att få resultatet vilket förvånade mig när mitt eget resultat manifesterades. Bry dig inte om att söka hjälp någon annanstans. Kontakta honom nu. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp: +2348133261196. Läs mer om honom via hans hemsida (https://isikolotemple.com)

    SvaraRadera